Gå til innhold

21 års fengsel for abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har aktor nedlagt påstand om syv års fengsel.

Som jeg også sa i begynnelsen av tråden: En avskyelig, skitten, feig handling fra en avskyelig, skitten og feig fyr, men det blir selvsagt ikke snakk om 21 år. Det er ytterst få overlagte drap som ender med 21 års fengsel her til lands, og mannen var ikke tiltalt for noe drap.

Denne saken stopper sannsynligvis ikke i tingretten, og retten har all verdens anledning til å gå over aktors påstand også, så ingenting er endelig avgjort basert på aktors påstand i tingretten. Men retten går selvsagt ikke 14 år over aktors påstand, det forstår vi alle. Nå venter jeg spent på utmålingen av straff her. Det er en jævlig stygg sak og traumatiserende så det holder for kvinnen, samme hvor mange år det blir.



Anonymous poster hash: 9a129...4ff
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, ikke det? Da syns jeg du skal lese denne tråden en gang til, for selv her ser vi at enkelte mener at "mannen må ha et ord med i laget" og at beslutningen om abort evt kan taes av en tredje part dersom d to ikke blir enige.

Men det er forskjellige vinkler på det, selvsagt. Noen mener at en mann bør ha rett til å hindre en abort dersom HAN vil ha barn og kvinnen IKKE vil.

Andre mener at en mann må ha rett til å frasi seg alt ansvar og alle forpliktelser til et barn som han ikke ønsker, og at kvinnen i så fall ikke skal få noe barnebidrag hverken fra mannen eller staten, men bære det full økonomiske ansvaret som alenemor selv. Det vil jo ikke akkurat være ensbetydede med at hun tvinges til abort, men tatt i betraktning at mange aborter gjøres fordi moren er i en vanskelig situasjon, så vil det utvilsomt være et kraftig incitament, likevel.

Ikke en eneste mann her har skrevet at kvinner skal kunne tvinges til å ta abort, men som du skriver så må moren kunne bære det økonomiske ansvaret alene dersom hun alene ønsker å ha barn- Hva er det som er galt med å måtte ta ansvar for egne valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en eneste mann her har skrevet at kvinner skal kunne tvinges til å ta abort, men som du skriver så må moren kunne bære det økonomiske ansvaret alene dersom hun alene ønsker å ha barn- Hva er det som er galt med å måtte ta ansvar for egne valg?

Ingenting. Det er det fraværende fedre gjør når de betaler barnebidrag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Det er det fraværende fedre gjør når de betaler barnebidrag.

Så da sier du jo at du er enig med meg da? Dersom de splitter opp så tar mannen ansvar og betaler bidrag, dersom hun vil ha barnet og han ikke vil tar kvinnen ansvar og betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da sier du jo at du er enig med meg da? Dersom de splitter opp så tar mannen ansvar og betaler bidrag, dersom hun vil ha barnet og han ikke vil tar kvinnen ansvar og betaler?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Hvorfor ikke? På hvilken måte ville ikke en sli ordning bli rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke? På hvilken måte ville ikke en sli ordning bli rettferdig?

Vi diskuterte dette side opp og side ned for ikke lenge siden. Jeg tror ærlig talt ikke at jeg gidder.

Det har selvsagt sine side å kjemp den gode strid og så videre, men man blir lei av å gjenta seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterte dette side opp og side ned for ikke lenge siden. Jeg tror ærlig talt ikke at jeg gidder.

Det har selvsagt sine side å kjemp den gode strid og så videre, men man blir lei av å gjenta seg selv.

Vi får bare være enige i at vi ikke kommer til å bli enige om dette punktet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så klart har han gjort noe galt, men jeg syntes egentlog ikke han skulle fått en fengselsstraff en gang, heller erstatning til jenta etc. For alt vi vet hadde hun spontanabortert uken etter uansett. Og jeg syntes det er veldig feil at jenta kan ta abort, og gutten ikke skal ha noe å si, men jeg skjønner så klart hvorfor.

Hva om jenta han aktivt lurt gutten da? Hun visste han ikke ønsket seg barn på noen som helst måte. Hun går på p-piller men dropper å ta de, gutten bruker kondomer i tillegg for han vil være så sikker som mulig, men hun har stukket hull i alle kondomene, så blir hun gravid! Hva nå? Er dette greit? Er det noe mer eller mindre greit om gutten hadde "lurt" jenta til abort i dette tilfellet?

Jeg er jente selv, og det hadde så klart vært helt forferdelig om noen hadde gjort dette mot meg, men jeg hadde ikke øsnket den fengsel uansett... Jeg ville aldri hatt noe å gjøre med personen igjen, og glad for at jeg ikke skulle bære fram barnet til en person som kunne gjøre noe slikt.

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så klart har han gjort noe galt, men jeg syntes egentlog ikke han skulle fått en fengselsstraff en gang, heller erstatning til jenta etc. For alt vi vet hadde hun spontanabortert uken etter uansett. Og jeg syntes det er veldig feil at jenta kan ta abort, og gutten ikke skal ha noe å si, men jeg skjønner så klart hvorfor.

Hva om jenta han aktivt lurt gutten da? Hun visste han ikke ønsket seg barn på noen som helst måte. Hun går på p-piller men dropper å ta de, gutten bruker kondomer i tillegg for han vil være så sikker som mulig, men hun har stukket hull i alle kondomene, så blir hun gravid! Hva nå? Er dette greit? Er det noe mer eller mindre greit om gutten hadde "lurt" jenta til abort i dette tilfellet?

Jeg er jente selv, og det hadde så klart vært helt forferdelig om noen hadde gjort dette mot meg, men jeg hadde ikke øsnket den fengsel uansett... Jeg ville aldri hatt noe å gjøre med personen igjen, og glad for at jeg ikke skulle bære fram barnet til en person som kunne gjøre noe slikt.

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Hyggelig å lese at det finnes oppegående kvinner med empati også der ute og ikke bare bitterfitter og uberfeminister :)

Anonymous poster hash: aa4ba...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da sier du jo at du er enig med meg da? Dersom de splitter opp så tar mannen ansvar og betaler bidrag, dersom hun vil ha barnet og han ikke vil tar kvinnen ansvar og betaler?

Når mannen betaler barnebidrag betaler han langt i fra 100% av det det koster å ha et barn. Om far ikke vil betale barnebidrag til mor kan han velge å ha barnet 50%! Er ikke det fantastisk? Og om mor ikke vil ha barnet kan far være alenepappa og få barnebidrag fra mor :) Det finnes flere menn her i Norge som er alenepappa og som får barnebidrag fra mor.

Slik er det når man har sex vet du. Kan ikke bare rømme fra alt av konsekvenser her i livet.

Ansvarsløse menn betaler barnebidrag. Ansvarsfulle menn oppdrar barnet de har skapt.

Anonymous poster hash: 0a902...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen betaler barnebidrag betaler han langt i fra 100% av det det koster å ha et barn. Om far ikke vil betale barnebidrag til mor kan han velge å ha barnet 50%! Er ikke det fantastisk? Og om mor ikke vil ha barnet kan far være alenepappa og få barnebidrag fra mor :) Det finnes flere menn her i Norge som er alenepappa og som får barnebidrag fra mor.

Slik er det når man har sex vet du. Kan ikke bare rømme fra alt av konsekvenser her i livet.

Ansvarsløse menn betaler barnebidrag. Ansvarsfulle menn oppdrar barnet de har skapt.

Anonymous poster hash: 0a902...7b5

Mannen kan IKKE uten videre velge at han ønsker barnet 50% eller 100% for å unngå bidrag, dette er noe begge foreldrene må bli enige om, og som statistikk viser vinner mor nesten alltid denne drakampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så klart har han gjort noe galt, men jeg syntes egentlog ikke han skulle fått en fengselsstraff en gang, heller erstatning til jenta etc. For alt vi vet hadde hun spontanabortert uken etter uansett. Og jeg syntes det er veldig feil at jenta kan ta abort, og gutten ikke skal ha noe å si, men jeg skjønner så klart hvorfor.

Hva om jenta han aktivt lurt gutten da? Hun visste han ikke ønsket seg barn på noen som helst måte. Hun går på p-piller men dropper å ta de, gutten bruker kondomer i tillegg for han vil være så sikker som mulig, men hun har stukket hull i alle kondomene, så blir hun gravid! Hva nå? Er dette greit? Er det noe mer eller mindre greit om gutten hadde "lurt" jenta til abort i dette tilfellet?

Jeg er jente selv, og det hadde så klart vært helt forferdelig om noen hadde gjort dette mot meg, men jeg hadde ikke øsnket den fengsel uansett... Jeg ville aldri hatt noe å gjøre med personen igjen, og glad for at jeg ikke skulle bære fram barnet til en person som kunne gjøre noe slikt.

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Hva om, men kanskje, og tenk om!

Fakta er at han forgiftet henne med noe dritt han hadde kjøpt på nettet, skadet henne stygt, påførte henne smerter, og forårsaket at hun mistet barnet. Han kunne utmerket godt ha drept henne.

Alt for å slippe å betale småpenger i bidrag.

Han har fortjent hvert sekund av de 7 årene han ble dømt til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen kan IKKE uten videre velge at han ønsker barnet 50% eller 100% for å unngå bidrag, dette er noe begge foreldrene må bli enige om, og som statistikk viser vinner mor nesten alltid denne drakampen.

Han kan uten videre velge om han vil ha 50%. Det skjedde for rundt 5 år siden eller noe slikt. Om de ikke blir enige kan de gå til rettssak. Men selvsagt finnes det faktorer inni bildet. Om en av partene er dårlig egnet som forelder vil selvsagt den andre forelderen få mer omsorg for barnet. Hverken mannen eller kvinnen kan velge at han eller hun skal ha barnet 100%, men noen blir enige om det. Det er oftere at det er alenemødre her i Norge, men alenefedre finnes også.

Flott med menn som tar ansvar synes jeg :)

Anonymous poster hash: 0a902...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om, men kanskje, og tenk om!

Fakta er at han forgiftet henne med noe dritt han hadde kjøpt på nettet, skadet henne stygt, påførte henne smerter, og forårsaket at hun mistet barnet. Han kunne utmerket godt ha drept henne.

Alt for å slippe å betale småpenger i bidrag.

Han har fortjent hvert sekund av de 7 årene han ble dømt til.

Joda så klart! Men da syntes jeg han skal bli dømt etter de betingelsene. Altså lurt i henne medisiner som kan være skadelige, i verste fall dødelige, og se helt bort i fra "mord" delen, for hvordan kan det plutselig regnes som mord av menneske når det ellers bare er fødsel? Nå har jeg ikke satt meg inn i saken, så beklager om det er dette det er blitt lagt vekt på i saken. Mitt innlegg handlet egentlig om selve abort delen, men jeg burde så klart sett på de andre aspektene ved saken, så det tar jeg på min kappe. :)

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda så klart! Men da syntes jeg han skal bli dømt etter de betingelsene. Altså lurt i henne medisiner som kan være skadelige, i verste fall dødelige, og se helt bort i fra "mord" delen, for hvordan kan det plutselig regnes som mord av menneske når det ellers bare er fødsel? Nå har jeg ikke satt meg inn i saken, så beklager om det er dette det er blitt lagt vekt på i saken. Mitt innlegg handlet egentlig om selve abort delen, men jeg burde så klart sett på de andre aspektene ved saken, så det tar jeg på min kappe. :)

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Han har ikke blitt anklaget for noe mord, heller. Så la oss alle være enige om at det er irrelevant. Imidlertid så har loven om ulovlig fosterfordrivelse en øvre strafferamme på 15 år, og han HAR jo innrømmet skyld i det, allerede før rettssaken starter. I gode, gamle dager, da ulovlig fosterfordrivelse ofte skjedde med ganske provisoriske metoder, så skjedde det rett som det var at kvinnen døde pga blødninger. Og det er jo aktuelt i denne saken også. Lignende forsøk på å snike seg unna farskapet gjennom forgiftning av kvinnen har ført til akkurat død ved blødninger fra livmoren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han har ikke blitt anklaget for noe mord, heller. Så la oss alle være enige om at det er irrelevant. Imidlertid så har loven om ulovlig fosterfordrivelse en øvre strafferamme på 15 år, og han HAR jo innrømmet skyld i det, allerede før rettssaken starter. I gode, gamle dager, da ulovlig fosterfordrivelse ofte skjedde med ganske provisoriske metoder, så skjedde det rett som det var at kvinnen døde pga blødninger. Og det er jo aktuelt i denne saken også. Lignende forsøk på å snike seg unna farskapet gjennom forgiftning av kvinnen har ført til akkurat død ved blødninger fra livmoren.

Jeg har som sagt ikke satt meg inn i saken, men bare lest overskriften som 21 års fengsel og folk som har diskutert mord, så jeg trodde i grunn at det var det han i hovedsak ble straffet for, noe jeg syntes ble feil.

Men ja, jeg er enig med deg altså. Det første innlegget mitt handlet egentlig mer om selve abort delen. Men fremdeles, om det hadde skjedd med meg, og det gikk bra så klart (fysisk), så hadde jeg fremdeles ikke ønsket fengsel straff for denne personen, men jeg skulle aldri hatt noe å gjøre med han noen gang igjen...

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt ikke satt meg inn i saken, men bare lest overskriften som 21 års fengsel og folk som har diskutert mord, så jeg trodde i grunn at det var det han i hovedsak ble straffet for, noe jeg syntes ble feil.

Men ja, jeg er enig med deg altså. Det første innlegget mitt handlet egentlig mer om selve abort delen. Men fremdeles, om det hadde skjedd med meg, og det gikk bra så klart (fysisk), så hadde jeg fremdeles ikke ønsket fengsel straff for denne personen, men jeg skulle aldri hatt noe å gjøre med han noen gang igjen...

Anonymous poster hash: bb1fd...e8b

Du ville kanskje endret mening om det skjedde med deg. Dette var ikke "bare" en abort. Det var en ganske opprivende opplevelse for kvinnen, fordi hun ble veldig syk, hadde sterke smerter gjennom en hel helg, og SÅ mistet hun barnet. Deretter ble det klart at hun hadde blitt forgiftet, for hun tok kontakt med lege, som tok prøver av henne og fant rester av medikamentet.

Jeg ville iallfall ha ønsket den løgnaktige giftblanderen bak lås og slå, om det hadde skjedd med meg eller noen nær meg.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du? En overvintring fra antikken?

:fnise:

Anonymous poster hash: 64b31...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Å tenke er adferd, operant adferd. Så det meste bortsett fra respondent adferd er lært. 2. Vi skal ikke gå inn på fag her. Men vi lærer det vi kaller holdninger, sunn fornuft aner jeg egentlig ikke hva er. Fordi det er subjektivt.

Jeg har ingenting i mot digresjon, men når lovverket har et fornuftig og godt feste basert på kunnskap, ser jeg ikke hvorfor man skal diskutere hvorfor konklusjonen er usann? Da bør jo nesten premissene eller logikken bak loven være brutt og hensiktsmessig dårlig. Her ser jeg heller at grunnlaget for å mene A i stedet for B er både hensiktsmessige, logiske og basert på gode premisser. Jeg er ikke bare lært opp til å tenke sådan, det er en beslutning jeg har stilt meg bak.

Jeg leste tidligere at du ikke var så opptatt av følelsene og psyken (i denne kvinnens situasjon). Følelser og det emosjonelle er ikke bare er noe som er funnet opp i "dum fornuft". Ikke undervurder følelser og det hensiktmessige med å ta følelsene til mennesker/grupper/kjønn på alvor. Følelser er livsviktig.

Vi kan føle at vi legger hånden på en varm plate..det er viktige sanser, ikke bare tull og vås.

Anonymous poster hash: 64b31...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...