Gå til innhold

Hjelp med inkasso


Gjest Gjest_yvonne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_yvonne_*

Er det noen måte å få prutet på inkassosalær? Jeg har en sak som har gått til inkasso og deretter namsmannen og nå har jeg fått brev om at de har de skal tvangsselge leiligheten min. Pga en strømregning (latterlig og dumt fra min side men er man blakk så er man blakk) Nå trenger jeg hjelp! Hva bør jeg gjøre?? Jeg skal i banken til uken og spøre om de kan låne meg mer penger men hvordan bør jeg gå frem med Lindorff? Håper noen kan hjelpe meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Ring namsmannen og/eller Lindorff og si at du ønsker å gjøre opp for deg, og om dere kan gjøre en avtale om tilbakebetaling. Det er i hvert fall det første du må gjøre. Det med pruting veit jeg ikke, men det er sikkert noen andre som har råd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du kan ikke prute på et inkassosalær. har du først vært så dum og ingnorere både purring og inkassovarsel, så har du bare deg selv å takke. Det er her du hadde hatt mulighet for å ringe og lage en nedbetalingsplan, helst burde du gjort det med en gang du innså at du ikke kunne betale regningen. Du bør rett og slett låne penger og betale med en gang for å få saken ut av verden, hvis saken din allerede er bestemt tvangsfullbyrdet (som betyr at du har hatt måneder å gjøre opp på) er det den eneste måten å slippe unna på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke prute på et inkassosalær. har du først vært så dum og ingnorere både purring og inkassovarsel, så har du bare deg selv å takke. Det er her du hadde hatt mulighet for å ringe og lage en nedbetalingsplan, helst burde du gjort det med en gang du innså at du ikke kunne betale regningen. Du bør rett og slett låne penger og betale med en gang for å få saken ut av verden, hvis saken din allerede er bestemt tvangsfullbyrdet (som betyr at du har hatt måneder å gjøre opp på) er det den eneste måten å slippe unna på.

Joda, det kan man! Dog vil det først og fremst være aktuelt i saker hvor man har forhandlet seg frem til en avtale om at saken gjøres opp ved å betale et engangsbeløp som helt eller delvis dekker hovedkravet.

At det er tatt utleggspant i leiligheten til TS betyr ikke nødvendigvis at den blir tvangssolgt, men h*n bør snarest mulig kontakte namsmannen og få i stand en ordning hvor det f.eks. tas utlegg i lønn/trygd i stedet. I praksis betyr dette at arbeidsgiver/NAV blir pålagt å trekke et fast beløp fra hver utbetaling som videresendes til kreditor via Namsmyndigheten. Hvor stort trekket blir avgjøres av hvor mye skyldner sitter igjen med etter å ha dekket sine nødvendige utgifter til livsopphold.

Desverre for TS vil det nok være noe i nærheten av umulig å få et banklån på dette tidspunktet siden det nå foreligger dom i saken og dermed også høyst sannsynlig en betalingsanmerkning.

Mer informasjon finnes bl.a. her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_
Er det noen måte å få prutet på inkassosalær? Jeg har en sak som har gått til inkasso og deretter namsmannen og nå har jeg fått brev om at de har de skal tvangsselge leiligheten min. Pga en strømregning (latterlig og dumt fra min side men er man blakk så er man blakk) Nå trenger jeg hjelp! Hva bør jeg gjøre?? Jeg skal i banken til uken og spøre om de kan låne meg mer penger men hvordan bør jeg gå frem med Lindorff? Håper noen kan hjelpe meg......

Har de varslet at de vil tvangsselge leiligheten eller at de har begjært tvangssalg?

Anbefaler at du ringer Lindorff og informerer dem om din situasjon. Kan hende du kan få inngå en nedbetalingsavtale dersom du ikke får lån i banken.

Siden Lindorff har fått pant i leiligheten din vil jeg anta at det er ca 99 % sjanse for at de ikke firer på inkassosalæret. Men det skader jo ikke å spørre. Kanskje kan de redusere litt renter i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det noen måte å få prutet på inkassosalær? Jeg har en sak som har gått til inkasso og deretter namsmannen og nå har jeg fått brev om at de har de skal tvangsselge leiligheten min. Pga en strømregning (latterlig og dumt fra min side men er man blakk så er man blakk) Nå trenger jeg hjelp! Hva bør jeg gjøre?? Jeg skal i banken til uken og spøre om de kan låne meg mer penger men hvordan bør jeg gå frem med Lindorff? Håper noen kan hjelpe meg......

Man tvangsselger da ikke leilighet pga en strømregning.Her må det ligge mere bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa
Man tvangsselger da ikke leilighet pga en strømregning.Her må det ligge mere bak..

Man gjoer faktisk det hvis det er den eneste maaten aa faa krevd inn pengene paa.

Og om det naa skulle ligge mer bak saa har du vel aerlig talt ikke noe med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale det du greier, for å vise betalingsvilje. Det skal mye til for at de kaster folk på gata for en regning. Men bruk helgen på å samle all mulig dokumentasjon på din økonomiske situasjon. Kontoutskrifter for tre fire måneder tilbake, husleiehefte, strømregninger etc. og kom deg på sosialkontoret når de åpner på mandag. De kan yte deg et lån for å komme over en vanskelig situasjon etc. De plikter uansett å hjelpe deg med å kontakte namsmann og kreditor, om du finner dette vanskelig.

Og sjekk med arbeidsgiver hvis du har, og be om forskudd. Sjekk også om du bor for dyrt, for blir dette "dagligdags" kan du tjene mye på å gå ned litt i materiell standard, og få en bedre mental standard.

Du finner mer info, hvis du leser på nav sine sider.

Ordlyden i brevet fra namsmann er vesentlig for å vite hvilken fase saken din har kommet til. Namsmyndigheten har også opplysningsplikt, og du kan trygt ringe dit for å få mer veiledning.

Vil anta at namsmann vil foretrekke et tvangstrekk i lønn/trygd. Men jo mer du får dekket av kravets hovedstol, jo sikrere er hjemmet ditt.

Ellers er rådenes kvalitet avhengig av hvilke opplysninger rådgiver har å arbeide ut ifra. Og her er det litt juss inne i bildet også, som går på hvem får hva, og når, og ulike konsekvenser og rettigheter avhenig av ulike handlinger og når i prossessen du er. Du er velkommen til å sende en PM hvis du behøver en nærmere gjennomgang.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Kamikatze! Jeg svarer også mer enn gjerne på PM'er relatert til slike saker!

Edit; stavefeil... :filer:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...