Gå til innhold

alkohol og gravides meninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snedig definisjon på 'helt avholds'.

Anonymous poster hash: 915ee...4ed

Ja, den vakke særlig bra! :lol: 99,9% avholds, smaker en sup om mannen har kjøpt noe nytt og spennende øl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snedig definisjon på 'helt avholds'.

Anonymous poster hash: 915ee...4ed

Ja, den vakke særlig bra! :lol: 99,9% avholds, smaker en sup om mannen har kjøpt noe nytt og spennende øl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig definisjon på 'helt avholds'.

Anonymous poster hash: 915ee...4ed

Ja, den vakke særlig bra! :lol: 99,9% avholds, smaker en sup om mannen har kjøpt noe nytt og spennende øl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 2-3 slurker alkohol i mitt svangerskap. Jeg prøvde et nytt øl en gang, også smakte jeg på favoritt-juleølet på julaften. Ellers drikker jeg svært lite til vanlig, så det har ikke vært noe savn. Jeg tror nok heller ikke et glass vin/øl eller to er farlig. Det er nok mer at det kan eskalere om man "unner seg litt", og man vet faktisk ikke hvor lite som er "lite nok" til å skade.



Anonymous poster hash: 77c00...2c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avholds i svangerskapet. Har overhode ikke noe behov for å drikke et halvt glass vin eller liknende. Da lar jeg like gjerne vær, så er jeg på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok av og til en liten slurk av vinglasset til samboer hvis han drakk noe ekstra godt. En liten supp sånn 3-4 ganger iløpet av svangerskapet tenker jeg det ble. Både svigers og min far var veldig påståelige med at man fint kunne ta et glass vin eller to når man var gravid, men det kunne aldri falle meg inn! Jeg fikk veldig lyst på rødvin når jeg var gravid, det lukta plutselig så godt! Nå er babyen min 7 uker, så jeg skal snart unne meg et lite glass!:) og skal selvfølgelig vente de obligatoriske 3 timene med å amme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt avholds. Ikke en slurk engang. Og opplevde en del drikkepress. Fra noen venninder og noen av mammas venninder. Synes det var grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker litt på samboers vin hvis han drikker noe spesielt, ellers holder jeg meg til alkoholfritt øl. Har funnet Erdinger og San Miguel sine øl, de er utrolig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problem i å smake en bitte liten slurk, men ville aldri drukket noe mer enn det :) Det samme gjelder røyk og snus, ingenting av det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor var direkte overrasket da jeg fortalte at jeg var totalavholds. Så det er nok mange som ikke er det...

Anonymous poster hash: 7f71e...538

De fleste er det, mener jm sa det var 5 % som drakk. Ble litt usikker på tallet, men iallfall i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forsker Alvik understreker at nyere forskning har vist at så lite som ett glass vin pr. uke under svangerskapet, er nok til å øke risikoen for at fosteret får mentale problemer.- Kvinner må være totalavholdende under svangerskap, sier Alvik, og forklarer at alkohol skader selve reisverket i fosterets hjerne. Også voksne hjerner påvirkes, men her oppstår det en slags balanse som gjør at få celler dør. I fosterets hjerneanlegg fører derimot alkoholen til at mange hjerneceller dør. - Alkohol er verre for fosteret enn heroin, kokain og tobakk, selv om disse stoffene også kan gi skader, sier Alvik. Hun mener forskerne bør bli tydeligere.- Det er fortsatt en del vi ikke vet, men det kommer stadig flere entydige resultater. Vi må videreformidle et råd om å være totalavholdende under svangerskap, og vi må råde kvinner til å endre drikkemønster allerede når de planlegger graviditeten"

Kilde: http://www.aftenpost...ce#.U56l8qV4Hr0

Drakk ikke under svangerskapet, men var nok ikke så flink at jeg holdt meg unna de siste ukene før jeg ble gravid. Hadde egentlig gitt opp prøvinga da, riktignok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...