Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann fant noen bittesmaa kattunger for 1 time siden. De var inne i en boks, og i elendig form. Det var 3.

Han har ringt rundt til kattevenner, og 2 er tatt haand om. Saa naa er det den siste. Og han spoer meg om vi kan ha den. Stakkars liten. De er nok ikke mer enn et par uker gamle. Maks.

Til spoersmaalet: Vi har en kastrert hunnkatt som er 3 aar. Erfaringer med aa ta inn en bitteliten kattunge naar man allerede har voksen katt i huset? Tror dere at morsinstinktet kan slaa inn, og at hun kan ta vare paa denne lille? Eller er det fare for at hun er slem mot den?

Hun er en veldig rolig og snill katt, og har mange kattevenner i nabolaget. Hun er ikke opptatt av aa slaass for territoriet sitt. Men jeg vet jo ikke hvordan hun vil takle en ny katt inne i huset.

Hvis alt gaar bra, hva kan vi gi den aa spise? Den er bitteliten, og maa sikkert ha mat med sproyte. Hva skal jeg ha i den sproyten?

Takk til dere som svarer her og som vil hjelpe denne stakkars lille pusen :blomst:



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at dere tok dem inn. I første omgang må dere te den med til veterinær for å få fastslått hvor gammel den er. Den trenger antakelig ormekur og muligens morsmelkerstatning, og kanskje trenger den annen veterinærbehandling. Da kan du også diskutere med veterinæren når det passer å komme tilbake for vaksiner og kastrering.

Katter går som regel greit overens med tiden, og ofte er det lettere å introdusere en liten kattunge enn en voksen katt. Men ikke forvent at hun skal være mamma og ta vare på den - det er først og fremst dere to som må være mamma for den lille. Introduser forsiktig, det kan hende hun kommer til å mislike den i starten, men det går seg stort sett til etterhvert. La kattungen sove nært dere og helst ikke la den være alene de nærmeste ukene, de er "programmert" til å skulle være sammen med mor og søsken til de er rundt 12 uker.

Antar dere kanskje ikke bor i Norge? Hvis dere gjør det bør funnet meldes inn til Dyrebeskyttelsen, kanskje noen kjenner til hvem som kan være kattemoren og kattungene kan få tilbakeføres til sin mor der de hører hjemme en stund til, men hvis ikke vet du kanskje best selv hvordan situasjonen er der.



Anonymous poster hash: f9a9c...20e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så liten... Noen av de andre som tok inn kattunge som har tips kanskje? Nå er det jo litt seint å ringe en vetrinær for råd eller gått på en dyrebutikk og kjøpt spesialfor, men om du er hedlig har kanskje vanlig dagligvare ihvertfall "kattemelk" og boksemat som du ev kan røre ut i kattmelk og gi i sprøyte? Kumelk er ikke å anbefale, men i nøden kan det kanskje gå med laktosefri melk eller joghurt naturell.



Anonymous poster hash: e963c...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fant noen bittesmaa kattunger for 1 time siden. De var inne i en boks, og i elendig form. Det var 3.

Han har ringt rundt til kattevenner, og 2 er tatt haand om. Saa naa er det den siste. Og han spoer meg om vi kan ha den. Stakkars liten. De er nok ikke mer enn et par uker gamle. Maks.

Til spoersmaalet: Vi har en kastrert hunnkatt som er 3 aar. Erfaringer med aa ta inn en bitteliten kattunge naar man allerede har voksen katt i huset? Tror dere at morsinstinktet kan slaa inn, og at hun kan ta vare paa denne lille? Eller er det fare for at hun er slem mot den?

Hun er en veldig rolig og snill katt, og har mange kattevenner i nabolaget. Hun er ikke opptatt av aa slaass for territoriet sitt. Men jeg vet jo ikke hvordan hun vil takle en ny katt inne i huset.

Hvis alt gaar bra, hva kan vi gi den aa spise? Den er bitteliten, og maa sikkert ha mat med sproyte. Hva skal jeg ha i den sproyten?

Takk til dere som svarer her og som vil hjelpe denne stakkars lille pusen :blomst:

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Om du vil ha en ekstremt selskapssyk katt som alltid dilter etter dere lar dere den sove i senga deres de første par månedene.

Anonymous poster hash: fbc5e...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor sannsynlighet for at den voksne katten din forbarmer seg over den vesle pelsdotten, men det er ikke garantert. Dere kan jo prøve og se hvordan den voksne oppfører seg mot den vesle under oppsyn? Hvis voksenpus begynner å vaske lillepusen etter relativt kort tid, er det en match fra dag 1, men om voksenpus starter ut med å frese på den lille, kan det ta lenger tid.

Lillepus kan få morsmelkerstatning som ikke er basert på melk som feks Collett, morsmelkerstatning fra veterinær, eller laktosefri melk.

Varmes til kroppstemperatur og fóres oralt via sprøyte annenhver time, så det er snakk om mye jobb for å ta vare på den lille om dere velger å beholde den. Det finnes også gummitapper som ligner på patter til å ha på bittesmå tåteflasker slik at pus får sugd ordentlig selv.

Det aller beste hadde vært om dere fant en kattemor som har kattunger på samme alder og som tok til seg ungen, selv om det er fryktelig vanskelig å få til sånn helt uten videre.

Senere kan dere gi våtfór for kattunger, oppbløtt tørrfór for kattunger og vanlig tørrfór når pus nærmer seg en seks-syv-åtte uker.

I starten må dere få pus til å tisse og bæsje ved å bruke en fuktig klut og massere lett ved anus og urinrør, dette simulerer kattemorens vasking som stimulerer til avletting. Gjør dette gjerne i kattedoen på slutten av hjelpeperioden for at lillepus skal assosiere tiss og bæsj med kattedoen slik at den skjønner at det er der det skal gå.
Etter hvert kan det hende dere har fått hjelp av voksenpus til å venne lillepus til å gå på kattedo også.

Lillepus trenger mye varme, så en liten seng i deres seng kan være en god idé om natten, evt en fluffy katteseng med teppe på gode og varme varmekabler.
Husk å mate puseknotten med jevne mellomrom. De spiser veldig ofte som bittesmå, intervallene øker i mellomrom etter hvert som de vokser. Dette kan dere også få god informasjon om fra veterinær og lokale kattehjem.

Lykke til om dere velger å beholde pelsdotten! Det høres ut som den har funnet et godt hjem om den ender opp hos dere :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Veslefrøkenen min var rundt 7 uker da hun kom til meg og mine 2 kastrerte hankatte (gutta boyz). men hun var altså 5 uker eldre enn den bittelille tassen du har fått i hus.

En liten tåteflaske og morsmelkerstatning for katt (Royal Canin sin er bra !) er punkt 1. Neste punkt på listen er at dere kan se for dere en periode som blir noe hektisk med flaskemating ganske ofte gjennom døgnet (jeg har ikke akkurat stålkontroll nå på sparket, men hver 2-3 time rinner meg ihu for alder rundt 2 uker...mulig jeg husker feil nå, så bær over med meg akkurat der)

De første 3 ukene av kattens liv er morsmelken den eneste næringen, - ergo er det livsviktig for kattungen å få jevnlig mat i form av morsmelk.

Varme trenger den lille, og så må anusområdet stimuleres for å få avføringsrefleksen i gang. Kattemor slikker ungene bak for å stimulere avføringsrefleksen, så en fuktig vaskeklut med kroppstemeratur kan være smart. Dette gjøres etter at den lille har fått mat.

Noen må organisere pelsstell, så om denne 'noen' blir dere mennesker eller om det er mulig å finne en fostermor som har unger på omtrent samme alder så kan det være en svært god ide å undersøke.

Om dere ikke finner en fostermor, men tar hånd om den lille selv, så blir det noen hektiske uker, - men katten vil for all fremtid betrakte dere (og spesielt den av dere som mater og steller den) som sitt spesielle menneske.

Aurora ! Kan du fylle ut der jeg nå var usikker? :pls:

Den voksne hunkatten din vil være en uvurderlig hjelp når den lille skal lære 'hvordan være katt'

Edit: Presisert at det er morsmelkerstatning for katt. Kattemelk er til informasjon nesten dobbelt så energirik som både kumelk og geitemelk.

Royal Canin sin morsmelkersatning er bra. Den kjøpes hos vertinær og er i pulverform som blandes ut med vann.

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lille tassen er naa kommet i hus. Den er mye mindre enn det jeg trodde. Har ikke aapnet oynene helt. Stakkars liten :(

Foreloepig har vi bare vanlig melk (faar ikke handlet inn noe naa saa sent paa kvelden). Vi har tynnet ut med mye vann. Den var veldig sulten. Naa sover den. Vi tror det er en liten guttepus.

Vi vil at den skal faa fred naa i kveld og i natt, den voksne katten vaar er ute og er vanligvis ikke tilbake foer rundt midnatt. Saa den faar sove paa eget rom, og vi gaar inn til den hver 3. time. Har laget en varm hule av fleece og ull i en liten kasse. Haaper det gaar bra.

Hvis den overlever natten :( (vet ikke hvor lenge den har vaert uten mat og drikke og mammaen), skal jeg introdusere kattene for hverandre i morgen tidlig.

Uffda, jeg er saa bekymret for den lille. Og mannen min er helt paa tuppa. Ser innom babykatten hvert 10. minutt, minst.

Det passer overhodet ikke aa faa en kattunge i hus naa, men et lite pelsdott-liv er mye, mye viktigere enn hva som er komfortabelt for oss.

Tar gjerne i mot flere raad!

Vi har hatt kattunger foer, for mange aar siden. Men da hadde vi en kattemamma som tok seg av dem.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode råd, som ikke allerede er gitt. Men, jeg vil si at lillepusen er heldig, som ble reddet fra døden. Håper alt går bra, og at dere får en kjempekos pus, som lever godt og lenge :catmilk:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke åpnet øynene skikkelig? Tipper den er rundt 1 uke da. Ikke gi melk, men har hørt at matfløte bør gå greit, eller geitemelk.

Eller morsmelkerstatning.

Husk å holde den varm, så små kattunger klarer ikke å holde varmen selv, det gjør kattemor.

Og som allerede nevnt, husk å stimulere bak med en våt klut for å få avføring, med mindre din katt gjør det. Hun kan også hjelpe kattungen å holde varmen, om hun godtar ungen. Kan være hun adopterer den.

Endret av Tvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

De aller, aller fleste voksne katter er laktoseintolerante, og resultatet av vanlig kumelk er dermed først og fremst diarè.

Kattunger har en tarmbakterieflora som håndterer laktose til en viss grad, men vanlig kumelk er bare halvparten så næringsrik som kattemelk.

Dôg, til i morgen er det akkurat nå bedre enn ingenting, men vær forberedt på at det kan bli løs avføring i løpet av natten.

Finnes en frivillig organisasjon i nærheten? Hvis så er jeg mer en villig til å vedde på at de ligger inne med morsmelkersatning og kanskje kan hjelpe med å skaffe en fostermor?

En kattunge som er ca. 1 uke gammel er avhengig av at mor, eller en morserstatning, stimulerer alle kroppsfunksjonene. Kattemor slikker altså ungene for å få dem til å tømme bjæren og tarmen.

En kattunge på en uke kan åle seg frem, men begynner ikke å bevege seg med de typiske flytende kattungebevegelsene før de er rundt 2 uker gamle.

Når de er rundt 11 dager slepes magen langs underlaget og halen er hevet som 'balansestang'.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haaper jo at katten vaar adopterer den lille. Hun er kastrert, og har ikke hatt kattunger.

Hun er en vennlig sjel, og ikke agressiv/territoral mot andre katter. Saa kanskje morsinstinktet blir vekket. Det er vaart haap.

Naa har jeg hentet den lille kassen med den bittelille pusen, og har den paa bordet ved siden av PC'en. Den sover og sover og sover. Men den puster helt fint. Haaper den overlever!

Mannen min tar foerste vakt/mating kl. 01.00, saa faar vi dele paa det utover natta.

Spoersmaal: Skal jeg vekke lille-pusen og mate den hvis den ikke vaakner av seg selv? Jeg gaar til sengs om ca. 40 minutter.

(Beklager at jeg skriver saa kronglete, uten de norske bokstavene. Faar tilgang paa min egen PC i morgen, og der er det alle bokstaver).



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle laste opp et bilde av den lille pusen, men vet ikke hvordan jeg gjoer det :(

Den sover saa soett i kassen her paa bordet.

Lille pusen, haaper du overlever den brutale starten paa livet ditt. Hvis du overlever natta, lover jeg deg et godt hjem med masse kjaerlighet :hjerte:

Min mann gikk for aa sove for en time siden, men han har vaert innom stua der kassen foreloepig staar, minst 10 ganger den siste timen. En ekte pusepappa :hjerter_rundt:



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg tror faktisk det er vits i å vekke den og gi den mat selv om den sover ja.

Ingen vet hva den har vært med på frem til den ble funnet, og dermed vet man heller ikke hvilken tilstand den faktisk er i, så jeg ville vekket den lille og gitt den mat og som sagt brukt en vaskeklut av frottè som jeg fuktet litt med kroppsvarmt vann, og vasket den som en kattemor etter hver gang den har spist.

Laste opp bilde gjør du ved å trykke på "Bruk full editor" knappen (ved siden av "Post"). Da får du muligheter til å laste opp bilder ved å trykke på "Velg filer".

Det hadde vært interessant å sett den lille ja.

Sørg for at den ligger varmt og godt mellom hver mating slik at den ikke blir kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er bilde. Håper det fungerer! Takk, Lille-pus

Anonymous poster hash: 30f23...bb6


Anonymous poster hash: 30f23...bb6



Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-37904600-1430778842_thumb.j

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønn pus.

Anonymous poster hash: 3ac71...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Å kjære vene!

Den er ikke gamle krabaten nei.

Får jeg råde dere til et vetrinærbesøk med den i morgen?

Der vil jeg tro både morsmelkerstatning og en liten tåteflaske kan være tilgjengelig sammen med en vetrinær som kan bekrefte eller korrigere de råd du har fått, og gi deg flere gode råd samt gi den lille en helsesjekk.

Fikk helt vondt av hvor bitteliten den er...

Edit: Auto(in)korrekt altså.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hentet PC'en min, så ikke noe mer rar skrift fordi jeg ikke kan skrive æ, ø, å :-)

Katten vår er kommet hjem for natta, og hun merker at noe er annerledes. Vi har flyttet esken med bittelille-pus inn på gjesterommet, men katten vår reagerer likevel. Hun mjauer, vil ikke gå på soverommet og er ikke som vanlig.

Men jeg går til sengs nå. Med gamlekatten. Min mann har satt vekkerklokka på, så han går for å mate bittelille-pus ca. 02.00. Jeg har gitt litt melk+vann nå.

Håper jeg får sove litt.... Jeg er ganske bløthjertet når det gjelder dyr, og blir helt satt ut når dyr lider. Stakkars bittelille-pusen :-( Håper virkelig den klarer seg frem til i morgen. Da skal vi til veterinæren.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvis det er gulvvarme på badet så kan det være en idé å plassere esken på er lunkent badegulv slik at den lille holder varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke varmekabler på badet. Og på badet er doen til store-pus. Og jeg tror ikke at dette er riktig tidspunkt å introdusere dem for hverandre. Her er det to trøtte mennesker, en trøtt bitteliten-pus og en småtrøtt voksenpus.

I esken/kassen har vi fleece og ull. Og bittelille-pus ligger under. Bare litt av hodet stikker frem. Resten av den lille kroppen er godt beskyttet. Han puster fint, og virker i grei form. Men vi vet ikke sikkert før i morgen.

Min mann foreslo at vi skulle ta med oss den lille i sengen i natt, og la "voksen-pus" sove på stua. Men jeg tror at det ikke fungerer. Den er så bitteliten at det er fare for at den havner under en av oss.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke varmekabler på badet. Og på badet er doen til store-pus. Og jeg tror ikke at dette er riktig tidspunkt å introdusere dem for hverandre. Her er det to trøtte mennesker, en trøtt bitteliten-pus og en småtrøtt voksenpus.

I esken/kassen har vi fleece og ull. Og bittelille-pus ligger under. Bare litt av hodet stikker frem. Resten av den lille kroppen er godt beskyttet. Han puster fint, og virker i grei form. Men vi vet ikke sikkert før i morgen.

Min mann foreslo at vi skulle ta med oss den lille i sengen i natt, og la "voksen-pus" sove på stua. Men jeg tror at det ikke fungerer. Den er så bitteliten at det er fare for at den havner under en av oss.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Hvordan går det med den lille? Håper på en oppdatering iløpet av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...