Gå til innhold

Hvorfor deler du opp ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder dere som gjør dette da selvsagt, ikke dere som ikke gjør dette.

Hva som gjør at dere f.eks. skriver "syltetøy glass", "vann pistol", "fiske boller" osv? Er det fordi dere synes det er enklere å lese? At dere ikke kan reglen om at alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord også skal skrives som ett ord, eller hva?

Det bare forundrer meg litt, derfor spør jeg. At folk roter med og/å, komma, da/når osv kan jeg i mye større grad forstå, men manglende sammenskriving synes jeg er så rart.

Anonymous poster hash: 0bbf1...8fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker at jeg har fått flere orddelingsfeil de siste årene :blush: For min del tror jeg at det handler om at jeg i større grad både leser og skriver mer engelsk enn norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil komme så mange svar fra dem som gjør mange særskrivingsfeil. Dette er vel en feiltype som er et utslag av manglende bevissthet? De som gjør feilene, er vel ikke klar over at de gjør dem. 

 

Men feiltypen er et mysterium for meg også. Det er vel omtrent den eneste feilen jeg aldri gjør når en ser bort fra f.eks. ord som noensinne. Men jeg tror aldri jeg ville skrevet dompap løper om noe som er et substantiv. Men om det skal være dompapløper eller dompap-løper, aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok dette har mye å gjøre med påvirkningen av engelsk i språket vårt. Der føyer de sammen ord ganske sjeldent. Det heter fks bus stop på engelsk, mens på norsk heter det busstopp. Jeg kan skjønne at det kan være lett å bli forvirret. Folk som ikke har den største kunnskapen om språk, eller interessen, vil jo ikke tenke noe over det når de gjør feil.

Jeg legger også merke til at mange utlendinger også skriver sammensatte ord som to ord. Fordi på morsmålet deres er det sånn. igjen vil også nordmenn med lite interesse/kunnskap om norsk rettskriving la seg påvirke av dette.

Anonymous poster hash: acf1b...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

At dere ikke kan reglen om at alle substantiver og adjektiver som uttales som ett ord også skal skrives som ett ord, eller hva?

 

 

Det gjelder vel andre ordklasser enn substantiv og adjektiv også? For eksempel sammensetninger med verb: Lukeparkere, bondefange, motorseile, varmrøyke, rundpule, kaldkvele og smørsteke (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler vanligvis ikke opp ord som ikke skal deles på norsk. Ikke forstår jeg argumentet om påvirkning fra engelsk fullt ut heller. Jeg skriver mye engelsk (og en del fransk) men det har aldri falt meg inn å dele opp ord på norksk av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler vanligvis ikke opp ord som ikke skal deles på norsk. Ikke forstår jeg argumentet om påvirkning fra engelsk fullt ut heller. Jeg skriver mye engelsk (og en del fransk) men det har aldri falt meg inn å dele opp ord på norksk av den grunn. 

Særskrivingsfeil har visstnok vært en gjenganger lenge før kabel-tv og Internett kom. 

 

Jeg tror det handler om manglende bevissthet rundt språk. Det finnes ikke lenger et straffesystem rundt det å skrive feil. Folk springer etter gulrøtter og løper unna pisken. Det finnes i liten grad verken gulrøtter eller pisk når det gjelder det å skrive. Noen synes antagelig det er snobbete å skrive riktig. Vi må jo alle få lov å skrive det som føles riktig for oss. Og da blir det:

 

Han rund pulte ananas ringer, mens grillet okse lever ble bort gjemt. 

(Takk til H80 for inspirasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mange sier at det er påvirkning fra engelsk som er grunnen, men dette har jeg litt vanskelig for å tro.
Mine barn (8 og 11), som i alle fall ikke snakker engelsk, sliter mye med særskriving. Jeg spurte datteren min om hvorfor hun delte opp ordene "leselekse", "danmarkstur" og "spisebord" og da hadde hun ikke noe svar. "Skal det ikke være slik, da?"

 

Det er jo egentlig helt ulogisk, så jeg stiller meg i rekken av de som undres over dette "fenomenet"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe tror jeg heller stavekontroll er problemet. Det er ørten sånne programmer som enten deler opp automagisk eller markerer sammensatte ord med rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...