Gå til innhold

En god film med en svak kvinnekarakter i hovedrollen


Jus sanguinis

Anbefalte innlegg

Kjenner du til noen gode filmer med en svak kvinnekarakter i hovedrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Justin Biebers Believe

Edit: Beklager, så ikke at den skulle være god.

Hva med Askepott?

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med "svak".

Men jeg så en i går som sikkert går under kategorien:

"Kvinnen som drømte om en mann"



Anonymous poster hash: 24198...f2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med "svak".

Men jeg så en i går som sikkert går under kategorien:

"Kvinnen som drømte om en mann"

Anonymous poster hash: 24198...f2b

Tja, jeg har aldri sett noen be om en definisjon av hva som menes med sterk kvinnerolle eller sterk kvinnekarakter i hovedrollen, til tross for at dette nevnes ustanselig når det diskuteres film blant kultureliten. Noe som tyder på at de aller fleste er godt innforstått med hva som menes med dette. Så kan vi ikke bare ta utgangspunkt at svak her betyr det motsatte av sterk?

Kom gjerne med forslag til gode filmer med en svak kvinnekarakter i hovedrollen, hvis du har noen. Mener du en kvinne som drømmer om en mann er en svak kvinnekarakter? I mine ører høres det bare dystopisk ut, men hver sin smak.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk kvinnekarakter: Aliens og Farlig rase. Svak kvinnekarakter: Pretty Woman.

Anonymous poster hash: ec15a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk kvinnekarakter: Aliens og Farlig rase. Svak kvinnekarakter: Pretty Woman.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Jeg liker Pretty Woman bedre enn Aliens og Farlig rase, ja. Men Farlig rase har jo egentlig ikke en kvinne i hovedrollen. Et hunkjønn, ja, men ikke en kvinne ettersom det er en bastard mellom menneske og romvesen. Derimot likte jeg Farlig rase nettopp fordi det fremgår av filmen at vitenskapsmennene bevisst valgte å skape et hunkjønn fordi de mente det ville gjøre det lettere å kontrollere dyret, siden de mente hunkjønn er naturlig mer føyelig enn hankjønn.

Når man ser det på denne måten blir det også ganske åpenbart at Farlig rase til dels har det som oppfattes som svak kvinnekarakter blant kultureliten spesielt, og blant øvre middelklasse generelt. Spesielt siden den hunkjønnede bastarden til slutt viser seg å være for svak og underlegen til å vinne kampen mot menneskene.

Det siste er et moment jeg også liker veldig godt med filmen. Her vinner menneskene ikke bare mot et dyr, men de rene menneskene vinner også mot en blandingsart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men du gikk glipp av en kommentar i Farlig Rase: Da forskerne sa at de gjorde henne til et hunkjønn for å få henne mer føyelig, sa en av de innkalte etterforskerne: Åh! Du vet ingenting...Vi hadde nettopp sett ham i en scene med sin krakilske mor, lol :) Nå skal jeg se Hunger Games. Kanskje der er en sterk kvinnekarakter. Heltinnen i Aliens er jo sterk. Nei, Holywood er nå Holywood.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du gikk glipp av en kommentar i Farlig Rase: Da forskerne sa at de gjorde henne til et hunkjønn for å få henne mer føyelig, sa en av de innkalte etterforskerne: Åh! Du vet ingenting...Vi hadde nettopp sett ham i en scene med sin krakilske mor, lol :) Nå skal jeg se Hunger Games. Kanskje der er en sterk kvinnekarakter. Heltinnen i Aliens er jo sterk. Nei, Holywood er nå Holywood.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Nah, akkurat den kommentaren tror jeg bare var produsentens måte å beskytte seg i et Hollywood på politisk korrekte steroider. Uansett er det et fremstående poeng at bastarden ble skapt som hunkjønn fordi vitenskapsmennene mente hunkjønn er naturlig mer føyelig enn hankjønn, og hunkjønnet ville dermed gjøre det lettere å kontrollere bastarden. Hvilket er en sentral del av årsaken til at jeg liker Farlig rase.

Men si fra om du ser en episode av Hunger Games med en svak kvinnekarakter. Ikke at jeg tror det skjer før det snør i helvete, men det hadde gledet meg stort å se det. Hunger Games er jo det perfekte universet for en svak kvinne som trenger en sterk mann til å redde seg fra overmakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle filmene...

Hva mener du med alle filmene? Alle filmer som er laget, lages eller bare de filmene som er nevnt. Uansett lurer jeg virkelig på hva du mener er en svak kvinnekarakter i hovedrollen i Aliens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig: Hvorfor vil du absolutt se en svak kvinnelig karakter Jus?

Anonymous poster hash: ec15a...398

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa sterk kvinnelig karakter i Aliens.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm vanskelig dette. Hva med Japansk Anime? Flust av filmer der med svake kvinnelige karakterer. Legend of the Overfiend f.eks.

Anonymous poster hash: ec15a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bollywoodfilmer?

Anonymous poster hash: ec15a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm vanskelig dette. Hva med Japansk Anime? Flust av filmer der med svake kvinnelige karakterer. Legend of the Overfiend f.eks.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Absolutt interessant, og spesielt ettersom de Overfiend-greiene visstnok også er innenfor erotikksjangeren. Det skal absolutt sjekkes ut selv om jeg foretrekker europeiske karakterer, både menneskelige og tegnede.

Men det mest interessant er at disse filmene, og de nevnte Bollywood-filmene, er produsert utenfor den europeiske verden. Skyldes den langt større utbredelsen av svake kvinnelige roller at de er oss kulturelt underlegne? Underforstått er det jo nødvendigvis det den europeiske politiske og kulturelle eliten mener. Ikke at jeg nødvendigvis er uenig i det, men det er uansett ett av mange meget interessante paradokser ved den europeiske eliten og den europeiske politiske og kulturelle konsensus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig: Hvorfor vil du absolutt se en svak kvinnelig karakter Jus?

Anonymous poster hash: ec15a...398

Jeg finner det spørsmålet egentlig ganske avslørende med tanke på at jeg aldri noensinne har sett noen spørre hvorfor kultureliten spesielt og den øvre middelklasse generelt absolutt vil se en sterk kvinnelig karakter.

Hvorfor stiller du meg spørsmål du aldri har stilt den motsatte veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gamle Indiana Jonesfilmene oppfatter jeg også kvinnene som litt hjelpeløse og svake. De løper hylende rundt pga slanger og slikt. Hjelpeløst avhengige av helten.

Anonymous poster hash: ec15a...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, jeg har stilt det spørsmålet den motsatte veien, etterhvert som filmene utviklet seg til å bli preget av såkalte gode og sterke rollemodeller for dagens unge kvinner :)

Anonymous poster hash: ec15a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og lurer på om True Romance kvalifiserer eller ikke. Men jeg tror den gjør det. Alabama er en fin karakter, men ikke så sterk (med unntak av en scene) og filmen er definitivt veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig innenfor tradisjonell vestlig dramaturgi å lage svake kvinnelige karakterer siden det er begrenset hva man kan gjøre med dem da. Blir karakteren hennes flat og platt har man ingenting som driver handlingen framover. Jeg vil ikke si at japansk kultur er underlegne oss. Men tror du vil like Overfiend Jus.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gamle Indiana Jonesfilmene oppfatter jeg også kvinnene som litt hjelpeløse og svake. De løper hylende rundt pga slanger og slikt. Hjelpeløst avhengige av helten.

Anonymous poster hash: ec15a...398

Kanskje ikke så hjelpeløse som at de liker å bli reddet av en helt, og det synes jeg både er fint og aktverdig at en kvinne gjør.

En mann vil jo uansett gjøre jobben til Indiana Jones mye bedre enn en kvinne. Vi har enda ikke blitt så virkelighetsfjerne at vi har sluttet med kjønnsdelte idrettskonkurranser, har vi vel? Jeg mener, til og med i sjakk er det kjønnsdelte mesterskap fordi kvinner ikke vil konkurrere i samme mesterskap som menn, ikke fordi reglementet nekter kvinner å konkurrere mot Magnus Carlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...