Gå til innhold

Folk med mye fokus på seg selv og mye oppmerksomhetsjag-dårlig selvtillit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da spesielt på yngre mennesker,siden det er der jeg observerer dette.

Selv syns jeg det er litt underlig,men det bunner kanskje i det at man hele tiden må ha oppmerksomhet og bekreftelse på at man er fin og pen å se på.

Alle disse som legger ut masse selfies med masse kommentarer,hjerter og likes,som går sexy og utfordrende kledd og som ofte ikke er spesielt sympatiske overfor andre.

Er veldig opptatt av seg og det ytre,og omtrent ser ned på andre som har et mer avslappet forhold til sånt.

For meg er det ganske fremmed å skulle holde på sånn,selv om jeg har slitt med selvtiliten lenge,og heldigvis har jeg innsett at utseende er ikke alt og det å vise for mye er ikke veien å gå hvis man ønsker seg seriøse henvendelser fra menn.

Som sagt,så er dette fremmed for meg,men blir man ikke lei av å holde på med sånt og blir man ikke lei av å alltid skulle se fin ut og det fokuset som er på det?



Anonymous poster hash: 6fa48...45b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har to søstre som er ganske store i fitnessmiljøet på f.eks instagram, og legger ut selfies med mer eller mindre klær og div poseringer minst en gang om dagen. I sosiale medier fremstår de som veldig "perfekte", og har masse folk som kommenterer og beundrer "internettversjonen" av livet dems.

Irl har de spiseforstyrrelser begge to, og et nesten desperat behov for bekreftelse, og det er utrolig trist å være vitne til. De er nydelige jenter som ikke klarer å se det selv.

De har mange venninner i samme miljø, og de presser hverandre hele tiden. Vet at det er helt vanlig å ta bilder på trening og legge ut flere uker etter mens de ligger på sofaen og trøstespiser is for at de ikke skal bli "avslørt" med at de ikke trente 6 ganger den uka, eller motsatt, at de legger ut bilder av snopet til typen for at ingen skal skjønne at de febrilsk teller hver eneste kcal og ikke har unnet seg et drops engang siden jul i fjor..

Alle er bunnløst usikre. :(

Anonymous poster hash: fb6d3...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo , det må være slitsomt. Kjenner noen som oppdaterer profilbildet på facebook annenhver uke, jeg tror det er for å høste skryten "fine deg!" , "så pen du er!" osv.. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad være enig med deg ts fordi jeg tenker likedan selv til tider. Jeg er heller ikke slik at selvverdet mitt styres av antall likes, hjerter og "søta, pena" og heldigvis for det, jeg er ekstrem glad for at jeg aldri har blitt med på den karusellen der.

Men dog om jeg skulle prøve å nyansere litt så drives vi alle av oppmerksomhet, av å bli sett, å få bekreftelse.. Det ligger i oss, skryt, oppmerksomhet og bekreftelse følger oss fra vugge til graven og alle har sine måter å bli sett på. Det er viktig å bli sett, men det er vel som med det meste andre i livet en balanse sak.

Selv blir jeg fysisk uvel bare ved tanken på å bli kjendis over natten mens for andre er det den riktig store drømmen for en hver pris. Noen i xtrem sport miljøet drømmer om å bli størst innad i det miljøet, ta de "sykeste" hoppene, gjøre de sprøeste tingene.. Og den typiske husmoren får oppmerksomhet når hennes venner skryter av maten hun lager eller hvor fint huset hennes er, da fryder hun seg..

Den båt elskende 3 barnsfaren blir litt ekstra kry når han har råd til en båt som er litt større og bedre enn naboens og bedre blir det dess mer oppmerksomhet båten hans får.

Hvorfor reagerer vi så veldig på når noen får oppmerksomhet pga utsende kontra en båt, en bil, et "perfekt" hjem, osv?

Vi trenger å bli sett, det styrker mestringsfølelsen vår, selvtilliten og jeg tror de fleste har noe de ønsker bekreftelse på.

Ja noen overdriver, fra den "perfekte" husmoren som skryter hver dag over sitt nystrøkne hjem, mat, barn,+++ til selfies drevne tenåringer med magen bar. Og jeg absolutt glad for at jeg selv blir sett, får oppmerksomhet nok, vet at jeg duger på andre måter enn å legge ut halvnakne bilder av meg selv ut på nettet. Men jeg undrer meg bare litt av og til hvorfor det er så mye mer "oppmerksomhetshore" enn å legge ut bilder av den perfekte steiken man hadde til middag på fb, eller den nyankomne babyen eller andre ting..

Samfunnet er dessverre svært utsende fokusert, ( noe jeg synes er trist, når jeg tenker på all plastikk kirurgi og all spiseforstyrelser og at så og si få om noen tenåringer synes de er gode nok som de er).

Men når man er ung er man vanligvis litt mer usikker enn når man blir eldre, man har ikke de erfaringene og den mestringsfølelsen som en husmor kan føle ved en perfekt steik så man strekker seg litt lengre der en føler en kan nemlig ved utsende..

Jeg tror det er slitsomt å ha det slik, men jeg tror generelt sett at folk uavhengig av alder og kjønn som trenger bekreftelse og oppmerksomhet av andre hele tiden for å tro at de duger har det slitsomt enten det gjelder å ha de perfekte familiemiddagene, den perfekte kroppen, gjøre den perfekte julen, ha den fineste hagen, det perfekte huset etc..

Å senke skuldrene og bli sikker på seg selv enten håret står rett ut og sminken ikke er på, eller om steiken blir for rå eller støvet ikke blir tatt hver dag eller at ikke alle liker deg slike ting blir en forhåpentligvis tryggere på ettervert, om en da ikke bytter ut utsende press/jag mot husmors press eller karriere press eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår jo at alle ønsker seg positiv oppmerksomhet. At folk legger ut bilde av ny sveis eller en dag de følte seg ekstra fin for eksempel forstår jeg jo, men det er jo ikke akkurat dem jeg reagerer på.

Syns nesten det blir noe trist over dem som er så desperate etter oppmerksomhet. Det er sånn det virker i hvert fall når man ser hvordan de fremstiller seg selv, og hvordan de er i virkeligheten.

Det er jo nesten som om de tror at verdien deres ligger i hvordan de ser ut, og jeg klarer ikke helt å tro at folk med god selvtillit driver på sånn.

Jeg kan jo selvsagt ta feil, siden det er totalt fremmed for meg.

Det er jo også et enormt utseendepress nå vil jeg si, og jeg er ikke så gammel, men noe har forandret seg. Det har vel lenge vært et visst press, men jeg syns det har blitt mer ekstremt. Sikkert på grunn av sosiale medier, media og internett.

Tror nok at det er tøft for mange å være ung og usikker i dag.

Ser jo også at noen skaper seg et bilde av seg selv på nett som ikke stemmer overens med virkeligheten.

Det virker slitsomt for meg uansett om det er utseende det går på, at man har den perfekte familien, den beste kjæresten eller for å vise hvor bra man har det materialistisk sett.

Anonymous poster hash: 6fa48...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...