Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det nynorske "viss" i betydningen "hvis, dersom" har (dessverre) fått innpass i bokmålet. 

Viss/hvis høyrer ikkje heime i tradisjonell nynorsk. Det blei teki inn i læreboknormalen 1959 som ein lekk i samnorskstrategien.

Men nynorsk har ikkje ord som byrjar på hv, så skulle ordet inn, måtte det bli med skrivemåten viss. Samnorsklogikken tilsa at då måtte ordet kunne skrivast slik på bokmål au. Dermed kom viss inn i bokmål i 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Viss/hvis høyrer ikkje heime i tradisjonell nynorsk. Det blei teki inn i læreboknormalen 1959 som ein lekk i samnorskstrategien.

Men nynorsk har ikkje ord som byrjar på hv, så skulle ordet inn, måtte det bli med skrivemåten viss. Samnorsklogikken tilsa at då måtte ordet kunne skrivast slik på bokmål au. Dermed kom viss inn i bokmål i 1959.

Så før "viss" ble tatt inn, brukte en da "om"? Språknerden ble nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så før "viss" ble tatt inn, brukte en da "om"? Språknerden ble nysgjerrig :)

Vi lærte på ungdomsskolen at "hvis" på nynorsk er "dersom".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så før "viss" ble tatt inn, brukte en da "om"? Språknerden ble nysgjerrig :)

Stemmer: om, dersom, i fall, i tilfelle, så framt, sett at, på vilkår av, gjeve at, forutsett at o.l., og med mindre for viss ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vist" eller "visst" istedenfor "hvis" irriterer meg grenseløst. "Visst du er syk må du..." :haar:

Jeg leste nettopp tråden som omhandlet hvor ofte folk bytter dynetrekk. "Hver 14 dag" var det mange som skrev. Det heter "14."! Med punktum! :pisk: Hvis ikke blir det "hver fjorten dag". Lær det, folkens! :filer: Barneskolepensum.

Haha, la merke til det samme. Nesten alle har skrevet "hver 14 dag", helt utrolig.

Anonymous poster hash: 13870...c52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamentral, ekslusiv, eksludere, forbrede, forbredelse, tilbrede, tilbredelse,kom(n)fertabel, konstantere.

Endret av Vidalita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skrev til meg på Facebook: "du har hatt en veldig bra sommer mandrol!". Jeg må si jeg ikke visste hva "mandrol" betydde. Etter noen runder med tankene mine, kom jeg frem til at det må ha vært "med andre ord" hun mente

Mandrol... :haar:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til får jeg følelsen av at jeg er den eneste på KG som vet at det ikke heter å "innfinne seg med". "Avfinne seg med" heter det. "Å innfinne seg" betyr å komme et sted, ankomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  De som skriver " vi var to voksene "  Det heter " to voksne"!  Ser det stadig vekk , og det irriterer meg :murvegg: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden,men jeg irriterer meg over mine venner som så veldig ofte skal en tur i dursjen, dysjen eller durshen. Noen ganger skal de dyrsje eller dushe også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtet?! Hva faens ord er det? GRÅTT heter det. :glare: Jeg tror en del folk mangler elementære norskkunnskaper.

Anonymous poster hash: 4455d...502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over Apotek1 Carl Berners side på instagram (apotek1carlberner). Enkelte av bildetekstene inneholder så mye feil at jeg får vondt i øynene. Fremstiller seg selv ganske uprofesjonelt. Jeg kommenterte det, og ble blokkert ut av hele brukeren...

Virker som det er en av de ansatte som ikke kan skrive. De burde kanskje droppe at hun/han legger ut ting? Eventuelt gå gjennom og rette opp..

Feks:

"Denne tabellen hjelper deg til å difinere, hvilket solkrem kroppen din trenger. Det er også veldig viktig å ta pause fra solingen og ikke mer enn 2 timer #soling om gangen. Etter solingen er det viktig smøre kroppen med after sunn. After SUN er et kjølene krem. For mer #informasjon #besøk oss. #Apotek1 #Rodeløkka #CarlBerner ønsker alle lesere god helg☺"

Anonymous poster hash: 4e966...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over Apotek1 Carl Berners side på instagram (apotek1carlberner). Enkelte av bildetekstene inneholder så mye feil at jeg får vondt i øynene. Fremstiller seg selv ganske uprofesjonelt. Jeg kommenterte det, og ble blokkert ut av hele brukeren...

Virker som det er en av de ansatte som ikke kan skrive. De burde kanskje droppe at hun/han legger ut ting? Eventuelt gå gjennom og rette opp..

Feks:

"Denne tabellen hjelper deg til å difinere, hvilket solkrem kroppen din trenger. Det er også veldig viktig å ta pause fra solingen og ikke mer enn 2 timer #soling om gangen. Etter solingen er det viktig smøre kroppen med after sunn. After SUN er et kjølene krem. For mer #informasjon #besøk oss. #Apotek1 #Rodeløkka #CarlBerner ønsker alle lesere god helg☺"

Anonymous poster hash: 4e966...26e

 

Merkelig å tenke på at denne personen sannsynligvis har gått gjennom farmasøytutdannelse, som er en mastergrad på fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig å tenke på at denne personen sannsynligvis har gått gjennom farmasøytutdannelse, som er en mastergrad på fem år.

Vil nok heller gjette at det er en apotekmedarbeider (som ikke burde drite ut Apotek1 på nett).

Anonymous poster hash: 4e966...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil nok heller gjette at det er en apotekmedarbeider (som ikke burde drite ut Apotek1 på nett).

Anonymous poster hash: 4e966...26e

 

Jeg visste ikke man kunne komme rett inn fra gata og jobbe på apotek  :sjokkert:

Lærte nå at apotektekniker er en videregående skole-utdannelse og kvalifiserer til å jobbe på apotek  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke man kunne komme rett inn fra gata og jobbe på apotek  :sjokkert:

Lærte nå at apotektekniker er en videregående skole-utdannelse og kvalifiserer til å jobbe på apotek  :huh:

 

Spørs helt på jobben. Du kan ikke behandle resepter uten utdannelse, men du kan stå i den andre kassa og selge plaster og solkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter IKKE skjenkebevilgning. Det heter skjenkebevilling! :murvegg: 

Til og med når du googler "skjenkebevilgning" retter ikke Google deg, siden det er så mange steder på nettet det står skrevet. Kommunetorget.no blant annet :daane:

For ordens skyld:
Bevilling; løyve til å drive (med) noe. Eks. Advokatbevilling.
Bevilgning: Å gi noen penger. (Slik bla. staten gjør.)

Edit: Bevilling

Endret av Ewe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter IKKE skjenkebevilgning. Det heter skjenkebevilling! :murvegg: 

Til og med når du googler "skjenkebevilgning" retter ikke Google deg, siden det er så mange steder på nettet det står skrevet. Kommunetorget.no blant annet :daane:

For ordens skyld:

Bevilling; løyve til å drive (med) noe. Eks. Advokatbevillning.

Bevilgning: Å gi noen penger. (Slik bla. staten gjør.)

 

Det har sneket seg inn en uvedkommende "n" i dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...