Gå til innhold

Hva skal man gjøre om hunden begynner å teste hvem som er sjef?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke lett å holde styr på uerfarne hundeanonymebrukere, haha...

Men: til poenget: hadde du lest deg opp på forhånd så hadde du ikke hatt behov for å stille spørsmålet om hva du skal gjøre om hunden begynner å teste hvem som er sjef.

Flere her skriver at du bør lese deg opp, en bruker skriver ei bestemt bok du bør lese, og vi er to som nevner kurs. Alikevel svarer du ikke/tar til deg noe av det, men bruker heller tiden på å krangle med meg og gå til angrep. Du virker enten særdeles umoden eller ganske ung. Det er ikke noe flaut eller skam i å gå på kurs med hunden hvis du tror det, og hundekunnskaper kommer ikke av seg selv. Alle av oss som har hunder som er harmoniske og gode hunder har hatt våre runder med å tilegne oss kunnskap, både ved å lese og å faktisk utøve den tillærte kunnskapen i praksis sammen med valpen/unghunden. Anbefales.

Anonymous poster hash: 51a98...f33

Ja det er allerede bestemt at vi skal på valpekurs, unnskyld for at jeg ikke sa ifra om det :) mente heller ikke å lage en krangel.

Anonymous poster hash: 7b0a1...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er hverken ts, eller "uerfaren hundeanonymbruker", men kom med et spørsmål ang jukking etter at Querido nevnte det. Har hatt hund tidligere, og gått flere kurs. Men jeg ble lært at jukking var en dominerende atferd, og ville derfor gjerne høre litt flere synspunkter ang dette :)



Anonymous poster hash: 304ae...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste å være sjef o.l. er ting jeg hovedsakelig hører når folk prater om Cæsar Milan o.l. Dominant hundhold i Norge er det heldigvis lite av.

 

Ellers er staff en rase som fort kan bli litt egen og gjør ting av egen vilje fortere enn andre, men et godt hundekurs i bunn ser jeg ikke noe problem med denne rasen om du har satt deg inn i hva den krever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hunden skal få lov å være litt sjef.Personlighet og karakter kan ikke trenes bort.



Anonymous poster hash: d392d...c73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er hverken ts, eller "uerfaren hundeanonymbruker", men kom med et spørsmål ang jukking etter at Querido nevnte det. Har hatt hund tidligere, og gått flere kurs. Men jeg ble lært at jukking var en dominerende atferd, og ville derfor gjerne høre litt flere synspunkter ang dette :)

Anonymous poster hash: 304ae...84b

 

 

Som Tabris sier så er jukking stressrelatert adferd, men kan også brukes som demping blant hunder. Min tispe jukker på yngre hunder for å dempe dem om leken blir for stressende og voldsom.

Anonymous poster hash: 50e7c...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer på det Tabris og en del andre her skriver. Forskning viser at hunder responderer mye bedre på positiv forsterkning. De vil være en "buddy", ikke sjef. Det med hierarki er misforståelser fra en Canadisk ulveforsker som konkluderte altfor tidlig på feil premisser. Han studerte ulver innesperret i en trang innhenging, og det kan ikke overføres verken til å gjelde ville ulver eller tamme hunder.

Og å kategorisere en rase som "vanskelig" er jeg heller ikke med på. Det er for det første store forskjeller mellom individene, også innen et valpekull. Oppdretter (om hn er seriøs) velger ikke den tøffeste valpen til den mest uerfarne. Men man bør sjekke hva rasen opprinnelig ble brukt til, samt hvordan avlen har utviklet seg. Vil man ha en rolig familiehund, så går man ikke for en jakthund eller husky, og vil man løpe tre mil med den hver dag, så velger man ikke en mops.

Anonymous poster hash: 1a020...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er hverken ts, eller "uerfaren hundeanonymbruker", men kom med et spørsmål ang jukking etter at Querido nevnte det. Har hatt hund tidligere, og gått flere kurs. Men jeg ble lært at jukking var en dominerende atferd, og ville derfor gjerne høre litt flere synspunkter ang dette :)

Anonymous poster hash: 304ae...84b

 

 

Tidligere trodde mange at jokking var en måte å vise dominans på. Dvs. dette er en teori som oppstod sammen med dominanseteorien, så den er egentlig bare sånn ca. 40 - 50 år gammel (relativt nytt mht de tusenvis av årene vi har hatt hund som kjæledyr med andre ord).

Denne dominansteorien er bygget på feil grunnlag. Dvs. forskning på ulv, og på ulv i fangenskap.

I dag blir det brukt mer penger en noensinne på forskning på hund og atferd. Bl.a. kan jeg tipse om den årlige SPARCS konferansen som blir vist (gratis) på livestream fra USA hver sommer, men forskere som har innlegg om sine nyeste prosjekter.

Uansett - dette ble litt OT. Ang. jokking så er det en "enkel" forklaring på dette:

Når en hund er stresset så øker stresshormonene. Dette er flere typer hormoner som frigjøres i kroppen. I tillegg øker testosteronene når stresset øker. Testosteroner er jo også relatert til parring. Derfor vil jokking være en "naturlig" måte å frigjøre seg fra stresshormonene, og også at stresshormonene i disse tilfellene har da direkte påvirkning for hva hundene gjør der og da.

I tillegg vil en unghund som er mellom ca 5 og 10 md gammel (hannhunder) ha mellom 5 - 7 ganger høyere testosteronnivå i kroppen! Og da er det ikke så unaturlig at de i denne alderen også lett kan bikke over til å begynne å jokke. Dette sammenfaller gjerne med tenåringsperioden, hvor den "gamle dominansetoerien" sier at hundene ofte skal teste ut lederskap/sjefsstillingen. Joda - de tester ut grensene, men ikke nødvendigvis så interessert i stillingen som leder...

Det er også noen forskere som mener at valper som jokker også (i tillegg til stressrelatert), jokker fordi de "øver" seg til parringsakten. Dette er jeg usikker på hva jeg mener noe om, men det er ihvertfall så det beskrives.

Valper har også mye lettere for å bli stresset fordi binyrene (som produserer stresshormoner), ikke er ferdig utviklet, og har en tendens til å pøse ut mer hormoner enn godt er i mange tilfeller. I tillegg til at vi kanskje påfører litt vel mye nytt og uvant på kort tid ovenfor valpene.

Dette var mitt svar :-). Mitt synspunkt (som du etterspør), er at det stemmer helt og holdent med den erfaringen jeg har hatt og har med egne hunder og i jobben min.

Til TS: jeg anbefaler veldig at du kjøper heftet: Dominans og lederskap av Barry Eaton. Et lite hefte som er lettlest og som forklarer akkurat det du spør om i HI.

https://www.adlibris.com/no/bok/dominans-og-lederskab-fakta-eller-overtro-9788792112033

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jukking er stress eller dominant adferd så er det en frekk oppførsel overfor andre, så sant det ikke er i parringsøyemed.

Jeg tillater aldri mine hunder bli utsatt for slik "mobbing" det synes de er skikkelig utbehagelig.. så om ikke eier av hunden stopper det, så gjør jeg det!

Til TS; selvfølgelig vil hunden din teste grenser på lik linje som barn gjør .. En bullterrier kan være en håndfull, som bruker lang tid på å bli "voksne"  samtidig som de er super kule hunder... 

 

Har du en seriøs oppdretter vil du kunne få mange gode råd av denne i oppveksten. Lykke til med valpen;.)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund tester ikke grenser i den forstand. En hund har ingen forståelse av at vi har våre "grenser" og at enkelte ting ikke er lov. Hunder gjør det som lønner seg, og da er det vår oppgave å sørge for at den atferden vi ønsker er den som lønner seg for hunden.

 

Jeg er helt enig i at det er veldig ubehagelig for andre hunder å bli jokket på, så eier bør stoppe sin hund fra å gjøre det. Og hadde en hund jokket på min hund uten at eier grep inn, så hadde jeg stoppet hunden. Men jeg hadde gjort det på en skånsom måte. Siden jokking er stress, så vil det å påføre hunden ubehag bare gjøre hunden mer stresset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi fremdeles er inne på stress og jukking... Hva med slikking? Hunden min har alltid slikket veldig mye, helst i ansiktet, og jeg lurer på om dette også er stress? Hvis fremmede stikker frem hånden for å hilse, så slikker han litt sånn uinteressert, og går deretter vekk fra dem. Har ikke helt fått taket på hva slikking er (annet enn hvis man er svett, eller har matsøl på seg, eller sår, da skjønner jeg det jo). Den forrige hunden hverken slikket, eller jukket i det hele tatt.....

 

Jeg er forresten hun med den tre år gamle hunden som plutselig vil jukke på både mennesker og dyr.



Anonymous poster hash: 304ae...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikking kan være så mye. Slikking mot andre mennesker og hunder vil ofte være et dempende signal. Et signal om at hunden er vennlig innstilt, samt et signal om at man ønsker å roe ned den andre hvis det behøves. 

 

Slikking kan også være et tegn på stress, hvis det blir manisk. Manisk slikking av egen labb (men har kan det også være allergi eller andre fysiske symptomer bak), hunder som har utviklet stereoptypisk slikking av dører og vinduer. f.eks. 

 

Mye slikking i ansiktet kan være et dempende signal. Man må se på resten av hundens kroppspråk, samt se sammenhengen i situasjonen dette oppstår. Virker hunden oppspilt utenom slikkingen? I hvilke situasjoner skjer det? Hva er det som utløser slikkingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikking kan være så mye. Slikking mot andre mennesker og hunder vil ofte være et dempende signal. Et signal om at hunden er vennlig innstilt, samt et signal om at man ønsker å roe ned den andre hvis det behøves. 

 

Slikking kan også være et tegn på stress, hvis det blir manisk. Manisk slikking av egen labb (men har kan det også være allergi eller andre fysiske symptomer bak), hunder som har utviklet stereoptypisk slikking av dører og vinduer. f.eks. 

 

Mye slikking i ansiktet kan være et dempende signal. Man må se på resten av hundens kroppspråk, samt se sammenhengen i situasjonen dette oppstår. Virker hunden oppspilt utenom slikkingen? I hvilke situasjoner skjer det? Hva er det som utløser slikkingen?

 

Takk for svar! :) Slikkingen skjer gjerne i situasjoner hvor jeg selv er helt rolig. F eks ligger i sofaen og leser en bok. Da kaster han seg over meg for å slikke i ansikt og på hals. Og i situasjoner hvor han treffer på noen han er glad i, eller jeg kommer fra jobb og slikt, men det igjen forstår jeg jo. Da er han vel oppspilt. Som jo igjen er en stressende situasjon for hunder, om jeg forstår rett.

Han er i det hele tatt en ganske intens hund. Alltid på alerten.

Anonymous poster hash: 304ae...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund tester ikke grenser i den forstand. En hund har ingen forståelse av at vi har våre "grenser" og at enkelte ting ikke er lov. Hunder gjør det som lønner seg, og da er det vår oppgave å sørge for at den atferden vi ønsker er den som lønner seg for hunden.

 

Jeg er helt enig i at det er veldig ubehagelig for andre hunder å bli jokket på, så eier bør stoppe sin hund fra å gjøre det. Og hadde en hund jokket på min hund uten at eier grep inn, så hadde jeg stoppet hunden. Men jeg hadde gjort det på en skånsom måte. Siden jokking er stress, så vil det å påføre hunden ubehag bare gjøre hunden mer stresset.

Som valp vet de ikke  hva som er lov eller ikke nei, men at de tester grenser under oppveksten, selvfølgelig gjør de det. Det er jo endel av læringskurven deres.. 

Det gjør de mot andre hunder og mot oss..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du TS har fått myyye pes på denne tråden pga overskriften din. Altså, jeg vil bare si deg en ting jeg. Selv har jeg en Alaskan Malamute, en rase som har er stort instinskt for mat. Den spiser all mat den kommer over. Vi kan bare glemme å gi den mat i nærheten av andre hunder som spiser. ( dette er vanlig for min rase ) og den prøver selvsakt å stjele mennesker sin mat. Dette var et problem helt til vi som eiere begynte å satt ned matskåla hennes foran henne, ba henne sette seg og se oss i øyene helt til vi sier Versågod. Da kan hun spise. Da viste vi at vi "er sjef" for det er vi som gir maten. Problem solved. Og forresten hunden min er ikke "ødelagt" pga jeg viste at jeg var sjefen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valp vet de ikke  hva som er lov eller ikke nei, men at de tester grenser under oppveksten, selvfølgelig gjør de det. Det er jo endel av læringskurven deres.. 

Det gjør de mot andre hunder og mot oss..

 

De tester ikke grenser i den forstand at de tenker "Jeg vet at dette ikke er lov, men lurer på hva som skjer om jeg gjør det likevel". Hunder har ingen forståelse av vårt moralsystem, og hva som er lov og ikke lov.

 

Men de tester verden i den forstand at de som unghunder blir overmodige, mer selvstendige og eventyrlysten. Jeg kaller det heller utforskningstrang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du TS har fått myyye pes på denne tråden pga overskriften din. Altså, jeg vil bare si deg en ting jeg. Selv har jeg en Alaskan Malamute, en rase som har er stort instinskt for mat. Den spiser all mat den kommer over. Vi kan bare glemme å gi den mat i nærheten av andre hunder som spiser. ( dette er vanlig for min rase ) og den prøver selvsakt å stjele mennesker sin mat. Dette var et problem helt til vi som eiere begynte å satt ned matskåla hennes foran henne, ba henne sette seg og se oss i øyene helt til vi sier Versågod. Da kan hun spise. Da viste vi at vi "er sjef" for det er vi som gir maten. Problem solved. Og forresten hunden min er ikke "ødelagt" pga jeg viste at jeg var sjefen

At hunden må vente med å spise før eier sier værsågod synes jeg også er temmelig lurt, jeg gjør det samme med min. Evt krever jeg noen lydighetsmomenter før han får maten som belønning. Det gjør at hunden lærer selvkontroll. Men det har lite med det å være sjef å gjøre. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De tester ikke grenser i den forstand at de tenker "Jeg vet at dette ikke er lov, men lurer på hva som skjer om jeg gjør det likevel". Hunder har ingen forståelse av vårt moralsystem, og hva som er lov og ikke lov.

 

Men de tester verden i den forstand at de som unghunder blir overmodige, mer selvstendige og eventyrlysten. Jeg kaller det heller utforskningstrang.

Mine har alltid testet grenser ved å f.eks gå på bordet som de vet at ikke er lov.. det var ikke lov i går.. kanskje du ikke mente det i dag?.. eller ved å snuse litt ekstra -eller tisse litt før den kommer, enda den kan og vet hva innkalling er..

 

har du virkelig aldri opplevd det??

 

Da må  du virkelig ha en robot hund. Er glad jeg har hunder som lever, tenker selv ..mye kulere med hunder som tørr å være litt ulydig..;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror oppdretter vet bedre enn deg.

Anonymous poster hash: 7b0a1...da0

 

Hvorfor tror du at en oppdretter som avler på en rase med ødelagt fysikk er så oppegående?

 

Uansett, hunder tester grenser innimellom, og det man gjør da er å opprettholde de samme grensene. Vær staere enn bikkja og konsekvent, så løser det aller meste seg. 

Anonymous poster hash: 823fa...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har alltid testet grenser ved å f.eks gå på bordet som de vet at ikke er lov.. det var ikke lov i går.. kanskje du ikke mente det i dag?.. eller ved å snuse litt ekstra -eller tisse litt før den kommer, enda den kan og vet hva innkalling er..

 

har du virkelig aldri opplevd det??

 

Da må  du virkelig ha en robot hund. Er glad jeg har hunder som lever, tenker selv ..mye kulere med hunder som tørr å være litt ulydig..;-)

Du misforsto meg. Når jeg sier de ikke tester grenser så mener jeg at hunder ikke har noen formening om at noe er "lov" eller ikke. Selv om de blir påført ubehag ved f.eks å gå på bordet, så betyr ikke det at de forstår at det ikke er "lov". De erfarer bare at å gå på bordet fører til ubehag. Hvis ubehaget kommer fra eier, så lærer de fort at de fint kan gå på bordet uten å få ubehag hvis de gjør det når eier ikke er tilstede. Det er heller ikke testing av grenser eller trass, men ren læring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreds for at du gidder og klarer å svare så fornuftig og høflig, Tabris! :ler:

Trenger vel ikke si at jeg er enig med Tabris her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...