Gå til innhold

alene mor flytte til utlandet (Frankrike) med barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner mange som har flyttet utenlands med foreldrene noen år pga jobb osv, de har enten gått på norske skoler eller internasjonale skoler, de har ikke tatt noe skade av det i det hele tatt! Tvert imot har de fått et anent syn på verden og medmennesker, og fått oppleve en annen kultur på nært hold. De som får oppleve noe slikt igjennom barndommen har hovedsakelig hatt veldig gode positive opplevelser og hatt med seg denne lærdommen inn i voksenlivet. Frankrike er et sivilisert land, som kun ligger 2 timers flytur fra Oslo, det er ikke all verden.

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

Jeg postet samtidig som TS fortalte om situasjonen mellom gutten og faren. I innlegget mitt baserte jeg meg da kun på den informasjonen som kom frem i det første innlegget.

Jeg gikk dermed ut fra at det var et "skilsmissebarn" som i tillegg til at foreldrene har flyttet fra hverandre skal måtte flytte til utlandet. Det kunne blitt en stor belastning for barnet.

Nå viser det seg jo at situasjonen er en litt annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seajewel

De har internasjonale skoler i Frankrike, mange norske barn som går der, educate yourself... Anonymous poster hash: 980d8...bf2

Såklart de har internasjonale skoler, har selv bodd ett år utenlands... Det var et spørsmål rettet mot om hun har tenkt så veldig nøye over dette valget, er mye å ta stilling til... Frekkhetene dine kan du holde for deg selv. Har selv gått på internasjonal skole i ett års tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart de har internasjonale skoler, har selv bodd ett år utenlands... Det var et spørsmål rettet mot om hun har tenkt så veldig nøye over dette valget, er mye å ta stilling til... Frekkhetene dine kan du holde for deg selv. Har selv gått på internasjonal skole i ett års tid.

Det kommer jo også ann på hvor i Frankrike hun har tenkt å bosett seg. Det er ikke internasjonale skoker så mange steder der.

Anonymous poster hash: a86b7...391

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge far har samvær med gutten, er han vel registrert som far, og dermed har TS og guttens far delt foreldreansvar. Og da kan ikke den ene forelderen flytte med felles barn til utlandet uten den andre forelders samtykke.



Anonymous poster hash: 0f8a2...f31
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Hva menes med at du har fullt ansvar/full omsorg?

Har du fullt foreldreansvar eller har du hovedomsorgen? At barnet bor hos deg betyr ikke at du har fullt foreldreansvar, men at du har hovedomsorgen for barnet men dere kan likevel ha delt foreldreansvar. Derimot, om du kan sende inn et skjema og endre navnet til barnet uten samtykke fra faren, ja, da har du fullt foreldreansvar. Mange blander sammen disse begrepene og tenker at siden barnet bor hos dem så har de også fullt foreldreansvar, noe som vanligvis ikke er korrekt.

Endret av Phoenix
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge far har samvær med gutten, er han vel registrert som far, og dermed har TS og guttens far delt foreldreansvar. Og da kan ikke den ene forelderen flytte med felles barn til utlandet uten den andre forelders samtykke.

Anonymous poster hash: 0f8a2...f31

Sånn fungerer det ikke. Barn som er født i ekteskap eller barn av samboere født etter 01.01.2006 har automatisk delt foreldreansvar. Alle andre må aktivt signere for delt foreldreansvar, selv om mor er mor og far er far.

Det er ikke slik at man automatisk får foreldreansvar ved å bli oppgitt som far når mor og far ikke bor sammen / er gift når barnet blir født.

Anonymous poster hash: c805c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Det kommer jo også ann på hvor i Frankrike hun har tenkt å bosett seg. Det er ikke internasjonale skoker så mange steder der.Anonymous poster hash: a86b7...391

My point exactly.

Endret av Seajewel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Sånn fungerer det ikke. Barn som er født i ekteskap eller barn av samboere født etter 01.01.2006 har automatisk delt foreldreansvar. Alle andre må aktivt signere for delt foreldreansvar, selv om mor er mor og far er far.

Det er ikke slik at man automatisk får foreldreansvar ved å bli oppgitt som far når mor og far ikke bor sammen / er gift når barnet blir født.

Anonymous poster hash: c805c...091

Så fint, men med tanke på at gutten er født i 07 eller 08 så er det ikke relevant i hht TS sin situasjon.:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, men med tanke på at gutten er født i 07 eller 08 så er det ikke relevant i hht TS sin situasjon. :)

Det er relevant all den tid vi ikke vet om de var samboere eller gift da barnet ble født. Det er også relevant med tanke på det jeg svarte på og det er at å være oppgitt som far og å ha samværsrett automatisk ikke betyr at man har foreldreansvar.

Anonymous poster hash: c805c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Det er relevant all den tid vi ikke vet om de var samboere eller gift da barnet ble født. Det er også relevant med tanke på det jeg svarte på og det er at å være oppgitt som far og å ha samværsrett automatisk ikke betyr at man har foreldreansvar.

Anonymous poster hash: c805c...091

Hvordan det var før 01.01.2006 er ikke relevant, nei. Barnet er ikke så gammelt og dermed så spiller det ingen rolle.

Resten er jeg enig i deg med. At han er registrert som far betyr ikke at han har foreldreansvar, på samme måte som hun ikke har fullt foreldreansvar fordi at hun har hovedomsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det var før 01.01.2006 er ikke relevant, nei. Barnet er ikke så gammelt og dermed så spiller det ingen rolle.

Resten er jeg enig i deg med. At han er registrert som far betyr ikke at han har foreldreansvar, på samme måte som hun ikke har fullt foreldreansvar fordi at hun har hovedomsorgen.

Hun skriver at hun har fullt foreldreansvar og da må vi nesten bare stole på det. Tar hun feil får det nesten bli hennes problem, tenker jeg.

Anonymous poster hash: c805c...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter du uten at far godkjenner det, så kan du bli anmeldt for bortføring av barnet. Da er det lettere for far og få full omsorg.

Her har jeg far til barna, som i alle år ikke har brydd seg, og ser de alt fra 2-8 helger i året. Jeg får ikke flytte til utlandet med barna.



Anonymous poster hash: 85294...e8f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har internasjonale skoler i Frankrike, mange norske barn som går der, educate yourself...

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

Hvorfor må gutten gå på internasjonal skole? Er ikke franske skoler bra nok? Tenk om f eks alle innvandrere opprettet egne skoler for dem i Norge, fordi de ikke ville gå på norske skoler? Da hadde det blitt ramaskrik da. (Ja, jeg vet det er enkelte slike skoler i Norge også, men det er ikke normalen).

Anonymous poster hash: 7e9fb...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her var det forferdelig mye bezzerwizzere... grøss...

Om mor har fullt foreldreansvar kan hun flytte til utlandet med barnet.

Om de begge har foreldreansvar kan den med hovedomsorgen for barnet (i dette tilfellet mor) flytte dit hun vil innenfor norges landegrenser så lenge hun varsler flyttingen senest 6 mnd før flytting. Forelderen med hovedomsorgen kan reise på ferie til utlandet uten å varsle eller spørre om lov, om det er snakk om noen uker, og det passer med samværsavtalen.

Når alt dette er sagt. Det kan ofte være bedre for et barn å bo langt unna far og ha stabile og gode samvær 3-4 ganger gjennom året. Enn å bo i nærheten og leve med den konstante skuffelsen over at far ikke stiller skikkelig opp, ikke kommer i bursdagene (fy faen altså for en bedritten "far"! blir så steik forbanna på slike idioter av mannfolk!), og tenk: IKKE HENTER TIL SAMVÆR!

ARGH! hvorfor skal det være så himla greit for fedre å være elendige ferdre?!?!?
Men terskelen for at en mor er elendeig er så ufattelig mye lavere. En kvinne blir en dårlig mor fordi hun tar seg en tur på cafe med venninner, fordi hun trener en time på kvelden, fordi hun driver med en sport, fordi hun tar seg et glass vin om kvelden... osv osv osv osv!



Anonymous poster hash: 67931...be0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr fullt ansvar?

Mener du at du har hovedomsorgen for barnet?

Med mindre far er skadelig for barnet mener jeg det er feil å ta barnet bort fra regelmessig samvær med far. Hvorfor kan ikke du oppføre deg som en mor som er opptatt av barnets beste og bosette deg slik at din sønn kan ha regelmessig samvær med sin far? Jeg går ut fra at din kjæreste bor sammen med deg i Norge. Hvorfor endre på det? Du er ikke fri til å ta slike avgjørelser når du har barn.

Da signerer jeg denne! Velger man å få barn for så å gå fra hverandre, da blir man i nærheten og velger barnets beste over sine egne valg!

Nei, vi har sikkert igjen grunn til å gi ut våre meninger, når det ikke er det som er ønsket i HI, men flaten ta så provosert man kan bli på barns vegne!

Anonymous poster hash: f191a...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette må du jo ta et møte med barnefaren og barnet om. Er jo ikke bare-bare for er barn å flytte til et annet land, heller. Han er allerede i skolealder. Skal han gå på fransk skole, da?

Ta opp med barnefaren og barnet? Hallo, det er da mye bedre å spørre her på kvinneguiden? Så kan vi heller avgjøre dette her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har lov, men er det en god idé å ta barnet så langt unna faren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Ta opp med barnefaren og barnet? Hallo, det er da mye bedre å spørre her på kvinneguiden? Så kan vi heller avgjøre dette her?

Er jo såklart også lov til å få innspill her da. Ordla meg kanskje litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette TS, flyttet til Spania og skal bo her alene i hele oermisjonen med babyen min. Det bli masse drama mellom meg og BF, og familien generelt, så jeg følte ikke jeg ville få den rolige og trivelige barselsperioden jeg trenger hjemme i Norge. Har ikke angret et sek.

Anonymous poster hash: 3814a...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...