Gå til innhold

Når dere snakker med utlendinger?


Eli0102

Anbefalte innlegg

Hvis dere skriver med folk dere kjenner fra andre land, og skriver da på engelsk, hvordan sier dere hei? haha. Altså pleier dere å bruke Hi, Hello, Hey eller hva?

Er alltid usikker på hvem jeg burde bruke eller om det finnes enda fler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på, men bruker vanligvis "what's cooking, good looking?"

Anonymous poster hash: a101b...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på, men bruker vanligvis "what's cooking, good looking?"

Anonymous poster hash: a101b...b3c

haha makan

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hvem det er. En nær venninne, en jeg flørter med, gamle sjefen eller et formelt brev f.eks. Men om det er noen jeg ikke kjenner og tonen bør være formell/høflig blir det vel kjedelige hi/hello .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi (navn) eller Hello.

Noen ganger også good morning/evening/afternoon.

Kommer helt an på hvem det er.



Anonymous poster hash: 3f5e6...6d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker hei, for uansett så vet de jeg er norsk og at det betyr hei.



Anonymous poster hash: 7115f...75b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gia sou" hvis det er én, "gia sas" hvis det er flere. Men Irini på kafeneio Symi sier alltid "hi" med en sånn lang hai på slutten, og da blir det lett til at jeg svarer med samme fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på sammenheng. I en epost skriver jeg som regel Hello eller Greetings,
på gata / face 2 face sier jeg som regel Hey, på tinder eller lignende blir det "Hi"



Anonymous poster hash: f3f1d...e80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gia sou" hvis det er én, "gia sas" hvis det er flere. Men Irini på kafeneio Symi sier alltid "hi" med en sånn lang hai på slutten, og da blir det lett til at jeg svarer med samme fisk.

haha hø, og hva slags språk er detta? Jeg tenkte på engelsk da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er gresk. 

Ti poeng til deg! Forresten er jeg alltid litt usikker når jeg transkriberer. "Gi" uttales som norsk j, og "ou" som norsk o. Og egentlig er det jo jeg som er utlendingen her, ikke grekerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Ti poeng til deg! Forresten er jeg alltid litt usikker når jeg transkriberer. "Gi" uttales som norsk j, og "ou" som norsk o. Og egentlig er det jo jeg som er utlendingen her, ikke grekerne.

 

Takk takk! Er en av de yderst få tingene jeg har fått med meg fra min greske kollega. Men bare det at du kan gresk - respekt, unge mann! "I am in awe" må jeg si i mangel av det norske uttrykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Sier bare "hi", "hello" eller "good morning, good evening etc.". På mail begynner jeg ofte med "Greetings" eller "Dear Sir/Professor (tittel) + etternavn" om det er til noen på universitetet eller noe. 

De fleste i engelskspråklige land sier bare "hi" altså. Det er helt vanlig når man hilser på venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Er en av de yderst få tingene jeg har fått med meg fra min greske kollega. Men bare det at du kan gresk - respekt, unge mann! "I am in awe" må jeg si i mangel av det norske uttrykket. 

 

Ελλυνικα δεν ειναι τοσο δυσκολο.  Γεια σου, γεια σασ. Καλη μερα! Καλη σπερα!

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Ελλυνικα δεν ειναι τοσο δυσκολο.  

 

Wow! To som kan gresk, og hvis jeg ikke tar helt feil, er både du og Pawn Hearts ganske så språkbevandrede. 

 

Har ikke den ringeste anelse hva som står der, dog. "Ellunika den einai toso durkolo"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! To som kan gresk, og hvis jeg ikke tar helt feil, er både du og Pawn Hearts ganske så språkbevandrede. 

 

Har ikke den ringeste anelse hva som står der, dog. "Ellunika den einai toso durkolo"?

 

Med norske bokstaver og noenlunde uttale: "Ellinika den ine toso (tåså) diskolo (diskålå)." "Gresk er ikke så vanskelig".

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett "hei" når jeg prater med briter. Spesielt når jeg bodde der borte i en by med tjukk accent, så er det greit å få folk til å forstå at jeg er utlending og dermed pratet litt saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Med norske bokstaver og noenlunde uttale: "Ellinika den ine tåså diskålå." "Gresk er ikke så vanskelig".

 

Aha! Jo, det der ser vrident ut, Arabella. :fnise: 

Du har et veldig godt språkøre(er det ikke seks-sju språk du behersker?); jeg derimot er tonedøv, bedriver grammatisk kjetteri og glimrer bare til med kaudervelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...