Gå til innhold

Hvordan å kjenne igjen psykopat


Steinar40

Anbefalte innlegg

Nei, redsel for avvisning er ikke et symptom på en såkalt psykopat (som vil ha ulike alvorlighetsgrader oppimot de som er voldelige), det er en forklaring til hvorfor en psykopat oppfører seg som h*n gjør:

Ja , men da er vi enige om at hvis noen er redd for å bli avvist , så er ikke dette nødvendigvis et tegn på at de er psykopater .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være redd for avvisning har ingenting med psykopati å gjøre. All den stund det er psykopaten som har rett, og de andre som har feil, så er det jo ingen som avviser ham.

Les litt linker, Steinar. DU kommer jo bare med ville gjetninger og presenterer dem som fakta, noe de ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , men da er vi enige om at hvis noen er redd for å bli avvist , så er ikke dette nødvendigvis et tegn på at de er psykopater .

Ikke nødvendigvis, nei. Men et menneske som går rundt og føler seg verdiløs, vil ofte være redd for å bli avvist. Og dermed oppfører ikke et slikt individ seg på noen sunn måte.

En aggressiv mann (eller kvinne) vil da kunne bruke ulike maktmidler for ikke å bli avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, nei. Men et menneske som går rundt og føler seg verdiløs, vil ofte være redd for å bli avvist. Og dermed oppfører ikke et slikt individ seg på noen sunn måte.

En aggressiv mann (eller kvinne) vil da kunne bruke ulike maktmidler for ikke å bli avvist.

Jeg tror ofte man bør stole på faglitteratur når det kommer til medisinske diagnoser , og ikke prøve å ressonere seg frem til diverse på egen hånd .

Det er en grunn til at "redsel for avvisning " ikke står listet opp som tegn på psyopati , og det er fordi det IKKE ER ET TEGN PÅ PSYKOPATI .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte man bør stole på faglitteratur når det kommer til medisinske diagnoser , og ikke prøve å ressonere seg frem til diverse på egen hånd .

Det er en grunn til at "redsel for avvisning " ikke står listet opp som tegn på psyopati , og det er fordi det IKKE ER ET TEGN PÅ PSYKOPATI .

Du bør heller begynne med å lese hva jeg skriver her, tenker jeg.

Det ER IKKE et tegn. Det ER en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en faglig forklaring på diagnosen psykopati er at de er redde for å bli avvist?

Nå vrøvler du fælt Steinar. Les linken til MousePad, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en faglig forklaring på diagnosen psykopati er at de er redde for å bli avvist?

Nå vrøvler du fælt Steinar. Les linken til MousePad, du.

Fra tidligere innlegg:

Psykopati betyr psykisk smerte. Tidlige, alvorlige traumer og avvisning fra omgivelsene, og store sjokkopplevelser senere i livet, kan medføre en spesiell smerte i sinnet. Denne smerten er en dyp følelse av skam og en destruktiv opplevelse av ikke å være verdt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere innlegg:

Psykopati betyr psykisk smerte. Tidlige, alvorlige traumer og avvisning fra omgivelsene, og store sjokkopplevelser senere i livet, kan medføre en spesiell smerte i sinnet. Denne smerten er en dyp følelse av skam og en destruktiv opplevelse av ikke å være verdt noe.

Det går selvsagt an å se psykopaten som et offer og kanskje har de vært det en gang også i mange tilfeller , men poenget er at man mener at de er så utenfor alle mulige grenser for å kunne forbedre seg selv , at råd fra faglig hold alltid er å komme seg unna da en psykopat ( selv med profesjonell hjelp ) har små muligheter til forbedrelse .

Årsaken til dette er fordi en del av sykdomsbildet jo er at det ikke er DEM det er noe feil med , men alle andre .

Endret av mousepad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går selvsagt an å se psykopaten som et offer og kanskje har de vært det en gang også i mange tilfeller , men poenget er at man mener at de er så utenfor alle mulige grenser for å kunne forbedre seg selv , at råd fra faglig hold alltid er å komme seg unna da en psykopat ( selv med profesjonell hjelp ) har små muligheter til forbedrelse .

Årsaken til dette er fordi en del av sykdomsbildet jo er at det ikke er DEM det er noe feil med , men alle andre .

Javisst, det er svært få vanlige mennesker som har noen som helst mulighet til å kunne håndtere eller hjelpe en psykopat. Derfor er det eneste gode rådet å holde seg, komme seg, unna slike individer. Absolutt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det, Steinar, at du stadig prøver å forklare dem, skylde på kjønn og til og med si at det er synd på dem, fordi de har blitt avvist stakkar, det er det samme som å spytte i ansiktet på folk som har vært i klørne på en psykopat. Flere oppegående, smarte og kloke mennesker ar det, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det, Steinar, at du stadig prøver å forklare dem, skylde på kjønn og til og med si at det er synd på dem, fordi de har blitt avvist stakkar, det er det samme som å spytte i ansiktet på folk som har vært i klørne på en psykopat. Flere oppegående, smarte og kloke mennesker ar det, nemlig.

Javel, det syns jeg da er en noe merkelig reaksjon ifra din side, for å si det sånn.

For meg er det viktig å kunne forstå og forklare. Noe som imidlertid IKKE unnskylder noens dårlige oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke forstå en psykopat, det er hele poenget. Og han kan ikke forklares, eller forsvares, eller tolkes.

Han har heller ikke empati for sine medmennesker.

Og dette er ikke dårlig oppførsel, dette er en sykdom, Steinar, som sjelden lar seg behandle. Vi snakker ikke om folk som rister kjæresten sin i skuldrene når ikke maten er klar. Men om folk som sakte, men sikkert bryter ned et annet menneske.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan ikke forstå en psykopat, det er hele poenget. Og han kan ikke forklares, eller forsvares, eller tolkes.

Han har heller ikke empati for sine medmennesker.

Tja, har man bare nok informasjon så kan man forklare det aller meste.

Men om det er verdt bryderiet, det er en annen sak. For de fleste vil det nok ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde vært gift med et menneske som alle likte, som alle skrøt av, som alle syns du var "heldig" med, som var sjarmerende, pen, gallant flink i jobben og omgjengelig, men dette menneske i hjemmets lure rede brukte akkurat de samme egenskapene til sakte, men sikekrt, å få deg til å ende opp på psykiatrisk avdeling, OG få hele familien DIN til å støtte denne personen som har en så vanskelig partner, hvordan ville DU Steinar, forklart dette til dine nærmeste?

Hun ble nok avvist i barndommen, ser du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde vært gift med et menneske som alle likte, som alle skrøt av, som alle syns du var "heldig" med, som var sjarmerende, pen, gallant flink i jobben og omgjengelig, men dette menneske i hjemmets lure rede brukte akkurat de samme egenskapene til sakte, men sikekrt, å få deg til å ende opp på psykiatrisk avdeling, OG få hele familien DIN til å støtte denne personen som har en så vanskelig partner, hvordan ville DU Steinar, forklart dette til dine nærmeste?

Hun ble nok avvist i barndommen, ser du...

Jeg ønsker å forklare det som skjer i mitt liv for meg selv. Om mulig.

Og det som jeg syns ville vært veldig merkelig i det ovenstående, hadde da vært hvorfor hele familien min hadde støttet min partner og ikke meg.

Det syns jeg virker veldig merkelig, hvis ikke forholdet i familien er veldig dårlig fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ønsker å forklare det som skjer i mitt liv for meg selv. Om mulig.

Og det som jeg syns ville vært veldig merkelig i det ovenstående, hadde da vært hvorfor hele familien min hadde støttet min partner og ikke meg.

Det syns jeg virker veldig merkelig, hvis ikke forholdet i familien er veldig dårlig fra før.

Det er det psykpoater gjør. Selv folk med svært gode familieforhold opplever dette. Familien forstår psykopaten, og skjønner ikke at den andre er et offer.

Hvorfor tror du psykopatoffer ønsker og ber om å bli slått, de ønsker å komme på sykehus, og noen kan SE hvor vondt de har det. Men smarte psykopater slår ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det psykpoater gjør. Selv folk med svært gode familieforhold opplever dette. Familien forstår psykopaten, og skjønner ikke at den andre er et offer.

For alle andre enn ofrene framstår psykopaten som fullstendig normal og velfungerende. Han eller hun velger seg ut et offer for å drive sitt syke spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, Sagi, og det sier ganske mye når selv familien går i mot en. Og man står jo ikke og tenker, HVA, familien min støtter ham. Nei, man skjønner at han har rett. Alle du er glad i er jo enige med ham, da er det selvsagt du det er noe galt med.

Det som tar lengst tid etter å ha vært offer for en psykopat, er å tilgi seg selv. Mange klarer ikke det, mister selvtilliten og blir i så måte et lett offer for en ny psykopat. Selv om selvtilliten i utgangspunktet ikke var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om de som stadig returnerer til disse psykopatkjærestene sine?

Jeg forstår det veldig godt, jeg. Det går ikke en dag uten at jeg bebreider meg selv for at jeg ikke klarte å tilfredsstille henne og forstå henne bedre slik at jeg kunne ha unngått at forholdet gikk over i terrorfasen. Det går ikke en dag uten at jeg lengter etter intelligensen hennes, skjønnheten, ansiktet, øynene, kroppsvarmen, duften, nærheten, stemmen, kroppen, den fabelaktige sexen (hun kunne suge tørr en hageslange uten å trekke pusten, med begge hendene på ryggen).

Men jeg kommer bestandig tilbake til denne konklusjonen:

1) Jeg var håpløst forelsket i henne, men etter at jeg gjennomskuet henne, skjønte jeg at hun er ikke i stand til å være forelsket på samme måte som jeg var det i henne.

2) En person som kan finne på å behandle noen på den måten (forakten, løgnene, kveruleringen, falskneriet, furtingen, humørsvingningene, utfrysingen, forsvinningene, den ukonvensjonelle atferden, ydmykelsene, og så videre i det uendelige), uansett om det er mot meg eller noen andre, verken vil jeg eller kan jeg ha et forhold til.

Så mitt råd til de som er fanget, er å tenke på dette: når du føler at du elsker ham/hun, gjør du det. Når han/hun hevder å elske deg, så gjør han/hun ikke det. De er ikke i stand til det. De forstår ikke at du har følelser.

Endret av Sagittarius79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...