Gå til innhold

Matallergieksperter her?


Gjest earlgrey

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey

Fikk beskjed om at jeg er allergisk mot egg, så lurer på om noen her vet hva stoffet eggallergikere vanligvis er allergisk mot heter, og om det finnes i andre matvarer?

Er også allergisk mot nøtter og avokado, er det oljen i disse man som regel er allergisk mot? :)

Dårlig på dette, er så glad i både egg, nøtter og avokado at jeg har ignorert det og spist det uansett, noe som har resultert i utslett og vond mage :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som regel proteinet i egget man er allergisk mot, vi finner allergenet der. Regner med at det samme gjelder for nøtter og avokadoen, så det er nok ikke oljen (fettet). Beklager at jeg ikke kunne komme med noe mer utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått beskjed om at du er allergisk mot egg, nøtter og avacado? Hvilke tester er utført?

Anonymous poster hash: dc2ee...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått den diagnosen skal du jo få mer informasjon enn at du er allergisk.



Anonymous poster hash: 1b0b4...244
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått den diagnosen skal du jo få mer informasjon enn at du er allergisk. Anonymous poster hash: 1b0b4...244

Nettopp dette jeg reagerer på og som er grunnen til at jeg spør om hvor og hvordan ts har fått dette påvist.

Å ha en ekte allergi mot egg og nøtter er jo svært alvorlig mht. Forhåndsregler.

Personer som er allergisk mot egg og nøtter (avacadoallergi uttaler jeg meg ikke om), pleier å få langt mer alvorlige plager enn vondt i mage, m.m. Derfor tenker jeg at det er en alternativ behandler som har "stilt diagnosen"?

Anonymous poster hash: dc2ee...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått den diagnosen skal du jo få mer informasjon enn at du er allergisk. Anonymous poster hash: 1b0b4...244

Nettopp dette jeg reagerer på og som er grunnen til at jeg spør om hvor og hvordan ts har fått dette påvist.

Å ha en ekte allergi mot egg og nøtter er jo svært alvorlig mht. Forhåndsregler.

Personer som er allergisk mot egg og nøtter (avacadoallergi uttaler jeg meg ikke om), pleier å få langt mer alvorlige plager enn vondt i mage, m.m. Derfor tenker jeg at det er en alternativ behandler som har "stilt diagnosen"?

Anonymous poster hash: dc2ee...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp dette jeg reagerer på og som er grunnen til at jeg spør om hvor og hvordan ts har fått dette påvist.

Å ha en ekte allergi mot egg og nøtter er jo svært alvorlig mht. Forhåndsregler.

Personer som er allergisk mot egg og nøtter (avacadoallergi uttaler jeg meg ikke om), pleier å få langt mer alvorlige plager enn vondt i mage, m.m. Derfor tenker jeg at det er en alternativ behandler som har "stilt diagnosen"?

Anonymous poster hash: dc2ee...5ba

Slik tenker jeg også. Slik ts skriver virker det som en alternativ kvakksalver har stilt "diagnosen"

Anonymous poster hash: 1b0b4...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Har fått beskjed av legen etter å ha tatt blodprøver. Er ikke sånn at jeg dør av det, men får utslett på føtter og hender av nøtter, og vondt i magen av egg. Jeg får også rennende nese og kløe i øyne av pels, noe som ga utslag på blodprøve.

Avokado har jeg ikke fått diagnose på at jeg ikke tåler, men får skikkelig halsbrann og vondt i "magesekkområdet" av det flere ganger, så unngår det :)

Synes det er rart at jeg ikke fikk mer informasjon om det jeg også :s legen min har sånn 40 års erfaring :s men tenkte det var fordi det ikke var så stor grad av allergi :s nøtter har jeg vært allergisk mot hele livet så mulig foreldrene mine fikk info om det, jeg har bare styrt unna det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått beskjed av legen etter å ha tatt blodprøver. Er ikke sånn at jeg dør av det, men får utslett på føtter og hender av nøtter, og vondt i magen av egg. Jeg får også rennende nese og kløe i øyne av pels, noe som ga utslag på blodprøve.

Avokado har jeg ikke fått diagnose på at jeg ikke tåler, men får skikkelig halsbrann og vondt i "magesekkområdet" av det flere

ganger, så unngår det :)

Synes det er rart at jeg ikke fikk mer informasjon om det jeg også :s legen min har sånn 40 års erfaring :s men tenkte det var fordi det ikke var så stor grad av allergi :s nøtter har jeg vært allergisk mot

hele livet så mulig foreldrene mine fikk info om det, jeg har bare

styrt unna det :)

En spesialist som gjør allergitesting eller en allmennlege som utreder allergi, går ikke frem slik og gir ut svar på denne måten.

At du får halsbrann av avacado og vondt i magen av egg tyder mer på at du bør gastroskoperes og utredes for forhold i spiserør/magesekk og at allergisporet bør legges dødt.

Allergi mot både egg og nøtter innebærer grundig opplæring og profylakse.

Få deg en time hos fastlegen din og bli henvist til allergiutredning og testing hos seriøse aktører.

Anonymous poster hash: dc2ee...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Veeeeeel jeg fikk iallefall beskjed om at jeg hadde egg, pels og nøtteallergi, fikk ikke noe annen informasjon. Holder det isåfall at jeg ringer legen og ber de henvise meg videre? Kan ikke skjønne at jeg er nødt til å dra innom for time når de har prøveresultatene?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man allergisk er det et type protein i matvaren man reagerer på, og egg er faktisk en av de mer alvorlige allergiene med hensyn til reaksjoner. Ville vært helt sikker på allergien hadde jeg vært deg, og en blodprøve kan ikke gi 100% sikkerhet om en slik allergi.

Vil også bare nevne at det finnes eggeerstatninger i forskjellige typer. Har brukt en del pulver i matlaging selv, da jeg har studert ernæring og helse. Disse fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beskjed om at jeg har eggallergi, men merker ikke noe til det så fikk beskjed at da kan jeg bare spise egg! Dette var av fastlegen min. Sliter en del med magen og allergier, har blant annet Cøliaki, så tok derfor en den tester for å se hva jeg reagerer på! Var egg, nøtter og støvmidd!

Anonymous poster hash: 7b75e...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...