Gå til innhold

Studentby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere neste høst. hva slags by er den beste studentbyen av disse; Oslo, Bergen, Tromsø, Lillehammer, Tr.heim?

Akuratt nå har jeg mest lyst til Bergen..før var det Oslo, men de jeg kjenner i Oslo skal vist flytte fra der fordi de skal studere andre steder, å da ble Oslo plutselig så tomt :P

Hvordan er Tromsø? Jeg har vært der for ikke så lenge siden, og syntes byen virka litt depressiv?

Bergen har jeg vært en gang, og syntes byen var veldig fin å se på :)

Vet det har vært lignende tråder, men oppretta en ny likevel ;)



Anonymous poster hash: f957e...969
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Trondheim

2. Oslo/Bergen

3. Tromsø

ca. 20. Lillehammer

Trondheim topper alltid målinger på trivsel ift. studenter. Det er den av de største byene i Norge som har mest studenter i prosentandel av innbyggere, så studenter merkes veldig godt i byen, og det er mye tilrettelagt for studentaktiviteter. Men sånn ellers avhenger jo mye av hvordan du er og hvor du har nettverket ditt. Ønsker du å kaste deg inn i studentlivet, eller er du etablert fra før og bare vil gå skole etc. etc.

Selv har jeg studert i både Trondheim og Oslo. Bor i Oslo nå og synes at selve byen er helt fantastisk, men hvis jeg skulle vært ung og student igjen så er det bare Trondheim jeg ville ha satset på, evt. Bergen. I Oslo "drukner" studentene litt i alt annet som finnes av tilbud og ting som skjer.



Anonymous poster hash: d1f82...6d3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det der jeg mener. Nå som nettverket mitt sprer seg fra Oslo, blir liksom Oslo så tomt. alle blir borte i mengden.. av en eller annen grunn frister plutselig Bergen mer :P



Anonymous poster hash: f957e...969
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i Trondheim noen år nå, og trives veldig godt! Lillehammer er en koselig by(er oppvokst der), men ser ikke for meg at den kan tilby like mye for studenter som en av de større byene kan.

Endret av FruHudson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trondheim :rodmer:

Stor andel studenter, og ikke minst, i hvert fall sammenlignet med Oslo, stor andel innflyttere, hbilket gjør det enklere å bli kjent med nye mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle jeg har snakket med som har studert i Oslo sier det ikke er en spesielt bra studentby, fordi det ikke er noe utpreget samhold studentene imellom. Alle har egne venner og aktiviteter utenom campus, mens i typiske studentbyer er det mer vanlig å være medlem i studentforeninger/studentidretten o.l

Jeg har vært student i Bergen selv, og bortsett fra alt regnet hadde jeg det som plommen i egget. Da jeg var ferdig med å studere ble det naturlig å flytte, siden alle mine bekjentskaper og venner var innenfor studentmiljøene (som blir oppløst etterhvert som folk begynner å jobbe).

Jeg digger Oslo, men jeg ville ikke vært student her. Da hadde jeg valgt Bergen eller Trondheim

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er veldig bra! Jeg syns det er mange tilflyttere her, dvs flere i samme situasjon som trenger et nettverk :) Masse studentorganisasjoner: radio, tv, avis, internasjonal fadder, friluftsgruppe, "festegruppe" etc etc. Byen er også veldig oversiktlig og grei, jeg liker at det er så korte avstander mellom alt i sentrum! I tillegg er fjellene rett ved, så det er lett å ta seg en fjelltur etter en dag med studier. Jeg har også bodd i trondheimsområdet ett år, var ikke student, men jeg liker selve byen Bergen mye bedre enn Trondheim :) Som nordvestlending må jeg også si at det ikke regner så mye i Bergen som folk skal ha det til, men jeg kommer kanskje fra feil sted til å si det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener når du sier at Tromsø virker som en depressiv by. Ikke alle tåler mørketida så godt da, og det er mange måneder med mørke her oppe. Jeg syns forøvrig at mørketiden er veldig koselig, og det er veldig fantastisk her oppe med både midnattsol og nordlys. Dessuten så er naturen vakker, og det er enkelt å komme seg ut i naturen om man ønsker det. Den ligger liksom rett i nærheten, på alle sider.

Byen er liten, men ikke så liten at alle kjenner alle. Det er likevel en god sjanse for at de man treffer på en gang, møter man igjen. Og det er jo en fordel. Boligmarkedet her er helt absurd!! Men de prøver å gjøre noe med saken da, selv om det går langsomt. Det er mange forskjellige mennesker som studerer her. Ikke bare nordlenninger. Det er kanskje en overvekt av nordlenninger, men her er det både folk fra andre store byer i Norge, og folk fra andre land, så det er god variasjon.

Jeg syns studentmiljøet er fint. Det arrangeres ting for studentene relativt ofte, og fadderuka her er vel like vill som ellers i landet. Tror nok ikke det er særskilt mye å utsette på miljøet, sånn sett.

Mange lokkes jo også hit med tanke på at karakterkravene på UiT ofte er lavere enn ved UiB eller UiO. Det er dessuten mange studier å ta, så det er nok å velge i. For ikke å snakke om at de aller fleste forelesere er veldig flinke folk. Det er lett å få hjelp på universitetet, og det er lett å orientere seg på området.



Anonymous poster hash: 2af58...a07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt hode står valget mellom Bergen og Trondheim, og det er ganske like alternativer. Jeg bor i Oslo og elsker det nå, men begynte selv i Bergen rett etter videregående mens min bestevenninne begynte i Trondheim. Vi begge stortrivdes, samt at når vi besøkte hverandre tenkte vi "åh, så fint du har det", så jeg stiller dem ganske likt. Trondheim føles lenger unna og kaldere, Bergen mer vått, begge med gode turmuligheter, studentforeninger og generelt studentbyfølelsen med små originale kafeer etc. I arbeidslivet har jeg møtt svært få som angrer på årene de tilbrakte i Bergen eller Trondheim.



Anonymous poster hash: 9ea41...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan iallfall anbefale Bergen på det varmeste :-) Jeg har bodd her i 4 år og stortrives fortsatt. Miljø kommer vel litt an på hva en skal gå på, men både universitetet og høyskolen har gode miljø med tilholdssteder for studenter, organinasjoner og slikt man kan engasjere seg i. Det er mange studenter i Bergen. Mulig at Trondheim har ekstra mange, men det er iallfall ikke mangel på studenter her akkurat..

Studentsenteret er et stort senter mitt i byen, der mange studenter henger (mest UiB-ere kanskje da). Fin hengeplass for studenter, med muligheter for å spise billig middag, fagbokhandel, svømmebasseng, en av flere treningslokaler innenfor SIB. Det er noe jeg har lyst å fremheve. Synest treningsopplegget for studenter her er veldig bra. Det er mange lokaler rundt i byen, og mange kule treningstimer man lett kan melde seg på bare man kjøper seg treningskort for semesteret. Det er definitivt noe jeg kommer til å savne når studenttiden min er over. Det er aktiviteter for enhver smak her.

Ellers er det flere uteplasser som tiltrekker seg mest studenter. Jeg liker også å gå i fjellet, og mange ruter ligger ganske nærme sentrum og i sentrumsnære områder. Det synest jeg er veldig flott. Ellers er det estetisk en veldig vakker by.

For min del synest jeg det er et stort pluss at klimaet er så mildt her. Selv om det betyr en del regn (som jeg også som nordvestlending synest er meget overdrevet ;), så setter jeg utrolig pris på milde vintrer. Det er svært sjeldent det er snø i Bergen. Når snøen kommer, er den som regel borte i løpet av noen dager/uker. Det er sjeldent det blir kaldere enn -10 her også, så dersom du er en frysepinne som meg, så er det absolutt en fordel. Det er forresten ikke alltid det pluss, for når det faktisk er kaldt og kommer is/snø på bakken, så virker det som bergensere blir tatt på senga, med sommerdekk :fnise: Skaper merkelig ofte trafikkaos de første dagene. I tillegg til at jeg synest Bergen kommune er utrolig dårleg til å strø på veiene. Det går en vits om at de har brukt opp strø-budsjettet sitt i februar. Skulle nesten tro at det stemmer :P

Ellers er det faktisk en god del soldager her også, og når det først er soldager her, så er det så ufattelig vakkert. Det føles som hele byen går litt av skaftet når solen dukker opp. Særlig Torgallmenningen en solfylt lørdagsettermiddag er ganske spesielt.

Ellers synest jeg kollektivtrafikktilbudet i byen er godt. Bybanen er et fantastisk transportmiddel her i Bergen, dessverre alt for populært og stappet til tider.

Synest det er mange hyggelige folk i denne byen her jeg. Både studenter og andre. Kan absolutt anbefales :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til dem du har listet, men jeg kan i hvert fall si IKKE Stavanger. Kjempeglad i byen, og blir nok her, men noe studentmiljø er ikke å spore.

Endret av Carazko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trives supergodt i Trondheim og kunne ikke tenke meg å studere noe annet sted. Korte avstander, mange studentorganisasjoner man kan være med på, og i tillegg er det mange tilflyttere som er vil ha nye venner. Faglig sett er miljøet stort og sterkt, og det er veldig lett å bli kjent med nye mennesker. Joda, været er kjipt innimellom og jeg som kommer fra Oslo syntes det blåser og regner mye, men ingenting slår is ved Nidelva når godværet titter frem eller skogstur i bymarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Synest treningsopplegget for studenter her er veldig bra. Det er mange lokaler rundt i byen, og mange kule treningstimer man lett kan melde seg på bare man kjøper seg treningskort for semesteret. Det er definitivt noe jeg kommer til å savne når studenttiden min er over.

Litt OT, men du kan fortsatt trene på SIB etter du er ferdig student, det blir bare litt dyrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer på Lillehammer. Jeg flyttet hit fra Oslo, og var litt redd for at byen skulle bli altfor liten og kjedelig. Men den gang ei! Det er helt fantastisk her!!! Studentmiljøet er helt i toppen. Masse studenter fra hele landet, som alle er interessert i å få seg venner, fordi de ikke kjenner folk her fra før. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Kjempebra uteliv også, faktisk. En av landets største klubber er her faktisk:-) Masse organisasjoner du kan melde deg inn i på skolen også:) Jeg elsker studentlivet på Lillehammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...