Gå til innhold

Fordel eller ulempe å være pen i jobbsøkingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om utseendet er noe årsak til dette, men siste intervju jeg var på så var damene veldig "nebbete" mot meg, mens det virket som den mannen som var tilstede prøvde å forsvare meg når de grillet meg veldig. Det var 2 damer og 1mann tilstede

Anonymous poster hash: 8233e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vet alle at det er både fordeler og ulemper ved å være pen, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg hva det er i jobbsammenheng.

Selv har jeg fått et par jobber jeg IKKE er kvalifisert til. Disse jobbene har jeg fått av menn.

FORDEL, tenker jeg der.

Det er jo kjekt å ha erfaringer og listinger på CV som selv folk med master i feltet sliter med å få (jeg har ikke noe utdanning i de fagfeltene).

Å bli flørtet med i bedriften har jeg ikke noe imot så lenge profesjonaliteten opprettholdes.

Men jeg sliter med å få jobber der kvinner ansetter. Dette er i stillinger som "alle" er kvalifiserte til. Stillinger der jeg har alle kvalifikasjoner og mer til.

KJIPT, tenker jeg der.

Jeg har begynt med bilde på CVen min, men kom over dette avsnittet i en Aftenposten-artikkel:

"...Hun advarer særlig kvinner mot å bruke bilde på CV-en.

- Som ung kvinne ville jeg vært litt forsiktig med å ha det, for en del kvinner blir diskriminert på bakgrunn av det, sier Moe. Forbudt i USA

I 2010 viste et forskningsprosjekt i Israel at mens det lønnet seg å ha bilde på CV-en for pene menn, gjaldt det motsatte for vakre kvinner. Årsaken skulle være at mange rekrutterere er kvinner, og at vakre kvinner fremprovoserte sjalusi.

- Studier fra USA viser at bilde på CV-en funker hvis du er pen og hvis du er en del av den etniske majoriteten. Jobbsøking er ingen skjønnhetskonkurranse, men blir det fort. Derfor har man forbudt bilde på CV-en i USA, sier Arnulf."

Kilde: http://www.aftenposten.no/jobb/karriere/Frister-arbeidsgiver-med-sporty-bilde--7142456.html

Jeg har nå en ganske ok deltidsjobb (ble selvfølgelig ansatt av en mann), men er på utkikk etter enda en jobb. Så jeg lurer litt på om jeg bør fjerne bildet fra CVen?

Hva er dine erfaringer her? Føler du at det har noe å si hvilket kjønn det er som ansetter i bedriften du har søkt i?

Vil høre fra både menn og kvinner. Vil ha en SAKLIG debatt. Ingen synsinger om andre, kjefting og pekefingre her. Vet at KG har litt mobbete ungdomsskoletendenser til tider...

Anonymous poster hash: 7eb74...a63

Jeg får høre at jeg er pen både fra kvinner og menn (beklager så mye) og de jobbene jeg har fått har kun blitt tilbydt meg fra: menn.

Anonymous poster hash: 6651d...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne og har fikk jobb uten å være den best kvalifiserte... på grunn av utstråling (som arbeidsgiver sa trakk høyt opp for å ansette akkurat meg). Det var service innenfor salg, så utseende har nok litt å si der... Interessant hvordan det omtrent kun var kvinner i jobben uten kvalifikasjoner, men menn som hadde utdannelse innenfor området, men som ikke fikk aktuelle jobber...

En annen arbeidsgiver slang seg over disken til en av kundene jeg betjente og sa: "Du var jo veldig søt, ser du etter jobb? Du hadde passet inn her så pen og snill som du ser ut". (Hun takket ja til tilbudet og startet uken etter.... (?!).



Anonymous poster hash: 531e2...91a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har observert at en pen ukvalifisert kvinne ble hyret og de fikk trøbbel med å kvitte seg av med henne da hun dreit seg loddrett ut, de glemte at de skulle ikke ha ansatt henne i første omgang. Hun jobber der fremdeles, klorer seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva jobben er.. service yrket kan være en fordel å se litt bra ut men ikke et must så lenge man har sjarm og er god til å snakke for seg (med god selvfølelse og selvtillit kommer man langt). men jeg mener selv at man skal se på det indre og kvalifikasjoner fremfor utsende.

Anonymous poster hash: 39305...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fordeler og ulemper. ( Aldri blitt ansatt av middelaldrende damer) de kommenterte derimot det pene bildet mitt ( ? )

Anonymous poster hash: 7f419...a8b

Er dette vanlig praksis på jobbintervju, å kommentere utseende til jobbsøker. har søkt på flere stillinger som sykepleier, og det har aldri vært noe tema for de som skulle ansette meg. synes ikke det passer seg å kommentere sånn

Anonymous poster hash: e64e2...aad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når kvinner ansetter: ulempe, menn: fordel. Så enkle er vi mennesker



Anonymous poster hash: 34b39...8a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...