Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd etter forlenget svangerskapspermisjon


Arwen

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med ett år i permisjon i mars, søkte forlenget permisjon til august og har nå sagt opp stillingen min. Melder meg arbeidsledig fra 1. september hvis det ikke har dukket opp noe innen den tid. Har jeg krav på arbeidsledighetstrygd når jeg ikke har jobbet på veldig lenge og i tillegg har hatt forlenget permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en karènstid på 8 uker etter at du selv har sagt opp jobben din. Dvs at du ikke mottar noe form for arbeidsledighetstrygd på 2 mnd. Hadde arbeidsgiveren din sagt deg opp, så hadde du fått fra første dag.

Hvor mye du får i arb.ledighetstrygd, må du nesten gå på NAV-kontoret og sjekke. De har mange rare regler, som nesten er umulig å skjønne for oss uten høyere utdanning ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forlenget permisjon, men ingen jobb å gå tilbake til etter siste fødsel. Jeg fikk dagpenger av permisjonspengene.

Men - jeg fikk sykt få arbeidstimer jeg kunne jobbe uten å miste dagpengene. Jeg hadde lyst til å jobbe, men fikk bare vikarjobber på en dag her og et par dager der... og da mistet jeg dagpengene for hele to-ukers-perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: jeg vet at jeg må vente åtte uker og tror jeg har forstått det sånn at jeg får penger. Jeg er litt usikker på hvor mye, men så lenge det kommer noen tusenlapper så skal vi klare oss. Er jammen ikke greit med sånne trygderegler nei :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg hadde forlenget permisjon, men ingen jobb å gå tilbake til etter siste fødsel. Jeg fikk dagpenger av permisjonspengene.

Men - jeg fikk sykt få arbeidstimer jeg kunne jobbe uten å miste dagpengene. Jeg hadde lyst til å jobbe, men fikk bare vikarjobber på en dag her og et par dager der... og da mistet jeg dagpengene for hele to-ukers-perioden.

Ja da er det jo veldig motiverende å jobbe. Målet på nav er at det er best å jobbe, uansett hvor lite. noe jeg er enig i,men spør de hva du skal leve av....så er de uten svar. jeg kunne ikke ta på meg en liten jobb....for da tok de dagpengene. Da skulle jeg sitte igjen med småører.

De kan bare ikke beh.voksne folk slik. jeg har store utgifter som andre folk og er avh av inntekt. Da kan du gå på sosialkontoret? Det er å vise 0 respekt for folk.

En anen ting er at den tiden du har gått ledig vil følge deg i åresvis til neste ledighet.

4 år siden gikk jeg lenge ledig....de ukene vil bestå til neste gang. Hvilken annen velferdsordning er slik. Om du eks går sykemeldt et halvt år, så går det noen år og du blir syk. eks innlagt,operert. da kan du bare gå et halvt år pga du brukte opp ukene dine for flere åre siden?

Det virker som det er en gruppe som skal tynes mest mulig. Ingen på nav gjorde noe for å hjelpe, jeg skaffet jobb selv.

Om jeg skulle bli ledig igjen, så kan jeg ikke ta vikarjobb noen dager pr.mnd for da mister jeg støtten. Det kunne jo være greit for de som er ledig å ta noen dager innimellom for å være i miljøet og ha bedre sjangse til å få fast der de er. greit at du blir trekt de dagene du jobber,men ikke straff folk for at de står på med å ta alle pengene. Så det vitner om total mangel på forståelse av virkelogheten hos politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det jo veldig motiverende å jobbe. Målet på nav er at det er best å jobbe, uansett hvor lite. noe jeg er enig i,men spør de hva du skal leve av....så er de uten svar. jeg kunne ikke ta på meg en liten jobb....for da tok de dagpengene. Da skulle jeg sitte igjen med småører.

De kan bare ikke beh.voksne folk slik. jeg har store utgifter som andre folk og er avh av inntekt. Da kan du gå på sosialkontoret? Det er å vise 0 respekt for folk.

Ja, det er helt utrolig at det virkelig er mulig. Jeg registrerte meg ved flere vikarbyråer, men jeg sa ifra at jeg måtte ha minimum to ukers oppdrag ellers tapte jeg flere tusen kroner - for NAV korter ikke ned tilsvarende jobb. Hadde de enda kuttet ned time for time sånn at det hadde gått an å jobbe det jeg fikk inntil jeg fikk noe mer, men nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jammen bra dere sa, for jeg hadde tenkt å ta vikaroppdrag innimellom :overrasket: vil jo jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene må ha blitt temmlig forandret siden sist ja. Nå er det endel år siden jeg var arbeidsledig men jeg jobba som vikar for både Adecco og Manpower og skrev timer samtidig. Hvis jeg jobba dager her og dager der så mista jeg ikke hele arb.ledighesttrygda, den ble redusert iht hvor mye jeg hadde jobba. Er det ikke fortsatt sånn at man sender meldekort hver 14. dag?

Og du Arwen, du kan melde deg ledig allerede nå vet du. Trenger ikke vente til i september. Du er jo, i teorien, arbeidsledig, ikke sant? Satsen på a-trygda blir regna ut av et gjennomsnitt fra de 3 siste årene. (sånn var det iallefall før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg? For jeg leverte oppsigelse i starten av juni, men skal ikke tilbake på jobb. Mamma mente jeg måtte vente til den reelle oppsigelsestiden var over. Jeg har to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene må ha blitt temmlig forandret siden sist ja. Nå er det endel år siden jeg var arbeidsledig men jeg jobba som vikar for både Adecco og Manpower og skrev timer samtidig. Hvis jeg jobba dager her og dager der så mista jeg ikke hele arb.ledighesttrygda, den ble redusert iht hvor mye jeg hadde jobba. Er det ikke fortsatt sånn at man sender meldekort hver 14. dag?

Og du Arwen, du kan melde deg ledig allerede nå vet du. Trenger ikke vente til i september. Du er jo, i teorien, arbeidsledig, ikke sant? Satsen på a-trygda blir regna ut av et gjennomsnitt fra de 3 siste årene. (sånn var det iallefall før)

Det var sånn jeg trodde jeg skulle få det også, men siden jeg hadde altfor få arb.timer som de kunne regne reell arb.tid utifra så fikk jeg en 100% på kun 2 timer. Hvis jeg hadde hatt jobb og ikke permisjon å regne ut i fra så hadde jeg kanskje fått mange flere timer. Man kan jo jobbe inntil 50% uten å miste dagpengene. Men, siden jeg hadde fått kun to timer som 100% kunne jeg bare jobbe én time før jeg mistet hele toukersdagpengene ved å jobbe mer enn det...

Man kan ikke få dagpenger før man er reell arbeidssøker, det holder ikke å være arb.ledig. Men, man kan melde seg arb.ledig, men man er ikke reell arb.søker og får ikke dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt jobber lenge alt jeg da, så har meldt meg som arbeidssøker nå og får se hva de sier på NAV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Nina_*
Jeg hadde forlenget permisjon, men ingen jobb å gå tilbake til etter siste fødsel. Jeg fikk dagpenger av permisjonspengene.

Men - jeg fikk sykt få arbeidstimer jeg kunne jobbe uten å miste dagpengene. Jeg hadde lyst til å jobbe, men fikk bare vikarjobber på en dag her og et par dager der... og da mistet jeg dagpengene for hele to-ukers-perioden.

Hei,

Fikk du det? Jeg var på aetat igår, og søkte dagpemger. men jeg fikk beskjed av han typen i skranken at det har ikke noe å si hvor mye jeg har fått i fødselspenger og svangerskapspenger, fordi det blir ikke regnet med i dagpengegrunnlaget. Nei nå skjønner jeg virkelig ingenting her. Kan noen bekrefte at han typen på aetat igår tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Nina_*

Jeg søkte dagpenger på aetat igår. Jege r akkurat ferdig med mammaperm nå.

Jeg fikk svangerskapspenger da jeg var 5 måneder på vei pga fare for fosteret i arbplassen, og så fikk jeg foreldrepenger da nurket ble født.(måneden før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...