Gå til innhold

Hund bet barn....


LitleMamma

Anbefalte innlegg

Hei min tanteunge ble i dag bitt av min tantes hund. Di passet på hunden, og da litla skulle klappe den under oppsyn av sin far og var litt harhendt beit hunden henne i øyenbrynet. Godt bitt gjennom huden.. hunden har ogå bitt min sønn men da han uheldigvis datt på han, har derfor ikke reagert siden det på en måte var et uhell. Han samme dag glefset til en nabojente som bare var utforbi og lekte, hun rykte heldivis fort nokk vekk. Hva ville dere gjort fått hunden avlift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder biter ikke uten grunn.

Hunden sa fra på en klar måte, ved å bite. Her har andre signaler blitt oversett. Et barn skal ikke klappe dyr før de forstår hva de tåler. Klapping er greit, å være "hardhendt" som å klype etc er ikke greit.

Ville ikke fått denne hunden avlivet



Anonymous poster hash: 939f5...33d
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe bastant om dette utfra hva du skriver. Men jeg reagerer når du skriver at jenta var "litt hardhent". Det får meg til å lure på hvor mye denne hunden må ha tålt tidligere som gjør at den nå går så langt som å bite ordentlig.

 

Det kan være at hunden nå har kommet så langt at den vil reagere med bitt såpass ofte at den bør avlives. Men da bør eierene av hunden ta et par runder med seg selv og tenke gjennom om dette er noe de kunne avverget. Det er eiers ansvar å beskytte hunden fra barn og andre som oppfører seg på en måte som hunden synes er ubehagelig. Hvis hunden blir trukket så langt at den føler den må bite, så har de voksne rundt hunden feilet for lenge siden.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke vert hardhent som i at hu slo eller kløp. Heller ikke no som i den grunn ville gjort vondt. Men koste hardere som kanskje ville ver ubehaglig. Hvis du fårstår hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke vert hardhent som i at hu slo eller kløp. Heller ikke no som i den grunn ville gjort vondt. Men koste hardere som kanskje ville ver ubehaglig. Hvis du fårstår hva jeg mener ;)

Hvis du tror det har vært ubehagelig, så er ikke ungen gammel nok til å forstå hvordan det skal klappe dyr. Ergo, skal ikke barnet klappe dyr.

 

Stakkars hund som blir lastet for menneskers feil...

Anonymous poster hash: 939f5...33d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg der personelig. Det er sånn jeg har blitt forklart av pappen hennes. Mn han var der vedsiden av henne og hunden og klappet sammen med henne. Og var veldig forsiktig. Jeg har ikke hund selv. Mn syns nå hen hund skal tåle såpass uten og reagere med og bite

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en hund har bitt et barn så skal den avlives, etter min mening. Denne hunden har bitt to barn og glefser etter naboungene...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt irrelevant hva vi mener en hund skal tåle og hva vi mener ikke er hardhendt. Det er hunden som bestemmer hvor ubehagelig han/hun synes dette er, og det er hundens kroppspråk vi må lese for å finne ut av om hunden er komfortabel eller ikke. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg der personelig. Det er sånn jeg har blitt forklart av pappen hennes. Mn han var der vedsiden av henne og hunden og klappet sammen med henne. Og var veldig forsiktig. Jeg har ikke hund selv. Mn syns nå hen hund skal tåle såpass uten og reagere med og bite

Nå skriver du først at hun var litt hardhendt og så at de var forsiktige,hva er riktig?

En hund biter sjeldent sånn helt uten videre,den gir først veldig klare signaler og de fleste barn vet ikke hvordan de skal forholde seg til hunder pga dårlig opplæring av foreldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid barebare og lese hva en hund tenker pappen satt der og følte med. Hunden ga ingen tegn ellers hadde han tatt henne vekk. Det var jo derfor han satt der med henne i utgangspungtet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di var forsiktige ja! Mn litla var hardhent kanskje feil ord av meg og bruke. Beklager det. Er ikke selv så god og utdype meg med rett valg av ord. Mn ja hun klapte hele tiden slo ikke kløyp ikke reiv ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid barebare og lese hva en hund tenker pappen satt der og følte med. Hunden ga ingen tegn ellers hadde han tatt henne vekk. Det var jo derfor han satt der med henne i utgangspungtet

Igjen: Det betyr egentlig ikke så mye hva vi mennesker mener er forsiktig. Det som betyr noe er hva hunden synes. Hunder viser svært ofte mange dempende signaler som viser at de ikke er komfortable før de tyr til biting - slikke seg om munnen, flakke med blikket, flate ører, snu bort hodet, gjespe osv. Det er voksnes ansvar å lese disse signalene nettopp for å unngå at både hund og barn havner i en slik situasjon som dette.

 

Hvis hunden ikke ga noen av disse tegnene, så kan det være et signal om at hunden tidligere har forsøkt å kommunisere med disse dempende signalene uten å bli hørt. En hund hvis språk ikke blir respektert, og som erfarer at det eneste som hjelper er glefsing, vil fort slutte å gå gjennom hele sitt repetoar av språk og ty rett til glefsing neste gang. Hvorfor kaste bort tid på å bruke masse språk som ikke blir respektert likevel, når den har erfart at glefsing er det eneste som gjør at den får fred?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mn da vet vi det. En hund som biter er helt greit for har sikkert gitt signaler. Takk for meg. Og takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan virke som TS ikke fikk det svaret hun håpet på kanskje.

Enig i alt det Tabris skriver, så derfor gjentar jeg det ikke siden hun har beskrevet det så godt :-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mn da vet vi det. En hund som biter er helt greit for har sikkert gitt signaler. Takk for meg. Og takk for alle svar

Du vil veldig gjerne få avlivet den hunden forstår jeg?

Anonymous poster hash: 6d573...cea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan virke som TS ikke fikk det svaret hun håpet på kanskje.

Enig i alt det Tabris skriver, så derfor gjentar jeg det ikke siden hun har beskrevet det så godt :-)

Enig med dere begge:-)

Må bare spørre, var dette egentlig ett bitt for å bite eller var det ett "snappeutiluftensnerr"  altså en advarsel om  gå vekk og traff uheldig?

En hund som biter lager vel såpass hull at barnet bør til lege? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det aldri hundens feil at den biter...

 

Jøsses. 



Anonymous poster hash: 35073...60d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Tabris her.

 

Det er differanse mellom et snapp/klyp og et skikkelig bitt. Klyp er, etter min erfaring, ment som en siste advarsel. Et skikkelig bitt er ikke lenger en advarsel.



Anonymous poster hash: 6ef01...ba3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Signerer Tabris her.

 

Det er differanse mellom et snapp/klyp og et skikkelig bitt. Klyp er, etter min erfaring, ment som en siste advarsel. Et skikkelig bitt er ikke lenger en advarsel.

Anonymous poster hash: 6ef01...ba3

 

 

Ihvertfall er det er overreaksjon som ikke er bra. Hull på huden tyder på litt dårlig bitthemning. Samtidig aner vi ikke om det var en stor hund og om barnet beveget på seg så hullet da blir mer et "uhell". Sånne ting er egentlig umulig å si noe om når man ikke var tilstede. MEN noen hunder har dårlig bitehemning. Noen hunder biter og biter hardt. Det skal vi heller ikke glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...