Gå til innhold

Har du kontaktet dyrebeskyttelsen/mattilsynet/politiet noen gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du kontaktet dyrebeskyttelsen/mattilsynet/politiet noen gang?

Hvorfor?

Og hjalp det?

Del gjerne din historie og dine erfaringer :)

Anonymous poster hash: ed70c...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan begynne selv;

Meldte fra til både dyrebeskyttelse, mattilsyn og politi ang en nabodame med uhorvelig mange katter (viste seg å være cs 30 stk). Hun kunne åpenbart ikke ta vare på seg selv -ei heller kattene..

Ble ikke gjort noen ting med saken før jeg kontaktet en vetrinær som tok saken videre til mattilsynet. De kom og hentet alle kattene, hun skaffet seg nye noen dager etter men de kom å hentet de også -som jo er vel og bra, men tenker jo at den stakkars damen burde fått hjelp på en eller annen måte.. Hun har problemer og det virker for meg som hun er litt tilbakestående også. Selv om ingen burde ha 30 katter i et lite hus, som er møkkete og fælt, så stelte hun så godt hun kunne med de (gav de maten sin og slikt). Så tror ikke hun mente noe vondt med det, og det må jo ha blitt utrolig tomt i livet hennes etter at de tok med seg kattene.

Anonymous poster hash: ed70c...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vi.

En nabo hadde et ukjent antall hunder, og minst fire katter, som så ustelt og sjuskete ut. Den ene katten så ut til å ha skabb. Hundene orket hun ikke å gå tur med, så de ble bare sluppet løs. I fjor sommer, etter flere ganger å ha hatt gården full av små gneldrebikkjer tidlig på morgenen og sent på kvelden var vi lei.

Vi hadde allerede prøvd å snakke med henne om helsetilstanden til hundene, men "det er så mye styr å ta de med i bilen til veterinær" var det hun svarte. Vi hadde tidligere kontakt mattilsynet uten hell.

Nå gikk vi til politiet. Noe naboen og fikk klar beskjed om. Hundene var aggressive, og kunne finne på å angripe barn. Slikt kan ikke akkurat springe løst rundt.

Fram og tilbake, kona mi var på møte i konfliktrådet, og det viste seg at naboen hadde elleve hunder! (på det meste hadde jeg talt syv utafor huset vårt)

Antallet hunder skulle ned til fem. De har ikke vert løs så vidt vi har fått med oss etter møtet. Hvordan helsa er vet vi ikke. Det blir oppfølgingsmøte til høsten, så får vi se hva det blir..

Vi har tre katter selv, og har ingen interesse av å ha syke dyr springende rundt våre. Syke dyr som strengt tatt fortjener bedre.

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det flere ganger, aldri blitt gjort noe...

Har gjeldt vold mot dyr, forsømmelse av dyr etc



Anonymous poster hash: f48cd...7cf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte viltnemda en gang da en rev full av skabb la seg foran inngangsdøren min. Den var dødssyk og led masse. Viltnemda gjorde kort prosess med et skudd... Det var grusomt, men det var det eneste riktige å gjøre. :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte fra til mattilsynet om hester som ikke hadde det bra. De sto i gjørme til langt oppover beina, og fikk servert mugne høyballer oppi en graut av gjørme, gammelt høy og avføring. De hadde heller ikke skikkelig leskur med plass til alle for å ligge tørt. Det ble endringer på stallen etter at mattilsynet hadde vært der flere ganger, heldigvis.



Anonymous poster hash: d0c98...944
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg varslet mattilsynet om en hund som ble behandlet dårlig. Husker ikke alt av detaljer nå lenger, men den stod i alle fall ute hele dagen i en to meter lang kjetting, uten skygge eller ly for været. Den fikk gå tur et kvarters tid en gang i uka hvis den var heldig. Om natten sov den i en bitteliten gang full av sko, uten tilgang på vann, og når den ville leke/ha kontakt ble den slått eller sparket vekk.

 

Mattilsynet sendte noen for å sjekke forholdene, men gjorde ikke noe mer med saken, siden hunden var så blank og fin i pelsen og virket glad. Ikke rart den virket glad, når den for første gang fikk kos istedenfor et spark når den hoppet opp mot eieren. (Jeg var veldig nær nabo og hørte/så alt som skjedde når de var der).

 

Eier ble oppfordret til å skaffe seg et lengre tau, men det med sparking/slåing, mangel på mosjon og hvor den ble henvist for å sove ble ikke tatt opp i det hele tatt. På toppen av det hele så avslørte mattilsynet at det var en ung jente som hadde ringt inn og varslet, så det ble masse bråk med naboene i etterkant. Jeg var nemlig den eneste unge jenta i området, bortsett fra et par av familiemedlemmene til dyreplageren... Takk for den.

 

Jeg har mange ganger ringt politiet når løse hunder uprovosert har angrepet hunden min. Kun én gang har de fulgt opp og tatt en samtale med eier, men det fikk ingen konsekvenser for eieren som valgte å ignorere oppfordringen om å ha hunden i bånd. La meg legge til at dette var et område med konstant båndtvang, hvor hunden altså gikk løs hver eneste dag i et par år... I tillegg var det en plass politibetjenter daglig spaserte forbi når de skulle kjøpe seg lunch. Regler-schmegler, liksom  :murvegg:

 

Det var også en episode hvor jeg og noen venner kom over en liten katt som haltet langs en gangvei, rett ved siden av bilveien. Den pep sårt og så ut til å ha en skade i det ene bakbeinet (regner med at den hadde hatt et sammenstøt med en bil), men vi fikk lov til å klappe den, og den var, tilsynelatende, ikke livstruende skadet. Vi ringte politiet for å etterlyse eier, samt få beskjed om hva vi skulle gjøre. Vi tenkte jo at det var viktig å få katten til en dyrlege så raskt som mulig. Politiets beskjed? "Vri nakken rundt på den, eller finn en stein og kakk den hardt i hodet".

 

Oppsummert: Nei, jeg føler på ingen måte at det hjelper å ringe i mitt distrikt, men jeg kommer til å gjøre det uansett, med håp om at noe faktisk blir gjort neste gang. Da vet jeg i det minste med meg selv at jeg har forsøkt. De er veldig flinke til å avlive villkatter med jevne mellomrom, da. Helt uoppfordret (tror jeg, da. Har ikke hørt noe om at de har vært til sjenanse for noen av naboene)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg så en løs kanin på jernbanen, på togsporene. Den var der fortsatt neste gang jeg tok toget. Ringte inn og hjalp til med å fange den.

Anonymous poster hash: 4044d...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Ringte dyrebeskyttelsen

Anonymous poster hash: 4044d...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte viltnemda en gang da en rev full av skabb la seg foran inngangsdøren min. Den var dødssyk og led masse. Viltnemda gjorde kort prosess med et skudd... Det var grusomt, men det var det eneste riktige å gjøre. :(

 

Huff høres helt forferdelig ut:( men flott at du ringte etter hjelp så det stakkars dyret slapp å lide videre! Vanskelige avgjørelser kan ofte være de viktigste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt dyrebeskyttelsen da det var en tynn, liten katt utenfor blokka vår, som romstrerte i søpla. Jeg så med en gang at han var syk, så jeg fikk låne kattefelle fra dyrebeskyttelsen, og så hentet de den da den var fanget.

Hadde tenkt å adoptere den, og var villig til å ta alle dyrlegeregninger selv, for han gikk så godt overens med min egen katt, dessverre var han så syk og ødelagt at han ble avlivet umiddelbart. Det var en trist dag.

Det verste er at jeg la ut bilde av ham på Facebook, hvorpå flere i området hadde sett ham i flere år, noen gav ham litt mat, etc, alle så at han led, men INGEN ringte dyrebeskyttelsen!!

Anonymous poster hash: 21254...a85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...