Gå til innhold

Lille skatten vår <3


Knøtteliten

Anbefalte innlegg

Det er så slitsomt når knøtta ikkje vil sove skikkeleg. Her har M sove urolig i natt (håper det ikkje gjentek seg i natt!) og sove korte lurar i dag (3 lurar på 30-45 minutt). Håper knøttet ditt sovnar fort att, slik at det ikkje blir slik som i går kveld :klemmer:

Så bra at du får dra i bursdagsfeiring da! :jepp: Håper han tek flaska i kveld, slik at du kan dra og sleppe å tenke på å måtte heimatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så slitsomt når knøtta ikkje vil sove skikkeleg. Her har M sove urolig i natt (håper det ikkje gjentek seg i natt!) og sove korte lurar i dag (3 lurar på 30-45 minutt). Håper knøttet ditt sovnar fort att, slik at det ikkje blir slik som i går kveld :klemmer:

Så bra at du får dra i bursdagsfeiring da! :jepp: Håper han tek flaska i kveld, slik at du kan dra og sleppe å tenke på å måtte heimatt :)

Han sovna igjen etter litt pupp og kosing. Tok vel en times tid. Også sov han til 00.30, fikk mat og sovna ved puppen. Våkna 05.30, fikk pupp og litt trøst og dentinox på tanna si også sov han til 09.00 igjen. Så kan ikke klage så mye da egentlig :) selv om det er mer enn normalt.

Men det ble jo ikke sånn at kjæresten gav han flaske da.... gadd jo selvfølgelig ikke det da han nettopp hadde lagt seg da knøttet våkna kl 00.30 :sukk: Men han gikk med på å prøve i dag (i stad). Men knøttet gjør jo motstand og blir sinna på flaska, og da gir kjæresten seg med én gang! Nei da er det ikke noe vits, for han vil ikke ha.... *hoff*. Så det ender jo med at jeg må ta han (siden kjæresten bare setter i fra seg den skrikende ungen og flaska og går), og hos meg tar han ikke flaske i det heletatt, så jeg må jo frem med puppen. Og vips så skjønner knøttet at puppen kommer tilslutt likevel, bare han nekter flaska litt først. Mamma brukte en stund på å få han til å ta flaske hun også i går, men hvis man bare holder seg rolig men bestemt og prøver til igjen, så tar han den til slutt.

Det endte med at kjæresten sa at "nei, du får mate han og legge han før du drar, også får du mate han når du kommer hjem igjen. Bare å drite i flaska." Jeg blir så sliiiiiiten! Hvorfor går det ikke ann å gjøre en liten innsats slik at jeg for én gangs skyld kommer meg ivei på noe jeg har lyst til?!?!?!? Jeg kommer ikke til å dra hvis jeg vet at knøttet blir liggende sulten og ikke får mat før jeg er hjemme igjen (og jeg kan isåfall heller ikke t meg et par øl som jeg tenkte, for da kan jeg ikke amme han før søndag)!

Nei, når det skal være så inni hampen tung-rodd og så mye om og men for at kjæresten skal ta knøttet én kveld/natt (det er jo snakk om noen timer bare!!!!), så tror jeg heller jeg bare blir hjemme. For det blir mye mer pyton enn det blir glede og avslapning å sitte på den festen i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så kjedeleg! :(

Eg syns mannfolka har liten tålmodighet til tider.. I går vart mannen min sur, fordi M våkna etter luren sin så fort, så eg ville han skulle sove litt til. Og han hadde neeeesten sovna då mannen min forstyrra, så han våkna igjen..Då sa eg at han fekk prøve å legge han, eg gjekk på stova og strikka, og høyrde at M var illsint. Etter 10 minutt orka eg ikkje meir, og gjekk inn på soverommet, og då vart mannen min sur fordi eg avbraut, og sa at eg aldri meir skal spørje han om han vil legge M. Så gjekk han, surpompen, og M fekk stå opp.. :sukk:

Dei burde ha LITT meir tålmodighet og ikkje gi opp så fort! Det er jo ein tilvenningssak, og klart det er lettare for knøttet ditt å få pupp, men det betyr ikkje at han ikkje kan venne seg til at pappa gir flaske! Mammaen din fekk jo til, så då burde jo sambuaren din også få det til. Men det nyttar jo ikkje å gi seg etter ei bittelita stund.

Kanskje de kan prøve til kvart måltid at mannen først prøver å gi flaske? Og viss det ikkje går, så kan han få pupp. Og så prøve igjen neste måltid. Eller noko sånt.. Det er vanskeleg det der.. Men eg syns du fortjener at han prøver, sånn at du også kan få kose deg saman med vennane dine!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjipt at det ble sånn! Hadde kjæresten din visst hvor slitsomt og hvor isolerende det kan være å gå hjemme med baby, så hadde han gjort en større innsats for å hjelpe deg..

Har dessverre ikke noe råd da min kar også gir opp lett.

Dette vet du sikkert, men vær forsiktig med bruken av dentinox :) det er ikke anbefalt å brukes noe særlig lenger da det visstnok gjør at opptaket av oksygen kan bli dårligere. Men det går sikkert greit med små mengder, da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så kjedeleg! :(

Eg syns mannfolka har liten tålmodighet til tider.. I går vart mannen min sur, fordi M våkna etter luren sin så fort, så eg ville han skulle sove litt til. Og han hadde neeeesten sovna då mannen min forstyrra, så han våkna igjen..Då sa eg at han fekk prøve å legge han, eg gjekk på stova og strikka, og høyrde at M var illsint. Etter 10 minutt orka eg ikkje meir, og gjekk inn på soverommet, og då vart mannen min sur fordi eg avbraut, og sa at eg aldri meir skal spørje han om han vil legge M. Så gjekk han, surpompen, og M fekk stå opp.. :sukk:

Dei burde ha LITT meir tålmodighet og ikkje gi opp så fort! Det er jo ein tilvenningssak, og klart det er lettare for knøttet ditt å få pupp, men det betyr ikkje at han ikkje kan venne seg til at pappa gir flaske! Mammaen din fekk jo til, så då burde jo sambuaren din også få det til. Men det nyttar jo ikkje å gi seg etter ei bittelita stund.

Kanskje de kan prøve til kvart måltid at mannen først prøver å gi flaske? Og viss det ikkje går, så kan han få pupp. Og så prøve igjen neste måltid. Eller noko sånt.. Det er vanskeleg det der.. Men eg syns du fortjener at han prøver, sånn at du også kan få kose deg saman med vennane dine!

:klemmer:

Takk for det :klemmer:

Ja jeg synes mannfolka våre skulla prøvd litt hardere. Kjæresten er generelt sett ganske tolmodig, men ikke når det kommer til sånt - når det gjelder sønnen og slike ting som han "misslykkes" i, som han gjerne vil mestre. Når han er usikker blir han fort tverr også.

Vanskelig for å ikke bryte inn jeg også :sjenert: men jeg prøver å la være, og jeg klarer det somregel. Tenker at da blir det iallefall ikke noe nederlag for kjæresten at jeg kommer og "tar over". Han gir stort sett opp selv/kommer og spørr hvis han har holdt på lenge nok med å roe knøttet.

Huff så kjipt at det ble sånn! Hadde kjæresten din visst hvor slitsomt og hvor isolerende det kan være å gå hjemme med baby, så hadde han gjort en større innsats for å hjelpe deg..

Har dessverre ikke noe råd da min kar også gir opp lett.

Dette vet du sikkert, men vær forsiktig med bruken av dentinox :) det er ikke anbefalt å brukes noe særlig lenger da det visstnok gjør at opptaket av oksygen kan bli dårligere. Men det går sikkert greit med små mengder, da.. :)

Ja jeg vet det :) og jeg har ikke brukt noe mye. Tror jeg har smurt han 6 ganger til sammen, på litt over 2 mnd. Det er "siste utvei" og jeg bruker det bare når han skal sove og jeg ser han er trøtt men ligger å gnur på tanna si.

Ja det er kjipt at det skulle bli sånn. Men nå ble det til at jeg dro likevel. Han har ikke hjerte til å holde meg hjemme, det er vel mere det at han skal demonstrere/blir tverr. Også når det kommer til stykket, så sier han at jeg må bare dra da. Er jo ikke noe morro og dra ifra knøttet når alt "går imot" og kjæresten er lite imøtekommende. Men jeg valgte å ta med meg 3 øl og dra etter jeg hadde fått knøttet til å sovne i 8-tia. Drakk de øllene og litt punsj, hadde det sånn passe hyggelig (var supert og treffe vennene, men tenkte jo såklart hele tiden på om knøttet og pappan kom over ens med flaska.. og siden jeg visste at jeg sikkert måtte stå opp med knøttet idag, så la det en brems på feiringen). Jeg var hjemme igjen kl 23.30.

Knøttet hadde sovet hele tiden og våkna ikke før 03 for mat. Da så jeg for meg at jeg bare måtte prøve å gi han flaska selv (selv om jeg over hodet ikke ville det, siden jeg hadde drukket), for trodde ærlig talt ikke kjæresten kom til å stå opp - så tverr som han hadde vært ang at jeg skulle på denne festen.. Men han sto opp! Skifta bleie og gav han en flaske, knirkefritt!! Og la han igjen... Jeg trengte ikke å spørre en gang.

Jeg la meg på sofaen da jeg kom hjem, pga at jeg ikke ville ligg ved sidenav knøttet - og fordi at det kanskje ble lettere for kjæresten å ta han når han våknet. Men da jeg hørte han begynte å lage mat-lydene sine, sto jeg opp og varma ei flaske. Da jeg var på tur mot soverommet kom kjæresten med knøttet og gikk på badet og skifta bleie. Da de kom ut igjen, tok han med seg flaska inn på soverommet og sa "kan ta han jeg". Jeg sto igrunn bare igjen i gangen og var overraska :gjeiper: Hørte fornøyd smatting på flaska og at kjæresten nussa på han og godsnakka med han mens han spiste..det var nok en fin stund for de! :rodmer: så da han hadde lagt han, gikk jeg inn og la meg sammen med de :)

Og heldigvis var knøttet trøtt idag også, så vi sto opp kl 10........ :gjeiper:

Så summa sumarum, så endte det greit nok til slutt :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så flott å høre! Må ha vært superdeilig. :) da skal du se du kan kose deg ekstra neste gang. Siden du vet det går bare bra.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at alt gjekk fint! :) Då blir det nok lettare for dykk begge neste gong du skal ut ein tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så flott å høre! Må ha vært superdeilig. :) da skal du se du kan kose deg ekstra neste gang. Siden du vet det går bare bra.:)

Så bra at alt gjekk fint! :) Då blir det nok lettare for dykk begge neste gong du skal ut ein tur :)

Det var kjempegodt at det gikk som det gikk :) og det beste med alt var at samboern så at dette klarte han fint - sånn at det kanskje slipper å gå utover husfreden neste gang jeg spør om å få en frikveld :sjenert: For jeg må ærlig innrømme at jeg synes denne episoden nesten "kostet mer enn det smakte". All kranglingen på forhånd tok liksom litt nuven av å ha det optimalt koselig ute.. Så forhåpentligvis så blir det bare koselig og null krangling neste gang jeg skal ut :)

--------------

Knøttet har begynt å tulle sånn på kveldene igjen... :sukk: tar driiiiitlenge å få lagt han de fleste kveldene. Tror han sovnet nå.. Er nok tennene. Og evt utviklingssprang... Blir sånn "rastløs lei seg", klarer ikke å roe seg. Ligger å sparker med bena og vrir seg og rooooper og sutrer. Blir stort sett veldig blid når jeg går inn til han, samtidig som det kommer noe klaging innimellom. Så når jeg sitter hos han blir han skikkelig tøysete :gjeiper: Går jeg ut, gråter han - sitter jeg hos han, tøyser og tuller han ;) jeg kan jo ikke la han ligge der å gråte, så jeg sitter jo hos han..

Og i kveld hadde han skikkelig latterkrampe. Lo og veiva med armer og ben noe helt vannvittig - til han begynte å hikke. Og slik lå han og prata, lagde lyder og lo til meg - i 2 timer :fnise: tror rett og slett han var overtrøtt. Han ligger å gnur nesa og buser ansiktet inn i sia på senga mens han gjør en blanding av å sutre/klage/gråte/rope og le.. også gnur han gommene sine (han bruker å holde kaninen eller hendene sine eller en leke/gjenstand mot gommene også rister han på hodet. Og det "knirker" skikkelig om det f.eks er en gummileke/bitering han gnur mot gommene :fnise: ). Han har også blitt mer avhengig av puppe-trøst de siste dagene.

Jeg får jo bare stå på pinne og oppfylle kravene han setter, men det er en liten overgang fra å bare legge han kl 19 også sovner han selv, til å måtte holde på i 2-3 timer på kveldene. 2 kvelder har vi rett og slett tatt han opp igjen.. Vet det er lite lurt, han har allerede skjønt dette med å få opp igjen og at det er stas tror jeg, men jeg tenker at det gjør ikke så mye. Han er jo så liten :rodmer: og jeg tenker det at vi som foreldre bør bare gjøre det som skal til for at han skal være fornøyd, for det er jo faser dette og.. det går over. Det betyr jo ikke nødvendigvis at han vil opp igjen hver kveld.

OG: heller en fornøyd og glad kosegutt som får komme opp igjen og sovner i armene mine i stua, enn en trist gutt som må sutre og kave seg i søvn :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det altså siste dagen med jobb for pappan, nå blir han hjemme til høsten! :)

Gledegruer meg :gjeiper: Jeg gleder meg selvfølgelig til å få mer hjelp og til han skal være hjemme, men samtidig gruer jeg meg til jeg skal jobbe (hvis jeg får jobb da, har ingenting fast..) og gi fra meg kontrollen over gullklompen min :sjenert: Må isåfall gjøre en innsats med flasketrening før jeg kan være borte hele dagene på jobb.. Men først skal han ha 4 uker ferie, så jeg får en dose til med foreldrepenger :) er ikke før evt uti juli jeg må jobbe.

I går fikk lille snusken sprøyter igjen...lite gøy for både han og meg det gitt :sukk: men nå er det overstått! Fikk litt feber i går og har litt feber i dag... Men nå har han sovet leeeenge! 1 1/2 time, og jeg kan ikke huske sist han sov over 1 time på dagduppene... Han er nok slapp og sliten stakar. Enda godt han sover istedet for å stritte imot og bli umuligkråke :)

De siste par dagene har kjæresten vært flink til å hjelpe til/være med gutten. Tror nok han føler litt med meg, når jeg har hatt opptil 3 timers leggekamper siste uka. I går tilbydde han armkroken i sofaen slik som i gamle dager til og med, og det er lenge siden sist :gjeiper: vi har 2 og 3 seter og det er egentlig bare plass til én i bredden, men når vi var skikkelig nyforelsket skvisa vi oss sammen på 3 stern og bokstavelig niholdt i hverandre så vi ikke skulle falle ut. Siste årene har vi blitt litt mer "hverdagslig", naturlig nok, og slappet av i hver sin sofa. Utrolig mye mer komfertabelt da.. Men i går ble det flashback fra gamle dager :rodmer: Var koselig med en sånn sofakosekveld igjen, selv om jeg er helt ødelagt nakken i dag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du sier :) jeg pleide å ligge oppå kjæresten, men nå ligger vi i hver vår ende... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du sier :) jeg pleide å ligge oppå kjæresten, men nå ligger vi i hver vår ende... ;)

Ja, ikke sant.. det blir gjerne sånn når den værste forelskelsen legger seg og hverdagen slår inn. Så etter endel år sammen blir man gjerne liggende i hver sin ende - eller i vårt tilfelle: på hver vår sofa :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi begynt med grøt. Sånn offesielt :gjeiper: han blir jo 6 mnd om 2 dager, så nå er det ingen vei utenom - selv om han klarer seg fint på bare melk enda, sånn for sulten sin del. Han blir mett og god av bare melk. Derfor er vi nødt til å gi grøt før pupp, ellers vil han ikke ha.

Han har jo smakt på grøt før, men det er noen uker siden nå. Men da han fikk det i dag igjen gled det virkelig ned på høykant. Gapte høyt og det var stor-stas med grøt. Desserten ble sviskemos. Grøsset voldsomt de 2 første gangene han stakk tunga borti, men etterhvert gapte han høyt over skjeia der også og viftet med både armer og bein etter mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at han liker grøten. :) Jeg kunne også ha ventet lenger med å begynne med grøt, men prøvde å starte med det da han var litt over fem måneder fordi han begynte å tulle sånn med leggingen og virket mer sulten, men det ga ingen effekt, så.. :gjeiper:

Jeg synes det er slitsomt og stress å innføre fast føde. Gleder meg til han kan spise det vi spiser slik at vi slipper å lage "spesialmat" til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg også begynte då han var litt over 5 mnd fordi han våkna så mykje om natta..Han kan framleis våkne 2-3 gongar (er eg veldig heldig er det berre 1 gong), så om der er nokon effekt veit ikkje eg :gjeiper:

Og no når vi er i gang med fast føde så innser eg at amming er eigentleg veldig enkelt og greit, og så lite rot i forhold til graut og sånn! :fnise:

Bra at knøttet likte grauten :jepp: Det lovar jo godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HURRA for 6 månader!! :hoppe::strix:

Seks måneder!! :strix: :strix:

Ja tenk det! 6 mnd! :strix: Takk skal dere ha for hopping på knøttets lille "bursdag" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kjenner jeg er litt dårlig på å skrive for tiden... Leser dagbøker og svarer i ny og ne, men blir dårlig med oppdatering her :sjenert: om dagene er det full fart her, og om kveldene er jeg sliten. Driver å fikser opp huset utvendig..så her er dugnadsfolk fra morgen til sen ettermiddag. Mye som skjer! :) Jeg er med å jobber ute, også tar mamma seg av knøttet. Dermed får jeg litt annet enn baby å henge fingrene i og mamma koser seg glugg med gullgutten sin -----> vinn-vinn situasjon :fnise:

Og knøttet fikk da altså tann på søndag! :strix: og vips så var han sitt gamle jeg igjen - sovner om kveldene, sover godt og lenge, og sover litt mer på dagtid. Han har altså slitt med den tanna i...tja..langt over 1 mnd iallfall. Virkelig ikke rart han var utilpass.. før tanna brøt skikkelig igjennom (siste 3 dagene) var det en skikkelig kul i tannkjøttet. Som et lite fjell! Og iløpet av søndagen hadde den altså kommet igjennom med hele tannflaten og tannkjøttet gikk ned igjen. Og med tanna forsvant den voldsomme siklinga :gjeiper:

Ellers så skal vi på 6 mnd kontroll i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kjenner jeg er litt dårlig på å skrive for tiden... Leser dagbøker og svarer i ny og ne, men blir dårlig med oppdatering her :sjenert: om dagene er det full fart her, og om kveldene er jeg sliten. Driver å fikser opp huset utvendig..så her er dugnadsfolk fra morgen til sen ettermiddag. Mye som skjer! :) Jeg er med å jobber ute, også tar mamma seg av knøttet. Dermed får jeg litt annet enn baby å henge fingrene i og mamma koser seg glugg med gullgutten sin -----> vinn-vinn situasjon :fnise:

Og knøttet fikk da altså tann på søndag! :strix: og vips så var han sitt gamle jeg igjen - sovner om kveldene, sover godt og lenge, og sover litt mer på dagtid. Han har altså slitt med den tanna i...tja..langt over 1 mnd iallfall. Virkelig ikke rart han var utilpass.. før tanna brøt skikkelig igjennom (siste 3 dagene) var det en skikkelig kul i tannkjøttet. Som et lite fjell! Og iløpet av søndagen hadde den altså kommet igjennom med hele tannflaten og tannkjøttet gikk ned igjen. Og med tanna forsvant den voldsomme siklinga :gjeiper:

Ellers så skal vi på 6 mnd kontroll i morgen :)

Ja sånn går det når dagene blir travle, da prioterer man ikke KG. :) Ser ikke akkurat for meg at jeg blir like aktiv til høsten.. :gjeiper:

Godt med litt andre ting enn baby da. Man blir litt tussete av å bare holde på med baby etter en viss tid. I alle fall jeg.

Så deilig at tannen endelig kom! Stakkars gutten har slitt lenge, ja. Merkelig hvor forskjellig disse små er. Vi har ikke merket noe som heslt på vår at han fikk tenner. Plutselig kjente jeg bare et riskorn der. Ingen kul, ingen sutring, absolutt ingenting. Så vi var nok heldige der, ja. Merket ikke noe på tann nummer to heller.

Lykke til på kontroll! Det er alltid så spennende! Jeg synes det går litt lang tid mellom seksmånederskontrollen og neste, er ikke før ni måneder det. Menmen..Blir vel pappaen som drar på den kontrollen der da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var på tide at den tannen endelig kom, stakkars gutt. Heldige dere som ikke har merket noe :)

6 månederskontrollen gikk kjempefint. Han er en frisk, flott, sunn og rask gutt på alle måter fikk jeg høre :)

Det eneste som var, var at han hadde ørevoks i øregangene. Men det virker som han hører som han skal. Men legen sa det måtte ut, for det kunne samles opp mere og gjøre at hørselen ble svekket og dermed påvirke spåket. Så her drypper vi med olivenolje nå...og håper på at det skal løse seg opp å renne ut selv... Elles må vi til legen å skylle ørene :tristbla: stakkar liten, han synes det er ubehagelig med olje i ørene. Har prøvd det selv, og man blir jo helt tett i øret. Han klør og drar i øret (drypper ett øre om gangen så han ikke skal bli heeelt døv mens det står på stakar). Men det kom ikke ut noe hverken i går eller i dag....så jeg frykter vi må spyle...

Hva kommer ørevoks seg av egentlig?? Vi vasker med baby q-tips, men dette er jo laaaangt inni øret. Var helt tett sa legen :sukk: men det var bløt/lett voks og ikke som ei kork -er vel derfor han hører bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...