Gå til innhold

Lov med ris på stumpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde skilte foreldre som barn og min mor brukte aldri vold eller trusler, mens min far pleide å rise meg på rumpen og komme med trusler. Det gjorde til at jeg ble litt redd han. Er det det man ønsker å oppnå med barnet sitt? At barn skal være redd for å gjøre/si noe galt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter ikke på noen tall eller bevis, men det bør være en tankevekker at veldig mange voksne sliter med psyken idag. Kan det være en sammenheng med at det var vanligere med fysisk avstraffelse før?

Man slår ikke andre mennesker for å få viljen sin. Uansett alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM, on 25 Mar 2015 - 08:03, said:

Jeg sitter ikke på noen tall eller bevis, men det bør være en tankevekker at veldig mange voksne sliter med psyken idag. Kan det være en sammenheng med at det var vanligere med fysisk avstraffelse før?

Man slår ikke andre mennesker for å få viljen sin. Uansett alder.

Ny forskning har vist at det er psykisk vold mot barn som fører til mest psykisk lidelse i voksen alder. Vi har ikke lov å slå barn i Norge, men det sikkert flere foreldre som igjen og igjen kaller sine barn, dum, feit,skulle ønske du aldri var født, du skulle vært mer lik din søster/ bror etc. Denne volden er usynlig, lager ingen blåmerker på utsiden, men er langt mer skadelig enn for eksempel fysisk vold. Anonymous poster hash: 4745a...dcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny forskning har vist at det er psykisk vold mot barn som fører til mest psykisk lidelse i voksen alder. Vi har ikke lov å slå barn i Norge, men det sikkert flere foreldre som igjen og igjen kaller sine barn, dum, feit,skulle ønske du aldri var født, du skulle vært mer lik din søster/ bror etc. Denne volden er usynlig, lager ingen blåmerker på utsiden, men er langt mer skadelig enn for eksempel fysisk vold. Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Godt poeng. Vil tro begge deler er ekstremt skadelig for barna. Både mens det pågår, og senere i livet. Vanskeligere å oppdage psykisk vold såklart. Mørketallene er nok store.

Det er uansett noe fryktelig galt med et menneske som forsvarer og/eller selv utøver vold mot barn. Enten det er fysisk eller psykisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass..

Heldigvis har det ingen betydning hva du syns det på sin plass eller ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere/de som kaller det 'ris på stumpen' bagatelliserer vold mot barn. Korporlig avstraffelse, fysisk avstraffelse av barn, heter det! Og det er ikke lov mot voksne heller, uansett hvor mye man fortjener det, eller den som utøver volden mener det virker og er effektivt.

'Ris, klask, dask' uansett sted på kroppen, det er slag. Det er vold. Det er korpolig avstraffelse. Hvorfor pisker vi ikke mordere i fengslene, de har jo fortjent straff? Det er fordi det er barbarisk, det virker ikke forebyggende, det strider mot menneskerettighetene, vi har lovverk mot det også. Enda det gjelder voksne som virkelig burde fått litt vett og folkeskikk banka i seg. Men man kan ikke banke noe inn i noen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk straff fører til endring med utgangspunkt i frykt.

Kommunikasjon fører til endring med utgangspunkt i forståelse.

Sistnevnte gir også mer varig endring.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris på rumpen er ikke lov, og var det heller ikke da du var barn. Jeg er født på 70-tallet. Og selv da jeg var barn ble rising kalt for vold og mishandling. Selv om det ikke blir merker eller er grusomt vondt, så er det fortsatt vold, ødeleggende og ulovlig og veldig galt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men blir så irritert av at vold maskeres med slike utrykk, 'ris på stumpen, klask på baken, husbråk.' Det blir ikke mindre vold mot barn at man kaller det 'dasking på pompelompen', det er ikke bråket som kommer fra huset som er problemet, dette er vold i nære relasjoner!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke ris på rompen er så skadelig som mange vil ha det til. Ja jeg vet det er forbudt, men psykisk skadelig på lengre sikt, nei det tror jeg faktisk ikke ( hos de fleste). Tror det er langt verre for et barn å bli utsatt for psykisk vold fra sine foreldre, nå er det også forbudt men tror det er langt flere foreldre her i Norge som regelrett trakasserer sine barn psykisk, men det snakkes svært lite om. All vekt legges på mild fysisk avstraffelse, og dens såkalte skadelige effekt, dermed glemmes barna som utsettes for grov psykisk vold. Disse barna vet ikke engang at de utsettes for vold for den snakkes jo ikke om, i stedet får de ødelagt sin selvfølelse og vokser opp i den tro at de er elendige mennesker som ikke engang foreldrene kan elske. Selvfølgelig er ingenting svart hvitt,det beste er selvsagt at barn ikke blir utsatt for vold overhodet, at man geleider de gjennom barndommen med kjærlighet og rettledning.



Anonymous poster hash: 4745a...dcf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke ris på rompen er så skadelig som mange vil ha det til. Ja jeg vet det er forbudt, men psykisk skadelig på lengre sikt, nei det tror jeg faktisk ikke ( hos de fleste). Tror det er langt verre for et barn å bli utsatt for psykisk vold fra sine foreldre, nå er det også forbudt men tror det er langt flere foreldre her i Norge som regelrett trakasserer sine barn psykisk, men det snakkes svært lite om. All vekt legges på mild fysisk avstraffelse, og dens såkalte skadelige effekt, dermed glemmes barna som utsettes for grov psykisk vold. Disse barna vet ikke engang at de utsettes for vold for den snakkes jo ikke om, i stedet får de ødelagt sin selvfølelse og vokser opp i den tro at de er elendige mennesker som ikke engang foreldrene kan elske. Selvfølgelig er ingenting svart hvitt,det beste er selvsagt at barn ikke blir utsatt for vold overhodet, at man geleider de gjennom barndommen med kjærlighet og rettledning.

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Jeg er sjokkert over at folk kan bagatellisere vold (ris på rumpen) fordi noe annet (psykisk vold) er verre. Der finnes ALLTID noe verre! ALLTID! Folk blir torturert på det groveste! Det betyr ikke at vi kan bagatellisere at folk blir mishandlet hverken fysisk eller psykisk!!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo godt lyve og si at jeg tror at ris på rompen er veldig, veldig ille men jeg synes faktisk ikke det. Det må jo være lov å mene noe annet enn det flertallet mener..eller? Jeg har vært mye ute og reist og vet at ris på rompen anses som en meget mild fysisk avstraffelse ute i den store verden, det er altså vi i Norge som anser dette som særdeles grovt, de fleste foreldre ute i den store verden anser dette som en meget mild korreksjon.

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleide å få plutselige, harde ørefiker, ble tatt hardt i og ristet osv.

Kan ikke si det har gjort meg Vel...

Anonymous poster hash: 870de...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo godt lyve og si at jeg tror at ris på rompen er veldig, veldig ille men jeg synes faktisk ikke det. Det må jo være lov å mene noe annet enn det flertallet mener..eller? Jeg har vært mye ute og reist og vet at ris på rompen anses som en meget mild fysisk avstraffelse ute i den store verden, det er altså vi i Norge som anser dette som særdeles grovt, de fleste foreldre ute i den store verden anser dette som en meget mild korreksjon.

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Du kan synes hva du vil, så lenge du ikke riser barna dine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man som voksen har tapt enhver kamp og respekt hvis man tyr til fysisk eller psykisk avstraffelse, og i mine øyne er "nå blir mamma skuffet" (manipulasjon) like ille som "hører du ikke etter nå så blir det ris"

Men, jeg skulle likevel gjerne sett de linkene til dere som henviser til "nyere forskning" som knytter oppdragelsen hvor en "dask" var helt greit til dagens mange psykiske tilfeller...

En forelder er en trygg voksen som setter grenser, trygge og klare grenser for ens beste, kanskje i form av at en handling får en konsekvens men man kan stole på at den voksne vil en vel -

Ingen som hverken spiller på samvittigheten din, truer, slår eller på annen måte tukter deg vil deg vel.

"- ferdig snakket."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at ris er et stort overtramp. Det gjør vondt og det er utrolig ydmykende. Man ville ikke gjort det mot en voksen, hvorfor fortjener ikke barn den samme beskyttelsen?



Anonymous poster hash: f1b82...629
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man som voksen har tapt enhver kamp og respekt hvis man tyr til fysisk eller psykisk avstraffelse, og i mine øyne er "nå blir mamma skuffet" (manipulasjon) like ille som "hører du ikke etter nå så blir det ris"

Men, jeg skulle likevel gjerne sett de linkene til dere som henviser til "nyere forskning" som knytter oppdragelsen hvor en "dask" var helt greit til dagens mange psykiske tilfeller...

En forelder er en trygg voksen som setter grenser, trygge og klare grenser for ens beste, kanskje i form av at en handling får en konsekvens men man kan stole på at den voksne vil en vel -

Ingen som hverken spiller på samvittigheten din, truer, slår eller på annen måte tukter deg vil deg vel.

"- ferdig snakket."

Hehe 'Nå blir mamma skuffa' ja det er en klassiker. Kanskje mamma skal ta litt ansvar for sine egne følelser, og ikke pålegge barn ansvaret for mors ve og vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med ris på rumpa? Et fjærlett klaps, eller klaps med full makt?

Som barn fikk jeg ris, som var min far som slå, flere ganger, med flat hånd. Slagene var harde. Jeg fikk store blåmerker på hele baken, og det var vondt å både gå og sitte i dagene etterpå.

Til dere som mener at det er riktig å gjøre slikt mot barn, fordi barna gjør noe galt: Ville det være riktig om fremmede som mener at dere gjør noe galt, f.eks. sniker på bussen, å holde dere fast og denge løs på baken deres? Rive dere i hørene eller klapse dere på kinnene?



Anonymous poster hash: 6bf11...bef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er galt med deg!!!

Jeg fikk en dask på stumpen som barn, men det gjorde mamma aldri igjen, for jeg ble så sjokkert og tok det veldig hardt og avviste henne, og hun slet med å få tillit til meg igjen.

Jeg glemmer det aldri, og jeg er egentlig glad det bare ble med den dasken. Hadde hun fortsatt med dette ville jeg fått store psykiske problemer, og jeg hadde ikke orket å ha kontakt med henne.

Jeg sliter psykisk idag pga andre traumer, men om man ikke tåler å bli tatt hardt i og det fremmer problemer som ligger latent i kroppen, så er det en uting.

Jeg vet om en eldre dame som bare lo av folk som slo henne og kjeftet på henne, men jeg tror nok det slet på henne også ...

Hvis du liker å slå, så får du heller få noen til å spanke deg, men ikke slå andre da det er et veldig følsomt område og du kan ødelegge så utrolig mye!

Anonymous poster hash: f69a0...eb2

Da er du skrall mellom øra om dask på rumpa kunne gitt deg store psykiske problemer.... Heldigvis er de fleste barn litt bedre psykisk skrudd sammen.

likevel er det ikke greit med fysisk avstraffelse av barn. Men reaksjon på dårlig oppførsel bør de få. Nå får mye unger lov til å oppføre seg som reale drittunger uten reaksjon.

Anonymous poster hash: 20951...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...