Gå til innhold

Glefsing/truing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror på rangstigen. Hunden vil prøve seg å klatre oppover. Hunden må få tydelig beskjed med en gang den knurrer eller glefser.-: Dette er overhodet ikke lov!

Jeg har hatt hunder i 25 år og opplever ofte at hundene prøver seg på oss i tenårene. Vi stopper oppførselen med å si strengt fy, og i verste fall rykke den litt ved ørene om den fortsetter.

Om dere ikke stopper slik oppførsel får dere en hund som dere overhodet ikke har kontroll over, og som dere risikerer at den kan bite ved en annen anledning. Da er det ikke hunden sin skyld, men eierne som ikke har nok kunnskap til å ha hund.

Når dette er sagt, så MÅ mesteparten av hverdagen bestå av masse ros og kos, for å vise hunden hva som er ok at den gjør. Alt dette kommer under oppdragelse.

Etter unghund tiden er gjennomgått, så sitter dere igjen med en hund som er et fantastisk familiemedlem resten av livet. Da er hundene sosialisert ferdig .

Hvis dere unnlater å reagere mot hunden nå, eller blir redd/nervøs for den, så må du aldri la dine barn være alene med hunden senere! Du vil aldri kunne stole på den, og ja jeg stoler 100 prosent på mine hunder når de er voksne. De er vokst opp med barn på forskjellig alder og godtar alt ungene gjør med dem.

Selvsagt må også hunden få sitt eget fristed som den kan trekke seg bort til når den vil være i fred ,og ungene må stoppe leken med hunden. Men det vet du sikkert.

Ellers så trenger ikke hunder å ligge i sofaer eller stoler. De har det like avslappende på sin egen hundeseng på gulvet. Så slipper du en skitten sofa til enhver tid.

Lykke til med å vise hvem som bestemmer i huset!

Anonymous poster hash: 4ab79...89f

 

Det der har absolutt ingenting med hundeoppdragelse å gjøre. Dette gjør folk som har null kunnskap om språk og atferd.  Det du gjør er ikke å lære hunden noe som helst, men å få den til å reagere i frykt. Derfor kan ungene "gjøre hva som helst" (stakkars hund) Har lært at antall år man har hund har ingenting å si dersom man ikke oppdaterer seg om kunnskap, om man gjorde det så ville man lett fått med seg at mannen som kom med teorien om at ulven og hunder er alfa/ledere har innrømmet at han tok feil ang. rangstige. 

 

Noe av det styggeste jeg ser er folk som tar fysisk i bikkja. De kuer hundene sine, en med god kunnskap ser hva som er årsaken til oppførselen og jobber utifra det, de går ikke og påfører bikkja smerte! Klart det funker! De fleste som hadde gjort dette med hundene sine ville fått gode resultater, men det vil på ingen måte si at det er korrekt oppdragelse, for da mangler man det grunnleggende på språk og atferd, og hunden lystrer utifra at den vil unngå ubehaget. Jeg sammeligner det med folk som mener at hunden sin føler skam når den har gjort noe galt, nei, den demper for harde livet. Eierne bare mangler kunnskapen.

 

Det finnes en mellomting mellom å være "pølsetante" og en som oppriktig tror at hunden kommer til å ta over rollen med en gang den får sjansen (for noe tull!), klart man ikke skal tolerere at hunden glefser, men det har ingenting med at den tror den er sjefen, og det finnes så mange årsaker til slik atferd. Skal man klype den i øra og dra den ned så kan man like gjerne ta fra en hund med ressursforvar maten sin. Du gir den bare en grunn for at den skal "vokte", og det kan gjøre situasjonen så mye verre.

 

Lederskap handler ikke om tvang/rangstige/vise hvem som er sjef/påføre dyret smerte! Det handler om at man på en trygg og sikker måte viser at du har kontrollen. Hunden blir ikke sosialisert ferdig, den har ikke nødvendigvis lært noe, bare at om den gjør feil så vanker det smerte og kjefting.

 

Synd det fortsatt finnes hundeeiere som deg. Trodde det ble slutt på det på 90'tallet!

Anonymous poster hash: 68127...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...