Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdater hvordan det går etter veterinærbesøket, vær så snill :)

Jeg ville nok hatt kattungen i samme rom som meg, dog ikke nødvendigvis i senga. I en pappeske ved siden av går også bra. Ville muligens funnet en eller annen slags mamma-erstatning som kan ligge i eska sammen med den, lunken varmeflaske eller noe (ikke så varmt at den kan få brannskader, naturligvis).



Anonymous poster hash: f9a9c...20e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

En liten statusoppdatering når tiden og anledningen er der ville være fint, TS.

De tåler så lite disse bittesmå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig oppdatering:

Dyrlegen sier katten er ca. 6 dager. Av det han kunne se, virker den frisk, og det er ikke lenge siden han fikk mat og stell hos mammaen. Magen er ikke oppblåst, han sa at det var et godt tegn.

Hos dyrlegen kjøpte vi pulver som blir en spesialmelk, og liten tåteflaske.

Den skriker i protest hver gang vi har prøvd å gi den mat, vi fikk ikke i den noe og vi var ganske fortvilet. Men: Endelig, nå for 1 time siden drakk den villig 2 ml av spesialmelken. Vi har funnet frem katteburet, og der bor han nå. Jeg har lagt inn en varmeflaske med fleecetrekk, og bytter vann hver 3. time.

Den liker ikke å bli matet eller at vi henter den ut av buret. Og det er ihvertfall ikke noe galt med volumet når den sier i fra at: dette liker jeg ikke. Men den roer seg hvis den ligger inne i hånden min med kroppen hvilende på brystet mitt nær hjertet. Da koser den seg, og slapper helt av.

Hittil har det vært umulig å få den til å bæsje. Vi masserer magen forsiktig, og bruker lett fuktig bomullsdott rundt analåpningen. Men det kommer ingenting. Vi ringte dyrlegen nå, og han sa det foreløpig ikke var noen krise. Men hvis den ikke bæsjer innen 24 timer, må vi tilbake til dyrlegen.

Den voksne katten vår er ikke blid. Først var hun rolig og nysgjerrig, og luktet nøye på kattungen. Deretter freste hun. Dette var tidlig i morges. Så vi slapp henne ut. Hun vil ikke komme inn igjen, hun sitter utenfor og mjauer og klager. Vi har tatt buret med kattungen inn på soverommet, og lukket døren. Likevel nekter katten vår å komme inn, selv når vi lokker med godbiter og våtfor. Vi håper det går seg til etterhvert.

Jeg har nå i formiddag lest meg litt opp på stell av bittesmå kattunger, men jeg synes at det er litt sprikende informasjon. Og endel av tipsene har vi ikke mulighet til å gjennomføre. Det blir for avansert og for dyrt (blant annet spesial-lampe for å holde konstant temperatur). Så vi får gjøre vårt beste med de midlene vi har. Hele nabolaget er involvert, og tipsene hagler inn. Men jeg synes det er vanskelig å sortere ut hva som er brukbart og hva vi bør droppe.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende at den har klart seg igjennom natten i hvert fall, og lovende at den er sprek og har futt til å si fra når den er misfornøyd :) Det er litt av en jobb å ta vare på sånne småttiser, så ideelt sett bør man jo finne en erstatningsmamma (kattemamma som har en ekstra patte å tilby). Men all ære til dere som tar jobben foreløpig!

Husk å gi voksenkatten litt ekstra kjærlighet innimellom, sitt gjerne ute sammen med henne og bestikk henne med noe ekstra godt, så hun ikke føler seg erstattet og avglemt. Så venner hun seg nok til inntrengeren etterhvert.



Anonymous poster hash: f9a9c...20e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende at den har klart seg igjennom natten i hvert fall, og lovende at den er sprek og har futt til å si fra når den er misfornøyd :) Det er litt av en jobb å ta vare på sånne småttiser, så ideelt sett bør man jo finne en erstatningsmamma (kattemamma som har en ekstra patte å tilby). Men all ære til dere som tar jobben foreløpig!

Husk å gi voksenkatten litt ekstra kjærlighet innimellom, sitt gjerne ute sammen med henne og bestikk henne med noe ekstra godt, så hun ikke føler seg erstattet og avglemt. Så venner hun seg nok til inntrengeren etterhvert.

Anonymous poster hash: f9a9c...20e

Ja, dyrlegen sier at han prøver å finne noen som har kattunger og kattemamma her i nærheten. Det hadde vært ideelt for både pusen og oss. Det beste er hvis han får være kattebaby hos en annen katt. Vi hadde håpet at katten vår ville hjelpe til, men hun vil ikke.

Vi koser med den voksne katten, og har gitt henne masse godbiter i dag. Men hun er fremdeles sur og fornærmet. Jeg har prøvd å lokke henne inn, men hun kommer bare inn i vinduskarmen og klager litt, deretter stikker hun ut igjen.

Dersom bittelille-pusen overlever til i morgen, må han bli med meg på jobb. Jeg har tatt meg fri i dag, men i morgen må jeg jobbe. Så jeg tar med meg buret på jobb. Den kan ikke være alene i 10 timer (jobb + reisevei).

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Noen frivillig organisasjon i området ditt som kanskje kan hjelpe?

Jeg vet jo ikke hvilket land dere bor i, men de fleste Europeiske land har et ganske godt utbygd nettverk av frivillige dyrevern organisasjoner.

Det var gode nyheter fra vetrinæren tross alt, - så vil de neste 24 timene avsløre og avgjøre om den lille må inn igjen.

Litt hjelp er det å finne her (og der fikk jeg også korrigert tiden mellom hvert måltid samt plukket opp et tips om å bruke pipette istedet for tåteflaske til en så ung kattunge. Man lærer hver dag :) )

Edit: Det er litt ulike meninger rundt hvor ofte en kattunge så ung som deres skal mates. Her sies det hver 2dre time, så minnet mitt var ikke så halvgalt alikevel.

Mange gode tips her også.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er to fantastiske mennesker, takk for at dere finnes :)

Masse lykke til!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små kattunger har jeg pleid å mate minimum annenhver time døgnet rundt. Husk at den ikke skal ligge på ryggen når du mater for da kan melken gå ned i luftveiene. Jeg pleier å sitte lett bakoverlent mens jeg legger den mot brystet/magen min (med hodet oppover og beina ned til kroppen min), mens jeg løfter hodet dens litt opp. Det beste er om den vennes til bare å suge, ellers kan du om nødvendig (som Lille-pus så korrekt sier) bruke pipette en tid.

I tillegg til å massere rundt analåpningen med en fuktig klut eller bomullsdott, så er det også lurt å massere magen litt forsiktig.

Husk å kjenne på temperaturen til den lille, så den ikke blir for kald eller for varm.

Jeg må ærlig innrømme at slike små lar jeg bo på meg størstedelen av døgnet. Jeg bare putter de nedi genseren/blusen og lar de ligge der med sine små snuter så vidt stikkende opp, som et minimum hele tiden mens jeg er foran pc, tv o.s.v, men jeg vandrer gjerne rundt med de og (utrolig hva en får gjort med en hånd). Var litt kinkig en gang jeg hadde 5 (litt mye å holde på for en arm.. :fnise: ), men med en skulle det jo gå veldig greit. Det er så fint, for det første holder de varmen, for det andre gjør pust og hjerteslag underverker for en liten en.. Og for det tredje har du da alltid "oppsynet" med de. :)

Og så håper jeg det dukker opp en fostermamma etter hvert, for det er en stor jobb for et menneske å ta på seg. En jobb ingen gjør så bra som en ekte kattemamma! :)

Pusen din reagerer som hun gjør fordi hun ikke skjønner helt hva slags skapning som er kommet i hus. ;) Den er for liten til å være "ordentlig katt" enda. Kattespråket er noe som kommer etter hvert, og den lille har ikke utviklet det. Så den er liksom litt katt, men langt fra noen ordentlig katt. Derfor blir hun forvirret og gjerne litt urolig. Samtidig vil hun ganske kjapt skjønne at den den ikke er noen trussel, og da vil jeg tro hun innfinner seg med tingenes tilstand. :)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du fortsetter å oppdatere når du får det til TS, for dette var litt spennende. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små kattunger har jeg pleid å mate minimum annenhver time døgnet rundt. Husk at den ikke skal ligge på ryggen når du mater for da kan melken gå ned i luftveiene. Jeg pleier å sitte lett bakoverlent mens jeg legger den mot brystet/magen min (med hodet oppover og beina ned til kroppen min), mens jeg løfter hodet dens litt opp. Det beste er om den vennes til bare å suge, ellers kan du om nødvendig (som Lille-pus så korrekt sier) bruke pipette en tid.

I tillegg til å massere rundt analåpningen med en fuktig klut eller bomullsdott, så er det også lurt å massere magen litt forsiktig.

Husk å kjenne på temperaturen til den lille, så den ikke blir for kald eller for varm.

Jeg må ærlig innrømme at slike små lar jeg bo på meg størstedelen av døgnet. Jeg bare putter de nedi genseren/blusen og lar de ligge der med sine små snuter så vidt stikkende opp, som et minimum hele tiden mens jeg er foran pc, tv o.s.v, men jeg vandrer gjerne rundt med de og (utrolig hva en får gjort med en hånd). Var litt kinkig en gang jeg hadde 5 (litt mye å holde på for en arm.. :fnise: ), men med en skulle det jo gå veldig greit. Det er så fint, for det første holder de varmen, for det andre gjør pust og hjerteslag underverker for en liten en.. Og for det tredje har du da alltid "oppsynet" med de. :)

Og så håper jeg det dukker opp en fostermamma etter hvert, for det er en stor jobb for et menneske å ta på seg. En jobb ingen gjør så bra som en ekte kattemamma! :)

Pusen din reagerer som hun gjør fordi hun ikke skjønner helt hva slags skapning som er kommet i hus. ;) Den er for liten til å være "ordentlig katt" enda. Kattespråket er noe som kommer etter hvert, og den lille har ikke utviklet det. Så den er liksom litt katt, men langt fra noen ordentlig katt. Derfor blir hun forvirret og gjerne litt urolig. Samtidig vil hun ganske kjapt skjønne at den den ikke er noen trussel, og da vil jeg tro hun innfinner seg med tingenes tilstand. :)

Ja, jeg merker jo at bittelille-pus liker å ligge inntil huden min, og liker at hånden min dekker kroppen hans. Men jeg må også ta hensyn til voksenpusen.

Vi skal nå legge ut etterlysning etter katte-fostermamma via Facebook. Håper vi finner en!

Bittelille-pus har foreløpig fått navnet Knut. Etter isbjørnen som var kjendis for noen år siden. Bittelille-pus er helt hvit, så den ligner litt på en bitteliten isbjørn.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt det ut i gruppen "ammehjelpen for dyr" på Facebook? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt det ut i gruppen "ammehjelpen for dyr" på Facebook? :)

Vi bor ikke i Norge, men vi har lagt ut på Facebook her vi bor. Håper virkelig at noen melder seg.

Knut har spist bra i ettermiddag og kveld. Bittelite hver gang, men han vil ihvertfall ha mat. Og sier i fra når han er mett. Så vi får se hva som skjer fremover. Viktigst er at han overlever denne natten også.

Han er forøvrig 208 gram, veid nå i kveld.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - Jeg har fulgt med i tråden og jeg heier på dere. Veldig bra av dere å ta til dere denne katteungen! :blomst:

Du kan jo si hvilket land du bor i da? Det er mange her på KG som ikke bor i Norge... (selv bor jeg i Frankrike og jeg kunne gjerne ha hjulpet deg med pusen din hvis du bodde i nærheten :rodmer: ...)

Uansett, masse lykke til videre! Flott at det fins dyrevenner som deg og mannen din! :-)



Anonymous poster hash: 4c912...4ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS - Jeg har fulgt med i tråden og jeg heier på dere. Veldig bra av dere å ta til dere denne katteungen! :blomst:

Du kan jo si hvilket land du bor i da? Det er mange her på KG som ikke bor i Norge... (selv bor jeg i Frankrike og jeg kunne gjerne ha hjulpet deg med pusen din hvis du bodde i nærheten :rodmer: ...)

Uansett, masse lykke til videre! Flott at det fins dyrevenner som deg og mannen din! :-)

Anonymous poster hash: 4c912...4ec

Jeg bor i et av nabolandene til Frankrike, men er likevel litt for langt unna deg. Herfra er det minst 8 timer til grensen.

Takk for at du bryr deg om bittelille-pus :blomst:

Håpet nå er at han overlever enda en natt. Så får vi ta det videre fra og med i morgen. Da skal han være med mamma på jobb.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter oppdateringen, i tilfelle noen vil vite.

Bittelille-pus klarte natten fint, og har vært med på jobben i dag. Han tar til seg morsmelkerstatning, vel å merke etter å ha protestert kraftig.

Problemet er nå at han har ikke bæsjet. Jeg følger instrukser fra YouTube, men det kommer ingenting. Jeg masserer og masserer, både her og der. Han tisser fint etter at jeg har massert en stund. Men ingen bæsj. Så nå har vi kjøpt lakserolje for små barn (dyrlegen har anbefalt det), og skal prøve å dytte litt inn. Men alle sprøyte-greiene på apoteket har altfor digre "åpninger", og bittelille-pus har et bittelite rompehull. Så jeg har nå ofret min dyre øyekrem (Decleor). Tuben har en fin lang tynn tupp som passer bittelille-pusen. Så kremen er skylt ut i vasken :grine: , og tuben er sterilisert og skal brukes i kveld til å dytte litt lakserolje inn i den bittelille rompa.

Ellers var han populær på jobben i dag, og jeg kunne vært rik hvis jeg hadde bedt om inngangspenger. Det har vært kø for å se den lille. Men jeg lot ikke noen røre ham. Har lest at de er ganske utsatt for bakterier og sånt.

Vi håper jo at det er et godt tegn på at han fremdeles lever og er veldig aktiv i våken tilstand. Han kaver rundt for å prøve å klatre og gå, og stemmevolumet er det ingenting å si på.

TS



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste fra meg i kveld: Joda,lakseroljen virket som bare det. Og Decleortuben min passet perfekt.

Så bittelille-pus har bæsjet. Bløtt og oransje. Nå er han sliten etter bæsjing og spising, og har lagt seg til ro på varmeflasken.

God natt fra TS og bittelille-pus :catmilk: Om 3 timer er det på'an igjen. Mat skal varmes, pus skal mates.....



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sender en virtuell blomsterbukett til deg som takk for den flotte innsatsen! Bittelillepus er heldig som ble funnet av dere.

Anonymous poster hash: dcf34...895

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flott jobb du gjør TS! :) Sender varme tanker til deg og Bitteliten-pus. Går det bedre med "hovedpusen" nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn en heldig bittelille-pus, tross alt, som kom til varme mennesker som dere.



Anonymous poster hash: 438df...85c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg blir helt rørt her jeg sitter! Håper du fortsetter med oppdateringene, for her vil jeg følge med. Legg gjerne ut flere bilder etter hvert som han vokser og :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...