Gå til innhold

Tørr luft på soverommet


vafle

Anbefalte innlegg

Av og til våkner vi opp med sandpapir i munnen og halsen, og snart skal det bo en baby der også :sjenert: Vinduet står oppe ca 15 cm - til det går i lås liksom. Hva kan vi gjøre for å få bedre luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_maria_*
Av og til våkner vi opp med sandpapir i munnen og halsen, og snart skal det bo en baby der også :sjenert: Vinduet står oppe ca 15 cm - til det går i lås liksom. Hva kan vi gjøre for å få bedre luft?

Tørr luft er ikke et vanlig problem. Det skal veldig mye til før kroppen reagerer på tørr luft. Godt under 20 % relativ luftfuktighet. Dersom munnen føles tørr, kan det være noe annet i luften man reagere på. Dersom du ikke har en allerede, ville jeg ha kjøpt et hydrometer som måler luftfuktigheten. (F.eks en temeraturmåler med hydrometer på claes Ohlson for ca. 100 kr.) Og for all del ikke kjøp en luftfukter å ha på soverommet. Disse gjør desverre mer skade enn de gjør godt. Man vil ikke ha for mye fukt i luften, spesielt ikke om vinteren. Dersom du finner ut, med et hydrometer, at det er ekstrem tørr luft hos dere, ville jeg heller løst dette med en skål med vann, eller å tørke klær på rommet. Antakeligvis er dette et forbipasserende problem som går over av seg selv når det blir litt varmere ute. Dersom du derimot finner ut at det slett ikke er tørr luft, f.eks 30-40 % eller mer, kan det være du har et annet problem! F.eks kan tørr munn være en indikasjon på for mye fukt faktisk. Og for mye fukt kan føre til muggsopp, som kan irritere luftveiene og gjøre deg tørr i munnen. Ikke meningen å skremme deg, men siden du skal ha en baby inn der snart er det bedre å ha utelukket muligheten for det hvertfall. Ligger f.eks soverommet vegg i vegg med badet, og oppussingen av badet ikke er gjort helt forskriftsmessig er dette et mye vanligere problem enn man tror. Evt. kan dere være allergisk mot midd, som det florerer av i sengen, som også kan gjøre dere tørr i munnen. Støv... etc. Har dere mekanisk ventilasjon, kan det være luftfiltert som er årsaken?

Oi, ble litt lengere enn jeg hadde tenkt dette her. Skriver masteroppgave om inneklima nemlig, så dette er min kampsak. Håper det løser seg for deg, og for all del ikke skaff deg luftfukter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...