Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg og!

Samt at folk skriver "4 hus" og ikke "fire hus".

Er det 14 så er det tall. En til ni er bokstaver.

En til tolv skal skrives med bokstaver, alt over tolv kan eller bør skrives med tall.

Jeg har også lært at til og med tolv skal skrives med bokstaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

En ting irriterer meg veldig når jeg leser historier her:

- NÅR jeg var liten

- NÅR jeg var 5 år

Det heter DA jeg var liten!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting irriterer meg veldig når jeg leser historier her:

- NÅR jeg var liten

- NÅR jeg var 5 år

Det heter DA jeg var liten!!!!

Er litt usikker, jeg. Det heter jo f.eks. "når jeg gikk til bussen", om det var snakk om en tid man gjorde det regelmessig? Kan "når jeg var liten" være riktig i enkelte tilfeller? Noen andre bør utfylle her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker, jeg. Det heter jo f.eks. "når jeg gikk til bussen", om det var snakk om en tid man gjorde det regelmessig? Kan "når jeg var liten" være riktig i enkelte tilfeller? Noen andre bør utfylle her.

Den gang da, hver gang når ;) Buss bruker man jo både i fortid, nåtid og fremtid, man er jo ung kun i fortiden.

Anonym poster: 27d3272228e6f278ab0d5ea0944f0dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er litt usikker, jeg. Det heter jo f.eks. "når jeg gikk til bussen", om det var snakk om en tid man gjorde det regelmessig? Kan "når jeg var liten" være riktig i enkelte tilfeller? Noen andre bør utfylle her.

I første tilfelle er det riktig, hvis dette var noe som gjentok seg i fortiden. Men å si "når jeg var liten" blir feil. Du er ikke liten mer enn en gang i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første tilfelle er det riktig, hvis dette var noe som gjentok seg i fortiden. Men å si "når jeg var liten" blir feil. Du er ikke liten mer enn en gang i livet.

Ja, jeg skjønner, og er enig, men skjønner også at folk kan rote med det når det er snakk om "hver gang" som liten. F.eks. "jeg lukka aldri døra når/da jeg var liten".

edit: endra eksempelet

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Enig med Drue. Da brukes om enkelthandlinger/enkeltsituasjoner i fortiden, mens når brukes om repeterende handlinger/vane. Dermed er når korrekt i eksempelet hans.

For øvrig synes jeg "den gang da, hver gang når" er en kunstig tulleregel, all den tid det ikke finnes dialekter som har denne distinksjonen mellom da og når helt 100%. Uansett, ettersom regelen jo finnes, får man jo bare rette seg etter den når man skriver offisielle brev og lignende. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært at til og med tolv skal skrives med bokstaver :)

Det stemmer, men det finnes noen unntak. F.eks skriver man at søskene Aaron, Alice og Rose var 8, 12 og 16 år. Ikke at de var 8, 12 og seksten år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Synes det er mye umodent språk her. Noen skriver konsekvent hun når det skal stå henne, også har vi de som legger til en e på slutten av adjektiv som ikke skal være der f.eks brae, gratise osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss fra Dagbladets artikkel om bagasje:

For en liten sum kan du få bagasjen sendt til kontoret eller hotellet i byen der du overnatter, eller rett hjem til stua de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg tror det har vært nevnt før, men jeg må bare nevne det likevel; "3D-mølle" er en utrolig festlig skrivefeil! :rolleyes::legrine:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har vært nevnt før, men jeg må bare nevne det likevel; "3D-mølle" er en utrolig festlig skrivefeil! :rolleyes::legrine:

3D-mølle? Hva er det/skal det være? :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette mye i det siste,

håper hun er i livet!

Det heter i live!

Får lyst til å klappe til de som skriver det. :kjempesinna:

Enten er man død eller så er man i live. I livet kan det skje mye rart så lenge man holder seg i live.

Anonym poster: 48fbda18b74c5af56c960dd2087e587a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

3D-mølle? Hva er det/skal det være? :O

Tredemølle :) Man "treder"/trår/går på denne møllen. Selvsagt er den også tredimensjonal/3D, men det er altså ikke derfra navnet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skrivefeil som gjorde at jeg gikk inn i en tråd som var helt uinteressant for meg.

Det stod: "mareritt og levere i barnehagen". tenkte at dette måtte jeg lese. Er det en mor som har så mye mareritt om natta at hun ikke kommer seg opp om morgenen, eller er det barnet som drømmer så fælt at det ikke vil gå i barnehagen?

Neida, det var ett mareritt Å levere i barnehagen.. fordi ungen grein..

ergo:

OG og Å tabber er det som irriterer meg mest :)

Endret av langbein86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hvem" i stedet for "hvilket/hvilken".

Hvem film skal jeg se? Hvem land har du vært i? Etc.. Blir gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som irriterer meg mest ang. skrivefeil er mine egne, når jeg ikke en gang vet at det er feil! For jeg er jo litt perfeksjonistisk av meg, selv om jeg er langt i fra fri for feil! Æsj, petimeteret barten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest20

Det som irriterer meg mest ang. skrivefeil er mine egne, når jeg ikke en gang vet at det er feil!

Np, mate.

Endret av Mislykket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over alle på FB som legger mellomrom før komma eller utropstegn.

F. eks: "Sola skinner , jeg er glad !"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...