Gå til innhold

Stor hemoride


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hadd en forsåvidt liten hemoride. Nå har den plutselig fått en bror og blitt større. Denne "broren" er nærmest svart, fylt med blod. Og den har blødd siden jeg var på do imorges. sprutblør ikke men det kommer hele tiden friskt blod der.

Er det noe håp om å fikse dette på egen hånd? Har en gel liggende beregnet på dette men den har jo ikke funka før.

Er redd og det gjør veldig vondt. Har så liten lyst til å dra til legen,ser for meg at den på opereres bort. Hvor flaut er vel ikke det!?

Noen trøstende ord og råd å få her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber selv på sykehjem og møter mange med det samme problemet. Det finnes deverre ingen ting som ta hemoroiden vekk, men som du selv nevner så er det noen salver. Men disse er kun lindre plagene. Men det anbefales å kontakte legen etter et par uker dersom dette ikke funker.

Du kan kanskje få mer info på denne sidne:

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/hemoroider?gclid=CJmEvpCx3qoCFYm_zAodMjd35w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god effekt av salve, synes Scheriproct er best. Prøv, smør deg flere ganger om dagen. Virker det ikke innen noen dager så kan det være greit å gå til lege. Det føles veldig flaut for deg, men legen bryr seg virkelig ikke. Det er veldig normalt å ha hemoroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god effekt av salve, synes Scheriproct er best. Prøv, smør deg flere ganger om dagen. Virker det ikke innen noen dager så kan det være greit å gå til lege. Det føles veldig flaut for deg, men legen bryr seg virkelig ikke. Det er veldig normalt å ha hemoroider.

Det er den salven jeg bruker! Krysser fingrer og tær for at det funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk at det er flaut å komme til legen med hemorider. Det er absolutt ikke uvanlig, og tenk på alt det legene ser i løpet av en dag. Om hemoridene plager deg og er smertefulle ville jeg svelget stolthelten og dratt til legen om jeg var deg. Vil tro det foretas mang en bortskjæring av hemorider hver dag :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om man skal skjære bort en hemoride,hvordan blir det å gå på do etter det da? For å eeehhm...drite tenker jeg. Må jo revne opp såret da?

Æsj,må vel ringe legen på mandag. GU gjør meg ingenting. Men undersøkelse av en hemoride føles helt forfærdelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, om man skal skjære bort en hemoride,hvordan blir det å gå på do etter det da? For å eeehhm...drite tenker jeg. Må jo revne opp såret da?

Æsj,må vel ringe legen på mandag. GU gjør meg ingenting. Men undersøkelse av en hemoride føles helt forfærdelig ut.

Det kan legen din svare på, men jeg vil da tro at de syr igjen på en slik måte at stingene ikke revner, men må jo få gå på do. Legen har nok sett mange ulike hemorider, akkurat som h*n har sett uttallige underliv i alle variasjoner, så ikke tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på sykehjem og møter mange med det samme problemet. Det finnes deverre ingen ting som ta hemoroiden vekk

Der tar du feil. Dem kan i disse dager operere dem bort. I mer ekstreme tilfeller fjærner dem faktisk en liten del av endetarmen og syr deg sammen igjenn slik at det "infiserte" området er borte for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil. Dem kan i disse dager operere dem bort. I mer ekstreme tilfeller fjærner dem faktisk en liten del av endetarmen og syr deg sammen igjenn slik at det "infiserte" området er borte for godt.

Sorry! Men jeg mente fjerne dem uten å gå til legen. Altså bare bruke de medisinene som du får på apoteket. Ellers er jeg jo klar over det :gjeiper:

Endret av Maria M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg ville følt at det var mye mer pinlig å gå rundt med en smertefull greie i baken som gjerne hadde fått meg til å gå ganske rart etter hvert, enn det er å ta turen til legen og bli kvitt problemet. Jeg ville også vært stolt over at jeg var i stand til å gjøre det nødvendige for å ta vare på min egen helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry! Men jeg mente fjerne dem uten å gå til legen. Altså bare bruke de medisinene som du får på apoteket. Ellers er jeg jo klar over det :gjeiper:

Som sagt over her så har jeg flere ganger fått bort hemoroider ved hjelpe av kremer. Så sant de ikke er veldig store eller årsaken til hemoroidene er der hele tiden så hjelper kremene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om noen har erfaring med å fjerne dem. Har liksom hørt om så mange som aldri får hjelp, at legen bare anbefaler å bruke salve og det er det. At å fjerne dem er "en siste utvei". Hvorfor er det sånn?

Bodde med en i utlandet som fikk fjernet dem med operasjon. Vedkommende var veldig dårlig i en uke etterpå, og hvergang hin var på do hørte vi smertebrøl i hele huset??! Så en gang på TV (pinlige sykdommer) at det finnes en ny metode å fjerne dem med nå (med en slags tråd eller noe?) som skulle være enklere, blir dette gjort i Norge?

Jeg plages med ITS og har derfor ofte løs avføring. Når jeg i perioder har normal avføring popper hemoridene fram og smertehelvete starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne hemoroider kirurgisk er siste utvei. Det er lange ventetider og ikke så spesielt behagelig. Det går ann å sette strikk rundt dem så de etterhvert detter av, det gjøres av spesialister det også ikke av fastlegen. Jeg har bare lest om det, kjenner ikke om noen som har prøvd det.

Når de skal fjernes kirurgisk (det gjelder også hudfolder som ikke har trukket seg tilbake etter store hemoroider) så skjæres de av, men det sys ikke igjen. Det skal lukke seg selv. Så det sier seg selv at dette ikke er så behagelig og det tar tid før det er bra. Det er visst bedre at det lukker seg selv.

Så salver/stikkpiller er det beste å prøve i første omgang. Og som oftest så virker det. Men har man først fått hemoroider så er sjansene store for at de kommer tilbake siden man da har fått en liten svekkelse i slimhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men,om det er så vanskelig å få fjernet hemorider, man kan jo ikke gå rundt å blø der nede hele tiden heller?

ts her altså..det kommer fremdeles friskt blod fra hemoriden. Er jo ikke så hyggelig å gå på do for å få ut avføring når man vet at man har et sår der. Føler meg skitten og infisert. Dusjer og vasker meg for hver gang jeg gjør nr 2. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men,om det er så vanskelig å få fjernet hemorider, man kan jo ikke gå rundt å blø der nede hele tiden heller?

ts her altså..det kommer fremdeles friskt blod fra hemoriden. Er jo ikke så hyggelig å gå på do for å få ut avføring når man vet at man har et sår der. Føler meg skitten og infisert. Dusjer og vasker meg for hver gang jeg gjør nr 2. nå.

Gå til legen om du ikke får noe effekt av salven eller du blør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om man har en hemorroide? Jeg har aldri hatt problemer med rumpa mi før, men det siste halvåret har jeg slitt med svie i rumpa :( Fikk nettopp typen til å sjekke meg i rumpa og han såg et lite sår på ca en centimeter. Men ingen klumper liksom.. Jeg har av og til en liten blodflekk i trusa.. Kan det være fordi jeg tørker meg for hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer også på om noen har erfaring med å fjerne dem. Har liksom hørt om så mange som aldri får hjelp, at legen bare anbefaler å bruke salve og det er det. At å fjerne dem er "en siste utvei". Hvorfor er det sånn?

Det er "ufarlig" å ha, og smertefult å fjerne. Dermed blir det sett på som både noe som blir nedprioritert, og noe som "ikke er verdt det" for pasientens del.

Blir du ikke tatt på alvor, bytt lege eller gå privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde for å bli kvitt min etter fødsel. Brukte først is(innpakket i plast, ikke isklumpen rett på kulen)Dette minsket størrelsen litt, men hjalp ikke helt. Da tok jeg tak rundt kulen, og klemte forsiktig og jevn ut blodet. Etterpå la jeg på ny is for å minske etterfyllningen av blod. Etter bare få dager med denne metoden, var hemoroiden nesten borte.

Dette gjør vondt, men er effektivt.

Må også nevne at jeg prøvde div salver uten særlig effekt.

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj, klemte på kulen og det tøt ut blod! Blødde som en gris men det har gitt seg nå. Men det sviiiiir. Tror det har dannet seg en ny blodansamling.

Går rundt og føler meg som en stor hemoride. Ringer nok legen om ett par dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...