Gå til innhold

er så allergisk mot katten:(


Blablaa

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Den er 3 år gammel, røyter mye og er veldig rolig, redd nye mennesker den ikke er vandt med. Så har ikke hjerte til å gi den vekk :(

 

Den er sterilisert og chippet. Men jeg bare klør i øynene, nesen renner og klør som bare det. Blir også utrolig rød i ansiktet om jeg klapper den bittelitt. 

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvitte deg med katten, vaske grundig ut hele huset, og prøve å unngå at du blir kraftig astmatisk.

Anonymous poster hash: 0d244...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist. Jeg er også allergisk mot katter og foreldrene mine har katt hos seg. Jeg pleier å ta Zyrtec før jeg besøker dem. Det hjelper, men det er ikke noen langvarig løsning for deg er jeg redd. :(

Du bør nok kvitte deg med katten.

Endret av ymotana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh, jeg vil helst unngå å kvitte meg med den.. Blir så lei meg når jeg tenker på det. Bor sammen med min far og kjæresten hans, så jeg har ingen som kan ha den for meg. Koste akkurat med den, og jeg tror det blir verre og verre. Det ene øyet er ganske så rødt og litt hovent hehe.. Men er det ingenting annet enn zyrtec eller noe som jeg kan ta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask hendene hver gang du har klappet pus, unngå at pus kommer inn på soverommet, støvsug ofte, prøv reseptfrie antihistaminer (zyrtec, cetirizin, loratadin, eller lignende)  om du ikke allerede har prøvd med det, evt spør legen din om du kan få Aerius eller tilsvarende reseptbelagte antihistaminer uten varseltrekant.

 

Funker ingenting av dette, må du nesten vurdere å adoptere bort katten, eller prøve å holde ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist. Jeg er også allergisk mot katter og foreldrene mine har katt hos seg. Jeg pleier å ta Zyrtec før jeg besøker dem. Det hjelper, men det er ikke noen langvarig løsning for deg er jeg redd. :(

Du bør nok kvitte deg med katten.

 

Hm.. Det blir nok ikke lett å få den katten ut av huset. Da den røyter en del, og ikke er noe særlig kosete, den bare er der. Også er den på sitt fjerde år. 

 

Vask hendene hver gang du har klappet pus, unngå at pus kommer inn på soverommet, støvsug ofte, prøv reseptfrie antihistaminer (zyrtec, cetirizin, loratadin, eller lignende)  om du ikke allerede har prøvd med det, evt spør legen din om du kan få Aerius eller tilsvarende reseptbelagte antihistaminer uten varseltrekant.

 

Funker ingenting av dette, må du nesten vurdere å adoptere bort katten, eller prøve å holde ut.

Får prøve dette :) har den ofte i senga mi uten å tenke så masse over det. Har zyrtec men det tar jeg visst jeg skal ut på byen, hehe. Får prøve det når det gjelder katten. Tar jeg den når jeg merker det begynner å klø eller før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Får prøve dette :) har den ofte i senga mi uten å tenke så masse over det. Har zyrtec men det tar jeg visst jeg skal ut på byen, hehe. Får prøve det når det gjelder katten. Tar jeg den når jeg merker det begynner å klø eller før? 

Å ha katten i senga hjelper ihvertfall ingenting mot kløen. :fnise:

 

Du kan ta zyrtec preventivt, to til tre ganger daglig når du allikevel reagerer såpass på katten. Litt som en pollenallergiker ville gjort i pollensesongen, men du kan også vente til du så smått kjenner at det begynner å klø. Virkningen kommer som regel i løpet av en times tid, men tar du antihistaminer preventivt så vil du kanskje ikke klø i det hele tatt. Dette kommer selvfølgelig an på hvor alvorlig allergien er.

 

Hvorfor tar du zyrtec når du skal ut på byen? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta allergi tabletter hele tiden aka zyrtec. Bruk også gjerne øyedråper. Det skal fungere med mindre du er hyper allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har innekatt? Vi hadde katt i oppveksten, mine søsken var allergisk men det gikk bra. Vår katt var ute nærmest hele tiden, men den ville det selv da. Var den inne gikk den amokk fordi den ville ut. Men de gangene han var inne så fikk katten aldri ligge i sengene!!! Dette er den største regelen. Like greit da den tok med seg lopper en gang og jeg fikk "myggstikk" store som håndflata. Vask hendene etter du har kost med katten, og det kan muligens hjelpe noe å bytte for. Kanskje røyter den mindre om den spiser annet for osv. Prøv å ikke klapp den så mye i røyteperiodene

Anonymous poster hash: 9dba1...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den kanskje ikke er så glad i fremmede nå, kan den fint bli det etter en stund hos en annen familie. Vi overtok en katt fra naboen hvor det gikk flere måneder før han ville gå inn i huset. Nå er det helt umulig å ligge i sofaen uten at han kommer for å kose.



Anonymous poster hash: 642f0...743
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange allergikere som har katter. Medisinene har lite bivirkninger og kan tas daglig. 

Men katten bør nok ikke slippes inn på soverommet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha katten i senga hjelper ihvertfall ingenting mot kløen. :fnise:

 

Du kan ta zyrtec preventivt, to til tre ganger daglig når du allikevel reagerer såpass på katten. Litt som en pollenallergiker ville gjort i pollensesongen, men du kan også vente til du så smått kjenner at det begynner å klø. Virkningen kommer som regel i løpet av en times tid, men tar du antihistaminer preventivt så vil du kanskje ikke klø i det hele tatt. Dette kommer selvfølgelig an på hvor alvorlig allergien er.

 

Hvorfor tar du zyrtec når du skal ut på byen? :klo:

Hehe, jeg får så fort vondt i hodet når jeg drikker og blir trøtt, tar jeg en zyrtec blir jeg fin i formen mens jeg drikker og dagen derpå :) Merker stor forskjell uten. 

Får ta meg en tur til legen å høre hva hun har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har innekatt? Vi hadde katt i oppveksten, mine søsken var allergisk men det gikk bra. Vår katt var ute nærmest hele tiden, men den ville det selv da. Var den inne gikk den amokk fordi den ville ut. Men de gangene han var inne så fikk katten aldri ligge i sengene!!! Dette er den største regelen. Like greit da den tok med seg lopper en gang og jeg fikk "myggstikk" store som håndflata. Vask hendene etter du har kost med katten, og det kan muligens hjelpe noe å bytte for. Kanskje røyter den mindre om den spiser annet for osv. Prøv å ikke klapp den så mye i røyteperiodene

Anonymous poster hash: 9dba1...3e7

Ja, den er en innekatt, vil helst ikke ut så mye. Får slutte å ta den inn på rommet da. Og ikke klappe den så mye. :( 

Men jeg syntes så synd på den, ingen her i huset koser på den, jeg er den eneste og jeg tåler den ikke.. Får helt vondt av han, bare valser rundt her og sover. 

 

Men takk for alle svar :) Jeg får prøve meg på allergimedisiner, zyrtec to til tre ganger dagen i første omgang, visst ikke det funker får jeg gå til legen. Ellers må jeg vel gi den vekk..  :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår katt valser bare rundt her han også og det har han gjort i 13 år..han er ikke kosete men er alltid der hvor vi er! Jeg oppdaget at jeg er allergisk med engang vi fikk han for 13 år siden men går på allergimedisiner og holder huset strøkent for kattehår. Ungene i huset elsker katten sin og vi kan ikke kvitte oss med han og om få år flytter de ut og katten blir til han dør av alderdom.

Anonymous poster hash: be22a...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...