Gå til innhold

alene mor flytte til utlandet (Frankrike) med barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har full omsorg til gutten min 7år. Han er hos faren annen hvert helg.

Kjærest og jeg skal gifte oss i Juli. Har tenkt å bo i Frankrike hos han.

Men jeg lurte på om det er lov å flytte med ungen?

Han skal selvfølgelig komme om sommeren 4-6 uker til faren. Og vi kan bytte på bursdager, jul, påske osv...

Anonymous poster hash: 82aa4...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier faren til det da? Og guttungen?



Anonymous poster hash: a6ecb...945
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lov eller ikke vet jeg egentlig ikke så mye om, men tviler på at du kan gjøre det uten fars samtykke hvis dere har felles foreldreansvar.

Men... Og det er et STORT men... Hvordan i all verden kan du tenke på å ta barnet vekk fra muligheten til å være sammen med sin far regelsmessig?

Det er for meg helt uforståelig og virker veldig egoistisk.

Kanskje det er et alternativ og la barnet bo hos far.

Anonymous poster hash: a86b7...391

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Dette må du jo ta et møte med barnefaren og barnet om. Er jo ikke bare-bare for er barn å flytte til et annet land, heller. Han er allerede i skolealder. Skal han gå på fransk skole, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere felles foreldreansvar? Om foreldreansvaret er felles kan du ikke flytte barnet ut av landet uten fars samtykke. Har du foreldreansvaret alene kan du flytte gutten ut av landet, men du har 6 ukers flyttevarsel og far kan gå til sak for hovedomsorgen.



Anonymous poster hash: c805c...091
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt time hos familievern kontoret. Gutten min er det ok for han. men jeg synes han er alt for liten å bare høre med han. Faren hans er den typen som har ikke gjort noe for bursdagen hans. 2 ganger måtte han reise til kjæresten når det var bursdagen til gutten. Hadde konflikt med han om kjærligheten hans som ikke var snill med ugen min. Han sa at han ikke ville bli involvert. Jeg måtte kontakte barnevernet og det gikk langt. Stoler ikke på han helt. Av ig til henter han ikke ungen. :(

Anonymous poster hash: 82aa4...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne linken er fra 2012 så jeg vet ikke om svaret fortsatt er gyldig. Går ut fra at dere har felles foreldreansvar i og med at faren har samvær, i så fall kan du ikke ta med deg gutten uten farens tillatelse.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2012/Hvilke-rettigheter-har-jeg-som-far/

Er det slik at dere har felles foreldreansvar skal du også innvolveres i beslutninger som knytter seg til behandling, valg av trossamfunn, type skole m.v. Mor kan heller ikke flytte utenlands med barnet uten ditt samtykke. Hun skal også varsle deg dersom hun flytter innenfor landets grenser.



Anonymous poster hash: a6ecb...945
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom far og barn har et godt forhold synes jeg ikke du skal gjøre det.

Barnet kan ta skade av å "miste" venner og familie på en sånn måte. Hva synes besteforeldrene til gutten og hva tror du gutten ville tenkt selv?

Er sønnen din sensitiv ol?

Tror du bør rådføre deg med noen eksperter som har greie på familieforhold og sosialisering i barndommen

#Så at vi postet samtidig

Endret av Personenmeg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fumll ansvar.

Anonymous poster hash: 82aa4...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fumll ansvar.

Anonymous poster hash: 82aa4...85a

Da kan du uten fars samtykke flytte barnet ut av landet.

Anonymous poster hash: c805c...091

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du jo ta et møte med barnefaren og barnet om. Er jo ikke bare-bare for er barn å flytte til et annet land, heller. Han er allerede i skolealder. Skal han gå på fransk skole, da?

De har internasjonale skoler i Frankrike, mange norske barn som går der, educate yourself...

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom far og barn har et godt forhold synes jeg ikke du skal gjøre det.

Barnet kan ta skade av å "miste" venner og familie på en sånn måte. Hva synes besteforeldrene til gutten og hva tror du gutten ville tenkt selv?

Er sønnen din sensitiv ol?

Tror du bør rådføre deg med noen eksperter som har greie på familieforhold og sosialisering i barndommen

#Så at vi postet samtidig

Jeg kjenner mange som har flyttet utenlands med foreldrene noen år pga jobb osv, de har enten gått på norske skoler eller internasjonale skoler, de har ikke tatt noe skade av det i det hele tatt! Tvert imot har de fått et anent syn på verden og medmennesker, og fått oppleve en annen kultur på nært hold. De som får oppleve noe slikt igjennom barndommen har hovedsakelig hatt veldig gode positive opplevelser og hatt med seg denne lærdommen inn i voksenlivet. Frankrike er et sivilisert land, som kun ligger 2 timers flytur fra Oslo, det er ikke all verden.

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hva betyr fullt ansvar?

Mener du at du har hovedomsorgen for barnet?

Med mindre far er skadelig for barnet mener jeg det er feil å ta barnet bort fra regelmessig samvær med far. Hvorfor kan ikke du oppføre deg som en mor som er opptatt av barnets beste og bosette deg slik at din sønn kan ha regelmessig samvær med sin far? Jeg går ut fra at din kjæreste bor sammen med deg i Norge. Hvorfor endre på det? Du er ikke fri til å ta slike avgjørelser når du har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr fullt ansvar?

Mener du at du har hovedomsorgen for barnet?

Med mindre far er skadelig for barnet mener jeg det er feil å ta barnet bort fra regelmessig samvær med far. Hvorfor kan ikke du oppføre deg som en mor som er opptatt av barnets beste og bosette deg slik at din sønn kan ha regelmessig samvær med sin far? Jeg går ut fra at din kjæreste bor sammen med deg i Norge. Hvorfor endre på det? Du er ikke fri til å ta slike avgjørelser når du har barn.

Herregud, at det går an. Nå får du ta deg sammen, hvorfor kan ikke du oppføre deg generelt? Det er da mange som flytter utenlands for jobber osv. DEt er ikke langt til Frankrike, barnet vil jo få sett faren mye allikevel.

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr fullt ansvar?

Mener du at du har hovedomsorgen for barnet?

Med mindre far er skadelig for barnet mener jeg det er feil å ta barnet bort fra regelmessig samvær med far. Hvorfor kan ikke du oppføre deg som en mor som er opptatt av barnets beste og bosette deg slik at din sønn kan ha regelmessig samvær med sin far? Jeg går ut fra at din kjæreste bor sammen med deg i Norge. Hvorfor endre på det? Du er ikke fri til å ta slike avgjørelser når du har barn.

HI spør ikke hva vi mener. Hun spør om hun har lov og med fullt foreldreansvar så har hun lov.

Hva vi mener om det er nok ikke relevant for HI.

Anonymous poster hash: c805c...091

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HI spør ikke hva vi mener. Hun spør om hun har lov og med fullt foreldreansvar så har hun lov.

Hva vi mener om det er nok ikke relevant for HI.

Anonymous poster hash: c805c...091

Signerer denne!

Anonymous poster hash: 980d8...bf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Herregud, at det går an. Nå får du ta deg sammen, hvorfor kan ikke du oppføre deg generelt? Det er da mange som flytter utenlands for jobber osv. DEt er ikke langt til Frankrike, barnet vil jo få sett faren mye allikevel. Anonymous poster hash: 980d8...bf2

Hadde du likt at faren til ditt barn hadde flyttet til Frankrike med ditt barn slik at regelmessig samvær ble forhindret og du fikk fordyret reise for barnet - som du må være med å dekke - bare fordi hun kan?

Det er selvsagt ikke et problem at mor OG far flytter sammen til utlandet for å jobbe. Det er når den ene forelderen tar seg til rette "fordi de kan" og forhindrer samvær at det er et problem. Så lenge samværsforelderen ikke er til skade for barnet synes jeg at flytting langt bort fra barnet er i strid med barnets beste, helt uavhengig om bostedsforelder kan gjøre det "med loven i hånden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

HI spør ikke hva vi mener. Hun spør om hun har lov og med fullt foreldreansvar så har hun lov.Hva vi mener om det er nok ikke relevant for HI. Anonymous poster hash: c805c...091

Jeg forstår at hun kan det med medhold i loven. Moralsk og etisk er hun på viddene - og det hører også innunder hva hun kan og ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI spør ikke hva vi mener. Hun spør om hun har lov og med fullt foreldreansvar så har hun lov.

Hva vi mener om det er nok ikke relevant for HI.

Anonymous poster hash: c805c...091

Hun har lov til å flytte ja, men hun må gi beskjed 6 uker i forveien. Faren har mulighet til å trekke det for retten, og så tar retten en avgjørelse basert på hva de mener er best for barnet.

Anonymous poster hash: a6ecb...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...