Gå til innhold

En god film med en svak kvinnekarakter i hovedrollen


Jus sanguinis

Anbefalte innlegg

Kjenner du til noen gode filmer med en svak kvinnekarakter i hovedrollen?

50 shades... men filmen er ikke bra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter og lurer på om True Romance kvalifiserer eller ikke. Men jeg tror den gjør det. Alabama er en fin karakter, men ikke så sterk (med unntak av en scene) og filmen er definitivt veldig bra.

Nå må du ikke provosere feministene her, da. Du vet at Alabama burde ha drept alle horekundene sine, banket opp halliken sin og båret ektemannen Clarence over dørstokken, ikke sant? Men fra spøk til alvor, jeg liker Alabama veldig godt jeg også. True Romance er en god film med en kvinnelig hovedrolle som passer til definisjonen svak, i hvert fall i forhold til den mannlige hovedrollen Clarence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Gravity må da være en god kandidat.

Herreminhatt som jeg satt og gremmet meg over hvor stusselig karakteren til Sandra Bullock var i den filmen.

Edit: Oops, la ikke merke til at du hadde skrevet "god film". Jaja, den fikk i alle fall flust med ufortjente Oscarpriser.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på den grønne diamant.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathilda i Leon er jo et svakt barn (dog sterkt fremført). Må innrømme jeg sliter litt med å finne svake karakterer når de er bra karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hva TS mener med "svak". Kan legge til at det også er vanskelig å forstå hva som menes med "sterk".



Anonymous poster hash: ade33...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er vanskelig å komme på en bra film med en karakter som er gjennomgående svak, er en ab poengterer at det kan være vanskelig dramaturgisk, jeg tror det er et poeng. og at om en ikke overdriver antihelt-greiene veldig blir det kanskje en lite salgbar film?

men jeg tenker at det finnes helt sikkert, og at slike filmer nok kan være knallgode om de er godt laget. Drt er bare jeg som ikke klarer å komme på noen gode eksempler akkurat nå, og det irriterer meg noe innmari.

den første karakteren jeg kommer på er ikke en hovedperson, men mora til "precious" i filmen med samme navn. et eksempel på et virkelig svakt menneske, herregud, det er hjerteskjærende.

og jeg tenker på kirsten dunst i lars von triers melancholia. det er lenge siden jeg har sett den men jeg tror hun kan gå innunder her. det er i alle fall en fantastisk, dyp, film, med sammensatte og kompliserte karakterer, og jeg tror ikke hun kan kalles kun svak. Men hun har mye hjelpeløshet i seg, det har vel alle, på sin egen måte i den filmen, hvem ville ikke det når en venter på verdens undergang, liksom. den tar for seg det å være menneske på en nydelig måte.

og hva med emanuelle siegner sin karakter mimi i filmen "bitter moon", eneste roman polanski filmen jeg har sett jeg har sansen for.. selv om jeg føler filmen har stor "guilty pleasure" faktor så elsker jeg den.

men karakteren mimi har i alle fall ekstremt svake perioder, selv om hun også har perioder med styrke, filmen er... selv om jeg syns den er råmorsom... der er mye.. avmakt og utilstrekkelighet, mennesker som går seg vill i seg selv.

og så tenker jeg på bjørk i "dancer in the dark", var det en svak kvinnekarakter?

hun er ikke svak som menneske i den filmen, det mener jeg ikke, men filmen beskriver en kvinne som er svak på den måten at hun er alene, hun har ikke muligheter til å kjempe seg opp i livet, hun blir syk, utnyttet, hun har ingen til å hjelpe seg, og hun er mor, og kjemper for å overleve og ta seg av barnet sitt,

et portrett av en kvinne som virkelig har mye motstand og lite ytre ressurser, i forhold til status og beskyttelse. og jeg syns å huske det ikke gikk spesielt bra.

veldig lenge siden jeg har sett den filmen, men den er absolutt å anbefale.

Endret av spektralkatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg sliter litt med å finne svake karakterer når de er bra karakterer.

Om ikke annet så er i hvert fall nettopp det poenget mitt. Du sliter med å finne bra svake kvinnelige karakterer nettopp fordi det feministiske samfunnet forventer at du forstår kvinnelig svakhet som dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så er i hvert fall nettopp det poenget mitt. Du sliter med å finne bra svake kvinnelige karakterer nettopp fordi det feministiske samfunnet forventer at du forstår kvinnelig svakhet som dårlig.

Nei, eller kanskje det er derfor det finnes få slike roller, men mitt problem er at bra filmer har bra prestasjoner og en bra prestasjon føler jeg er sterk. Selv om karakteren er svak.

Vrøvlete forklart.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mitt problem er at bra filmer har bra prestasjoner og en bra prestasjon føler jeg er sterk. Selv om karakteren er svak.

Vrøvlete forklart.

Nei , det er så absolutt ikke vrøvlet forklart. Jeg forstår akkurat hvor du kommer fra, og jeg forstår det hundre prosent. Feministene har bevisst fratatt deg som kvinne opplevelsen av styrke i svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har aldri sett noen be om en definisjon av hva som menes med sterk kvinnerolle eller sterk kvinnekarakter i hovedrollen, til tross for at dette nevnes ustanselig når det diskuteres film blant kultureliten. Noe som tyder på at de aller fleste er godt innforstått med hva som menes med dette. Så kan vi ikke bare ta utgangspunkt at svak her betyr det motsatte av sterk?

Kom gjerne med forslag til gode filmer med en svak kvinnekarakter i hovedrollen, hvis du har noen. Mener du en kvinne som drømmer om en mann er en svak kvinnekarakter? I mine ører høres det bare dystopisk ut, men hver sin smak.

SOM du hadde gledet deg til det spørsmålet! :)

Anonymous poster hash: 32fec...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SOM du hadde gledet deg til det spørsmålet! :)

Anonymous poster hash: 32fec...ca9

Faktisk gleder det meg enda mer at du ser hvorfor det gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du spør: Den originale Planet of the apes er kjempebra. Der er det en søt dame i lærbikini som ikke kan snakke. Hvis du liker litt gamle filmer kan du egentlig velge og vrake.



Anonymous poster hash: 32fec...ca9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til noen gode filmer med en svak kvinnekarakter i hovedrollen?

De fleste filmer som har en svak kvinne har henne a) ikke i hovedrollen og b) er ikke gode.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du liker litt gamle filmer kan du egentlig velge og vrake.

Anonymous poster hash: 32fec...ca9

Jo, men hvorfor skal jeg gidde å bruke tid på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste filmer som har en svak kvinne har henne a) ikke i hovedrollen og b) er ikke gode.

Flere av forslagene her motsier deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av forslagene her motsier deg.

Ikke mange. Og jeg skrev "de fleste filmer", ikke "alle".

Twilight er jo et flott eksempel, bortsett fra at filmene ikke er særlig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du spør: Den originale Planet of the apes er kjempebra. Der er det en søt dame i lærbikini som ikke kan snakke. Hvis du liker litt gamle filmer kan du egentlig velge og vrake.

Anonymous poster hash: 32fec...ca9

Jeg beklager, jeg portretterte deg som en fiende jeg ikke hadde grunnlag for å gjøre, og det beklager jeg. Derfor ønsker jeg å gi et annet og mer sivilisert svar på din forespørsel. Planet of the Apes er en film og et filmkonsept som går i mot den europeiske verden, og det mener jeg er feil.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...