Gå til innhold

Riktig nagla?


Arabella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det er en skrivefeil, det korrekte uttrykket er h*n er ikke riktig navla.

 

Fra ordboka på www.sprakrad.no:


navla

som adjektiv i perfektum partisipp:

ikke være rett navla ikke være vel bevart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En båt eller et byggverk kan vel være riktig eller uriktig nagla også? Hvor tar du det fra at det er nyfødte som nagles og jordmødre som nagler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min plass brukes uttrykket "nagla", mens andre steder brukes både "navla" og "nagla".



Anonymous poster hash: d274a...3fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En båt eller et byggverk kan vel være riktig eller uriktig nagla også? Hvor tar du det fra at det er nyfødte som nagles og jordmødre som nagler?

 

Uttrykket har ingenting med båter og byggverk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus Kristus ble nagla til korset. Jeg tar ikke stilling til om måten det ble gjort på var riktig, ei heller om det var riktig å nagle ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus Kristus ble nagla til korset. Jeg tar ikke stilling til om måten det ble gjort på var riktig, ei heller om det var riktig å nagle ham.

 

Letter-K-blue-icon.png
II navle v1 binde om og skjære over navlestrengen på (et nyfødt barn); som adjektiv i perfektum partisipp:
ikke være rett navla ikke være vel bevart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Letter-K-blue-icon.png
II navle v1 binde om og skjære over navlestrengen på (et nyfødt barn); som adjektiv i perfektum partisipp:
ikke være rett navla ikke være vel bevart

 

Ja, og nagla er noe annet. Det er forskjellige uttrykk, skjønner du.

Anonymous poster hash: 7ec0e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjoner til side, uttrykket er selvfølgelig "ikke være riktig navla", selv om det ikke er umulig for folk eller fartøy å være feil nagla, eller nagla på uriktig grunnlag, også uten at en jordmor eller nyfødt er involvert.

 

Venter på forklaringen på "ikke riktig hagla".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjoner til side, uttrykket er selvfølgelig "ikke være riktig navla", selv om det ikke er umulig for folk eller fartøy å være feil nagla, eller nagla på uriktig grunnlag, også uten at en jordmor eller nyfødt er involvert.

 

Venter på forklaringen på "ikke riktig hagla".

Det brukes i jaktmiljøer der jeg bor om de som ikke er så flinke med hagla og dermed litt dumme. "Han er ikke riktig hagla, " altså ikke helt god.

Anonymous poster hash: 7ec0e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktmiljøer? Jeg venter fortsatt på en fornufig forklaring på uttrykket "ikke riktig hagla". Jeg skyter selv med hagle, og uttrykket gir absolutt ingen mening for meg. Om jeg er flink til å skyte, så er jeg altså "godt hagla" eller "riktig hagla"? Det blir bare tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...