Gå til innhold

Lov med ris på stumpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner en søskenflokk som fikk "litt ris" og ble dratt i ørene, som straff. Når de ikke hørte. Eller kom for sent inn. Eller søkte vann utover middagsbordet.

Foreldrene har mistet alt av omsorg og ansvar.

Endret av duplexx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine brukte også fysisk avstraffelse, og jeg vil påstå at det har påvirket meg negativt og bidratt til at jeg er veldig usikker, blir fort redd og føler meg mindre verdt enn alle andre. Kommer aldri i verden til å oppdra mine barn på den måten. Ikke engang hunden min blir straffet fysisk - det går an å forsterke det positive og ignorere det negative hos både barn og dyr. Barn forstår snakking. Fysisk avstraffelse er etter min mening et tegn på at man ikke vet hva man driver med og ikke har kontroll.



Anonymous poster hash: 01147...254
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine brukte også fysisk avstraffelse, og jeg vil påstå at det har påvirket meg negativt og bidratt til at jeg er veldig usikker, blir fort redd og føler meg mindre verdt enn alle andre. Kommer aldri i verden til å oppdra mine barn på den måten. Ikke engang hunden min blir straffet fysisk - det går an å forsterke det positive og ignorere det negative hos både barn og dyr. Barn forstår snakking. Fysisk avstraffelse er etter min mening et tegn på at man ikke vet hva man driver med og ikke har kontroll.

Anonymous poster hash: 01147...254

:klem:

Anonymous poster hash: 71503...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 90 prosent av verdens barn blir straffet fysisk av sine foreldre. Hvis det skulle være så skadelig som noen her påstår så hadde 90 prosent av disse barna endt opp med psykiske problemer når de ble voksen og det stemmer jo ikke. Nå snakker jeg ikke om grov vold ala knukkete ben og armer og lignende!

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt vanlig å rise, gi ørefik, dra barnet etter ørene, lugge, klupe m.m. på 90-tallet, ja.

Anonymous poster hash: 4ae68...b48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 90 prosent av verdens barn blir straffet fysisk av sine foreldre. Hvis det skulle være så skadelig som noen her påstår så hadde 90 prosent av disse barna endt opp med psykiske problemer når de ble voksen og det stemmer jo ikke. Nå snakker jeg ikke om grov vold ala knukkete ben og armer og lignende!

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Det var helt vanlig å rise, gi ørefik, dra barnet etter ørene, lugge, klupe m.m. på 90-tallet, ja.

Anonymous poster hash: 4ae68...b48

Men hva søren er poenget?

Kanskje ikke alle tar skade av det, men det at noen gjør det er faktisk grunn nok til å la være. Klarer man ikke oppdra barna sine uten fysisk straff burde man melde seg på kurs for sinnemestring og barneoppdragelse så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 01147...254

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffelattn

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?

Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Nei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Det var helt vanlig å rise, gi ørefik, dra barnet etter ørene, lugge, klupe m.m. på 90-tallet, ja.

Anonymous poster hash: 4ae68...b48

Jeg vokste opp tidligere enn dette...er langt over 40 men: har aldri opplevd noe av dette. Har ikke fått med meg at dette skulle ha vært "vanlig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Ca 90 prosent av verdens barn blir straffet fysisk av sine foreldre. Hvis det skulle være så skadelig som noen her påstår så hadde 90 prosent av disse barna endt opp med psykiske problemer når de ble voksen og det stemmer jo ikke. Nå snakker jeg ikke om grov vold ala knukkete ben og armer og lignende!

Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Høres merkelig ut...hvor har du hentet tallet 90% fra?! Det kan ikke stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for eksempel aldri rist et barn, men samtidig tenker jeg, er måten vi oppdrar barn på i Norge så mye mer perfekt? Snakke, snakke og snakke med barnet, men hva hvis det ikke hjelper, skal man da sette seg ned og snakke enda mer, forklare igjen og igjen? Noen barn er enkle å oppdra, de hører og lyer, men hva med de barna som er født med et langt staere temperament, man snakker og forklarer, barnet er helt enig, men så går det noen dager og så er det påan igjen, barnet gjør akkurat det det er blitt forklart er forbudt. Ny snakke og forklaringsrunde..



Anonymous poster hash: 4745a...dcf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Rent pedagogisk er det vanskelig å forsvare fysisk avstraffelse. Har man ikke en munn å snakke med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffelattn, on 24 Mar 2015 - 19:56, said:

Høres merkelig ut...hvor har du hentet tallet 90% fra?! Det kan ikke stemme...

Bare søk på corporal punishment of children at home og du vil få opp masse informasjon. De fleste land hvor det er forbudt å slå barn ligger i Europa men selv i Europa er det lovlig i mange land, du finner vel ikke et eneste land i Asia og Afrika hvor det er forbudt å slå barn. Så det er stort sett vi skandinavere som er unntaket, ikke motsatt. Anonymous poster hash: 4745a...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for eksempel aldri rist et barn, men samtidig tenker jeg, er måten vi oppdrar barn på i Norge så mye mer perfekt? Snakke, snakke og snakke med barnet, men hva hvis det ikke hjelper, skal man da sette seg ned og snakke enda mer, forklare igjen og igjen? Noen barn er enkle å oppdra, de hører og lyer, men hva med de barna som er født med et langt staere temperament, man snakker og forklarer, barnet er helt enig, men så går det noen dager og så er det påan igjen, barnet gjør akkurat det det er blitt forklart er forbudt. Ny snakke og forklaringsrunde.. Anonymous poster hash: 4745a...dcf [/quote

Bare for og overføre litt; Jeg har en mann som ikke er spesielt glad i husarbeid!

Jeg maser og maser, men enkelte ting blir aldri gjort!

Forstår jeg deg riktig at du da mener jeg skal rise/klappe til han til slutt?

Tror du virkelig at det hadde gjort situasjonen bedre?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror fysisk avstraffelse av barn ble forbudt i Norge i 1987? Av oss søsken ble alle rist, knepet eller lugget om vi gjorde noe galt, ingen av oss tok skade av det. Sier ikke dermed at noen barn vil ta skade av slik " avstraffelse". Anonymous poster hash: 4745a...dcf

Hvordan vet du at hverken du eller søsknene dine har tatt skade? Dere kunne værr helt snderledes uten avstraffelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Til deg som nevner at du ikke bet om annet dersom "barnet ikke lyder etter mye prat":

Det er fremdeles ikke barn som er problemet. Det er den voksne som ikke er flink nok til å forstå sitt barn og legge opp en plan overfor barnet slik det er.

Barn er forskjellige og de behøver veiledning og råd hele livet. De behøver ALDRI fysiske tilnærminger; det blir for primalt.

Den voksne må trekke pusten dypt og kontrollere seg når barn gjør noe som ikke er "godkjent". Vær kreativ, finn andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt vanlig å rise, gi ørefik, dra barnet etter ørene, lugge, klupe m.m. på 90-tallet, ja. Anonymous poster hash: 4ae68...b48

Det var det ikke. Ikke på 70-tallet, ikke på 80-tallet, ikke på 90-tallet. Men barn som blir utsatt for vold tror det et normalt. Det var ikke normalt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mythic

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?

Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Nei, og det var heller ikke lov i 1990. Jeg kommer aldri til å forstå folk som tror og mener det er greit å rise barn. Riser man voksne når de ikke gjør som man vil? ikke det, nei, Da er det heller ikke greit å gjøre det med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av våre søsken fikk vi dask på rumpa viss vi med vilje gjorde ting vi flere ganger var fortalt vi ikke fikk lov til. Det skjedde bare et par ganger, og vi gjorde det aldri igjen. Flere venner vet jeg også fikk knepet øret eller klask på hendene når de feks knuste en vindusrute med fotball inne etter å få beskjed mange ganger at ball inne ikke var lov feks. Vi er idag alle mentalt balanserte , voksne mennesker, med lykkelige liv og gode jobber så å si at vi ble utsatt for barnemisshandling og streng oppdragelse gir psykiske arr stemmer ikke helt. Det er fult mulig å ha streng oppdragelse (som mange barn trenger mtp hvor ufordraglige og respektløse mange er) og å gi barnet masse kjærlighet, klemmer og ros. Å tro at det kun er svart hvit og at kun det ene er mulig er dumskap.

Det er også viktig å skille mellom vold/å slå et barn og å klaske et barn på rumpa/hendene når de har gjort noe galt. Det første er barnemisshandling, og barn kan ta både fysisk og psykisk skade som selvfølgelig er/burde være straffbart.



Anonymous poster hash: 2d6b8...3b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk ris på rompa en sjelden gang, men ble truet med å få det flere ganger hvis jeg ikke hørte etter. Husker også jeg ble dratt etter ørene engang jeg var ufordragelig å sprang, og min far tok meg igjenn. Og da leide meg etter øret tilbake igjenn. Men det er snakk om veldig få episoder i oppveksten.

Jeg har ikke tatt noe skade av det, og har et godt forhold til mine foreldre og de var gode foreldre tross alt.

Eneste jeg husker jeg hadde stor respekt for min far og null for min mor. For hun gjorde ikke det samme eller truet med det. Så når min far ikke var hjemme så tørte jeg å gjøre mere opprør mot min mor istedet. For det tørte jeg sjeldent når min far var hjemme.

Men mot barnebarna sine er han ikke så streng som han var mot oss. Og gjør ikke noe fysisk mot de. De tvinner han rundt lille fingeren. Og er verdens beste bestefar.

MEN jeg har aldri kunnet gjort det samme mot mine egne barn.



Anonymous poster hash: 7a262...dd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk ris på rompa en sjelden gang, men ble truet med å få det flere ganger hvis jeg ikke hørte etter. Husker også jeg ble dratt etter ørene engang jeg var ufordragelig å sprang, og min far tok meg igjenn. Og da leide meg etter øret tilbake igjenn. Men det er snakk om veldig få episoder i oppveksten.

Jeg har ikke tatt noe skade av det, og har et godt forhold til mine foreldre og de var gode foreldre tross alt.

Eneste jeg husker jeg hadde stor respekt for min far og null for min mor. For hun gjorde ikke det samme eller truet med det. Så når min far ikke var hjemme så tørte jeg å gjøre mere opprør mot min mor istedet. For det tørte jeg sjeldent når min far var hjemme.

Men mot barnebarna sine er han ikke så streng som han var mot oss. Og gjør ikke noe fysisk mot de. De tvinner han rundt lille fingeren. Og er verdens beste bestefar.

MEN jeg har aldri kunnet gjort det samme mot mine egne barn.

Anonymous poster hash: 7a262...dd5

Utfra det du skriver så virker det som at du var mer REDD for faren din, en for moren din. Og tok det ut på din mamma, at du ble mishandlet.

------------

Dere som synes det er ok med fysisk avstraffelse. At DERE synes det er ok, betyr ikke at det er ok i samfunnet. Det er fortsatt ulovlig. Takk og lov.

Ville dere synes det er ok om deres ektefelle/samboer dasket til dere om dere gjør noe uønsket? Eller kanskje dere allerede gjør det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...