Gå til innhold

Glefsing/truing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppstår f.eks hvis hunden får beskjed om å legge seg i kurven eller gå ned fra sofaen (muntlig besked/knips i lufta). Hvordan takle det? Samboeren min er desperat, leser at "hvis hunden hadde villet bitt, hadde den bitt", at det er "normalt" osv på internett og bruker det som argument for at vi, en småbarnsfamilie, skal fortsette å la hunden bo her, men jeg liker det ikke. Hva feiler det hunden? Hvorfor truer den når den får kommando?

Mange mener at rangstige er tull, men jeg er ikke så sikker på det lenger etter alt detta

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren din har jo på en måte rett. Hunden gir tydelige signaler om å få være i fred, dette må dere respektere, hvis ikke kan dere fort ende opp med en hun som driter i å gi tydelige signaler. For de funker jo uansett ikke. 

 

Mitt andre spørsmål er, kan hunden egentlig kommandoene du prøver å gi, eller kaster du ut noen ord når du er lei av hunden og vil få den vekk? Hvis det siste er tilfellet, noe det er i ekstremt mange hjem, så kan du jo ikke klandre hunden for at den ikke hører på deg. Den verken vet hva du vil, eller får noen belønning for å høre på deg. Den blir tvert i mot straffet ved å bli sendt vekk fra familien sin.  Skal du få en kommando som funker til dette bruket, må du begynne på nytt fra bunnen av. 



Anonymous poster hash: 14639...d22
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt situasjonen her, kan du beskrive mer? Du gir en muntlig kommando, og bikkja glefser? Ut i lufta liksom? Eller skjer det når noen tar i den, setter seg på den ol?



Anonymous poster hash: c8d44...e26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din har jo på en måte rett. Hunden gir tydelige signaler om å få være i fred, dette må dere respektere, hvis ikke kan dere fort ende opp med en hun som driter i å gi tydelige signaler. For de funker jo uansett ikke.  Mitt andre spørsmål er, kan hunden egentlig kommandoene du prøver å gi, eller kaster du ut noen ord når du er lei av hunden og vil få den vekk? Hvis det siste er tilfellet, noe det er i ekstremt mange hjem, så kan du jo ikke klandre hunden for at den ikke hører på deg. Den verken vet hva du vil, eller får noen belønning for å høre på deg. Den blir tvert i mot straffet ved å bli sendt vekk fra familien sin.  Skal du få en kommando som funker til dette bruket, må du begynne på nytt fra bunnen av.  Anonymous poster hash: 14639...d22

Hvis hunden gir signal om å få være i fred når den ikke får ligge i sofaen (la meg være, jeg bestemmer), så er den jo sinnssyk? Ja, selvsagt kan den kommandoene, ellers hadde jeg ikke brukt dem. Tror du jeg er stokk dum? :P

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt situasjonen her, kan du beskrive mer? Du gir en muntlig kommando, og bikkja glefser? Ut i lufta liksom? Eller skjer det når noen tar i den, setter seg på den ol? Anonymous poster hash: c8d44...e26

Ja, nettopp. Først gir den et blikk som sier "jeg gir f@en i alle kommandoer du måtte gi meg, for jeg bestemmer nemlig", så gir jeg gjerne en ny kommando der jeg viser med kroppsspråket (hånda eller reiser meg) at DU skal NED fra sofaen, eller ev. slutte å tigge /hva det måtte være.

Vet ikk hva som feiler ham, kanskje han har bedre som død.

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Først gir den et blikk som sier "jeg gir f@en i alle kommandoer du måtte gi meg, for jeg bestemmer nemlig", så gir jeg gjerne en ny kommando der jeg viser med kroppsspråket (hånda eller reiser meg) at DU skal NED fra sofaen, eller ev. slutte å tigge /hva det måtte være.

Vet ikk hva som feiler ham, kanskje han har bedre som død.

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Skjerp deg.

 

Ts: Kan du ikke prøve å gi godbit iblant når hunden gjør det du vil? Slik at det alltid er en mulighet for hunden til å få en godbit. Da vil ofte hunden gjøre det den får beskjed om, for den kan jo få godbit  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden gir signal om å få være i fred når den ikke får ligge i sofaen (la meg være, jeg bestemmer), så er den jo sinnssyk? Ja, selvsagt kan den kommandoene, ellers hadde jeg ikke brukt dem. Tror du jeg er stokk dum? :P

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Den er da ikke sinnssyk av den grunn :klo:

 

Og for å være helt ærlig, det er en veldig vanlig feil å tro at hunden kan en kommando. Svært ofte gjelder det ord som "nei" og "gå og legg deg", på meg virker det som om mange tror dette ikke er noe man trenger å lære inne med positive forsterkere over tid. Så nei, jeg tror ikke du er dum, jeg tror du gjør samme feil som veldig mange andre der ute.

 

Istedet for å gi en kommando som ikke funker når den ligger i sofaen, bør du finne på noe annet som gir den en belønning for å gå ned fra sofaen. Gjør det å forlate sofaen til noe positivt.

 

Hvis du fortsatt mener at hunden kan dette, ikke trenger positive forsterkere og er sinnssyk, så foreslår jeg en adferdsterapeut i stedet for et forum. Vi kan bare svare på det du skriver, og kan i liten grad si noe konkret om en situasjon vi ikke ser, bare får beskrevet.

Anonymous poster hash: 14639...d22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden gir beskjed om at den ikke ønsker å gå ned, at den ønsker å være i fred. Dette kan forholdsvis lett snus ved å gjøre det å gå ned fra sofaen om til noe gøy. Skap positive forventninger til kommandoen "gå ned" ved å alltid belønne at hunden går ned med å gi den godbit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det endel info som burde vært på plass først. Er det en valp? Er det en vokterrase? Når startet denne atferden? Plutselig eller gradvis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden gir signal om å få være i fred når den ikke får ligge i sofaen (la meg være, jeg bestemmer), så er den jo sinnssyk? Ja, selvsagt kan den kommandoene, ellers hadde jeg ikke brukt dem. Tror du jeg er stokk dum? :P

Anonymous poster hash: 9e76f...206

 

Sinnsyk? Dette er bare dårlig læring. Hunden har lært at ved å knurre/glefse får den beholde sitt gode, som er å ligge i sofaen. Dette må læres av igjen. Belønn hunden for å gå ned av sofaen, og aldri la den beholde plassen etter å ha knurret.

 

Men du har tydeligvis bare bestemt deg for å skyte hunden, og er på jakt etter argumenter ovenfor mannen din. 

Anonymous poster hash: c8d44...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på rangstigen. Hunden vil prøve seg å klatre oppover. Hunden må få tydelig beskjed med en gang den knurrer eller glefser.-: Dette er overhodet ikke lov!

Jeg har hatt hunder i 25 år og opplever ofte at hundene prøver seg på oss i tenårene. Vi stopper oppførselen med å si strengt fy, og i verste fall rykke den litt ved ørene om den fortsetter.

Om dere ikke stopper slik oppførsel får dere en hund som dere overhodet ikke har kontroll over, og som dere risikerer at den kan bite ved en annen anledning. Da er det ikke hunden sin skyld, men eierne som ikke har nok kunnskap til å ha hund.

Når dette er sagt, så MÅ mesteparten av hverdagen bestå av masse ros og kos, for å vise hunden hva som er ok at den gjør. Alt dette kommer under oppdragelse.

Etter unghund tiden er gjennomgått, så sitter dere igjen med en hund som er et fantastisk familiemedlem resten av livet. Da er hundene sosialisert ferdig .

Hvis dere unnlater å reagere mot hunden nå, eller blir redd/nervøs for den, så må du aldri la dine barn være alene med hunden senere! Du vil aldri kunne stole på den, og ja jeg stoler 100 prosent på mine hunder når de er voksne. De er vokst opp med barn på forskjellig alder og godtar alt ungene gjør med dem.

Selvsagt må også hunden få sitt eget fristed som den kan trekke seg bort til når den vil være i fred ,og ungene må stoppe leken med hunden. Men det vet du sikkert.

Ellers så trenger ikke hunder å ligge i sofaer eller stoler. De har det like avslappende på sin egen hundeseng på gulvet. Så slipper du en skitten sofa til enhver tid.

Lykke til med å vise hvem som bestemmer i huset!

Anonymous poster hash: 4ab79...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på rangstigen. Hunden vil prøve seg å klatre oppover. Hunden må få tydelig beskjed med en gang den knurrer eller glefser.-: Dette er overhodet ikke lov!

Jeg har hatt hunder i 25 år og opplever ofte at hundene prøver seg på oss i tenårene. Vi stopper oppførselen med å si strengt fy, og i verste fall rykke den litt ved ørene om den fortsetter.

Om dere ikke stopper slik oppførsel får dere en hund som dere overhodet ikke har kontroll over, og som dere risikerer at den kan bite ved en annen anledning. Da er det ikke hunden sin skyld, men eierne som ikke har nok kunnskap til å ha hund.

Når dette er sagt, så MÅ mesteparten av hverdagen bestå av masse ros og kos, for å vise hunden hva som er ok at den gjør. Alt dette kommer under oppdragelse.

Etter unghund tiden er gjennomgått, så sitter dere igjen med en hund som er et fantastisk familiemedlem resten av livet. Da er hundene sosialisert ferdig .

Hvis dere unnlater å reagere mot hunden nå, eller blir redd/nervøs for den, så må du aldri la dine barn være alene med hunden senere! Du vil aldri kunne stole på den, og ja jeg stoler 100 prosent på mine hunder når de er voksne. De er vokst opp med barn på forskjellig alder og godtar alt ungene gjør med dem.

Selvsagt må også hunden få sitt eget fristed som den kan trekke seg bort til når den vil være i fred ,og ungene må stoppe leken med hunden. Men det vet du sikkert.

Ellers så trenger ikke hunder å ligge i sofaer eller stoler. De har det like avslappende på sin egen hundeseng på gulvet. Så slipper du en skitten sofa til enhver tid.

Lykke til med å vise hvem som bestemmer i huset!

Anonymous poster hash: 4ab79...89f

Men har du noe som helst grunnlag for dette i forskning som ikke er utdatert. Hvis ikke, kanskje på tide å gå videre fra forskningen fra 50-tallet?

Anonymous poster hash: 14639...d22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror på rangstigen. Hunden vil prøve seg å klatre oppover. Hunden må få tydelig beskjed med en gang den knurrer eller glefser.-: Dette er overhodet ikke lov!

Jeg har hatt hunder i 25 år og opplever ofte at hundene prøver seg på oss i tenårene. Vi stopper oppførselen med å si strengt fy, og i verste fall rykke den litt ved ørene om den fortsetter.

Om dere ikke stopper slik oppførsel får dere en hund som dere overhodet ikke har kontroll over, og som dere risikerer at den kan bite ved en annen anledning. Da er det ikke hunden sin skyld, men eierne som ikke har nok kunnskap til å ha hund.

Når dette er sagt, MÅ mesteparten av hverdagen bestå av masse ros og kos, for å vise hunden hva som er ok at den gjør. Alt dette kommer under oppdragelse.

Etter unghund tiden er gjennomgått, så sitter dere igjen med en hund som er et fantastisk familiemedlem resten av livet. Da er hundene sosialisert ferdig .

Hvis dere unnlater å reagere mot hunden nå, eller blir redd/nervøs for den, så må du aldri la dine barn være alene med hunden senere! Du vil aldri kunne stole på den, og ja jeg stoler 100 prosent på mine hunder når de er voksne. De er vokst opp med barn på forskjellig alder og godtar alt ungene gjør med dem.

Selvsagt må også hunden få sitt eget fristed som den kan trekke seg bort til når den vil være i fred ,og ungene må stoppe leken med hunden. Men det vet du sikkert.

Ellers så trenger ikke hunder å ligge i sofaer eller stoler. De har det like avslappende på sin egen hundeseng på gulvet. Så slipper du en skitten sofa til enhver tid.

Lykke til med å vise hvem som bestemmer i huset!

Anonymous poster hash: 4ab79...89f

 

1. Hvor tror du hunden prøver å klatre? Og hvorfor?

2. Du er kjent med hvordan hunder lærer?

3. Du stoler 100 % på dyr med instinkter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsyk? Dette er bare dårlig læring. Hunden har lært at ved å knurre/glefse får den beholde sitt gode, som er å ligge i sofaen. Dette må læres av igjen. Belønn hunden for å gå ned av sofaen, og aldri la den beholde plassen etter å ha knurret. Men du har tydeligvis bare bestemt deg for å skyte hunden, og er på jakt etter argumenter ovenfor mannen din.  Anonymous poster hash: c8d44...e26

Mannen? Nei, for konsekvensen er i 100% av tilfellene at han ikke får være i sofaen. Men å skyte hunden er jo ikke lov, bedre med en sprøyte da.

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som lurer, bikkja er fem år og "godt trent", dvs det er adferd som oppstod plutselig

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror på rangstigen. Hunden vil prøve seg å klatre oppover. Hunden må få tydelig beskjed med en gang den knurrer eller glefser.-: Dette er overhodet ikke lov!

Jeg har hatt hunder i 25 år og opplever ofte at hundene prøver seg på oss i tenårene. Vi stopper oppførselen med å si strengt fy, og i verste fall rykke den litt ved ørene om den fortsetter.

Om dere ikke stopper slik oppførsel får dere en hund som dere overhodet ikke har kontroll over, og som dere risikerer at den kan bite ved en annen anledning. Da er det ikke hunden sin skyld, men eierne som ikke har nok kunnskap til å ha hund.

Når dette er sagt, så MÅ mesteparten av hverdagen bestå av masse ros og kos, for å vise hunden hva som er ok at den gjør. Alt dette kommer under oppdragelse.

Etter unghund tiden er gjennomgått, så sitter dere igjen med en hund som er et fantastisk familiemedlem resten av livet. Da er hundene sosialisert ferdig .

Hvis dere unnlater å reagere mot hunden nå, eller blir redd/nervøs for den, så må du aldri la dine barn være alene med hunden senere! Du vil aldri kunne stole på den, og ja jeg stoler 100 prosent på mine hunder når de er voksne. De er vokst opp med barn på forskjellig alder og godtar alt ungene gjør med dem.

Selvsagt må også hunden få sitt eget fristed som den kan trekke seg bort til når den vil være i fred ,og ungene må stoppe leken med hunden. Men det vet du sikkert.

Ellers så trenger ikke hunder å ligge i sofaer eller stoler. De har det like avslappende på sin egen hundeseng på gulvet. Så slipper du en skitten sofa til enhver tid.

Lykke til med å vise hvem som bestemmer i huset!

Anonymous poster hash: 4ab79...89f

Det har dessverre ikke så mye å si hva man tror på, når nyere forskning sier noe annet.

 

Glefsing og aggresjon kan fort eskalere med den fremgangsmåten du skisserer. Å svare aggresjon med aggresjon vil kun kue de hunder som er milde i gemyttet i utgangspunktet. Men da har du undertrykket usikker atferd fordi hunden ikke tør noe annet. Det er ikke et slikt forhold jeg ønsker å ha til min hund, og ikke slik jeg ønsker å svare på hundens språk.

 

Jeg vil også minne om at straffemetoder som f.eks rykk i øret nå strider mot dyrevernsloven. Det er ikke anbefalt å oppfordre til lovbrudd.

 

I min verden er det heller ikke noe positivt at hunden "godtar alt barna gjør med den". Hvordan skal barna lære respekt for dyr og dyrs grenser på den måten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som lurer, bikkja er fem år og "godt trent", dvs det er adferd som oppstod plutselig

Anonymous poster hash: 9e76f...206

Da ville jeg tatt en tur til dyrlegen for en skikkelig undersøkelse...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en tur til dyrlegen for en skikkelig undersøkelse...

 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en tur til dyrlegen for en skikkelig undersøkelse...

 

Dette. En plutselig adferdsendring er ofte et signal på at noe er galt. Den kan ha smerter, kanskje det er ubehagelig å gå ned fra sofaen, kanskje den er sliten og har behov for mer hvile. Husk at hunder og katter er ofte veldig gode på å skjule sykdom og smerte, og adferdsendring kan være det eneste tegnet vi får.

 

Et annet spørsmål er jo om det skjedde noe i livet deres i den tiden hun begynte med denne oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...