Gå til innhold

NRK: "Bør de gifte seg"?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

NRK har premiere på den nye serien "Bør de gifte seg" i disse dager. Første episode følger et ungt par som har kjøpt hus sammen, men som etterhvert finner ut at de har store forskjeller i personlighet og interesser, uten at jeg skal avsløre hvordan det går.

http://tv.nrk.no/serie/boer-de-gifte-seg/mdhp12104613/sesong-1/episode-1

Underveis blir de vurdert av to eksperter på samliv som vurderer essensielle personlighetstrekk og sammenlikner de oppimot hverandre. ("The big five": http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits)

Hvordan tror du ditt forhold hadde kommet ut av en så gjennomgående testing? Når vi vet at 50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, hvor kritisk er du egentlig til den du er sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sett programmet, men det jeg reagerer litt på.. Hvorfor vise det mest intime i et forhold på tv? Hvorfor la noen eksperter finne ut om dere passer sammen, hva når de sier at det er en dårlig match?

Skal prøve å få det med meg på tv... :jolie:



Anonymous poster hash: 025ce...75a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett programmet, men det jeg reagerer litt på.. Hvorfor vise det mest intime i et forhold på tv? Hvorfor la noen eksperter finne ut om dere passer sammen, hva når de sier at det er en dårlig match?

Skal prøve å få det med meg på tv... :jolie:

Anonymous poster hash: 025ce...75a

Det er jo åpenbart gitt statistikken (50% skillsmisser) at vi er generelt dårlige på å bedømme om forholdene er gode eller dårlige. Om vi faktisk har funnet noen vi passer sammen med eller ikke. Sånn sett tenker jeg at det er interessant at et par uten åpenbare problemer i hverdagen kan få en øyeåpner. Kanskje det ikke burde vært på TV i beste sendetid, men det kan også sees på som positivt for de det gjelder. Samtidig kanskje vi som ser på lærer litt? Hvilke faresignaler er det vi bør være obs på? Kanskje noen tenker litt ekstra gjennom sine egne valg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paret i artikkelen gikk jo fra hverandre etter innspillingen, da de skjønte at de var for forskjellige. Er jo egentlig bedre at de gjør det nå enn etter de har fått barn, men må jo være veldig rart å la seg bedømme av utenforstående på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sett så passer man ikke i sammen med andre i det hele tatt.

Spørsmålet er bare hvor villig man er til å svelge kameler.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs Sunflower

Spørsmålet er bare hvor villig man er til å svelge kameler.

Kameler er ná noen STORE dyr á svelge, er det ikke? :plystre:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mye handler om innstilling også. Mitt intrykk er at folk rett og slett ikke gidder å legge inn det arbeidet som kreves for å få et forhold til å fungere og heller kaster inn håndkleet så fort de møter en motbakke enn å jobbe seg gjennom det. Er ingen par som går på rosa skyer hele tiden, men det er noe med å ri av de stormene man eventuelt møter på. Man kan ikke være egoist hvis man vil få forholdet til å fungere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett programmet men leste på nrk at det hadde blitt slutt for et av parene etter programmet. Men det skulle visst ikke være på grunn av programmet.

For de som vil kan man jo ta testen: http://www.nrk.no/livsstil/partest/

Jeg tør ikke :fnise: Litt redd for at om jeg hadde fått beskjed om at jeg og kjæresten ikke hadde passet sammen i det hele tatt, ville jeg begynt å tenkt mye på det... selv om det så klart bare er en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameler er ná noen STORE dyr á svelge, er det ikke? :plystre:

Jo, men mange er tydeligvis veldig flinke til det. En stund i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvordan mitt forhold hadde klart seg i en slik test dersom det hadde blitt testet før vi giftet oss. Jeg hadde mine betenkeligheter da vi var relativt nyforlovet, men valgte å gå hele løpet sammen med ham. Vi er fortsatt gift i dag, men fra min side er det nok mye pga at jeg er svært bevisst på at dette er et hellig løfte som man ikke skal bryte uansett. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde funnet noen annen enn min bedre halvdel som hadde passet like bra for meg som det han gjør.



Anonymous poster hash: 3ff0a...8c2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvordan mitt forhold hadde klart seg i en slik test dersom det hadde blitt testet før vi giftet oss. Jeg hadde mine betenkeligheter da vi var relativt nyforlovet, men valgte å gå hele løpet sammen med ham. Vi er fortsatt gift i dag, men fra min side er det nok mye pga at jeg er svært bevisst på at dette er et hellig løfte som man ikke skal bryte uansett. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde funnet noen annen enn min bedre halvdel som hadde passet like bra for meg som det han gjør.

Anonymous poster hash: 3ff0a...8c2

Hvordan var du usikker da? Håpte du på at det kom til å gå over eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg er egentlig ganske ulike, men vi balanserer hverandre veldig bra :)

Også kommuniserer vi bra og er flinke til å samarbeide, det er mye av limet som holder forholdet sterkt.

Tenkte å ta testen, men gidder ikke. Trenger ikke internett for å fortelle meg om mannen min og jeg passer sammen. Hadde vi ikke vært en god match så hadde vi ikke gifta oss

Anonymous poster hash: 62726...ab9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett programmet med dette paret, så synes jeg det virket innlysende at de ikke passet sammen. Personlighetene og interessene var for ulike, og det var lite nærhet mellom dem. Testen de tok er nok ikke direkte årsak til bruddet, men jeg tror testen gjorde dem mer oppmerksom på ulikhetene mellom dem.

Det er ingen grunn til å holde fast ved en partner som er veldig ulik deg selv, ettersom du kan finne en partner som matcher deg bedre.



Anonymous poster hash: e724f...bbc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett programmet ennå, men utifra bildet av de to virker de som to veldig ulike personer.

Anonymous poster hash: ec512...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen som er rådgiver ligner veldig på Galadriel fra Lord of the rings :)



Anonymous poster hash: 8d83d...6b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på det igår. Og tenkte at de passer jo absolutt ikke sammen. Men ble allikevel overrasket når de slo opp. Kanskje det beste for dem men kjedelig når de nettopp hadde kjøpt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har egentlig aldri forstått poenget med å anse forhold som livslange.

Jeg gikk inn i mitt ekteskap basert på 20 år. Det var lengden jeg føler meg forpliktet til. Før det forpliktet jeg meg til dagen i dag, og jeg føler det er ett mye bedre utgangspunkt.

Fortidens ekteskap finnes egentlig ikke lenger. Dagens er basert på helt andre premisser, primært personlig forhold. Det er idiotisk å anse som ett mål at ekteskapet skal fortsette uavhengig av den personlige relasjonen basert på at ekteskapet har en iboende egenverdi som overskrider de enkeltes livskvalitet.

Og kansje er det hele grunnen til at vi fortsatt lever sammen: vi bryr oss katten om ekteskapet, om vi bor sammen eller fungerer sammen; det viktige er at vi elsker hverandre og verdsetter DET.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg så det programmet igår, og helt ærlig ser jeg ikke hvordan noen som helst skal orke å leve sammen med dem slik de fremstod for meg.

Hun gnålte i ett kjør; konstante detaljstyringer av den mest banale ting - tilogmed hvilken rekkefølge han skulle gjøre ting i. "Dusj først, så gjør du det. Nei, gjør det slik, Nei, gjør det slik".....tre sekunder går, og kjeften åpner seg igjen hvor hun snakker "etter ham" mens han går.

Styring av klær, og generelt bare masse mas og småbitching jeg helt ærlig talt ikke ser poenget med.

Dette med delvis forklart med ekstroversjon; men hallo. Dette er ikke å være ekstrovert og utadvendt, det er å være en irriterende masehøne.

Han var jo tafatt som få, og rett og slett uhøflig i sosiale sammenhenger. Satt seg nærmest demonstrativt og barnslig tydelig bort fra gjester med den begrunnelse om at "jeg kjenner dem ikke, så ikke forvent at jeg gidder å snakke med dem".

Dette med forklart med introversjon - men igjen; dette er ikke introversjon, kun regelrett barnslig uhøflighet.

Etter 15 minutt eller noe skrudde jeg av fordi jeg ble sliten av å høre på begges gnål og mas om absolutt ingenting.

Jeg hadde klikket på dem begge etter 2 minutt - er et under at de holdt sammen i 4 år.

De er sikkert skjønne personer for seg selv, men faen for noen ufattelig irriterende personlighetstrekk og kommunikasjonsmønstre de hadde - både for seg selv og sammen. Gæd.

Endret av åffårno
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameler er ná noen STORE dyr á svelge, er det ikke? :plystre:

Jeg kom plutselig til å tenke på en sang, jeg tror den kom fra Bjelleklang, om kameler fra Lillestrøm.

Jeg tenkte på noe annet enn kameler som ikke skal svleges, men kanskje kysses eller suges på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...