Gå til innhold

Leie ut leilighet


ml92

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper noen her kan svare meg på et spørsmål ang å leie ut selveier leilighet (sameie, ikke borettslag).

 

Planlegger å reise i ca 6 måneder, og ønsker dermed å leie ut leiligheten min for å få betalt lånet og litt ekstra reisepenger hver måned.

 

Spørsmålet jeg ikke finner svar på på nettet, er:

 

Hvor lenge må jeg ha EID leiligheten for å kunne leie ut?

 

Ofte står det på nettet: "Hvis du ikke har bodd i boligen selv i ett av de siste to årene"....

Altså i november har jeg eid/og bodd i leiligheten i 1 år, og det er i november jeg tenker og reise. Men vil sitatet over si at jeg må ha eid den i 2 år? OG må ha bodd i den 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du trenger ikke ha eid boligen en spesiell periode for å leie ut. Det kan du gjøre fra dag en.

Det du sikter til er skattefri gevinst av salg, dvs at du må ha bodd i boligen et av de siste to årene før du selger for å unngå skatt av overskuddet ved salg.

Men du må skatte av overskuddet du har ved utleie. Og du kan trekke fra dette overskuddet utgifter til annonsering o.l. Du kan ikke trekke fra renter og avdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan trekke fra slitasje på møbler, og jeg regner med at du skal leie ut møblert?

Du kan også leie ut for 20000 skattefritt i året. I fall du kan time det til et årsskifte.

Anonymous poster hash: 96072...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men du kan trekke fra slitasje på møbler, og jeg regner med at du skal leie ut møblert?

Du kan også leie ut for 20000 skattefritt i året. I fall du kan time det til et årsskifte. Anonymous poster hash: 96072...24a

Hun skal leie ut i seks måneder. Tvilsomt at hun får et slikt fratrekk på den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan trekke fra slitasje på møbler, og jeg regner med at du skal leie ut møblert?

Du kan også leie ut for 20000 skattefritt i året. I fall du kan time det til et årsskifte.

Anonymous poster hash: 96072...24a

Skal leie ut møblert ja.

Ja er vel kanskje mulig det siden jeg skal reise så sent på året. At jeg kanskje slipper å skatte værtfall ut 2015 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nå skatte på leieinntekter over 20.000kr og ja du får skrive av 15% av verdien på inventar på brutto inntekt. Selv om det bare er 6mnd hadde jeg prøvd meg. Du kan leie ut så tidlig du vil men skal du selge oh unngå skatt på gevinst må du ha bodd i boligen i et av de siste to åra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...