Gå til innhold

Einar Gelius: Problemet er religionen islam, dens ideologi og verdigrunnlag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi som er oppvokst på 70-80 tallet husker iallefall hvor hard medfart Den Norske Kirke og dens teologi fikk i pressen, av både kulturpersonligheter og politkere fra fra venstresiden. Disse stemmene er helt borte når det gjelder kritikk av Islam og dens teologi.

Men dette var folk som hadde et forhold til kristendommen enten ved å selv være kristne eller ihvertfall ha vært under innflytelse av kristendommen i oppveksten. Disse folkene har ikke noe "eier-forhold" til islam, og derfor gidder de ikke bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er selve religionen Islam som er problemet, hvordan forklare at muslimske land har vært liberale en gang, f.eks frem til 70-tallet?

Fordi de den gangen hadde sekulære regimer, f.eks. Iran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er selve religionen Islam som er problemet, hvordan forklare at muslimske land har vært liberale en gang, f.eks frem til 70-tallet?

Anonymous poster hash: 4f795...3c7

Det er ikke religionen per se, men retningene og vekkelsene innen religionen, som er problemet. Våre dagers muslimske galninger stammer alle sammen fra en vekkelse som fant sted i Egypt i 1928, og som førte til at Det Muslimske Brorskap ble dannet.

Brorskapet hadde et motto som lyder omtrent slik: "Allah er vårt mål, Koranen er vår grunnlov, Profeten er vår leder, Jihad er vår metode, og en død for Allahs skyld er vårt ønske."

Og når man har det utgangspunktet, så kan det vel bare gå en vei. Det er ikke noe merkverdig ved at denne tankeretningen har avfødt en lang rekke selvmordsbombere, terrorister og mørkemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Slik jeg ser det så er det ikke religioner i seg selv som er problemet. Men hvordan mennesker tolker religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det ikke religioner i seg selv som er problemet. Men hvordan mennesker tolker religionene.

Det er ikke full så enkelt. Dette tema ble diskutert på CNN for noen uker siden. Og det er ingen tvil i Islam er det det lov å drepe frafallende muslimer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Så man kan ikke bare skylde på fortolkning.

Anonymous poster hash: 4be90...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Det er ikke full så enkelt. Dette tema ble diskutert på CNN for noen uker siden. Og det er ingen tvil i Islam er det det lov å drepe frafallende muslimer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Så man kan ikke bare skylde på fortolkning.

Anonymous poster hash: 4be90...4ec

Og hvem har bestemt at det er lov. Jo det skal jeg si deg mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvem har bestemt at det er lov. Jo det skal jeg si deg mennesker

Det er da en deilig fatalistisk holdning. Ikke noe problem med islam, våpen, narkotika, det er nemlig menneskene som misbruker dette det er noe galt med...

Anonymous poster hash: 0250f...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke full så enkelt. Dette tema ble diskutert på CNN for noen uker siden. Og det er ingen tvil i Islam er det det lov å drepe frafallende muslimer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Så man kan ikke bare skylde på fortolkning.

Anonymous poster hash: 4be90...4ec

Det er forskjellige lovtradisjoner, og ikke alle mener at frafalne er begår en forbrytelse. Iallfall ikke en som skal straffes med døden. Så også her er det fortolkninger ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det ikke religioner i seg selv som er problemet. Men hvordan mennesker tolker religionene.

Det er alltid menneskene som er problemet i alle ideologier. Islam er som alle andre ideologier og religioner skapt av mennesker. Islam spesielt er skapt av menn. Ideologien gir jo oss menn ufattelige fordeler i samfunnet. Tenk hvordan vi kan ta for oss av kvinner. Så man ser tydelig at dette er mannens verk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige lovtradisjoner, og ikke alle mener at frafalne er begår en forbrytelse. Iallfall ikke en som skal straffes med døden. Så også her er det fortolkninger ute og går.

Husk og det er viktig. Innen islam er det lov å juge for oss vantroende. Og det gjøres og vi idioter tror blindt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en deilig fatalistisk holdning. Ikke noe problem med islam, våpen, narkotika, det er nemlig menneskene som misbruker dette det er noe galt med...

Anonymous poster hash: 0250f...041

Ja, et våpen er ikke farlig, det er menneske som bruker det som er farlig. Dette er da allmennkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og det er viktig. Innen islam er det lov å juge for oss vantroende. Og det gjøres og vi idioter tror blindt på dem.

Ja, det er vel så. Men jeg tviler sterkt på at muslimene organiserer store lovtradisjoner og oppretter religiøse samfunn med mange millioner mennesker fordelt over flere land for å lure oss. Det er greit å være paranoid, Gothminister, og det betyr ikke at det ikke er noen som er ute etter deg. Men la det ikke gli over i totalt idioti.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel så. Men jeg tviler sterkt på at muslimene organiserer store lovtradisjoner og oppretter religiøse samfunn med mange millioner mennesker fordelt over flere land for å lure oss. Det er greit å være paranoid, Gothminister, og det betyr ikke at det ikke er noen som er ute etter deg. Men la det ikke gli over i totalt idioti.

Ikke forsøk deg på diagnostisering Mann 42, det har du ingen kompetanse på. Det er også svært ufint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke forsøk deg på diagnostisering Mann 42, det har du ingen kompetanse på. Det er også svært ufint.

Og du gjør akkurat som Max Hermansen gjør når du trekker "taaqyia" inn i diskusjonen: Du skårer selvmål og spiller deg selv ut over sidelinjen. Og det er ikke noe videre lurt. Det er i det hele tatt ikke noe smart, på et diskusjonsforum, å legge seg til en debattform der kronargumentet er at andre folks argumenter er irrelevante.

Det er selvsagt en knivsegg å balansere på her. Mange ganger ER jo argumenter fullstendig irrelevante, men da er det gjerne bra å ha en begrunnelse for hvorfor. Og "taqqyia" eller "han er muslim" eller "alle veit at jøder bare juger" er ganske enkelt litt tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du gjør akkurat som Max Hermansen gjør når du trekker "taaqyia" inn i diskusjonen: Du skårer selvmål og spiller deg selv ut over sidelinjen. Og det er ikke noe videre lurt. Det er i det hele tatt ikke noe smart, på et diskusjonsforum, å legge seg til en debattform der kronargumentet er at andre folks argumenter er irrelevante.

Det er selvsagt en knivsegg å balansere på her. Mange ganger ER jo argumenter fullstendig irrelevante, men da er det gjerne bra å ha en begrunnelse for hvorfor. Og "taqqyia" eller "han er muslim" eller "alle veit at jøder bare juger" er ganske enkelt litt tynt.

Aner svært lite om denne Hermansen og hva han gjør eller ikke gjør. Jeg diskuterer akkurat slik jeg selv ønsker. Om noen ikke liker det, ja hvem bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner svært lite om denne Hermansen og hva han gjør eller ikke gjør. Jeg diskuterer akkurat slik jeg selv ønsker. Om noen ikke liker det, ja hvem bryr seg?

Selvsagt gjør du som du selv vil. Og hvis noen ikke liker det, så faller dine ord på steingrunn, og hvem bryr seg? Ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt gjør du som du selv vil. Og hvis noen ikke liker det, så faller dine ord på steingrunn, og hvem bryr seg? Ikke jeg.

Alle skal vel kunne diskutere slik dem vil. Det eneste jeg gjorde deg oppmerksom på, er at innenfor islam er det akseptert å lyve til oss vantroende. Derfor bør man være skeptisk til hva som kommer fra muslimer. Dette har blitt bevist av ei ung jente fra Somalia som tok med seg hemmelig opptak av imamer i Oslo i forhold til omskjæring. Det de offisielt sier er ikke det de faktisk mener. Viktig og være klar over.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/avsloerte-imamene/a/5214074/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er selve religionen Islam som er problemet, hvordan forklare at muslimske land har vært liberale en gang, f.eks frem til 70-tallet?

Anonymous poster hash: 4f795...3c7

Jeg vil ikke si at det er selve religionen i seg selv som "har skylda", men hvordan noen muslimer bruker den. Men vi kan jo ikke nekte for at disse folka er muslimer heller...

Anonymous poster hash: 789a7...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Det er da en deilig fatalistisk holdning. Ikke noe problem med islam, våpen, narkotika, det er nemlig menneskene som misbruker dette det er noe galt med...

Anonymous poster hash: 0250f...041

when-facepalmnot-enough.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2015/02/26/kultur/meninger/kronikk/debatt/islam/37916571/

Har han rett? Må vi våge å konfrontere islam — både teologisk og politisk? Eller har alle relgioner et krav på beskyttelse? Jeg synes dette er modig skrevet, jeg synes også det er fint at han tar Hege Storhaug i forsvar.

Anonymous poster hash: a4dab...688

Religioner har selvsagt like lite krav på "beskyttelse" mot kritikk som andre eventyr og politiske ideologier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...