Gå til innhold

Hvor lenge skal en valp bite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en valp på 11 uker, som biter. Ikke kose-biting eller leke-biting, men virkelig biter.

Når hun har sovet liten blir hun helt hyper ("raptus"), løper rundt, bjeffer og biter oss til blods. Jeg har leggene og armene fulle av bitesår, og flere klær er blitt ødelagt. Senest i dag hang hun i kjolen min (hoppet hopp, tok tak i kjolekanten og hang der etter kjeften).

Jeg bryr meg ikke så mye om klærne, men det bekymrer meg at hun oppfører seg slik.... Nå er hun liten valp, men når hun blir voksen blir hun stor. Jeg vil heller ikke ha en hund jeg er redd for.

Hvor lenge skal vi akseptere at hunden biter (igjen, dette er ikke kose-biting eller klø-i-tennene-biting, dette er aggresiv biting)? Hva skal vi gjøre for å venne henne av med det?

Vær så snill og hjelp meg :frown:

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

den skal ikke bite i det hele tatt, begynn å tren henne med en gang.

Jeg pleide bare å si nei, gi henne en leke og la henne tygge på den istedet, og når det var lekebiting så var leken slutt med en gang hun brukte tenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Hvorfor tror du at du skal akseptere bitingen i det hele tatt? Selv om at valpen er bare 11 uker skal den absolutt ikke oppføre seg sånn. Dere må gjøre noe med bitingen straks. Jeg går ut i fra at dere har kunnskap nok til at dere vet hvordan dere skal gjøre det, i og med at dere har fått dere hund. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Vi har prøvd å avlede med leker, men det fungerer bare noen sekunder så er hun tilbake og vil bite på oss igjen.

Er takknemlig for alle konstruktive svar og tips! :)

(passiv aggressive svar vil bli oversett)

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

TS her:

Vi har prøvd å avlede med leker, men det fungerer bare noen sekunder så er hun tilbake og vil bite på oss igjen.

Er takknemlig for alle konstruktive svar og tips! :)

(passiv aggressive svar vil bli oversett)

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Er den rettet til meg? For jeg var absolutt ikke passiv aggressiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fortsette med å si bestemt nei, avlede med leker og ikke gi mer oppmerksomhet når valpen biter. Vær konsekvente, reager på samme måte hver eneste gang. Ikke la hunden bite i noen situasjoner, verken lekebiting eller aggressiv biting. Det kan ta tid, men det eneste som fungerer er å være bestemt og konsekvent.

Endret av Scaramouche-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en valp på 11 uker er IKKE aggressiv!

Bli dønn kjedlig,avled,bytt med en leke .Men uten at jeg skal være påståelig,er det normalt at overtrøtte valper blir slik.Får den nok søvn? Raptusser kan du stoppe,avled med en leke eller go'bit.

http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt kontakt med en hundetrener som kan både forklare og vise dere hvordan dere kan få bukt med bitingen. En hund skal aldri få lov å bite noen, og som du sier selv kan dette bli et kjempeproblem senere. Vet ikke helt hvor tidlig man kan melde seg på valpekurs, men ville absolutt gjort det så fort som mulig (i tillegg til å ta kontakt for å få hjelp med biteproblemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen:

Dette skjer ikke under lek. Om det skjer under lek så overser vi henne bare til hun slutter.

Det skjer under "raptuser" hun har. Om hun er sliten, for eksempel. Da "klikker" det bare. Jeg kan se det i øynene hennes når det skjer. Vanligvis har hun helt svarte øyne, men når hun "klikker" ser man det hvite i øynene. Da blir det umulig å nå frem til henne, og hun biter og bjeffer og løper rundt som en propell.

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent. Så fort du kjenner tennene sier du NEI! reiser deg og går. Ignorer valpen til den roer seg. Når den er rolig kan du invitere til kos, lek eller en liten tur. Samme når den bjeffer eller "henger i tapeten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp kompostbinger og hver gang valpen biter går dere inn i dem og fjerner dere fra valpen. Hver eneste gang. Slik fungerte det for oss og valpebitinga varte ikke lenge, ble nok for kjedelig når det ikke ble noe respons. Og en 11 uker gammel valp er ikke aggressiv.

good luck

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Tusen takk for fine svar! :)

Jeg skal på valpekurs med henne, men det begynner ikke før om en uke. Jeg prøver å få henne til å sove så mye hun skal, men det er ikke alltid hun vil sove selv.

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her:

det trikset med å pipe høyt når jeg ble bitt fungerte kun i begynnelsen, det fungerer ikke lenger. Jeg har satt opp en barnegrind mellom gangen og stua, vil det fungere om jeg låser meg selv inne i gangen når hunn begynner å bjeffe og/eller bite? Hun vil fortsatt kunne se meg, men ikke fysisk komme bort til meg. Frem til nå har jeg satt meg i sofaen når hun begynner med raptus (med bena oppunder meg, så hun ikke når opp til meg og kan bite)

Igjen, tusen takk for svar! :)

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo bare 11 uker, ikke en gang en unghund. Dere snakker om en baby, om at det hele er patologisk og trenger en hundepsykolog og whatnot. Hva med litt tålmodighet?

Vår tispe (av stor og skummel rase) fikk "overslag", hoppet, glefset og bet etter oss til langt borti ettårsalder. Vanvittig flaut, ikke minst ovenfor naboene...

Vi la henne ganske brutalt i bakken noen ganger, bare for å vise hvem som var sjefen, og ventet ellers på at tiden skulle gå. Og det har den gjort, hun er i dag en utrolig snill og rolig tispe. Var vel egentlig bare tiden som skulle til. En 11-ukers hvalp er i alle fall ingen grunn til å dra inn hundepsykologen... vær litt tålmodige!

Anonym poster: e3584247947e36e49ead0cecf72ee411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hun er jo bare 11 uker, ikke en gang en unghund. Dere snakker om en baby, om at det hele er patologisk og trenger en hundepsykolog og whatnot. Hva med litt tålmodighet?

Vår tispe (av stor og skummel rase) fikk "overslag", hoppet, glefset og bet etter oss til langt borti ettårsalder. Vanvittig flaut, ikke minst ovenfor naboene...

Vi la henne ganske brutalt i bakken noen ganger, bare for å vise hvem som var sjefen, og ventet ellers på at tiden skulle gå. Og det har den gjort, hun er i dag en utrolig snill og rolig tispe. Var vel egentlig bare tiden som skulle til. En 11-ukers hvalp er i alle fall ingen grunn til å dra inn hundepsykologen... vær litt tålmodige!

Anonym poster: e3584247947e36e49ead0cecf72ee411

Hvor har noen nevnt noe som helst om hundepsykolog??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun er jo bare 11 uker, ikke en gang en unghund. Dere snakker om en baby, om at det hele er patologisk og trenger en hundepsykolog og whatnot. Hva med litt tålmodighet?

Vår tispe (av stor og skummel rase) fikk "overslag", hoppet, glefset og bet etter oss til langt borti ettårsalder. Vanvittig flaut, ikke minst ovenfor naboene...

Vi la henne ganske brutalt i bakken noen ganger, bare for å vise hvem som var sjefen, og ventet ellers på at tiden skulle gå. Og det har den gjort, hun er i dag en utrolig snill og rolig tispe. Var vel egentlig bare tiden som skulle til. En 11-ukers hvalp er i alle fall ingen grunn til å dra inn hundepsykologen... vær litt tålmodige!

Anonym poster: e3584247947e36e49ead0cecf72ee411

Nei vær så snill - ikke dette gammeldagse "legge i bakken - dominans - greiene" igjen.

Jeg håper TS ikke følger slike råd. Det er veldig utdaterte treningsmetoder.

Jeg ønsker ikke å ødelegge tråden med å (igjen) la det bli en diskusjon om metoder, men legger her ved et par artiker som understøtter og forklarer det som er min personlige overbevisning når det gjelder treningsmetoder. Dette er ment på generell basis, og ikke ment som kritikk til den jeg siterte, men som et motsvar på de treningsmetoder som her er anbefalt.

For interesserte så har jeg et par gode artikler her:

http://www.psycholog...e-behavior-dogs

http://hundensegen.n...e om straff.pdf

http://bilder.etolog...Tillung web.pdf

TS, det finnes mange bedre alternativer enn råd om å legge hunder i bakken. Blant annet den artikkelen jeg refererte til tidligere. Ellers så syns jeg det er en dårlig idè at du er den som går ut av rommet når den biter. Det som du kan oppnå da, er at hunden står å bjeffer og blir enda mer stresset og oppjaget.

Det er ikke unormalt at valper biter og blir litt overivrige i lek. Det kan også hende at moren til valpen ikke har vært en så god oppdrager som hun skulle av ulike årsaker. Hvor gammel var valpen da du fikk den? Har den blitt hentet for tidlig, kan det være at valpene ikke har lært ordentlig bitehemning av moren.

Husk også at alt som beveger seg for hunder = jakt. Det vil si at biter valpen etter beina dine når du går, så vil den fortsette å "jakte på beinet" så lenge det er i bevegelse. Derfor vil det lønne seg å stoppe og holde beinet/armen helt i ro (de fleste bittskader forårsakes av at man røsker til seg armen/beinet - noe som er naturlig for oss å gjøre, men som ikke nødvendigvis har den ønskede effekten for å la hunden slippe).

Nummer to er å være konsekvent. Jo mer konsekvent en klarer å være, desto større ser muligheten for å lykkes og bruke mindre tid på å lære hunden noe.

I kort så ville jeg under normale omstendigheter rådet til å holde arm/bein helt i ro et par sekunder, og evt si et kort "ynk" som en høy "au-lyd" og da bytte med valpen. Gå alltid med et bein eller leke som hunden elsker i lommen din så den alltid er tilgjengelig (igjen være konsekvent med dette).

Nå skal det også sies at det kan som sagt være mange årsaker til at en valp er voldsom i bitingen. 11 uker er ikke veldig gammelt, så jeg ville ikke forkastet ideen om at dette går seg til, spesielt om du er konsekvent.

Skulle det imidlertid vise seg at valpen er litt vel overivrig og biter mye hardere og er mer voldsom enn hva normalt er - ville jeg kontaktet en adferdskonsulent og bedt om råd. Han/hun kan vise deg i praksis, og se hvordan hunden din oppfører seg.

Jeg vil gjerne understreke at det er veldig viktig at valper får mye søvn og ro, og ikke leker og er i så mye aktivitet (turer etc) at den blir overstresset og overtrett. Det kan også få konsekvenser av en noen litt i overkant voldsomme raptusser. Å lære valpen ro-trening og avslutte lek og la den få nok hvile - vil jeg si er noe av det viktigste og beste grunnlaget en kan gi hunden.

Lykke til :-)

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke stenge seg inn i et rom så valpen ikke ser deg men å tråkke over en grind kan være ganske greit. Det fungerte veldig bra med vår hund ihvertfall. En 15 kilos valp som beit som et udyr tok dette på et par dager, hun bet, vi tråkka over grinda en meter unna -kjedelig for valpen.

Det er mange måter å gjøre dette på men å legge i bakken er IKKE en av den. Tenk på at det er en liten baby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så"hylte"/klynka når han beit, han slutta med det samme. Beit tre ganger i lek, etter det var det slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen:

Dette skjer ikke under lek. Om det skjer under lek så overser vi henne bare til hun slutter.

Det skjer under "raptuser" hun har. Om hun er sliten, for eksempel. Da "klikker" det bare. Jeg kan se det i øynene hennes når det skjer. Vanligvis har hun helt svarte øyne, men når hun "klikker" ser man det hvite i øynene. Da blir det umulig å nå frem til henne, og hun biter og bjeffer og løper rundt som en propell.

Anonym poster: 1bf171ab310bc9c64e438104da68ca6e

Dere må trene ro trening! Hold henne til hun er rolig.

Og ikke la henne bli helt utslitt, hun er bare 11 uker. Hvodan blir hun så sliten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...