Gå til innhold

Greier du å holde det ryddig på hybelen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I juni flyttet jeg inn i min egen hybelleilighet med kjøkken og bad. Men jeg greier ikke å holde det ryddig! Jeg må jo vaske opp! Så ting hoper seg opp på kjøkkenet, og rommet er bare rotete!

Det verste er at mamma stikker innom når hun skal hente meg der eller noe sånt og da kommer hun inn og begynner å ta oppvasken! Så da må jo jeg gjøre min del og rydde og støvsuge.

Det blir jo ryddig når jeg får hjelp (som jeg ikke har bedt om så ikke si at jeg er den slemme for å tvinge mamma til å gjøre noe), men det varer ikke.

Dessuten maser hun HELE tiden på at det er så rotete og at jeg må ha rutiner for å holde det ryddig.

Er det bare jeg som har det sånn? Jeg tror det er ganske få som får hjelp av mamma! Men har du det rotete også?

Hvorfor kan jeg ikke bare ha super orden? :sukk: Jeg har en følelse at jenter har orden (jeg er jente også) men gutten pleier å ha det rotete. Kameratene mine har det rotete de også, men jeg føler at det er mer press på at jenter skal være ryddig.



Anonymous poster hash: e1d98...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke noe å si om man bor på hybel, i leilighet, i hus eller i campingvogn... Rotete folk fremstår for meg som late, og det finnes faktisk ingen unnskyldninger. Jeg blir kvalm av alle jentene som bruker halve døgnet på å dusje i timesvis, parfymere seg, smøre seg inn med kremer, sparkle fjeset og prøve på 10 forskjellige antrekk, og så klarer de ikke å plukke de skitne trusene sine opp fra gulvet engang :dry:

Ja, jeg bor trangt selv og jeg holder det ryddig. Det hjelper å tenke på at jeg kan få besøk hvert øyeblikk ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig rotete av meg.. Det hjelper veldig å ha rutiner, vask opp rett etter middag osv. Det tar faktisk bare 2-3 minutter om du tenker over det. Eller vask opp når du kommer inn døra, da er du liksom allerede "i gang".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si om man bor på hybel, i leilighet, i hus eller i campingvogn... Rotete folk fremstår for meg som late, og det finnes faktisk ingen unnskyldninger. Jeg blir kvalm av alle jentene som bruker halve døgnet på å dusje i timesvis, parfymere seg, smøre seg inn med kremer, sparkle fjeset og prøve på 10 forskjellige antrekk, og så klarer de ikke å plukke de skitne trusene sine opp fra gulvet engang :dry:

Ja, jeg bor trangt selv og jeg holder det ryddig. Det hjelper å tenke på at jeg kan få besøk hvert øyeblikk ;)

Hold your horses there. Jeg bruker ikke et halvt døgn på å dusje og sminke meg. Jeg bruker så vidt sminke. Jeg er ikke en sånn jente.

Hvis jeg får besøk så rydder jeg, men jeg får ikke så ofte besøk. Bortsett fra bestekompisen som kommer for å se på film av og til.

Anonymous poster hash: e1d98...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ha det ryddig, men det er sjeldent rommet mitt er plettfritt i mer enn noen timer, altså. Og jeg har bare om lag 10 kvadratmeter å holde styr på :fnise: Kjenner meg igjen i det med oppvasken også! Det tar bare noen minutter, men av og til bare orker jeg ikke, så da blir det stående til senere på dagen eller dagen etter.

Som foreslått er løsningen å få rutiner på det. Vask opp panne og kjele før du spiser for eksempel. Ha fredag som vaskedag hvor du shiner over hele greia (når man først er i gang tar det ikke såå lang tid). Og gjør litt kos ut av det! Sett på litt musikk, dans og syng, ta deg en øl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Du trenger ikke ta nytt fat/kopp for hvert måltid du spiser. Da blir det automatisk mindre oppvask! :)



Anonymous poster hash: 46b9c...327
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold your horses there. Jeg bruker ikke et halvt døgn på å dusje og sminke meg. Jeg bruker så vidt sminke. Jeg er ikke en sånn jente.

Hvis jeg får besøk så rydder jeg, men jeg får ikke så ofte besøk. Bortsett fra bestekompisen som kommer for å se på film av og til.

Anonymous poster hash: e1d98...87a

Det er fortsatt latskap. Knirke rettet heller ikke det (de "som bruker halve døgnet på å dusje (...)") mot deg.

Jeg har et (sove)rom på 12 kvadrat og har det stort sett ryddig. Jeg liker å ha det koselig og ryddig rundt meg. Hvorfor rydder du ikke for din egen del? Synes du det er hyggelig å la skitne tallerkener stå eller bare bryr du deg ikke? På kjøkkenet mitt er det ganske ekkelt til tider, men dette kommer av at jeg bor med 7 andre mennesker og flere av dem er som deg. For min del er jeg ferdig med oppvasken (utenom tallerken og bestikk) før jeg spiser. Tar det mens jeg lager mat, og stekepanne, kjele eller annet tar jeg rett før jeg spiser. Da rekker ikke maten å bli kald (og jeg er ganske hysterisk når det gjelder å spise maten med en gang den er ferdig da jeg ikke er glad i kald varmmat).

Anonymous poster hash: ceebf...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Du trenger ikke ta nytt fat/kopp for hvert måltid du spiser. Da blir det automatisk mindre oppvask! :)

Anonymous poster hash: 46b9c...327

Bruker samme kopp hele dagen. :) Hvis fatet er brukt til skive så bruker jeg det igjen senere på dagen.

Anonymous poster hash: e1d98...87a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Bor ikke på hybel selv, men lurer på om jeg hadde klart det.

Hjemme (bor hos foreldre) så rydder jeg alltid på kjøkkenet, badet og i stua. Det er alltid jeg som vasker opp, rydder søpla, koster på gulvet, ordner så det ser fint ut osvosv. Og gjør det ikke fordi jeg blir bedt om det, men det er blitt litt automatisert, og jeg liker å gjøre det. Men på rommet mitt, der rydder jeg ALDRI. Der kan det ta flere mnd før jeg gidder å brette sammen klærne på gulvet.. Hater å rydde rommet mitt, for det er så kjedelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så kjedelig er at mamma hele tiden skal mase selv om hun ikke bor der. :(

Jeg trodde liksom at når man flytta for seg sjæl så ble det mindre mass... men neida... det blir MER.



Anonymous poster hash: e1d98...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg deler kjøkken med andre, vasker jeg alltid opp etter meg med en gang og holder det rent og pent. Men selve hyblusen min kan være bombet til tider. Men trives best når jeg har ryddet og tent masse, masse lys :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd og vask opp "kontinuerlig", ikke la det samle seg opp. Etter at jeg begynte med det er det stort sett alltid helt greit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt latskap. Knirke rettet heller ikke det (de "som bruker halve døgnet på å dusje (...)") mot deg.

Jeg har et (sove)rom på 12 kvadrat og har det stort sett ryddig. Jeg liker å ha det koselig og ryddig rundt meg. Hvorfor rydder du ikke for din egen del? Synes du det er hyggelig å la skitne tallerkener stå eller bare bryr du deg ikke? På kjøkkenet mitt er det ganske ekkelt til tider, men dette kommer av at jeg bor med 7 andre mennesker og flere av dem er som deg. For min del er jeg ferdig med oppvasken (utenom tallerken og bestikk) før jeg spiser. Tar det mens jeg lager mat, og stekepanne, kjele eller annet tar jeg rett før jeg spiser. Da rekker ikke maten å bli kald (og jeg er ganske hysterisk når det gjelder å spise maten med en gang den er ferdig da jeg ikke er glad i kald varmmat).

Anonymous poster hash: ceebf...69c

Men du vasker ikke opp etter deg hvis du må vaske før du lager mat.... For da er det jo ting som har ligget og trenger å vaskes.

Anonymous poster hash: 2bbef...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg MÅ ha det ryddig rundt meg. Min bror har det, i følge meg, uhygienisk. Tror det er en vanesak - som kan trenes på dersom man ønsker å endre det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følger det et "fast" mønster. Det starter med å være ryddig, mens det gradvis blir mer og mer rotete, så ser det gjerne helt forferdelig ut i 1-2 uker (avhengig av hvor travel jeg er) før jeg tar et skikkelig sjau og det er strøkent igjen. Så gjentar dette seg, igjen og igjen og igjen. Det er ikke så viktig for min del å ha det så ryddig hele tiden (bor alene). Hvis du mistrives med å ha det sånn burde du forsøke å endre vanene dine. Hvis det ikke gir deg en dårlig følelse du ikke endre deg. Men det hjelper helt klart med gode rutiner - det gjør det litt lettere.



Anonymous poster hash: ac59a...d9c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vasker ikke opp etter deg hvis du må vaske før du lager mat.... For da er det jo ting som har ligget og trenger å vaskes.

Anonymous poster hash: 2bbef...49d

? Jeg vasker opp mens jeg lager mat. Dersom jeg bruker skjærebrettet mens jeg lager mat vasker jeg det opp før maten er ferdig. Det samme gjelder skjærekniver, boller, rivejern, saks etc. Jeg vasker ikke opp før jeg lager mat.

Anonymous poster hash: ceebf...69c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hold your horses there. Jeg bruker ikke et halvt døgn på å dusje og sminke meg. Jeg bruker så vidt sminke. Jeg er ikke en sånn jente.

Hvis jeg får besøk så rydder jeg, men jeg får ikke så ofte besøk. Bortsett fra bestekompisen som kommer for å se på film av og til.

Anonymous poster hash: e1d98...87a

Se der, du kommer med unnskyldninger med en gang.. My point exactly! :laugh:

(Og jeg har ldri sagt at du er en sånn type jente som jeg beskriver, jeg bare beskriver jenter jeg har møtt som har et forkastelig syn på ryddighet og hygiene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, du kommer med unnskyldninger med en gang.. My point exactly! :laugh:

(Og jeg har ldri sagt at du er en sånn type jente som jeg beskriver, jeg bare beskriver jenter jeg har møtt som har et forkastelig syn på ryddighet og hygiene)

Hvilke unnskyldninger? :rolleyes:

Anonymous poster hash: e1d98...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Er skikkelig rotete av meg selv. Bor på hybel på 11 kvadrat, og er ganske dårlig til å rydde her. I hvert fall sånne ting som er litt tiltak, som å støvsuge, skifte på senga o.l.

Får aldri besøk da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det rotete. Men jeg får aldri besøk (trang hybel utafor sentrum... Skal vi finne på noe drar vi heller til noen andre) så da har jeg liksom ikke noe unnskyldning for å rydde :P men har system i rotet da. Syns det er mer praktisk fks å la pensum ligge på gulvet i et system i stedet for å putte det i bokhylla eller sekken etter hver gang jeg har lest noe!

Anonymous poster hash: 2192a...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...