Gå til innhold

FruLilla og Vesleprinsen


FruLilla

Anbefalte innlegg

Heisann, lenge siden jeg har vært innom, gitt. Vi har noen skikkelig daffe dager. Eller, jeg har i hvertfall ;) Veslefrøkna bobler over av energi, og jeg lider litt av mangel på det samme :P

Vi har hatt 3 uker sommerferie, som har gått litt i berg-og-dalbane. Det har vært noen fighter mellom mannen og meg, men jeg tror vi har kommet litt nærmere hverandre nå. Den første uka i ferien var vi hjemme, hadde litt besøk og slappa av. Mot slutten av uke 1 dro vi til svigerfar og kona, og sov der i to netter, før vi dro videre til sørlandet og mannens farmor og farfar. Der var vi i 5 dager, og det er alltid kjempekoselig! :) Den siste uka leide vi et feriehus i danmark med to vennefamilier. Været ble kjipt mot slutten, men gjennomgående for hele uken ble det finere vær enn det som var meldt :) Og vi kom over en helt FANTASTISK sjokolade//flødebolle-butikk i Viborg!!! Frellsen, het den. Den er så sinnsykt verdt et besøk eller fem hvis man har muligheten, NAM! ;) De selger fersk, hjemmelaget konfekt og flødeboller i mange smaker. Vanlig flødebolle, kokosbolle, flødebolle med lys sjokolade, moccaflødebolle (perfekt til kaffe, ikke like god alene), flødebolle med marsipan, med marsipan og nøtter og med lakris. Og bringebær. Tror det var noen flere smaker, men det var de jeg kom på i farten. Vi feriet forresten avslutningen på ferien med omgangssyken, hurra :P Vesleprinsen kastet opp siste kvelden i Danmark, men var fin etter den ene runden. Hadde aldri løs mage eller noe. Jeg og Mannen derimot sloss om doen og hadde hver vår bøtte fra vi kom inn døra hjemme kvelden etter. Jeg ble fin igjen og fikk sove et par timer på natta, mens mannen kastet opp hele søndag og. Fordelen var jo at vi fikk ha han hjemme to dager ekstra ;)

Veslefrøkna har fått sin første tann, og nr to er ikke langt bak. Hun forflytter seg rundt flere meter ved å rulle og vrikke og vri, har ikke fått til krypingen helt ennå. Hun er ei veldig bestemt frøken som tar det hun vil ha, det være seg is eller kokosbolle eller helt andre ting. Så lenge ikke mammaen er helt oppmerksom, så koser frøkna seg verre ;) Jeg stod med henne på armen og is i den andre hånda og snakket med noen i ferien. Plutselig hadde jeg ikke is i hånda lenger, og der satt frøkna veldig fornøyd med isen i begge hender, før hun byttet til etthåndsgrep og spiste is for harde livet ;) Etter den oppdagelsen er det ikke noe mat som får være i hennes rekkevidde uten at hun knabber til seg en bit eller hele saken. Mannen fikk bare en halv kokosbolle fra Frellsen. For frøkna satt på fanget hans når jeg skulle gi han hans. Og vips satt frøkna med halve kokosbollen i hendene og sleiket i seg ;) Må jo le! Hadde det vært førstemann hadde jeg fått delvis panikk, for de skulle jo ikke spise sånt før de var året!

I kveld skal vi prøve å flytte Vesleprinsen over i stor seng. Frøkna vokser snart ut av leandervuggen, så i et forsøk på å slippe å kjøpe ny sprinkelseng, tester vi ut stor seng på han. Jeg tror mammaen er mye mer spent enn gutten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, veslefrøkna høres så søt ut :rodmer: Og de flødebollene hørtes jo bare nydelige ut, det er nesten så man må vurdere å legge neste familieferie til Danmark bare for å få med seg dem :fnise:

Morsomt at dere skal teste ut stor seng for Vesleprinsen i kveld, vi skal faktisk kjøpe ny (stor) seng til Plutt i morgen, også fordi vi tenkte å bruke sprinkelsenga hans til lillesøster. Jeg har jo enda et par måneder igjen til termin, men vi tenkte det kanskje var greit at Plutt hadd gått over til vanlig seng en stund før hun kommer, så slipper han å føle at hun "tar" senga hans :) Du må fortelle her om hvordan det går med stor seng for Vesleprinsen, han og Plutt er jo omtrent akkurat like gamle, så jeg er veldig interessert i andres erfaringer :jepp:

Ha en fin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått overraskende greit å flytte storebror over i stor seng! Han er veldig opptatt av at han er stor gutt nå, og syntes det var veldig stas! De tre første nettene gikk tilnærmet knirkefritt, han har vært ute av sengen èn gang om kvelden bare. Da har vi sagt at hvis han står opp flere ganger, må han sove i sprinkelsengen. Da har han lagt seg ned og knapt nok rørt seg, for det er så stas og sove i stor seng! Og han sniker seg opp og legger seg i den store sengen etter frokost. "Jeg sove", og ligger der og koser seg I kveld sover han dessverre i sprinkelseng igjen fordi tålmodigheten til mammaen var på minussiden i tillegg til at jeg ble superstresset av at lillesøster HYLTE verre enn verst fordi hun ikke fikk den oppmerksomheten hun ville ha. Så da ble jo storebror fullstendig oppjaget, og ble slengt i sprinkelsenga for at jeg kunne ha èn unge mindre å tenke på... Har litt dårlig samvittighet, men håper at han skjønte at det er lurt å høre på mammaen allikevel... Og hvis det samme skjer i morgen, skal jeg prøve ut å la han leke videre mens jeg bruker tid på å roe lillesøster. Det er så dumt at hun har forskjøvet siste duppen sin til seks-tiden, og våkner når storebror skal legge seg. Da er det så vanskelig å være bare meg i leggingen :(

Nå den siste uken har Veslefrøkna bare villet sitte på armen, og fått panikk når jeg har lagt henne fra meg og ikke lagt meg ned ved siden av henne. Og hvis jeg våger meg mer enn èn meter unna er det full alarm! SÅNN går det da ikke an å behandle ei lita prinsesse! ;) Så jeg er litt sliten, og får ikke gjort så mye som jeg skulle ønske...

Æsj, mannen skal på Norgesturne 31. august til 12. september. Jeg starter i jobb 1. september, og han skal da ha pappaperm de to dagene jeg jobber i uken. Men han er jo borte de to første ukene, så da må jeg prøve å finne barnevakt så jeg får jobbet...! Det er så irriterende!! Dessuten har jo Vesleprinsen bursdag 5. september, og da får ikke pappaen vært tilstede. Tror han var på jobb forrige bursdag og. Det synes jeg er veldig trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at tilvenningen til stor seng har gått så fint! Her pleier Plutt å klatre opp i dobbeltsenga hver morgen og dra dyna over seg og si "kose senga!", så jeg ser i grunne for meg at han kommer til å synes at det blir fint med en egen seng som han lett kan klatre inn og ut av selv :Nikke:

Trist at mannen ikke får vært tilstede på vesleprinsen sin bursdag, da :tristbla: Mannen skal også være borte (på kurs i København) en uke i september, men det er heldigvis uken før Plutt sin bursdag. Tror du det går greit å finne barnevakt, da? Er det sånn at moren din stort sett kan stille opp på kort varsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er inne i uke nr to med Vesleprinsen i stor seng, og det går strålende! :) Han elsker senga si, og legger seg så fint :)

Mamma kan stort sett stille opp på kort varsel, hun er hjemmeværende. Men hun har hatt ME, og er egentlig ikke helt frisk igjen fra den ennå. Har avtalt med henne at hun skal passe barna mens jeg jobber, så det blir godt :)

Nå har Veslefrøkna funnet ut at det er kjipt å sove om natten...! Noe som fører til at jeg er stup trøtt og har kort lunte. Hun sover en dupp nå, og jeg har ligget en time i sengen og forsøkt å sove, men får ikke til.

Vesleprinsen er så god!! I går kveld når han skulle spise kveldsmat kom han med ett fint gullkorn ;) Jeg hadde ikke tatt oppvasken etter middagen, så han kikket på meg når han kom inn på kjøkkenet og sa "mamma, lyddetid" (ryddetid). Meg: synes du det er rotete på kjøkkenet?

Han: ja, lyddetid.

Meg: skal jeg ta oppvasken mens du spiser kveldsmat?

Han: ja

Jeg tømmer oppvaskmaskinen og setter inn oppvasken.

Han: sånn, fint! Flink, mamma!

Og i dag tidlig la han seg i sengen igjen når vi skulle til å reise i barnehagen. Jeg kom inn, og hadde på meg en tunika jeg ikke har brukt på lenge. Legger meg ned ved siden av han i sengen. Han ser på meg, tar på tunikaen og sier "mamma, kul!" og gir meg kos. Jeg pleier å løfte han opp så han kan se jeg i speilet om morgenen og si at han ser fin eller kul ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*smelt* Gleder meg til lillemannen min begynner å prate :hjerte:

Det går visst heftig for seg hos deg, skjønner jeg! Og det høres ut som du takler det veldig bra, så jeg sier som Vesleprinsen; Flink, mamma! :nigo:

Hang in there, honey! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte Vesleprinsen, han høres herlig ut, ja! Jeg synes også det er veldig koselig nå som Plutt kan kommunisere så mye mer, det gir liksom en helt ny dimensjon til forelder-barn-relasjonen :hjerte:

Slitsomt med en liten jente som er mye våken nattestid, da :sukk: Men er det sånn at hun våkner ofte, men sovner igjen, eller holder hun det gående lenge når hun først våkner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hm, her har jeg glemt å svare, ja... Har vært mye med jobben, sjuke barn i en mnd og sein barnedåp...

Veslefrøkna har vært forkjølet i snart en mnd, og har vært mye våken om nettene. De nettene hun har våknet, har hun ofte holdt det gående i 30 min til 2 timer før hun har sovnet igjen. En sjelden gang har hun sovnet etter en smokkedytt. Og så har vi hatt store problemer med å få henne til å sovne, både dag og kveld de siste to ukene. I går og så langt i dag har jeg fått det til å fungere litt bedre igjen. Hun har endelig begynt å ta mme, siden jeg er nesten tørrlagt nå. Så hvis hun får en stor flaske melk før hun skal sove, så sovner hun uten protester. Så det skal brukes for alt det er verdt fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, huff, forkjølelse som varer i en måned hørtes slitsomt ut :sjokkert: Her har Tulla bært forkjølet i snart en uke nå, og jeg krysser fingrene for at det straks går over nå...

Men veldig deilig at hun ser ut til å sove bedre med MME, da :jepp: Hender det at hun sover natten gjennom nå, eller har hun aldri gjort det ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått massevis av utslett over hele kroppen nå, stakkars. Sikkert en eller annen barnesykdom? Hun har sovet natta igjennom fra hun var tre mnd, frem til for en mnd siden. Hun har hatt noen netter innimellom som hun har sovet, men de fleste kveldene/nettene har gått med til at hun er våken tre timer i strekk. I natt var ingen unntak :( og i kveld sov hun fra kvart på sju til halv åtte, og sovnet igjen nå kl ti. Så da håper jeg hun har tatt unna perioden med nattevåk for i natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars jenta di :( Det kan kanskje være det som heter den fjerde barnesykdom, ja? Selv om det vel er vanligere å få når de er 1-2 år eller litt eldre.

Og skjønner at det er slitsomt med nattevåken også, men da er det jo forhåpentligvis noe ganske raskt forbigående da, siden hun egentlig kan sove natten gjennom :) Hvordan har de siste nettene vært??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

De siste ukene har vært preget av Max 5 timers søvn i døgnet :P Nå har mamma ungene i to netter så jeg kan sove, etter 1 times søvn natta som var... Sovna kl 16 og har vært våken en stund nå. Er klar for å sove mer, kjenner jeg ;) Veslefrøkna er fremdeles syk, så vi har fått legetime på fredag. Hun har vært syk i over en mnd nå, stakkars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...