Gå til innhold

Ammefri 11 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 11 mnd begynner i barnehagen i neste uke, og jeg begynner å jobbe igjen uken etter der. Jeg ammer fortsatt, 1-2 ganger i løpet av dagen, på kvelden før han legger seg samt 1-2 ganger i løpet av natten.

 

Jeg vil gjerne fortsette å amme han så lenge han vil i hvert fall ut denne høsten, så han er litt bedre rustet mot sykdommer osv nå ved barnehagestart. På min arbeidsplass har jeg krav på inntil to timer ammefri pr dag, og jeg lurer nå på om dere mener det er legitimt å be om noe ammefri også selv om barnet er såpass stort at det strengt tatt ikke MÅ ha morsmelk. Hvis jeg går veldig mange timer uten å amme vil jeg jo etter hvert miste melken, så sånn sett har jeg behov for noe ammefri dersom jeg skal fortsette å amme ham ut høsten.

 

Hva tenker dere? Er det urimelig av meg å be om ammefri til et barn på ett år, eller er det opptil meg å bestemme hvorcdan jeg vil løse ammingen? (Man har krav på ammefri så lenge man ammer også selv om barnet er over ett år, så lenge dette er dokumentert av f.eks. helsesøster. Så den biten er ikke noe problem. Jeg lurer bare på om det kan anses som litt frekt og "grådig" å be om det??)



Anonymous poster hash: b48d1...a8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i helseforetak og der gis det kun rett til ammefri med betaling til inntil barnet er 1 år. Utover det kan man ta permisjon ulønnet.



Anonymous poster hash: 73ea4...08b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager... jeg ser at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Det er ikke frekt av deg å be om fri til å gi barnet ditt mat når denne maten kommer fra deg. Og som i kommentaren min over vil det ikke akkurat kunne ses på som grådig heller ettersom du må ta det av egen lønn/avspasering. 



Anonymous poster hash: 73ea4...08b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Men når tenkte du ammefri da? På starten eller slutten av vakten?

Han skal jo uansett klare seg hele dagen i bhg uten ammingen.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor avhengig er du av de to timene for å fortsette ammingen?

 

Jeg ammer min sønn på 10 måneder og startet å jobbe for to måneder siden. Har ikke bedt om ammefri fordi jeg uansett bare ammer morgen, kveld og natt og han klarer seg fint på dagtid med vanlig mat.

 

Hadde jeg følt at det var vanskelig å få til ammingen uten fri ville det vært noe annet, men slik situasjonen er for meg ville jeg følt det "grådig", ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal be om ammefri dersom du føler et behov for det og synes ikke det er grådig.



Anonymous poster hash: f17c4...423
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg synes du skal be om ammefri dersom du føler et behov for det og synes ikke det er grådig.

Anonymous poster hash: f17c4...423

 

Og - jeg ville brukt de to timene til å amme i hver ende av dagen, før jobb og rett etter.  Slik blir barnehagedagen kortere for babyen også.

 

Jeg jobber - og går det mer enn 6 timer mellom amming/pumping så får jeg forferdelig spreng. Men min er bare 6 mnd da og trenger nok mer morsmelk enn en på 10 mnd...

Anonymous poster hash: f17c4...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde garantert benyttet meg av dette selv om det ikke er avgjørende for å fortsette ammingen.

Anonymous poster hash: 91553...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager... jeg ser at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Det er ikke frekt av deg å be om fri til å gi barnet ditt mat når denne maten kommer fra deg. Og som i kommentaren min over vil det ikke akkurat kunne ses på som grådig heller ettersom du må ta det av egen lønn/avspasering. 

Anonymous poster hash: 73ea4...08b

 

 

På min arbeidsplass (kommunen) har jeg krav på betalt ammefri uavhengig av barnets alder, så lenge ammingen er dokumentert av helsesøster, fastlege o.l. Jeg behøver derfor ikke ta det av egen lønn, og det er nettopp derfor jeg lurer på om det anses som grådig.

 

--------

 

Til dere andre, så er det altså sånn at jeg lurer på (i grunnen regner med) at jeg vil miste melken dersom jeg skal gå 9-10 timer uten å amme hver dag. Derfor ønsker jeg å ta noe ammefri på starten og slutten av dagen, sånn at ikke intervallet uten amming blir så fryktelig langt.

 

Ser at det er litt delte meninger om dette, så det er jo ikke godt å si hva arbeidsgiveren min kommer til å mene. Kanskje jeg kommer til å be om litt ammefri, men ikke fullt ut de to timene jeg har krav på hver dag, så blir det liksom et kompromiss. Jeg risikerer kanskje i litt mindre grad å mindre melken, samtidig som arbeidsgiver ikke kan anklage meg for "grådighet", siden jeg jo ikke tar ut alt jeg har krav på.

 

TS

Anonymous poster hash: b48d1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du tenker mest på hvordan sjefen din vil se på det, eller om du lurer på hva du har rett på. Jeg kjenner ikke arbeidsplassen din eller sjefen din, så det er vanskelig å svare på. Men når det kommer til loven så sier den:

 

Alle ammende arbeidstakere har rett til betalt fri til amming inntil en time, så lenge barnet er under 1 år og mor jobber 7 timer eller mer pr dag.

I tillegg har alle arbeidstakere, også arbeidstakere med kortere dag enn 7 timer, rett på så mye ubetalt ammefri som de har behov for.
 
Det er ingen øvre grense for barnets alder i forhold til retten til ubetalt ammefri.
 
Tariffavtaler og særavtaler kan gi rett på ytterligere betalt ammefri, feks. to timer pr dag, utover barnets første leveår eller når mor jobber kortere dager. Sjekk med din arbeidsplass eller fagforening hva som gjelder for deg. For informasjon om de offentlige tariffområdene, se lenger ned.
 
Arbeidsmiljøloven sier:
 
§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.
 
Og så kommer det jo også an på hva arbeidsplassen din har for bestemmelser. Ser du skriver at de har 2 timer, så da bør de jo være positivt innstilt siden de har mer enn det som er lovsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. En ting er hva arbeidsgier (sjef) tenker, noe annet er hva dine kolleger tenker - de merker jo at du blir borte.



Anonymous poster hash: f36ca...fbb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt flere ganger nå, så gir min arbeidsgiver meg inntil to timer ammefri med lønn uavhengig av barnets alder, så ja, dette er bedre vilkår enn hva loven fastslår at man skal ha. Arbeidsgiver er Oslo kommune, og de er svært opptatt av å ha gode vilkår for de ansatte. Men selv om arbeidsgiver sentralt, og utad, synes at dette er et viktig gode er det ikke dermed gitt at min "lokale" arbeidsgiver, altså den personen som er min sjef i hverdagen er enig i at jeg skal ha disse to timene. Det er derfor jeg lurer på om denne personen vil kunne synes at det er grådig å be om det når barnet er såpass gammelt som det er.

Når det gjelder arbeidsbyrde for kolleger, så kan jeg vanskelig se at denne vil bli noe særlig større for de andre ved at jeg tar ut ammefri. Jeg jobber på kontor med forholdsvis strengt definerte arbeidsoppgaver. Det er dermed ikke sånn at andre uten videre kan overta mine oppgaver. Jeg har også mulighet til å jobbe hjemmefra om kvelden, så jeg kan svare på mailer, forfatte brev o.l da, ved behov. (Og så må det dessuten sies at arbeidsdagen i kommuneadministrasjonen ikke er fryktelig anstrengende. På en vanlig dag må jeg yte kanskje 60-70 % av min arbeidskapasitet. Dersom jeg tar ammefri må jeg kanskje ute 90-100 % for å rekke over alt jeg skal bli ferdig med. Ikke spesielt uoverkommelig, med andre ord.)

TS

Anonymous poster hash: b48d1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise fra jobb for å amme en snart ettåring blir litt spesielt for meg. Vi sluttet med erstatning rundt 11-12 mnd, da klarte han seg med vanlig melk. Barnet ditt burde i tillegg klare seg uten pupp om natten også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke miste melken av å amme sjelden, på slutten ammet jeg morgen og kveld.

Jeg synes ammefri er helt greit frem til ett år, etter det er det litt spesielt med mindre det er snakk om spesielle behov.

Anonymous poster hash: 91553...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det har vært vanskelig å be om ammefri etter fylte 1 år (men jeg har hatt det fram til det). Men jeg hadde søkt om det siste måneden eller evt. to, dersom barnet nettopp ble 11 mnd. For min del hadde det også blitt krevende å gå fra permisjon til å jobbe fullt mtp. spreng. Jeg har ikke fått til pumping, så jeg var avhengig av å amme babyen med jevne mellomrom. Dvs. at det ikke plutselig gikk fra en god del ganger i døgnet til plutselig et langt opphold på en full arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ammefri selv om poden var et år da jeg begynte å jobbe. Men jeg syntes ikke jeg trengte to timer ammefri, så tok en halvtime på morgenen og en halvtime på ettermiddagen. Så hvis jeg var deg ville jeg kanskje bedt om én time i stedet for to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke gjort det. En ting er hva arbeidsgier (sjef) tenker, noe annet er hva dine kolleger tenker - de merker jo at du blir borte.

Anonymous poster hash: f36ca...fbb

Hva tenker kolleger og hvorfor spiller det en rolle? Ønsker TS å amme så har hun faktisk rett på det

Anonymous poster hash: eff93...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker kolleger og hvorfor spiller det en rolle? Ønsker TS å amme så har hun faktisk rett på det

Anonymous poster hash: eff93...60d

Ja, hun har RETT til det. Men det betyr ikke at kolleger synes hun er weird som ammer et stort barn, eller mistenker at hun utnytter systemet for å få mer fri.

Anonymous poster hash: f36ca...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helseforetak og der gis det kun rett til ammefri med betaling til inntil barnet er 1 år. Utover det kan man ta permisjon ulønnet.

Anonymous poster hash: 73ea4...08b

Jeg jobber også i helseforetak og fikk ammefri med lønn selv om barnet var over 1 år! Nå har jeg en særdeles velvillig sjef, da, så mulig det var derfor! Men så til det du spør om, TS: Jeg synes ikke det er frekt, så lenge du faktisk ammer! Jeg begynte å jobbe da yngstemann var 16 mnd og ammet fortsatt. Iom at jeg bare skulle jobbe 80%, og ikke ammet så mye, ba jeg bare om 30 min hver dag og la det på et tidspunkt som passet med jobben. Det synes jeg var helt legitimt selv om jenta mi var så stor!

Anonymous poster hash: 941ca...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har RETT til det. Men det betyr ikke at kolleger synes hun er weird som ammer et stort barn, eller mistenker at hun utnytter systemet for å få mer fri.

Anonymous poster hash: f36ca...fbb

Er det virkelig folk som synes det er weird å amme en 1-åring?

Anonymous poster hash: 2d4b8...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...