Gå til innhold

Hvilken dialekt synest du er finest?


Gjest Katee

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av en tråd her ang. ting som irriterer oss (som f.eks. Bergensdialekten for min egen del...)

Hvilke dialekter synest du er finest?

Jeg blir VELDIG sjarmert av arabere (fra Haugesund) og fjogninger (folk fra Sogn og Fjordane) :rødme: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Bergenser_*

Jeg er bergenser,og blir regelrett lei meg når jeg hører at folk hater dialekten min...(slik mange påstår at de gjør).

Jeg synes østlands- og nordlandsdialekter er fine, men liker egentlig alle dialekter.Det kommer litt an på personen.Er vedkommende hyggelig blir dialekten lett å like også (og motsatt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandsdialektene :rødme: og så liker jeg hvordan de snakker oppi Nord:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bergenser,og blir regelrett lei meg når jeg hører at folk hater dialekten min...(slik mange påstår at de gjør).

:tristbla:

Sorry! Hater virkelig ikke bergensk, men den irriterer meg noe :sjenert: Vet om i alle fall 1 bergenser som kan å sjarmere meg med dialekten sin :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker bergensdialekten :jepp:

Ellers er jeg enig i at en hyggelig person trekker dialekten vesentlig opp.

Endret av Rachel1968
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bergenserdialekten best fordi det er slik vi prater her og det er mest naturlig for meg. :skravle: But that being said... så er det altså mange forskjellige typer bergensk da. Jeg er ikke spesielt begeistret for erkebergensisk det vil si at man sier jeg og ikke isteden for eg og ikkje. Det er også noen bergensere som ligger skikkelig trykk på bokstaven N og det liker jeg heller ikke. Men selvfølgelig kommer det jo ann på hva som er naturlig for hver enkelt person.

Det er også dialekter jeg ikke liker i det hele tatt, men vil ikke nevne de fordi jeg vil ikke at noen skal bli sint på meg. :fnise:

Nå kan du lure ja! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangersk er vel det som sjarmerer meg aller, aller mest. Har elsket den dialekta siden jeg hørte den for første gang, selv om jeg forsto ekstremt lite til å begynne med...;)

Nordnorsk er jeg også veldig glad i, særlig litt "breiere" dialekter. Er selv nordlending, men snakker ikke så bredt, så akkurat min dialekt er ikke så mye å skryte av.

Jeg liker også noen dialekter fra vestlandet, men har ikke peiling på hvorfra... :ler: Sogn og fjordane, Ålesund og alt sånt som er veldig norskt.

Trøndersk er også fint.

Liker generelt dialekter jeg. Det eneste som ikke sjarmerer meg er østlandsk (veeel, kommer an på det og), og sørlandsk. Men ingenting slår Stavangersk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bergenser,og blir regelrett lei meg når jeg hører at folk hater dialekten min...(slik mange påstår at de gjør).

Jeg synes østlands- og nordlandsdialekter er fine, men liker egentlig alle dialekter.Det kommer litt an på personen.Er vedkommende hyggelig blir dialekten lett å like også (og motsatt).

Ikke vær lei deg, jeg synes bergensdialekten er fin! :klemmer:

Kjenner mange hyggelige bergensere, og har aldri reagert negativt på dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Syrin_Ulven

Min egen dialekt/dialekten de har her eg bur er finest, velger å ikkje si hvilken det er da eg kommer fra liten by og eg vil ikkje bli gjenkjent :gjeiper:

Liker ikkje dialekter eg har problemer med å forstå bl.a.

Endret av Syrin_Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likar godt Prøysen sin dialekt (Hedmark?) Den minnar meg om barndommen. Ellers likar eg óg sørlandsdialketar.

Kjekt å sjå at fleire her nemnar Sogn og Fjordane (kor eg kjem frå :biggrin: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

De fra sørlandet og stavanger området har den beste dialekta synes jeg :)

Stavangersk er vel det som sjarmerer meg aller, aller mest.

Men ingenting slår Stavangersk!

Ska sei! Dette var jysla kjekt å lesa. ;)

Selv er jeg svak for den dialekten som Vamp snakker og synger. Haugesund/Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...