Gå til innhold

Private høyskoler, bare tull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører så ymse om å studere på private høyskoler. Er det vanskelig å få jobb, slik at du bare kaster bort masse penger? Det sier seg vel selv at en student fra offentlig høyskole, universitet vil få lettere jobb en en som bare har betalt seg inn på skole?



Anonymous poster hash: aa156...8e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner mange som har gått BI og fått seg gode jobber, og relativt kjapt etter endte studier :) BI er jo også kjent for å ha veldig gode forelesere.



Anonymous poster hash: 2ff47...508
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg er bra. men jeg tenker mer på NHCK og sånt.. wannabe BI ?



Anonymous poster hash: aa156...8e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke noe om BI spesifikt, men har gått på NKH og det var ikke noe å skryte av i hvert fall. Og ut i fra den responsen tidligere BI-studenter får i kontakt med Universitetet kan jeg ikke påstå at de står høyt på listen over attraktive fremtidskolleger. Min erfaring fra NKH var bortkastede penger (i høyeste grad!), men er usikker når det gjelder andre privatskoler, da jeg ikke har erfaring til å uttalte meg... Men var allikevel, min erfaring er at betalt utdanning var mindre verdt enn offentlig, derav den høye frafallsstatisikken og overgangen til offentlig utdanning. På studieprogrammet mitt nå er det ukentlig "headhunters" som besøker skolen og inviterer studentene til middag og omvisning på deres arbeidsplass, noe som var totalt fraværende på privatskolen.



Anonymous poster hash: 188a1...685
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Markedshøyskolen og er kjempe fornøyd. Flinke forelesere som er i god kontakt med næringslivet! Tror ikke det blir noe problem å få jobb etter endt studiet så lenge du går inn for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe ordentlig tull og fjas at bare fordi skolen koster penger så er det ikke en verdig utdannelse. De som ikke er flinke nok faller av underveis uansett, f eks på BI er det stort frafall. Så de som faktisk har en bachelor/master fra BI er jo like flinke som de på offentlige skoler.

En annen ting: det er ikke slik at offentlige skoler har opptakskrav,mange misforstår dette. Greia er at skolene har BEGRENSET med plasser, derfor må de ha et eller annet system på hvordan de skal velge ut elevene til plassene. Derfor har det blitt sånn at de ser på karakterer. Dessuten har det galvaniske element og sagaen om gunnlaug ormstunge FÆLT lite med arbeidslivet for de fleste å gjøre, på BI f eks lærer man om ting man trenger å kunne i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 098e0...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en ganske pussig mentalitet her i Norge, spesielt sammenlignet med utlandet, når det kommer til statlige vs. private skoler. Om det er en privat skole, så kan "alle" kjøpe seg inn, samt at kvaliteten må være "dårligere" (hvorfor?).

Greit nok at utdannings bransjen i USA kan være helt rævkjørt, men de Universitetene som scorer absolutt høyest, og er flinkest å publisere, samt utdanne vellykkede og innovative folk, så er faktisk det de private skolene.

I tillegg er de veldig flinke til å gi "gratis" utdannelse til folk som kommer fra litt trangere kår. Hadde folk klagd og ledd av BI om utdanningen der var gratis for folk som kommer fra husstander med inntekt på mindre enn f.eks 700000-800000 i året? På Harvard så studerer du gratis om familien tjener mindre enn 1.5 mill i året, og sist jeg sjekket gjaldt dette 20%-25% av studentmassen der.

Men det var en liten avsporing...back on track:

Når det kommer til Norge: Har bare erfaring med BI (ikke personlig), og folk har ikke problemer med å få jobb når de er ferdige, gitt at de har gode resultater.



Anonymous poster hash: da572...7ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...