Gå til innhold

Hvordan jogge


Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere pleid å jogge sånn at jeg setter ned omtrent hele beinet samtidig, men nå har jeg hørt at det skal være bedre å bare tråkke ned med tærne og tåballene, altså jogge mer på forparten av foten. Jeg har prøvd dette en stund og føler jeg jogger lettere og det er ikke like tungt på hælene. Jeg har litt problemer med vondt i hælene, men det er mindre nå. Hva er egentlig best for føttene og resten av kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg har skjønt strides de lærde:P Noen mener vi var ment til å løpe på forfoten bla. fordi det gir bedre demping. Andre mener det er unaturlig, særlig når man skal løpe fort, for da løper folk naturlig mer på helen for å i det hele tatt klare å løpe raskt.

Men om kroppen din responderer positivt, og du er obs på å kjenne etter smerter, skader, slitasje osv., som man jo bør gjøre uansett, så ser jeg ikke noe galt i å bytte løpestil:)



Anonymous poster hash: 10349...76d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt strides de lærde:P Noen mener vi var ment til å løpe på forfoten bla. fordi det gir bedre demping. Andre mener det er unaturlig, særlig når man skal løpe fort, for da løper folk naturlig mer på helen for å i det hele tatt klare å løpe raskt.

Men om kroppen din responderer positivt, og du er obs på å kjenne etter smerter, skader, slitasje osv., som man jo bør gjøre uansett, så ser jeg ikke noe galt i å bytte løpestil:)

Anonymous poster hash: 10349...76d

Sprintere løper på forfot, bare så det er sagt :) Det er mer effektivt og koster mindre enn å lande på hælene.

Selv jogger jeg kun "på tå" og er ikke ned på med hælene i det heletatt. Det går helt fint.

Anonymous poster hash: 9e8f2...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

argumentet for å løpe på forfot er at foten vår har utviklet seg til å bli brukt uten sko igjennom mange millioner år og løpesko med demping for hælen kom for 40 år siden, det virker uvant for oss for vi har gått med sko med beskyttelse for hælen siden vi lærte å gå.

Foten vår er en god støtdemper

se filmer her for illustrasjon http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/4BiomechanicsofFootStrike.html



Anonymous poster hash: 1115e...93f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte egentlig det motsatte: At å løpe på "tærne" er mer naturlig for oss. Men det virker som om det ikke er noe problem for meg å jogge som jeg har begynt med. Å jogge/løpe noe spesielt for klarer jeg ikke uansett, og en sakte jogg er det jeg pleier å gjøre. Jeg føler også jeg får bedre holdning av det og ikke er så foroverlent som før.

Såvidt jeg har skjønt strides de lærde:P Noen mener vi var ment til å løpe på forfoten bla. fordi det gir bedre demping. Andre mener det er unaturlig, særlig når man skal løpe fort, for da løper folk naturlig mer på helen for å i det hele tatt klare å løpe raskt.

Men om kroppen din responderer positivt, og du er obs på å kjenne etter smerter, skader, slitasje osv., som man jo bør gjøre uansett, så ser jeg ikke noe galt i å bytte løpestil:)

Anonymous poster hash: 10349...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte egentlig det motsatte: At å løpe på "tærne" er mer naturlig for oss. Men det virker som om det ikke er noe problem for meg å jogge som jeg har begynt med. Å jogge/løpe noe spesielt for klarer jeg ikke uansett, og en sakte jogg er det jeg pleier å gjøre. Jeg føler også jeg får bedre holdning av det og ikke er så foroverlent som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalma

Jeg løper på tærne, har alltid gjort det. Bruker ikke løpesko med demping. Jeg får iallfall bedre kontakt med kroppen, på en måte, og det føles lettere og mer økonomisk å løpe slik. Løper jeg på hælen føler jeg meg som en elefant. Skjønner ikke hvordan folk klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper på tærne, har alltid gjort det. Bruker ikke løpesko med demping. Jeg får iallfall bedre kontakt med kroppen, på en måte, og det føles lettere og mer økonomisk å løpe slik. Løper jeg på hælen føler jeg meg som en elefant. Skjønner ikke hvordan folk klarer det.

Jeg er helt enig nå som jeg har begynt å løpe sånn. Nå føler jeg meg 15 kilo lettere enn jeg gjorde før da jeg jogget. Jeg følte at jeg ikke kunne jogge skikkelig og at jeg var overvektig. Jeg har fått et mye bedre forhold til min egen kropp og vekt enn jeg hadde før selv om jeg veier akkurat der samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprintere løper på forfot, bare så det er sagt :) Det er mer effektivt og koster mindre enn å lande på hælene.

Selv jogger jeg kun "på tå" og er ikke ned på med hælene i det heletatt. Det går helt fint.

Anonymous poster hash: 9e8f2...556

Har hørt det motsatte :fnise: Men tror folk vil ha nytte av å løpe slik det føles komfortabelt ut for dem selv:) Har også hørt om noe midt i mellom, at man lander med nesten hele foten samtidig, bare helen litt før. Men jeg er ikke noen fitnessguru så what do I know :rolleyes:

Anonymous poster hash: c2dfc...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det motsatte :fnise: Men tror folk vil ha nytte av å løpe slik det føles komfortabelt ut for dem selv:) Har også hørt om noe midt i mellom, at man lander med nesten hele foten samtidig, bare helen litt før. Men jeg er ikke noen fitnessguru så what do I know :rolleyes:

Anonymous poster hash: c2dfc...83e

Ja, den måten har jeg også hørt om! Vet ikke hva som er best, men jeg fortsetter sånn jeg syns funker best for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...