Gå til innhold

Romfolk er også folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det jeg skriver er sannheten. vel diskriminering mot en folkegruppe slik Nordmenn gjør mot Romfolket kan bergenes som rasisme.

Nazistene brukte de samme ord om Jøder som det mange Nordmenn bruker om Romfolket. Dette er fakta enten du liker det eller ikke

Det irriterer meg relativt kraftig at folk ikke kan holde seg for gode til å komme med uttalelser som "søppel", "rotter", "flått" etc. En ting er stigmatiseringen - for ja, det finnes helt sikkert unyanserte rasister der ute, ingen tvil om det.

Den andre grunnen er at sånne som deg dukker opp og får et spillerom, som sitter like unyansert som dustene som kommer med disse karakteristikkene - bare i den andre enden av skalaen. Dumskap er dumskap enten du sitter på den ene eller den andre siden av planken.

Sånne som deg fjerner muligheten til å føre en nyansert debatt. For gjentar du dumskapen ofte nok, så hiver folk seg etterhvert på i redsel for å være "rasister", og dermed vil alle som har et nyansert syn på saken sables ned og plasseres i rasist-båsen.

Det er nemlig en ganske stor gjeng av oss som ikke anser hverken rom-folk eller sigøynere som mindreverdige mennesker. Men som ikke kan fordra kuturen de drar med seg. Vi syns ikke det er greit at det stjeles, at barn blir sendt i front for å tigge, at det forsøples og ikke eksisterer noen vilje til ansvar for å rydde etter seg selv, etc. Og utover det ikke har noe imot menneskene som mennesker. Vi ser at vi må angripe problemet, og at skal du angripe et problem så er viljen hos de som forårsaker problemet, et viktig moment.

Bildet er selvfølgelig langt mer nyansert enn hva jeg har skissert her, men måten du argumenterer på - utraderer alle konstruktive debatter rundt dette. Du blir ikke fornøyd før vi alle hyler i kor med deg: "Jaaa, selvfølgelig er det RASISME, all kritikk mot det vi opplever skal vi derfor slå HARDT ned på. I den hellige Rasismens navn. Case closed."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å forfølge? (Jeg vet hva du mener, så du behøver ikke å definere det).

Men hva foreslår du vi at vi kan gjøre? La dem være i fred? Javel, da så vi hvordan det gikk i parken, eller skal vi se i mellom fingrene med det siden det er sigøynere?

Skal vi gi dem bistand? Trygd? Gi dem jobb? Skal alle som vil få komme hit få disse rettighetene heretter, eller skal sigøynerne særbehandles?

syns det er synd om dem evt skal særbehandles. Da jeg gikk på nav gadd de ikke hjelpe meg med å finne jobb, noe jeg sleit med. Selv om jeg er frisk og ville veldig gjerne jobbe.

Hjelp nordmenn først. Jeg vet om mange nordmenn som går rundt og ønsker seg jobb eller trenger et dytt i rompa, men ingen gidder hjelpe de. Fordi de ikke er i avisene og fordi det "ikke er synd på de fordi de er nordmenn".

Det blir litt dumt når en person fra et helt annet land får en jobb, mens en nordmann må holde på i flere år og mase på NAV.

Anonym poster: 7739e125dc0e0e4a2ab7cea0667680c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Fikk akkurat en tlf fra faren min som er på ferie i Frankrike. I Paris advarte kelnere å ha ting liggende på bordet pga av sigøynere som stjal.

Nå er de i normandie og satt å spiste lunsj på en fin restaurant, da det kom 2 sigøynerjenter gående som ville at foreldrene mine skulle skrive under på noen papirer ang Rom-folket. Foreldrene mine nektet og de var svært pågående, tilslutt kom kelneren og fikk de vekk. Da så faren min at mobiltlf var borte, han løp etter de og de nektet / prøvde stikke av. Heldigvis var politi i nærheten og de fant flere mobiltlf og div på de.

Politiet forlate at de er veldig plaget av sigøynere i byen der som stjele og tigger.

Er det slike folk vi vil ha i landet her???

Hos bestemoren min kjørte de bare inn på gården, og fylte hengeren sin med div antikviteter som hun hadde satt bort.

Du må kontakte VG og fortelle dette :P

På tide at noen får opp øynene snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte VG og fortelle dette :P

På tide at noen får opp øynene snart!

samme på Roskilde-festivalen i Danmark. Det er mange slike sigøynerfolk som kjøper billett for å dra inn på festivalen og stjele. De plukker også pant, for der får du pant for alle plast øl-glassene du gidder å levere inn igjen til bodene. Det var flust med sigøynere der, og de kom og masa på oss om å få panten vår, og sto og venta vedsidenav oss til vi var ferdig med ølen så de kunne få glasset.

En jente jeg var litt med der, mista plutselig skoene sine en dag. Dagen etter så hun en sånn sigøyner traske rundt i de.

Man fikk også beskjed der om å kjøpe hengelås til teltet og passe på sakene sine, for det var mye stjeling der. Er nok vanlige folk som stjeler og, men de sigøynerne var jo der bare for å stjele og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

DETTE er hva vi får se i nær fremtid;

"When you rob people of their democracy, all they are left with is nationalism and violence"

Nigel Farage til EU-parliamentet 2007.

Endret av Skogmann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Er ikke så redd for en og annen romleier, jeg er mer bekymret for det totale bildet. Nordeuropa går forholdsvis bra i forhold til sydligere strøk, og det betyr at folk søker seg hit. Dette kommer til å bli den neste store folkevandringen og kommer til å by på enorme problemer med tanke på velferdsstaten og kriminalitet. Det er bare å begynne å spare til egen pensjon og sykehusopphold, om 20-30 år vil det ikke være flisa igjen.

Anonym poster: 462f3e92069185afd52a7a61909a8220

44% flere spanjoler emigrerte fra spania så langt i år som i samme periode 2011. Det samme gjelder grekere, italienere og portugisere. Og selvsagt også folk fra midtøsten og nord-afrika. Gjett hvor det er gunstig å dra? Skandinavia :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke så redd for en og annen romleier, jeg er mer bekymret for det totale bildet. Nordeuropa går forholdsvis bra i forhold til sydligere strøk, og det betyr at folk søker seg hit. Dette kommer til å bli den neste store folkevandringen og kommer til å by på enorme problemer med tanke på velferdsstaten og kriminalitet. Det er bare å begynne å spare til egen pensjon og sykehusopphold, om 20-30 år vil det ikke være flisa igjen.

Anonym poster: 462f3e92069185afd52a7a61909a8220

Ja er nok fare for det ja, i hvertfall om hundre til 200 år så tror jeg ikke det finnes noe NAV som betaler ut høye barnetrygder og andre velferdsgoder, så vi må nok bare nyte det så godt vi kan, hvis det ikke skjer noe med samfunnet.Det å melde Norge ut av schengen er kanskje ikke en så dum ide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Det er jo en selvfølge at dette kom til å skje - og jeg vedder hatten min på at regjeringen ikke kommer til å gjøre noenting før det eventuelt oppstår vold/angrep mot romfolket - hvilket jeg og er villig til å vedde mye på at snart kommer til å skje.

Som Peter Warren skrev i sin blogg; "Det er godt mulig det norske samfunnet vil rakne som følge av finanskrise og økt innvandring (som bare vil aksellerere velferdssystemets fall). Politikerne? Tja, de vil sannsynligvis bare trekke på skuldrene og si at de ikke kunne forutse det.

Det er ingen andre enn vanlige folk som får svi. De godt bemidlede kan alltids flytte, selge med tap og komme seg unna. Det kan ikke vi. Derfor er det også vi som vil få skylden når vi til slutt ikke orker mer.

Endret av Skogmann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke dette ende med at gode og gjestfrie Norge gir hele gjengen oppholdstillatelse, og støtte fra NAV? Eller hva skjer?

Anonym poster: db91315c0b33cea12bbb7079991c01c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Er det rasisme å ikke ville ha tjuvradder luskende rundt i nabolaget sitt?Jøss. Så et åpent og tolerant samfunn handler om å tillate alt av umoral og kriminalitet? Overfallsvoldtekter er også greit da eller? Siden det stort sett bare er afrikanere som holder på med det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Omg. De ber jo om å få folk til å fly på dem :P

Oslo er spolert, og nå går det omtent ikke an å bevege seg fritt, uten å få tiggere etter seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Er det rasisme å ikke ville ha tjuvradder luskende rundt i nabolaget sitt?Jøss. Så et åpent og tolerant samfunn handler om å tillate alt av umoral og kriminalitet? Overfallsvoldtekter er også greit da eller? Siden det stort sett bare er afrikanere som holder på med det?

Jepp :) Handler om å måtte godta det meste nå.

Vi bestemmer ikke lenger over vårt eget land, våre penger eller hjemmene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er nok fare for det ja, i hvertfall om hundre til 200 år så tror jeg ikke det finnes noe NAV som betaler ut høye barnetrygder og andre velferdsgoder, så vi må nok bare nyte det så godt vi kan, hvis det ikke skjer noe med samfunnet.Det å melde Norge ut av schengen er kanskje ikke en så dum ide ?

Vanskelig å si hva som skjer om 200 år, men om 20-50 år så vil befolkningsøkningen og folkevandringen til gunstigere steder (les: Her i Nord) bli et ganske stort problem å håndtere. Hvis vi ikke greier å finne også andre gode inntekskilder enn olje så sliter vi sannsynligvis ganske tungt. Alt av produksjon og det vi gjør selv er stort sett satt ut til utlandet allerede, så vi må rett og slett finne på noe nytt. Greier vi ikke det så blir det i fremtiden mange færre jobber og derfor mye større arbeidsløshet og grunnlaget for velferdsstaten faller.

Uansett skal vi nok mye ned i levestandard. Tilbake til arbeidsforhold ala industriarbeidersamfunnet der man står med lua i hånda for å få jobbe 12 timers dager og med fint lite rettigheter. Tenker det skal bli gøy!

Anonym poster: 462f3e92069185afd52a7a61909a8220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyh...?artid=10051696

Beskjeden er nå sendt ut til hele Europa.

Spesielt folk fra Bucuresti, Giurgiu, Kraiova og Cluj-Napoca, frankrika, spania og italia vil komme nevnes det i artikkelen.

Norge er et "genialt" land. Ting kommer jo til å gå rett vest om ikke snillismen og "antinasjonalismen" tar slutt. Første pri burde være å melde seg ut av schengen asap! Det skjer vel ikke før det blir blå regjering dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det slik at romfolket ikke er registrert når de kommer inn i landet? Altså når mennesker kommer inn hit, blir det da ikke registrert at de er her?

Anonym poster: 847b4ada54fcab56f481f03eb3b25a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, vel da får vi se på nært hold akkurat hvorfor man er så lei av "romfolk" ellers i Europa. Til nå har det vært en slags gåte at man i for eksempel Italia, har ønsket romfolkene dit pepperen gror (eller sette dem på første romferge hjem).

Reality bites?

DETTE er hva vi får se i nær fremtid;

"When you rob people of their democracy, all they are left with is nationalism and violence"

Nigel Farage til EU-parliamentet 2007.

Takk! Nå fikk jeg en ny helt, tror jeg. Desverre er de norske avisene veldig trege (og uinteresserte?) :nei: i mannen, så da blir det en link til document.no isteden.

Tull!, Høyre og FRP har hatt makten i Oslo i mer enn ti år. Disse problemene må løses lokalt!

Når de først har kommet inn i landet, så ja, da er det lokalpolitikerne som får problemet i fanget. Men de kan ikke akkurat forventes å løse dem. Hva skal de egentlig gjøre? Nå ser vi jo følgene av at de har fått tildelt ett grustak å bo på, nå kommer kompisene på camping også.

Hadde de ikke fått noe sted å bo, hadde de bare reist til en annen kommune, og campet der. De reiser ikke ut, før noen sender dem ut, slik tungnemme asylsøkere med det tiende avslaget blir.

Den eneste måten å løse problemet* på, er å gjeninnføre grensekontrollen, dvs vi må ut av Schengen. Schengenavtalen har etter det jeg vet, bred støtte blant alle partiene, og både Høire og Frp stemte for innføringen i sin tid.

*Problemet som her skal løses, tilhører noen andres. Det blir som å hjelpe noen andre med matteleksa, snilt gjort i første omgang, men i det lange løp blir du sannsynligvis overlesset med arbeid. :sjenert:

Just say no.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av enkelte.

Det er stor forskjell på hitler og jødene og norge og sigøynerne. Jødene oppførte seg IKKE slik sigøynerne gjør. Og skal vi bare godta slik oppførsel? Jeg er av den oppfatning at skal noen komme til landet og ta del i velferdsgodene skal de integreres, dvs lære seg norsk og jobbe(med mindre de er syke eller ikke får seg jobb) og følge norske lover og regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av enkelte.

Det er stor forskjell på hitler og jødene og norge og sigøynerne. Jødene oppførte seg IKKE slik sigøynerne gjør. Og skal vi bare godta slik oppførsel? Jeg er av den oppfatning at skal noen komme til landet og ta del i velferdsgodene skal de integreres, dvs lære seg norsk og jobbe(med mindre de er syke eller ikke får seg jobb) og følge norske lover og regler.

Enkelte jøder oppførte seg dårlig, hele folkegruppen fikk skylda. Enkelte sigøynere oppfører seg dårlig, hele folkegruppen får skylda.

Uten tvil likhetstrekk der.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...