Gå til innhold

Hvorfor bryr ikke folk seg om gutter i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om denne teksten? Er den bra eller dårlig? Er du enig eller uenig? Bra gramtisk og med få skrivefeil?

Hvorfor bryr ikke folk seg om gutter i Norge?

Det er store ulikheter mellom gutter og jenter i Norge og andre Skandinaviske land. Både i utdanningssektoren og i mange andre deler av livet. Landene som blir sagt å være noen av de mest likestilte i verden, har i realiteten svært store kjønnsforskjeller og går stort sett i guttenes disfavør. Det er også store klasseforskjeller mellom menn, noe som er en god del større enn mellom kvinner.

Jeg la merke til disse kjønnsforskjellene når jeg søkte rundt på SSB og i andre nasjonale og internasjonale statistikkbanker, som man er oppfordret til når du studerer samfunnsøkonomi. Der fant jeg mange dystre statistikker.

Store klasse- og kjønnsforskjeller

Gutter får dårligere karakterer på grunnskolen og på videregående, noe som ikke har forandret seg på mange år. Forskjellene er ofte like store mellom guttene respektivt. De dropper oftere ut og får seg ingen utdannelse i det hele tatt. Førti prosent av de i høyere utdannelse er i dag menn, selv om det bor flere unge menn i Norge enn unge kvinner. Gutter, unge menn og menn generelt tar i større grad livet sitt, over tre fjerdedeler av de som tar selvmord passer under beskrivelsen. De faller oftere utenfor samfunnet. Mange fedre mister barna sine etter skilsmisse. Innvandrere er stort sett menn og konkurrerer med dem i arbeidslivet. De har dårligere helse og lever kortere.

Et mål som ofte blir brukt når en ser på klasseforskjeller er inntektsmobiliteten. Den er for menn lavere enn hos kvinner, noe som betyr at menn arver i større grad inntektsnivået til foreldrene. Livssituasjonene til menn er altså i større grad basert på klassebakgrunn.

I de seneste tjue årene har også færre menn blitt fedre. Hele tjuetre prosent av norske menn på førtifem år har ikke barn, mens kun tretten prosent av kvinner. De som ikke har barn er i størst grad de som har lav inntekt, lite utdannelse og lav sosial status. Det ser ut som at når menn taper i arbeidslivet og i utdanningssektoren, taper de også i kjærligheten.

Dette tegner et bilde av et klassedelt samfunn, der dårligere stilte menn sliter mest. Mange vil skylde på mennene selv, men når de danner livsgrunnlaget sitt som unge, synes jeg ikke vi skal gi dem all skylden. Kanskje de ikke er blitt godt nok tilrettelagt for eller har foreldre som gjør nok og presser dem for at de skal oppnå suksess.

Hjerterom

Faktumene jeg har nevnt er ikke ukjent for verken politikere eller folk generelt sett. Så spørsmålet mitt til deg er som følger: hvorfor bryr du deg ikke? Skylden ligger ikke hos feminister, hos overklassen eller noen spesielle grupper, skylden ligger hos alle. Det er at ingen synes de er verdt nok til å gjøre noe.

Det triste jeg har skrevet om er i første omgang et problem for personene selv, men vi som er et slikt sivilisert land, med så mye hjerterom; hvorfor har ikke dette hjertet plass til noen til? Når det er så mye som kan bli gjort av utdanningssektoren, av foreldre og andre kjente, burde vi nesten gjøre noe.

Rettigheter

I loven står det at alle har rett på likestilling, fra gutter, dårligere stilte menn til kvinner. Denne likestillingen innebefatter også retten på tilrettelegging for kjønnsforskjeller. Likevel er det få som bryr seg, selv om loven sier at staten skal det.

Inntjeningsmuligheter

Politiske parti har mye å tjene på å bry seg. Færre unge menn enn noen sinne stemmer, kanskje dette kunne dratt dem opp av sofaen og inn i stemmelokalene. Om ingen andre. Det er jo slik at venstreorienterte parti har flest kvinnelige stemmere, kanskje det kunne hjulpet dem fremover.

Dersom vi i Norge og andre Skandinaviske land begynte å bry oss litt om guttene, og kanskje om dårligere stilte menn, er det store inntjeningsmuligheter for landene økonomisk og i reduksjon av sosiale problemer. Fødselsratene kunne også steget, fordi flere menn ble akseptable å gifte seg med.

Det er med andre ord både godt og tjenlig. Noe ingen taper på.



Anonymous poster hash: c91f2...731
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig. For et latterlig dårlig poeng du prøver å få frem her. I tillegg: "grammatisk". Ironisk skrivefeil ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig. For et latterlig dårlig poeng du prøver å få frem her. I tillegg: "grammatisk". Ironisk skrivefeil ;)

Om det så er latterlig, er likevell sannheten.

Anonymous poster hash: c91f2...731

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke bra

Hva ville du gjort annerledes?

Anonymous poster hash: c91f2...731

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort annerledes?

Anonymous poster hash: c91f2...731

ville ikke skrevet teksten i det hele tatt. Kanskje keramikk er noe for deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ville ikke skrevet teksten i det hele tatt. Kanskje keramikk er noe for deg?

Hvorfor ville du ikke skrevet den? La oss si at noe ble gjort med problemet, særlig i skolen. Alt som ville skjedd for dagens jenter var at de fikk noen skikkelig menn å være i lag med. Økonomien ville blitt mye bedre, mindre sosiale problemer og en positivt utvikling på alle måter.

Anonymous poster hash: c91f2...731

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke presse på motivasjon til å gjøre det bra på skolen på gutter heller. Kanskje jenter har det bare litt lettere i barneskolealder til å ha motivasjon til å gjøre lekser? Da kan en ikke gjøre så mye med saken. For å lære må man ønske det selv og det er ikke bare moro.

Anonymous poster hash: 16198...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, synes jeg teksten er dårlig. Du bygger opp teksten din av masse løsrevne påstander uten kilder eller dokumentasjon, og uten argumenter. Du bare sier at "slik er det" og forventer at leseren skal ta deg seriøst. Du må jobbe mye hardere med både språk og oppbygning om du skal komme noen vei.

(I tillegg synes jeg meningene dine lukter av konspirasjonsteorier og vrangforestillinger, men det er min subjektive oppfatning og har ikke noe med kvaliteten på teksten å gjøre.)



Anonymous poster hash: 91ed7...5a6
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du ikke skrevet den? La oss si at noe ble gjort med problemet, særlig i skolen. Alt som ville skjedd for dagens jenter var at de fikk noen skikkelig menn å være i lag med. Økonomien ville blitt mye bedre, mindre sosiale problemer og en positivt utvikling på alle måter. Anonymous poster hash: c91f2...731

De fleste menn og gutter klarer seg bra!

Anonymous poster hash: 16198...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å sende den inn til en avis



Anonymous poster hash: c91f2...731
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, synes jeg teksten er dårlig. Du bygger opp teksten din av masse løsrevne påstander uten kilder eller dokumentasjon, og uten argumenter. Du bare sier at "slik er det" og forventer at leseren skal ta deg seriøst. Du må jobbe mye hardere med både språk og oppbygning om du skal komme noen vei.

(I tillegg synes jeg meningene dine lukter av konspirasjonsteorier og vrangforestillinger, men det er min subjektive oppfatning og har ikke noe med kvaliteten på teksten å gjøre.)

Anonymous poster hash: 91ed7...5a6

Jeg skal lage en referanseliste. Men statistikk er ofte slik at "sånn er det". Jeg kan ikke komme med en forklaring på noe vi ikke har noen forklaring på.

Anonymous poster hash: c91f2...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg igjen?

Du klarer fortsatt ikke å skrive ett godt innlegg.

Du må lage ett nøytralt innlegg hvis du ønsker å bli tatt på alvor. Mange folk liker ikke å bli angrepet, og dermed så er du nødt til å være litt nøytral. Overskriften din er en dårlig start, og du burde gjøre den nøytral istedenfor angripende.



Anonymous poster hash: 92938...ab5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg igjen?

Du klarer fortsatt ikke å skrive ett godt innlegg.

Du må lage ett nøytralt innlegg hvis du ønsker å bli tatt på alvor. Mange folk liker ikke å bli angrepet, og dermed så er du nødt til å være litt nøytral. Overskriften din er en dårlig start, og du burde gjøre den nøytral istedenfor angripende.

Anonymous poster hash: 92938...ab5

God ide. Jeg prøvde egentlig å gjøre den nøytral ved å skrive: ? Skylden ligger ikke hos feminister, hos overklassen eller noen spesielle grupper, skylden ligger hos alle.

Anonymous poster hash: c91f2...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det så er latterlig, er likevell sannheten. Anonymous poster hash: c91f2...731

Du har glemt å oppdatere med ny kunnskap du burde ha fått gjennom tidligere innblikk i utdanningssektoren og regjeringen via div linker, som tvert i mot sier at det satses på guttene og at man har hatt fokus på dette i mer enn 10-15 år.

Kanskje du burde tilspisse det mot den største gruppen som faller ut fra videregående om du ønsker å hjelpe noen med å komme seg ovenpå? De dårligste stilte når det gjelder videregående skole i hele landet er innvandrergutter i Drammen http://www.dt.no/nyheter/sju-av-ti-innvandrergutter-dropper-ut-1.8536966

Så kommer innvandrergutter fra andre byer på rekke og rad.

Tallene dine på barnløse menn, gjelder de som ikke har fått barn når de er 40, det er en større del menn som får første barn etter fylte førti år enn kvinner som får barn etter 40. Det er også færre menn som ønsker seg barn.

Anonymous poster hash: 2a0c1...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage en referanseliste. Men statistikk er ofte slik at "sånn er det". Jeg kan ikke komme med en forklaring på noe vi ikke har noen forklaring på.

Anonymous poster hash: c91f2...731

Eventuelt: ”Det er tre typer løgner; ‘løgn, forbannet løgn, og statistikk’." (Disraeli, 1804-1881) :)

Anonymous poster hash: 91ed7...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har glemt å oppdatere med ny kunnskap du burde ha fått gjennom tidligere innblikk i utdanningssektoren og regjeringen via div linker, som tvert i mot sier at det satses på guttene og at man har hatt fokus på dette i mer enn 10-15 år.

Kanskje du burde tilspisse det mot den største gruppen som faller ut fra videregående om du ønsker å hjelpe noen med å komme seg ovenpå? De dårligste stilte når det gjelder videregående skole i hele landet er innvandrergutter i Drammen http://www.dt.no/nyheter/sju-av-ti-innvandrergutter-dropper-ut-1.8536966

Så kommer innvandrergutter fra andre byer på rekke og rad.

Tallene dine på barnløse menn, gjelder de som ikke har fått barn når de er 40, det er en større del menn som får første barn etter fylte førti år enn kvinner som får barn etter 40. Det er også færre menn som ønsker seg barn.

Anonymous poster hash: 2a0c1...525

Det er ikke blitt gjort så mye med poroblemet. Det har bare blitt pratet litt om. Når det gjelder innvandrer gutter er dette også et problem, men det betyr ikke at norske gutter ikke burde få noe hjelp. Skulle nesten tro at noen hadde medfølelse for dem også, men det virker ikke slik.

Anonymous poster hash: c91f2...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt: ”Det er tre typer løgner; ‘løgn, forbannet løgn, og statistikk’." (Disraeli, 1804-1881) :)

Anonymous poster hash: 91ed7...5a6

Dette er sensus. Noe som betyr at du leter etter hvordan det står til med den faktiske befolkningen. Det er tall som ikke kan være løgn, for det viser den faktiske situasjonen.

Anonymous poster hash: c91f2...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. Jeg prøvde egentlig å gjøre den nøytral ved å skrive: ? Skylden ligger ikke hos feminister, hos overklassen eller noen spesielle grupper, skylden ligger hos alle.

Anonymous poster hash: c91f2...731

Men det er ikke nøytralt. Det er angripende.

Veien din fram til den påstanden er også dårlig dokumentert. Du er nødt til å gå ned i kjernen. Her er det mange påstander som gjør dette til en usammenhengende tekst. Du bytter ofte på ting og jeg mister litt følelsen av hvor du vil, hva som er poenget ditt.

Anonymous poster hash: 92938...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt å oppdatere med ny kunnskap du burde ha fått gjennom tidligere innblikk i utdanningssektoren og regjeringen via div linker, som tvert i mot sier at det satses på guttene og at man har hatt fokus på dette i mer enn 10-15 år.

Kanskje du burde tilspisse det mot den største gruppen som faller ut fra videregående om du ønsker å hjelpe noen med å komme seg ovenpå? De dårligste stilte når det gjelder videregående skole i hele landet er innvandrergutter i Drammen http://www.dt.no/nyheter/sju-av-ti-innvandrergutter-dropper-ut-1.8536966

Så kommer innvandrergutter fra andre byer på rekke og rad.

Tallene dine på barnløse menn, gjelder de som ikke har fått barn når de er 40, det er en større del menn som får første barn etter fylte førti år enn kvinner som får barn etter 40. Det er også færre menn som ønsker seg barn.

Anonymous poster hash: 2a0c1...525

Tallene på barnløse menn er for de på 45 år for begge kjønn. 23 vs 13. http://ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose

Anonymous poster hash: c91f2...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...