Gå til innhold

Arbeidsledig og har spørsmåå ang. Dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble arbeidsledig mens jeg jeg gikk på sykemelding. Firmaet gikk konkurs. Har jeg rett til dagpenger da? Jeg gikk på mammspermisjon ig rett etter mammaperm ble sykemeldt i 3 måneder. Sykemeldingen min går ut i 10 april og jeg hadde tenkt å begynne på jobb men nå hører jeg at firmaet har gått konkurs... Så jeg fikk ikke jobbet det etter mammspermisjon. Det har vært NAV som betalte meg både under mammaperm og sykemelding. Kan jeg få dagpenger som aktivarbeidssøker?

Anonymous poster hash: f7f40...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok den eneste som kan svare deg på dette er NAV, til og med de sliter med å gi skikkelige svar. Tipper at det her inne blir mye synsing om hva folk tror er riktig. Råder deg til å ta kontakt med ditt lokale nav kontor. Aller helst kom deg ut i jobb.. (sier en som har gått delvis arbeidsledig i over tre år og det er noe dritt!!) Anonymous poster hash: 03cd3...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge du har tjent nok til å tjene opp rett på dagpenger så har du det. Ta kontakt med NAV så kan de hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 660ca...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet så går både foreldrepenger og sykepenger inn under grunnlaget for dagpenger, så hvis du har hatt mer enn minsteinntekten de regner ut ifra så tror jeg du har rett på dagpenger.



Anonymous poster hash: 54c59...ed8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har krav på dagpenger, bare å sende inn skjema.

Men hadde jeg vært deg, ville jeg heller gått til legen og forlenget sykemeldingen, så du beholder dagens inntekt en stund til. Du kan få sykepenger i inntil 52 uker.

Evt, kan du be om friskemelt til jobbsøking, da kan du få beholde sykepengene i inntil 3 mnd, mens du forsøker å skaffe jobb. Går ikke det på de tre mnd, får du dagpenger deretter.



Anonymous poster hash: 90ccc...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har krav på dagpenger, bare å sende inn skjema.

Men hadde jeg vært deg, ville jeg heller gått til legen og forlenget sykemeldingen, så du beholder dagens inntekt en stund til. Du kan få sykepenger i inntil 52 uker.

Evt, kan du be om friskemelt til jobbsøking, da kan du få beholde sykepengene i inntil 3 mnd, mens du forsøker å skaffe jobb. Går ikke det på de tre mnd, får du dagpenger deretter.

Anonymous poster hash: 90ccc...c84

Hvordan fungerer friske meldt til jobbsøking? Hvor kan jeg lese mer om det? Kan du gi litt mer info om hvordan det funker? Er det legen som skal skrive det eller må jeg snakke med nav?

Tusen takk for info

Anonymous poster hash: f7f40...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer friske meldt til jobbsøking? Hvor kan jeg lese mer om det? Kan du gi litt mer info om hvordan det funker? Er det legen som skal skrive det eller må jeg snakke med nav?

Tusen takk for info

Anonymous poster hash: f7f40...1f0

Ja er legen som må ordne dette med med NAV.

Jeg var borti noe lignende i fjord, var sykemeldt når kontrakten min gikk ut, og fikk ikke fornyet. Da jeg etterhvert ble så frisk at jeg egentlig kunne begynne å jobbe igjen, søkte fastlegen om friskemedlt til arbeidsformiddling.

Dette var da ganske nytt, og mange leger har ikke hørt om det.

Det som skjer er at legen sender inn ett friskemeldingsskjema og søker om dette.

Da må du registrere deg som arbeidssøker på NAV.NO og sende meldekort, men får utbetalt det samme som du får i sykepenger i inntil 3 mnd.

Litt usikker på hva som står på nav sine sider om det, men du kan jo søke på "friskemeldt til arbeidsformiddling" og se hva som kommer opp.

Anonymous poster hash: 90ccc...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...