Gå til innhold

Innekatt stukket av på hytta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katta vår som ikke var innekatt (og som forresten levde i hele 17 år!) stakk også ofte av i flere dager da vi kom på hytta. Vi måtte gjerne holde katta inne de siste to dagene fordi den ikke ville hjem og skjønte at det var det som var på gang når vi begynte å rydde og vaske etter oss. Godt for katter å få være ute på eventyr, og for din innekatt er det nok et sjokk like mye som at den tror den har kommet til paradis.

 

Fortsett med å kalle på katta på kveldstid, og gå noen turer i området mens du kaller så den kan høre at dere er der. Bortsett fra det så ville jeg bare tatt ferie og ventet, du får nok en sliten og lykkelig katt hjem snart skal du se. 

 

Og om/når den kommer hjem så tror jeg det største problemet du får er å beholde katten som innekatt. Hvem vil vel det når de først vet at det finnes en 1000-ganger mer spennende verden utenfor veggene? Har hørt om katter som blir gærne og deprimerte, og akkurat det sleit vi med når vi fikk en fosterkatt i fjor høst -den hadde vært utekatt for å så bli innekatt, og den katta hadde det ikke godt. Nå er den tilbake i naturen med gode eiere som gir den frihet -og vi får oppdateringer om en katt som blir mer og mer normal i oppførselen, og tilsynelatende mer lykkelig -den koser mer, spiser mer, har en sunnere kropp, er mer aktiv og mindre sløv. Gi katten et uteliv, ingen dyr (og ingen mennesker) fortjener å sitte innestengt. 



Anonymous poster hash: 7e9a5...d09
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje den lokale dyrebeskyttelsen har ei kattefelle som du kan få låne?



Anonymous poster hash: 4ec77...b31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke sett noe til han. Har satt ut mat og vann. Er noe som spiser maten om nettene, men er jo ikke sikkert at det er katten. Har også satt doen hans innenfor døren og har døren oppe om natten. Prøver å holde meg våken om nettene for å finne ut om hvem som spiser, men det er ikke bare bare...

Er ikke så mye rev i området, men fins jo selvsagt andre dyr her som han kan bli tatt av.

I morgen natt skal jeg prøve å sette maten innenfor døren og med døra oppe, så hører jeg kanskje noe da...

Har på en måte gitt opp håpet, så jeg ikke blir for skuffet hvis han aldri dukker opp. Men fortsetter å sette ut mat og vann til jeg finner ut helt sikkert om det er han eller ikke.

Endret av Kimsiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Katta vår som ikke var innekatt (og som forresten levde i hele 17 år!) stakk også ofte av i flere dager da vi kom på hytta. Vi måtte gjerne holde katta inne de siste to dagene fordi den ikke ville hjem og skjønte at det var det som var på gang når vi begynte å rydde og vaske etter oss. Godt for katter å få være ute på eventyr, og for din innekatt er det nok et sjokk like mye som at den tror den har kommet til paradis.

 

Fortsett med å kalle på katta på kveldstid, og gå noen turer i området mens du kaller så den kan høre at dere er der. Bortsett fra det så ville jeg bare tatt ferie og ventet, du får nok en sliten og lykkelig katt hjem snart skal du se. 

 

Og om/når den kommer hjem så tror jeg det største problemet du får er å beholde katten som innekatt. Hvem vil vel det når de først vet at det finnes en 1000-ganger mer spennende verden utenfor veggene? Har hørt om katter som blir gærne og deprimerte, og akkurat det sleit vi med når vi fikk en fosterkatt i fjor høst -den hadde vært utekatt for å så bli innekatt, og den katta hadde det ikke godt. Nå er den tilbake i naturen med gode eiere som gir den frihet -og vi får oppdateringer om en katt som blir mer og mer normal i oppførselen, og tilsynelatende mer lykkelig -den koser mer, spiser mer, har en sunnere kropp, er mer aktiv og mindre sløv. Gi katten et uteliv, ingen dyr (og ingen mennesker) fortjener å sitte innestengt. 

Anonymous poster hash: 7e9a5...d09

 

 

 

Det er ingen grunn til å tro at denne katten kommer "hjem" til hytta, når den aldri har vært der før, men rømte på vei fra bilen og inn.. Den har heller aldri vært ute før, og er nok dessverre vettskremt. Mest sannsynlig har instinktet tatt kontrollen, og den har gjemt seg godt.

 

Erfaring viser at katter som stikker av på denne måten holder seg i nærområdet de første par døgnene før de begynner å vandre. Det er derfor ekstremt viktig at TS starter letingen umiddelbart og bruker de første døgnene på leting og lokking (best om en kan alliere seg med noen så en kan gå på skift).

 

Den beste tiden å lete på er sent om kvelden/natten eller grytidlig om morgenen, da det er stille ute, og få lyder som skremmer katten. Sett også ut mat i nærheten av hytta og hold øye med "åtet" hele tiden! Ellers er det bare å gå rundt og puse og lokke (gjerne med en matboks eller lign. den kjenner lyden på). Er det uthus eller andre hytter i nærheten som den kan ha krøpet inn i, bør de sjekkes!

 

Jeg føler med deg TS. Det er fælt når pus blir borte på denne måten! Selv har jeg vært flere uker på hytta med Pusina mi nå, men selv om hun er vant til å være ute når hun er hjemme og har vært her mange ganger, våger jeg ikke slippe henne her, mest p.g.a uendeligheter med villmark full av gaupe og andre rovdyr. Kall meg gjerne egoist, men jeg vil også ha ferie- med en katt som sover trygg hjemme, heller enn at jeg skal sitte å bekymre meg på 3.døgnet uten pus, eller vandre ute i regnet nattestid og lete.. Så her luftes hun i sele et par ganger om dagen. Overstrømmende lykkelig over situasjonen er hun kanskje ikke, men hun ser ut til å ha akseptert sin skjebne i alle fall. Hun er ute og lufter svansen sin litt, tisser og bæsjer, spiser litt gress og titter på noen rådyr, spiser fersk sei, ligger og drar seg i sofaen, jakter på noen fluer og tar egentlig livet ganske med ro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å tro at denne katten kommer "hjem" til hytta, når den aldri har vært der før, men rømte på vei fra bilen og inn.. Den har heller aldri vært ute før, og er nok dessverre vettskremt. Mest sannsynlig har instinktet tatt kontrollen, og den har gjemt seg godt.

Erfaring viser at katter som stikker av på denne måten holder seg i nærområdet de første par døgnene før de begynner å vandre. Det er derfor ekstremt viktig at TS starter letingen umiddelbart og bruker de første døgnene på leting og lokking (best om en kan alliere seg med noen så en kan gå på skift).

Den beste tiden å lete på er sent om kvelden/natten eller grytidlig om morgenen, da det er stille ute, og få lyder som skremmer katten. Sett også ut mat i nærheten av hytta og hold øye med "åtet" hele tiden! Ellers er det bare å gå rundt og puse og lokke (gjerne med en matboks eller lign. den kjenner lyden på). Er det uthus eller andre hytter i nærheten som den kan ha krøpet inn i, bør de sjekkes!

Jeg føler med deg TS. Det er fælt når pus blir borte på denne måten! Selv har jeg vært flere uker på hytta med Pusina mi nå, men selv om hun er vant til å være ute når hun er hjemme og har vært her mange ganger, våger jeg ikke slippe henne her, mest p.g.a uendeligheter med villmark full av gaupe og andre rovdyr. Kall meg gjerne egoist, men jeg vil også ha ferie- med en katt som sover trygg hjemme, heller enn at jeg skal sitte å bekymre meg på 3.døgnet uten pus, eller vandre ute i regnet nattestid og lete.. Så her luftes hun i sele et par ganger om dagen. Overstrømmende lykkelig over situasjonen er hun kanskje ikke, men hun ser ut til å ha akseptert sin skjebne i alle fall. Hun er ute og lufter svansen sin litt, tisser og bæsjer, spiser litt gress og titter på noen rådyr, spiser fersk sei, ligger og drar seg i sofaen, jakter på noen fluer og tar egentlig livet ganske med ro.

Nå har han jo vært borte siden mandag... De første 3 dagene gikk jeg rundt hele tiden og ropte på han. Går også rundt med godis pose som han kjenner lyden av.. Har en følelse av at han ligger under huset til naboen, så sitter utenfor der stadig vekk og roper og har godis...

Er liksom ikke så mye mer jeg kan gjøre nå som det har gått så lang tid føler jeg.. Men fortsetter å sette ut mat og prøver..

Endret av Kimsiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke gir opp! Gir det ikke resultater etter enda noen dager, bør du få låne en klappfelle som du setter mat i og sette den der du har mistanke om at den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du ikke gir opp! Gir det ikke resultater etter enda noen dager, bør du få låne en klappfelle som du setter mat i og sette den der du har mistanke om at den er.

Rett etter at jeg skrev det siste, så gikk jeg for å pusse tennene. Da satt det er annen katt og spiste fra maten. Katten som spiste er en katt som noen andre eier og som visstnok går lange turer.

Hadde liksom håpet oppe når jeg så at noen hadde spist, men nå mistet jeg det helt. Er sikkert den andre katten som har spist hver gang... Brast helt sammen i tårer når jeg så at det ikke var min katt som satt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for det ja.. Nesten samme hvor en setter ut mat, forsvinner det. Enten det er andres katter, hjemløse katter eller ville dyr som forsyner seg. Pusen din er nok også skremt av andre katter. Det du kan trøste deg med, er at om du har vært flink å rope på den og lokke helt fra det samme den forsvant, så kan du ha håpet om at den i alle fall vet at du er der. Så du bør fortsette å gå turer rundt om så den hører stemmen din. Ta med en skikkelig lommelykt og let inni og under der den kan tenkes å ha krøpet i skjul. Ikke gi opp, det er mitt råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for det ja.. Nesten samme hvor en setter ut mat, forsvinner det. Enten det er andres katter, hjemløse katter eller ville dyr som forsyner seg. Pusen din er nok også skremt av andre katter. Det du kan trøste deg med, er at om du har vært flink å rope på den og lokke helt fra det samme den forsvant, så kan du ha håpet om at den i alle fall vet at du er der. Så du bør fortsette å gå turer rundt om så den hører stemmen din. Ta med en skikkelig lommelykt og let inni og under der den kan tenkes å ha krøpet i skjul. Ikke gi opp, det er mitt råd!

Når jeg så at det var en katt som spiste gikk helt i taket, men så var det ikke min katt. Knakk helt sammen... Den følelsen når jeg så en katt og ble så glad, så var det feil katt... Helt forferdelig følelse.

Men skal prøve så godt jeg kan å holde hodet oppe. Skal ta noen turer å lete i morgen også. Men mye av håpet forsvant nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så at det var en katt som spiste gikk helt i taket, men så var det ikke min katt. Knakk helt sammen... Den følelsen når jeg så en katt og ble så glad, så var det feil katt... Helt forferdelig følelse.

Men skal prøve så godt jeg kan å holde hodet oppe. Skal ta noen turer å lete i morgen også. Men mye av håpet forsvant nå...

 

Ikke gi opp.

Min tante mistet katten sin på hytten en gang da den ble jaget av en hund uten bånd.Hun måtte dra hjem til byen dagen etter og var helt fortvilet.Dro tilbake til hytta flere ganger uten å finne den,og følte alt håp var ute.Men så etter 2 uker satt katten plutselig utenfor hytta en dag hun kom dit.Det med å leie felle fra dyrebeskyttelsen høres ut som en god ide.

Anonymous poster hash: 18de4...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt av å lese denne tråden. Føler virkelig med deg, og håper så inderlig du finner pusen din, ts.

 

Har du snakket med naboer osv? Satt opp plakater osv? Sjekket alt av uthus osv som den kan ha kommet seg inn i? Alt hjelper, plutselig er det noen som har sett den.

 

Ikke gi opp :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt av å lese denne tråden. Føler virkelig med deg, og håper så inderlig du finner pusen din, ts.

Har du snakket med naboer osv? Satt opp plakater osv? Sjekket alt av uthus osv som den kan ha kommet seg inn i? Alt hjelper, plutselig er det noen som har sett den.

Ikke gi opp :klemmer:

Ja, alle naboer vet det og skal si ifra hvis de ser noe. Har også satt opp plakat... Har sjekket det jeg kan sjekke... Får bare håpe at han er i livet og kommer en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har pus kommet til rette ts? Så et innlegg på Facebook om en rød katt som savnet eieren sin og ble funnet ved et hytteområde og da tenkte jeg på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pus kommet til rette ts? Så et innlegg på Facebook om en rød katt som savnet eieren sin og ble funnet ved et hytteområde og da tenkte jeg på deg.

Han har ikke kommet hjem, men har sett han så vet hvertfall at han er i live! :) Har fått "pratet" litt med han, men kommer ikke nærme nok til å ta han... Men er ikke så lenge til nå tror jeg... Han vet hvor jeg er og han kommer for å spise! Snart så kommer han kanskje nærme nok til at jeg får kost med han, håper jeg! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh! Så bra at du har kontroll på hvor han er hen og at han er i live! Håper du får tak i han veldig veldig snart. Kan du forsøke å lokke han inn i hytta på en eller annen måte (favorittmat etc) og at noen lukker døra når han er langt inne?



Anonymous poster hash: f47a2...134
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh! Så bra at du har kontroll på hvor han er hen og at han er i live! Håper du får tak i han veldig veldig snart. Kan du forsøke å lokke han inn i hytta på en eller annen måte (favorittmat etc) og at noen lukker døra når han er langt inne?

Anonymous poster hash: f47a2...134

Ja, er det jeg har tenkt til å prøve på.... Men han kommer å spiser mellom 3 og 6 på natten, så ligger oppe å venter hver natt. Håper han kommer de neste nettene og at jeg får han inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han har ikke kommet hjem, men har sett han så vet hvertfall at han er i live! :) Har fått "pratet" litt med han, men kommer ikke nærme nok til å ta han... Men er ikke så lenge til nå tror jeg... Han vet hvor jeg er og han kommer for å spise! Snart så kommer han kanskje nærme nok til at jeg får kost med han, håper jeg! :)

Så utrolig bra at du har funnet han! :hoppendeglad: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre TS! :) Jeg har tenkt på dere.

 

Dette er ikke myntet på deg, fordi pusen din spratt ut av armene dine på vei inn i hytta, og du har jo lett og stått på. Men ellers er dette et prakteksemplar på hva som skjer med tusenvis av katter i disse ferietidene! Vanene brytes. Folk tar med katten på ferieopphold, passer ikke godt nok på dører og vinduer om de har til hensikt å holde den inne, eller de slipper den ut på et fremmed sted altfor tidlig, og vips er pus borte. I ferien skjer det mye, det er sosiale sammenkomster, folk drar hit og dit, og slett ikke alle er villig til å bruke ferien på å lete etter en katt. Om de hadde visst hvor mye lidelse pus har i vente, hadde de nok gjort det.. Så kommer tiden da de må dra hjem, og om den da etter noen uker likevel skulle dukke opp igjen der den forsvant, så er det ingen der..

 

Som du selv nå erfarer, tar det ikke lang tid før en slik katt blir halvvill og utilnærmelig. Dette skjer i starten pga frykt (må skjule seg for alt og alle på et fremmed sted), men ettersom tiden går uten menneskekontakt så blir denne frykten iboende. Så starter den sin ensomme vandring på jakt etter mat og ly. Noen forbarmer seg kanskje over den og setter ut noe mat i ny og ne, men som oftest blir den jaget der den viser seg, og frykten for mennesker øker... De fleste ser bare "enda en villkatt", spes. siden den er så sky, og tenker ikke over at denne katten engang var et kjært familiemedlem (det behøver slett ikke være lenge siden heller!) og gir seg til å søke etter en event. eier.

 

Det er en fryktelig skjebne disse kattene går i møte! De få av de som blir funnet og reddet av dyrevenner før de sulter eller fryser i hjel når vinteren kommer, er i elendig forfatning. De er utmagret, fulle av sår (etter slossing med andre katter om mat), utøy, innvollsorm, har frostskader, og for mange står ikke livet til å redde. Noen er blitt så nervøse og sky at de aldri igjen kan bli trygge huskatter. Grunnen til at de som blir reddet, blir det på hardeste vintertid, er rett og slett at da er de er så slitne og syke at de ikke orker rømme lengre..

 

Fortsett å stå på for å få pusen din i hus og med deg hjem TS. Jeg synes i alle fall det høres svært lovende ut! :hug:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp lapper og gå til naboer og spør. Du skulle hatt bånd på katten.. Da hadde den ikke klart å stikke av.

Anonymous poster hash: 83a79...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp lapper og gå til naboer og spør. Du skulle hatt bånd på katten.. Da hadde den ikke klart å stikke av.

Anonymous poster hash: 83a79...c5b

Lapper hengt opp for en uke siden og alle naboene vet det.

Tror du ikke jeg har tenkt på alle tingene jeg kunne ha gjort, så han ikke hadde stukket av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...