Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når var dette?

Sånn på slutten av 1800/beg. av 1900-talet var det visst veldig "in" å kalle ungane Hermetikka, Klosetta og Rullgardina har eg høyrt :fnise:

På den tida var det veldig flott med kvinnenamn som var "oppkalling etter mannsnamn". Nokon av dei er godt innarbeida, som Martine, og for så vidt også Jensine, Hansine og Oline. Men det finns ein god del ekstremvariantar! Viss du kikar deg rundt på gamle kirkegårdar, kan du sjå mykje rart! T.d Oskara, Olava, Jørgine...

Synes mange spesielle navn er fine jeg. Det værste er veldig kjedelige navn synes jeg, som Andrea, Linda, Chalotte, Kristoffer, Elin, Markus, Marius og Viktoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart så mange ulike assosiasjoner navn har hos forskjellige folk. Noen nevnte at navn som Lars og Stian hørtes "fattige" ut - i min verden er det heller omvendt - det vitner om selvsikkerhet hos foreldre, som velger et slikt navn fremfor et av motenavnene i dag.

Heia Lars og Stian!

Selv har jeg litt problem med å si at et navn er "stygt", men i den kategorien kommer kanskje Andrè skrevet feil med feil aksent. Utrolig hvor ofte jeg ser det på trykk i aviser etc. Håper hver gang at det er redaksjonen som har feilskrevet aksenten, og at ikke det er foreldrene...

Jeg synes ikke en trenger og velge et selvsikkert navn synes Krissander er fint, er ikke det dårligere en Lars. Synes ingen av disse er fine.

Liker ikke for vnalige navn: Andrea, Linda, Kristian, Markus osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange spesielle navn er fine jeg. Det værste er veldig kjedelige navn synes jeg, som Andrea, Linda, Chalotte, Kristoffer, Elin, Markus, Marius og Viktoria.

Enig med deg. Bare ikke foreldrene tar helt av da... Har du lest bloggen: overklassen.no. :skratte: Dør, han er så morsom. Det navnet da: Ferdinand Nicolai Ferner-Fredriksen. Haha, vet det bare er tull, men ærlig talt han må jo ha fått litt inspo. fra andre menneskers navn. Skjønner i grunn ikke hvorfor man må slenge på Ferdinand før Nicolai. Får litt okse assosiasjoner. Ellers så synes jeg Olga er ufattelig stygt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på det at foreldrene er tankeløse. Husker en liten gutt med kalle navnet Bub-ørn (het egentlig Anbjørn eller noe.)

Foreldrene hadde vert på Hunderfossen og hver gang etter gutten hadde kjørt så skulle de få slikt fakeførerkort og de som jobbet der spurte hva gutten het. "Bub-ørn" sa gutten og hans større søsken med bred dialekt, de som jobbet på Hunderfossen hadde levert hanns førerkort, slik at foreldrene kunne skrive på navnet selv.

Foreldrene syntes dette var så morsomt "Hvorfor kunne du ikke bare skrevet BuBørn" ha ha ha tror de vi ville blitt sure eller noe?” De fortalte det med bred etuiasme til alle og en hver.

Foreldrene de syntes det var så moro. De tok ikke hintet før noen ga tydelig beskjed.

(Bubørn hørtes mye verre ut med bred dialekt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange spesielle navn er fine jeg. Det værste er veldig kjedelige navn synes jeg, som Andrea, Linda, Chalotte, Kristoffer, Elin, Markus, Marius og Viktoria.

Jada, men Hermetikka og Rullgardina er ikkje blant mine favorittar, ei heller Klosetta :fnise: Har for øvrig høyrt om Symaskina og :hoho: For 100-120 år sida då alt slikt var nytt og flott, meinte vel folk at ein burde bruke det som namn og ;)

Ang "oppkalling etter menn-namn" så er vel Osvalda og Joakime noko av det verste eg har høyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte disse nå nettopp: Roxette, Eah Sophie, Eah Jesephine :sjenert:

Eah er det ett godkjent navn?? Høres snodig ut....Men, kombinasjonen med mellomnavn til det navnet gjorde vondt verre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eah er det ett godkjent navn?? Høres snodig ut....Men, kombinasjonen med mellomnavn til det navnet gjorde vondt verre :sjenert:

Det går an å heite Ea, men Eah har eg aldri høyrt før. Heilt grusomt, eg hatar stumme h-ar i slutten av namn. Kva er vitsen? Eg tykkjer Hanna er mykje penare enn Hannah, for å seie det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har gått for Balenciaga, Gabbana, Versace eller Prada på prinsesse-jentene sine enda?

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verst: Natali eller Natalie?

Av de to foretrekker jeg Natalie (med uttrykt e).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse saksa fra aftenposten:

Tønnes

Teis

Emerense

Gurin

Sønvis

Helmin

Kjønik

Gundro

Syprian

Ambros

Nottov

Sølvei

Sæborg

Obloe

Bæss

Giøl

Annon

Und

Magnille

Baar

Berdon

Lodver

Kiøstøl

Golloug

Haarick

Tiarand

Ledvor

Tadeif

Svencke

Kiørvald

Magle

Borild

Mye morsomt! :) Og mange jeg ikke har peiling på om er gutte- eller jentenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva med disse saksa fra aftenposten:

Tønnes

Teis

Emerense

Gurin

Sønvis

Helmin

Kjønik

Gundro

Syprian

Ambros

Nottov

Sølvei

Sæborg

Obloe

Bæss

Giøl

Annon

Und

Magnille

Baar

Berdon

Lodver

Kiøstøl

Golloug

Haarick

Tiarand

Ledvor

Tadeif

Svencke

Kiørvald

Magle

Borild

Mye morsomt! :) Og mange jeg ikke har peiling på om er gutte- eller jentenavn.

Her var det mye rart. Er dette navn som faktisk er tillatt å bruke nå, eller er det for å vise navn gjennom tidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner hvertfall en mann på 40+ som heter Tønnes.

Gurin har jeg også hørt.

Andre uvanlige navn jeg kjenner til er:

Hortensia

Ib

Brynn

Wim

Helmer

Wilmer

Helmut

Tamrin

Tian

Willa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri hørt om Tønnes før. Høres ut som et etternavn. Synes Hortensia var fint jeg :) Og ja, jeg vet at det er en blomst. Ikke noe jeg ville kalt mitt barn, men synes det var pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse saksa fra aftenposten:

Tønnes

Teis

Emerense

Gurin

Sønvis

Helmin

Kjønik

Gundro

Syprian

Ambros

Nottov

Sølvei

Sæborg

Obloe

Bæss

Giøl

Annon

Und

Magnille

Baar

Berdon

Lodver

Kiøstøl

Golloug

Haarick

Tiarand

Ledvor

Tadeif

Svencke

Kiørvald

Magle

Borild

Mye morsomt! :) Og mange jeg ikke har peiling på om er gutte- eller jentenavn.

Naboen vår heter Theis, men med h. Han går på barneskolen, så jeg antar at han er eneste på skolen med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er mange foreldre som ikke tenker på at disse barna en dag blir voksne. Se for deg en voksen mann som heter Noa!! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...