Gå til innhold

Lov med ris på stumpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?



Anonymous poster hash: 9cb68...b15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er ikke lov.



Anonymous poster hash: 69d7c...f98
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man gir is istede.

Anonymous poster hash: 7dab2...e1a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk avstraffelse av barn, elever, ektefeller, samboere, kriminelle eller andre er ikke lov i Norge.

Det viser seg at fysisk avstraffelse brukt i barneoppdragelse er lite effektivt og kan gi barnet varige skader.

Selv om du ikke har fått varige skader betyr det ikke at andre barn ikke kan få varige skader.



Anonymous poster hash: 12455...ba0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?

Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Om du finner noen som vil rise deg i dag er ikke det så uvanlig om begge er over 18 og samtykker.

Anonymous poster hash: eaed8...809

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke lov å slå barn i Norge.

Nei, man gir is istede.

Anonymous poster hash: 7dab2...e1a

Unnskyld, men.. :skratte:



Anonymous poster hash: 905fc...839
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass..

Hvilken effekt skal det ha?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris? Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Ingenform for fysisk avstraffelse/krenkelse mot barn er lovlig i Norge i dag. Flere har blitt dømt for å slå barn de siste året.

Anonymous poster hash: c1b6e...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, og det er ikke noen hensiktsmessig måte å oppdra barn på.



Anonymous poster hash: 0c35e...ad7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?

Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Foreldrenes rett til avstraffelse av barn ble opphevet allerede i 1972.

Så sent som i 2008 ble det vedtatt forbud mot

  • dask på rumpa
  • ørefik
  • klaps på fingrene
  • klype barnet
  • riste barnet
  • dytte barnet

Anonymous poster hash: 71503...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris som barn og er født i 1990. Er det ikke lov idag med ris?

Anonymous poster hash: 9cb68...b15

Jeg er også født i 1990, men det var ikke lov til å rise barn den gang heller. Jeg tror jeg har fått en dask en gang... muligens to, men det hadde ikke noe nytte for seg. Jeg ble bare veldig sint.

Jeg vet om flere som ble født i 90 som sier de fikk ris og som ikke visste at det var ulovlig før jeg sa det til dem. De trodde det var lov enda!

Jeg kjenner at jeg blir sint og skuffet over Norge når barn ikke er klar over at sånt ikke er lov. Hvordan skal de kunne si ifra når de tror at foreldrene deres kan gjøre som de vil? :(

Anonymous poster hash: f1b82...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass..

Herregud, hva er galt med deg!!!

Jeg fikk en dask på stumpen som barn, men det gjorde mamma aldri igjen, for jeg ble så sjokkert og tok det veldig hardt og avviste henne, og hun slet med å få tillit til meg igjen.

Jeg glemmer det aldri, og jeg er egentlig glad det bare ble med den dasken. Hadde hun fortsatt med dette ville jeg fått store psykiske problemer, og jeg hadde ikke orket å ha kontakt med henne.

Jeg sliter psykisk idag pga andre traumer, men om man ikke tåler å bli tatt hardt i og det fremmer problemer som ligger latent i kroppen, så er det en uting.

Jeg vet om en eldre dame som bare lo av folk som slo henne og kjeftet på henne, men jeg tror nok det slet på henne også ...

Hvis du liker å slå, så får du heller få noen til å spanke deg, men ikke slå andre da det er et veldig følsomt område og du kan ødelegge så utrolig mye!

Anonymous poster hash: f69a0...eb2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er synd at barn ikke vet at det er lov.

Jeg ble riset en gang, og jeg husker det fremdeles veldig godt. Følte det veldig krenkende, og kan i dag som 35-åring gjenoppleve hele situasjonen.



Anonymous poster hash: 2770a...ba8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over - jeg er forresten født i 1981, men det var allerede forbudt å slå barnpå 60-tallet.
Dette vet jeg fordi de jeg kjenner som ble vokste opp før 60-tallet ble slått, men når barneloven kom på 60-tallet ble ingen av de rørt, og de fortalte at de voksne pratet om at nå kunne de ikke slå barna mer, for da kunne de voksne bli straffet og få bøter/havne i fengsel.

Heldigvis går verden fremover, og jeg håper det blir en lov mot psykisk mishandling og straff også...



Anonymous poster hash: f69a0...eb2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg over denne 35-åringen, altså!

Se hashtag, jeg siktet til innlegg 14.



Anonymous poster hash: f69a0...eb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 35 du over... burde du ikke vært født i 1980? :P



Anonymous poster hash: f1b82...629
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fysisk avstraffelse av barn ble forbudt i Norge i 1987? Av oss søsken ble alle rist, knepet eller lugget om vi gjorde noe galt, ingen av oss tok skade av det. Sier ikke dermed at noen barn vil ta skade av slik " avstraffelse".



Anonymous poster hash: 4745a...dcf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dask eller to over stumpen når barnet har gjort noe galt synes jeg er helt på sin plass..

Det er helt på sin plass hvis målet er å ydmyke barnet, skape frykt og lære barnet at vold er en ok løsning på problemer i alle fall.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...