Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flere som har småtroll som plutselig ikke gidder å gå selv? Vi har de siste par månedene droppet å dra vogna frem og tilbake fra barnehagen fordi ungen rett og slett nektet å sitte i den. Men på morgenen har vi da måttet bære for å rekke å komme oss på jobb, og nå vil han bæres hjem også. Dvs, han vil sitte på skuldrene og slikt, eller i bæreselen.

Og nå har Småen fått det for seg at han ikke skal gå ellers heller. Det er greit når han er ute og leker, men er vi i butikken skal han sitte på armen. Det er litt.. slitsomt, men mest bekymrer jeg meg for at vi skjemmer ham bort. Han er jo fremdeles bare to, men jeg ser for meg at han fint kan finne ut at han skal bæres til han blir sånn 10-12 :fnise:

Ellers har Småen blitt veldig glad i skikkelige bøker den siste tiden. Altså, ikke sånne pekebøker, men bøker med historie og tekst. Han blir stadig med tålmodig og nå kan vi feks fint lese Karius og Baktus (storfavoritt om dagen!) over to kvelder uten at han blir ormete.

Hva liker deres små å lese om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det med bæring veldig opp og ned, avhengig av dagsform, tror jeg. Vogna har vi nesten aldri hatt med i bhg (til de ansattes veldig store forundring - de har vel glemt at det var sånn med Turnerose også?), men meitaien ligger oppi barnehageveska. Ofte går hun selv, men noen dager vil hun bare "sitte på" og er litt sutrete og lei. Jeg slenger henne også på ryggen hvis vi har dårlig tid, for det tar jo unektelig en god del mer tid å komme seg hjem med en toåring til beins enn bare en femåring til beins... (31-åringen er nokså kjapp til beins, det liker jeg ihvertfall å tro. ;)) I butikken er det også veldig opp og ned. Hvis hun får sånn barnetralle er det niks og nada problem å gå selv, så det kan jo være et tips... Særlig de på Meny, som er røde og fine, er uhyre populære, men Kiwi sine grønne er også godkjent. Ellers setter vi ofte begge jentene oppi tralla hvis det trengs....

Bøker er pop hos oss også, og den store favoritten er bøkene om Ingrid. Vi har en med tre historier i, og hun sitter gladelig stille gjennom alle tre. Ellers er bøkene om lillesøster populære, og Karsten og Petra. Sistnevnte er Turnerose også fremdeles stor fan av, så de leses for begge på en gang. Julia Donaldson-bøkene er vi også glade i, vi har dem på engelsk (Gruffalo, Stick man, The snail and the whale, Monkey puzzle, Sharing a shell, Room on the broom), og de er altså så fine! Flotte illustrasjoner, også er de skrevet på rim. Veldig godt utgangspunkt for språklek. :jepp: Og videre Bø og Bæ, bøkene om grisen Benny (som dessverre ikke er å få kjøpt lenger), og ikke minst Albert Åberg. De er litt lange for henne fortsatt, så vi fordeler én bok på to kvelder, men hun er veldig begeistret for Albert. Og Billa, som hun kaller Milla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Albert vil ikke sove-boka hadde jeg glemt at vi hadde. Den kan jeg teste i kveld.

Handlevogn du mente? Han blir helt tulling med en sånn. Kjører ned folk og nekter meg å styre vogna i riktig retning :ler: For ikke å snakke om at han stapper alt mulig nedi den.

Sist kom vi hjem med grissinier, som han kalte grisunger. Lurer på hva de tenkte om ungen i barnehagen når han fortalte at han har spist grisunger. :fnise: Nei, altså, sånnhandlevogn funker bra det, men det bblir ikke så rolige handleturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløtepusen vår liker veldig godt å gå selv.. vi dropper svært ofte vogn nå rundt om kring. Det hender hun skal bæres litt (alltid av meg), og da får hun gjerne lov til det (dvs. jeg lar pappaen bære henne). Men hun går absolutt mest selv- ikke noe problem.

Hun elsker også bøker... mer båk!- sier hun hele veien. den største favoritten om dagen er bøkene om Emma (og Thomas). Hun liker også veldig godt lillesøster bøkene (vi har en med 5 historier i 1- hun vil helst lese alle historiene på rappen)- og bøkene om Ingrid er hun også veldig glad i (vi har 3 bøker i en).

Har bestilt karsten og petra bok nå- tror hun vil like den veldig godt også.

Også har hun en klaffe/tellebok med Miffy som hun liker- hun er veldig inni telling om dagen ( 1, 1, 1, 1, 1... ) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Bukkene Bruse favoritt! Det er først nå at han liker å sitte og høre på en hel fortelling lest etter boka, tidligere har det vært mye peking og fritt fortalt.

Kjøpte bok om Bukkene Bruse på Nille til 39kr, veldig enkel og lettlest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rally med mini-handlevogn her også, Scahden :fnise: L styrtet rett inni en slik papp-hylle og hele greia velta! Da måtte vi bare parkere og han måtte sitte i handlekurven min.

Bøker er blitt kjempestas her også. Han kan sitte alene og bla men han liker også at vi leser. Karius og baktus og Drømmehagen er populære bøker her. Han har også en tellebok. På tallet 5 er det kaker og bursdag, han blar alltid til den siden og snakker om kakene. Lille kakemonsteret :fnise:

Han kan faktisk telle helt til 10. Også kjenner han de fleste fargene nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lillemann er veldig glad i Emma og Thomas-bøkene, og han synes Ludde er utrolig morsom. Gjemmer seg under dyna mens han knurrer, og da leiker han at han er Ludde. :fnise: Ellers er Karsten og Petra-bøkene også gøy. Det hender han drar fram pekebøkene også og ramser opp hva alle tingene heter. Vi leste (forkortet historien litt...) "Tante Grønn, Tante Brun og Tante Fiolett" og den ble han veldig fascinert av!

Ellers var vi på tre ukers ferie nå nettopp og det var altfor lenge for lillemann. Etter fem-seks dager begynte han å si at han ville reise hjem og så gjentok han det hver kveld da han skulle legge seg. :( Var først på hyttetur med mamma og pappa, for så å besøke samboers familie spredt utover Vestlandet. Var en fin tur ellers, men veldig trist at han hadde sånn hjemlengsel og vi ikke bare kunne reise hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludde slo an her også! :)

Barnehagestart på mandag, æsj. Vi har storkosa oss hjemme alle tre, veldig nedtur å vende tilbake til jobb. Har vært på et par turer og vært mye på stranda og rundt her. Godt hjulpet av knallværet har vi hatt en strålende sommer!

Han skravler som en foss og når han ikke skravler, synger han. Selv om han kunne spart seg for "hvis rumpa di er stor" da han klatra på meg her om dagen :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han kunne spart seg for "hvis rumpa di er stor" da han klatra på meg her om dagen :ler:

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage her på mandag óg! Vil ikke levere han jeg. Vi har hatt det såå koselig i ferien at det blir stusselig å ikke ha han hjemme. Men på den annen side skal det bli godt å få ordnet ditt og datt uten å ha 2 barn på slep hele tida..

Vi har vært på hytta og hos mine foreldre. Bare kost oss i sommervarmen. Vært på stranda noen dager og hjemme resten. Bada og kost oss hele dagen lang.
L er kjempe interessert i Bukkene bruse om dagen. Han sitter å gjenforteller historien flere ganger om dgen, gjerne ved matbordet.

Noen som har begynt med bleieslutt i sommer eller synes dere det er tidlig?

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bleieslutt er for tidlig her i hvert fall, Småen vil ikke engang sitte på potta. Og jeg har ikke lyst til å tvinge ham til det. Den står der og jeg prøver innimellom å gjøre det til en lek, men styrer så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke gått hardt inn for det. L har vært interessert i do og potte de 2 siste ukene, så da har han selvsagt få prøve når han har hatt lyst :) Men ellers tar vi det som det kommer. Ikke noe stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke begynt noe trening, men vi har både potte og dosete stående på badet. Vi snakker litt om det å tisse og bæsje. Han har gått mye naken ute og litt her inne i sommer og da ber han stort sett om å få på bleia hvis han skal noe, men ikke alltid! Ikke da vi var på stranda for noen dager siden. Da lå det plutselig en pølse på håndkleet hans.. :fnise:

Jeg tenker at det er sånn som må modnes og er veldig redd for å presse han sånn at han skal få negative assosiasjoner til det å gå på do. Familien til samboer er veldig opptatt av pottetrening, så det var litt slitsomt i ferien.. Ville at lillemann skulle arve en pottetreningsbok av fetteren sin, men jeg syntes den var så dum at jeg bare satte den tilbake i bokhylla. For meg er det ikke viktig at han er tidlig ute med bleieslutt. Regner med at mye skjer av seg selv i løpet av året og at han sikkert slutter i løpet av neste sommer.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er i god gang med pottetrening... til og med trusetrening! :)

kjøpte en pottebok tidlig sommer, den slukte hun og føk og skulle tisse på doringen. tiss i do med engang. Hun har stort sett gått med bleie, men vi har fulgt henne masse til do- og hun har tisset mye på do. endel tørre bleier både natt og dag. (men mye tiss i bleiene også da). I går og idag gikk hun i kun truse hjemme, og ingen uhell. hurra!!! Hun er veldig stolt av å gå i truse ;)

vi var riktignok litt vågale og gikk kun i trusa til svigers også... noe som resulterte i et bæsjeuhell i trusa/do- fikk bært henne superraskt på do så mesteparten kom der.. og senere ett tisseuhell da hun gikk uten truse/bleie. Det blir nok bleie på når vi er ute av huset ei stund fremover ja, og i barnehagen, på natten. Men her hjemme etter barnehage/helg skal det være truse.

Enig at ungene må være klare for treningen ja! Vi presser ikke på, men vi gir henne hyppig tilbudet. Eller gjør det litt gøyalt. Har gått over all forventing sålangt. aner ikke når hun blir bleiefri da, hun er " god på tissing", men bæsjinga er ikke så lengt fremme. (kan telle på en hånd hvor ofte det er kommet i do)

Vi fjernet forresten ei side på sprinkelsenga henne idag... sikkert senere enn mange- men senga er ganske romslig og dyp- og det har liksom ikke vært noe behov. Men hun la seg iallfall fint til lunsj, stas å gå opp i selv. Og fint nå, ikke noe forsøk på å gå utav. Så det ser ut som den overgangen gikk helt smertefritt! ;) kommer vel tidsnok en tid der hun finner ut at hun kan stå opp og komme ut av rommet sitt. hehe ;)

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upppsss..... hørte først et "dunk" og så snufsing og smågråting.. OJDA; hun falt ut av senga!

Kom opp og fant henne sittende på gulvet foran senga, i halvsøvne og litt smågråtende stakkars. sjokk å falle ut av senga når man sover altså!

Hun roet seg heldigvis med engang, og jeg bare la henne fint på plass igjen... Håper ikke det skjer mange flere ganger, da må vi visst til med sengehest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har potte og doring, og han vil prøve, men helst med klærne på, og det har uansett aldri kommet noe i potta. Han snakker mye om bæsj da! Lillebrors bæsj, egen bæsj, kubæsj osv.

Vi bruker sprinkelseng med alle vegger enda, synes det er veldig greit å vite hvor han er og han trives med det. Når finner man ut at man bør ta av en vegg? Når de begynner å klatre? Når man vil at de skal stå opp og komme ut selv? Eller er det andre grunner til at de bør "få friheten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har potte som vi jevnlig spør om han vil sitte på (nei!) og kjøpte nylig dobok. Den var spennende, men ikke så spennende at han ville prøve.

Første dag i barnehage etter ferien gikk bra. Her var det avdelingsbytte og kun en kjent ansatt, men bygget og uteområdet er velkjent. Ingen problemer :)

Vi har aldri brukt sprinkelseng, og E sover i vår seng. Hender han faller ut, men det er sjeldent. Vi har trippelseng og E sover inntil veggen, dvs at nærmeste kant er 1 m nedover og 2,5 m bortover. Han hopper gjerne ut når han er klar på morgenen, men som regel er det først når mamma eller pappa sier at ja, nå skal vi opp ;)

Sommeren har blitt mest tilbragt hjemme, vi har ikke hatt overlappende fri annet enn ei uke i juni. Sånn blir det når begge er studenter og vi må jobbe over sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...