Gå til innhold

Matvarer med høyt protein-innhold?


Superfood

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan regner jeg dette?

Siden ryktene om at for mye protein skader leveren ble avkreftet er det jo greier å bare få i seg for mye og tisse ut resten. For da har du i hvert fall fått det maksimale du kan få.

Det kan skade nyrene. Og om du har kreft så er det påvist at protein gir næring til kreftcellene slik at de vokser raskere.

Men om du er frisk og rask og ikke overdriver så ser jeg ingen grunn til å krisemaksimere. Uansett , 1-2gram protein per kg du har på kroppen er alt du trenger.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater har en direkte kobling til kreft, ikke proteiner.

Det er som jeg skrev først; tråden er basert på at ryktet om for mye protein er skadelig, kun er et rykte, og kan avskrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

Jeg spiser noe som tilsvarer en hel salma-laks etter trening hver dag, og antar det inneholder en stor andel protein. Jeg prøver å få i meg så mye melkeprotein, hemp-protein og myse-protein som mulig. Spiser også mye egg.

Er det annen mat jeg får en høy andel protein fra?

Tørrfisk! Ca 80 gram protein pr 100 gram tørrfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skade nyrene. Og om du har kreft så er det påvist at protein gir næring til kreftcellene slik at de vokser raskere.

Men om du er frisk og rask og ikke overdriver så ser jeg ingen grunn til å krisemaksimere. Uansett , 1-2gram protein per kg du har på kroppen er alt du trenger.

1-1,5 gram protein pr kg bør holde.

Til og med toppidrettsutøvere trenger ikke å så mye som det doble sin kroppsvekt :)

Anonymous poster hash: be585...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karbohydrater har en direkte kobling til kreft, ikke proteiner.

Det er som jeg skrev først; tråden er basert på at ryktet om for mye protein er skadelig, kun er et rykte, og kan avskrives.

Stemmer ikke.

http://www.livescience.com/43839-too-much-protein-help-cancers-grow.html

The researchers also measured the levels of IGF-1 for 2,000 people, randomly selected among those in their study, and found that for every 10 nanograms per milliliter increase in IGF-1, those on a high-protein diet were 9 percent more likely to die of cancer than those on a low-protein diet.

"When you have a lot of protein, these growth factors go up, and we've shown that they help normal cells become cancer-like cells, and then they help the cells grow," Longo said.

http://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2014/03/04/the-protein-puzzle-meat-and-dairy-may-significantly-increase-cancer-risk/

In the new study, the team followed over 6,300 adults over the age of 50, to see what effect high-, medium-, and low-protein diets had on longevity. A high-protein diet was defined as 20% of one’s daily calories coming from protein, a moderate-protein diet is made up of 10-19% calories from protein, and a low-protein diet consists of less than 10% protein. People in the study ate, on average, 16% protein, with two-thirds coming from animal sources – pretty typical of an American diet, the authors say.

The findings were intriguing: People from ages 50-65 who ate high-protein diets were four times more likely to die of cancer – this is in the ballpark of smoking risk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

åååå, hadde man bare likt tørrfisk :(

Andre "godbiter" er gammalost med ca 50% protein, eller pultost med 40% :)

Klippfisk har rundt 35-40% men det blir jo litt mindre når den blir vannet ut. Men klippfisk er til gjengjeld snadder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er fan av myten om at for mye protein er skadelig må jeg desverre skuffe dere, eller glede dere (kommer an på treningsmålet). Det er og forblir en myte, kanskje jeg personlig skulle ønske det selv fantes maksimum grenser for alt du kan få i deg om det i utgangspunktet er sunt eller usunt, men jeg må også akseptere at jeg tok feil før selv og trodde for mye protein var farlig. Jeg måtte bare innse fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er fan av myten om at for mye protein er skadelig må jeg desverre skuffe dere, eller glede dere (kommer an på treningsmålet). Det er og forblir en myte, kanskje jeg personlig skulle ønske det selv fantes maksimum grenser for alt du kan få i deg om det i utgangspunktet er sunt eller usunt, men jeg må også akseptere at jeg tok feil før selv og trodde for mye protein var farlig. Jeg måtte bare innse fakta.

Kan du vise link til forskning som beviser påstanden din?

Anonymous poster hash: 682ee...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg selv skulle kanskje ønske det var annerledes, men det er egentlig fordeler med å innse fakta og komme seg videre i livet selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg selv skulle kanskje ønske det var annerledes, men det er egentlig fordeler med å innse fakta og komme seg videre i livet selv :-)

Få høre de fakta da...... ;)

Anonymous poster hash: 682ee...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er fokus er at det ER fakta! :-)

Du kan ikke bare si at noe er fakta uten å legge frem bevis. Hvor gammel er du egentlig?

En ting kan du like greit blir vant til med en gang. Ernæringsvitenskap er ingen vitenskap med absolutte sannheter. Vitenskapen generelt er også slik at man aldri vet noe sikkert, man har bare overveiende sannsynlighet for at det ikke er tilfeldig, og/eller man kan motbevise det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger det som faktisk er fasiten, og det er det tråden er basert på; hvilke matvarer som har mest protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fokus er at det ER fakta! :-)

Har du hatt et annet nick her inne tidligere?

Anonymous poster hash: 682ee...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...