Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Chlorophyll

Det står jo 2.generasjon, så foreldrene er utlendinger som har innvandret til Norge. Kan du ikke lese trådens tittel? Det kan ikke stemme at hele slekta til TS er fra Oslo når TS er bare 2.generasjon innvandrer.

Anonymous poster hash: 77ae1...adf

Ups. Detaljer. Men uansett, synes T.S skal drite i trangsynte fjols, og velge den som faller i smak. Hadde egentlig ikke tenkt å få meg bunad noen gang, men tror jammen jeg må skaffe meg en "feil" bunad jeg også en dag :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt merkelig å skaffe seg en bunad fra et sted man ikke har noe tilknytning til.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil



Anonymous poster hash: 6b4d9...f64
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har fri vilje med å kjøpe bunad, selv om det er selvfølgelig mest naturlig og tradisjon å velge en fra område der du har tilknytning til. Evt. velge en fra et sted der man har sterk...emosjonell tilknytning til om så (om jeg kan ordlegge det sånn). F.eks var en periode jeg omtrent sverga til at om jeg sku kjøpe bunad ville jeg ha en fra Tromsø området, ikke pga jeg har noen slekt eller oppvekst tilknytning der, men fordi jeg med hele min sjel elsket det stedet og ønsket det som framtidig hjem. Dvs noen bor på et sted men har sjela et annet sted. Men å bare velge en tilfeldig utifra kun utseende tar liksom bort et av hovedpoengene med å kjøpe bunad, så personlig syns jeg det ville virket rart. Pga bunad er ikke bare en bunad.

Hvis jeg sku prøve meg på et eksempel, selvfølgelig blir ikke akkurat det samme men jeg føler det er litt i samme gata. fks i Skottland der mange så vidt jeg tilknytter seg til klaner via slekt som ofte går langt tilbake, og utsmykker kilter etc med ffamilieskjold (hvis jeg husker riktig). Så hadde det vært rart om man plutselig begynte å bruke en random familieskjold fordi den så kulere ut enn de andre. Det skjærer en del med hele poenget å ha det.

Så, håper du skjønner hvor jeg vil hen :) Vitsen med bunad er ikke bare selve tøyet som komponerer den, men at det skal vise din tilhørighet, er ihvertfall det som alltid har vært "greia". Men du må selvfølgelig gjøre som du vil, syns det er flott at du vil ha en bunad! Men itt tips er at du kan jo gå ut i fra en bunad fra rundt der du har tilhørighet til og evt legge til noen modifikasjoner til din smak, kontakte noen som har god greie på bunad historie og sying av bunad og spørre om innspill :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil

Anonymous poster hash:

6b4d9...f64

Har ikke noe med at du får en merkelapp eller et stempel, det har noe med hva du _er_ å gjøre.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jeg stemplet som rasist men jeg syns ikke det passer med en mørkhudet jente i bunad! Blir feil

Anonymous poster hash: 6b4d9...f64

Hvordan vet du om TS er mørk i huden? Hun skriver ikke hvor hun er fra.

Dessuten ER du rasist.

Anonymous poster hash: e1585...600

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele POENGET med bunad er jo å vise hvor du kommer i fra. Ev. hvor foreldre og/eller besteforeldre er vokst opp. Har du ingen familiær tilknytning til stedet, ikke gå rundt med bunad derfra.

Velg stedet du er født eller der du er vokst opp, trådstarter.

Anonymous poster hash: a9092...d61

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo, men har familie fra områder hvor bunadene er stygge, så jeg har valgt bunad fra et område hvor vi hadde hytte da jeg var barn og som betyr mye for meg. Det ville vært rart om jeg ikke hadde noen forbindelse til en bunad synes jeg, men det behøver ikke være slektsforbindelse.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele POENGET med bunad er jo å vise hvor du kommer i fra. Ev. hvor foreldre og/eller besteforeldre er vokst opp. Har du ingen familiær tilknytning til stedet, ikke gå rundt med bunad derfra.

Velg stedet du er født eller der du er vokst opp, trådstarter.

Anonymous poster hash: a9092...d61

Det synet der er utrolig gammeldags. I vår familie har ingen, heller ikke olde- og besteforeldre, hatt bunad fra der de kommer fra, men valgt bunad etter andre prinsipper.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synet der er utrolig gammeldags. I vår familie har ingen, heller ikke olde- og besteforeldre, hatt bunad fra der de kommer fra, men valgt bunad etter andre prinsipper.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Hvorfor tror du det er så utrolig mange forskjellige bunader da? Jo, fordi hver enkelt bunad er tilknyttet hvert sitt sted.

Slik er tradisjonen, slik har det alltid vært. Det er bunadens skikk og bruk. Det finnes mange finere bunader i rundt om i landet, men jeg bærer min bunad fra mitt hjemsted med stor stolthet. Den viser hvor jeg er i fra og hvor jeg og min familie tilhører.

En bunad har mye historie i seg og forteller mye om deg, hvem du er og hvor du er i fra.

Hver eneste 17.mai blir jeg stoppet med spørsmål om hvilken bunad jeg har. Oppfølgingsspørsmålet er _alltid_ om jeg ble født der, vokste opp eller familien min kommer derfra.

Hva skal trådstarter svare om noen spør? "Ehe-nei, jeg er født og oppvokst i Oslo jeg, men den er jo så stygg vettu he-he, så jeg bare pekte meg ut en i katalogen som var fin he-he. Aner ingenting om stedet og historien bak den!"

For å sette det _veldig_ på spissen så møter man ikke opp på kamp i fotballdrakten til Songdal om man spiller på Lyn.

Anonymous poster hash: a9092...d61

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det er så utrolig mange forskjellige bunader da? Jo, fordi hver enkelt bunad er tilknyttet hvert sitt sted.

Slik er tradisjonen, slik har det alltid vært. Det er bunadens skikk og bruk. Det finnes mange finere bunader i rundt om i landet, men jeg bærer min bunad fra mitt hjemsted med stor stolthet. Den viser hvor jeg er i fra og hvor jeg og min familie tilhører.

En bunad har mye historie i seg og forteller mye om deg, hvem du er og hvor du er i fra.

Hver eneste 17.mai blir jeg stoppet med spørsmål om hvilken bunad jeg har. Oppfølgingsspørsmålet er _alltid_ om jeg ble født der, vokste opp eller familien min kommer derfra.

Hva skal trådstarter svare om noen spør? "Ehe-nei, jeg er født og oppvokst i Oslo jeg, men den er jo så stygg vettu he-he, så jeg bare pekte meg ut en i katalogen som var fin he-he. Aner ingenting om stedet og historien bak den!"

For å sette det _veldig_ på spissen så møter man ikke opp på kamp i fotballdrakten til Songdal om man spiller på Lyn.

Anonymous poster hash: a9092...d61

Ja, det var veldig satt på spissen når poenget til TS og meg selv er at vi ikke spiller på hjemmelaget. Holder man med Vålerenga har man Vålerenga-drakt uansett hvor man kommer fra og spesielt om man bor i Lyn-området.

Du må gjerne si at tradisjonen er slik at bunader er knyttet til sted, og at dette er bunadens skikk og bruk. Det er det ingen som betviler, og jeg har i hvert fall ikke hørt om noen som har en bunad de ikke aner hvor kommer fra. Det er derimot ingen regel som sier at man må komme fra samme sted som bunaden. Med den mobiliteten og flyttingen til byene som vi har sett i de siste hundre årene, blir det jo helt håpløst å tenke sånt. Så argumentet ditt faller veldig i fisk her.

Hvor sterk tilknytning må man ha til et sted da? Hva om man er adoptert og ikke aner noe om ens biologiske foreldre? Hva om familien er incestuøs og man har skrapet sammen nok energi til å komme seg unna, skal man likevel være dømt til å gå med bunad fra hjemstedet om man vil gå med bunad i det hele tatt? På den annen side: Leter man langt nok bak i slektshistorien, vil jeg tro man finner tilknytning til de fleste landsdeler.

Bunadnazier er de jeg mistenker at oftest spør mørkhudete hvor de kommer fra for så å følge opp med spørsmålet "men hvor kommer du EGENTLIG fra da?" når svaret er Gryllefjord eller Fana.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er et krav.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Et krav fra hvem?

Anonymous poster hash: 545ee...e48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det som er hele poenget med bunad. Ingen skal bruke en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til.

Sier hvem? Og hvem bestemmer hva tilknytning er? Er det fengselsstraffer eller bøter for de som bærer en bunad uten å ha tilknytning?

I så fall ligger kongefamilien tynt an. De har jo et utall bunader fra steder de ikke har forbindelse til.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterk tilknytning må man ha til et sted da? Hva om man er adoptert og ikke aner noe om ens biologiske foreldre? Hva om familien er incestuøs og man har skrapet sammen nok energi til å komme seg unna, skal man likevel være dømt til å gå med bunad fra hjemstedet om man vil gå med bunad i det hele tatt? På den annen side: Leter man langt nok bak i slektshistorien, vil jeg tro man finner tilknytning til de fleste landsdeler.

Bunadnazier er de jeg mistenker at oftest spør mørkhudete hvor de kommer fra for så å følge opp med spørsmålet "men hvor kommer du EGENTLIG fra da?" når svaret er Gryllefjord eller Fana.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Tilknytning betyr ikke at man må være født der. En som er adoptert vil også ha vokst opp et sted, og kan ha bunad derfra. Og om man har flyttet fra et sted fordi familien var incestuøs (for et forferdelig eksempel), vil jeg tro man har sterkere tlknytning til det stedet man flyttet til, og kan altså ha bunad derfra.

(Og forresten: Jeg er en såkalt "bunadsnazi", og jeg spør ikke mørkhudede hvor de egentlig er fra, ei heller synes jeg det er negativt at de bruker bunad. Å anklage oss for dette bare fordi vi ønsker å opprettholde en tradisjon som er en stor del av kulturen vår, er veldig upassende.)

Sier hvem? Og hvem bestemmer hva tilknytning er? Er det fengselsstraffer eller bøter for de som bærer en bunad uten å ha tilknytning?

I så fall ligger kongefamilien tynt an. De har jo et utall bunader fra steder de ikke har forbindelse til.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Kongefamilien representerer hele landet, og det er jo flott at de ikke mener at de kun hører til å Oslo eller Bærum. Jeg må si du har noen forferdelig dårlige argumenter med deg.

Anonymous poster hash: 952e7...c51

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hvem? Og hvem bestemmer hva tilknytning er? Er det fengselsstraffer eller bøter for de som bærer en bunad uten å ha tilknytning?

I så fall ligger kongefamilien tynt an. De har jo et utall bunader fra steder de ikke har forbindelse til.

Anonymous poster hash: 6c180...464

Det er det som er bunadstradisjonen. Selvfølgelig er det ikke bøter eller fengselsstraff! Har du gått på spesialskole?

Kongefamilien står i en særstilling, de representerer hele landet, eller har du ikke fått med deg det?

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad.

Litt om meg først i tilfelle dere lurte: Jeg er født i en by i nord ( vil ikke si hvilken for bunaden derfra er helt grusom...) og siden har jeg bodd i Oslo. Mine foreldre er utenlandske.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad, men jeg synes festdrakten og "Oslo- drakten" ikke er særlig fine på meg.

Har jeg da rett til å kjøpe en bunad fra et sted som jeg ikke har tilknytning til- eller er dette hyklerst? Bør man ha en tilknytning til stedet som man bærer bunaden sin fra? Hele slekten min er fra Oslo.

hilsen meg!

Anonymous poster hash: cff44...fff

Så vidt jeg har skjønt blir det mest riktig at du enten går for den bunaden som gjelder der i nord hvor du er født, eller i Oslo hvor du bor.

Mener å ha hørt at en kan ha samme bunad som der mor kommer fra også, men det gjelder vel ikke her i ditt tilfelle siden alle kommer fra Oslo eller nord.

Håper du finner en bunad du liker tross alt. Det er så pent med bunad! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hvem? Og hvem bestemmer hva tilknytning er? Er det fengselsstraffer eller bøter for de som bærer en bunad uten å ha tilknytning? I så fall ligger kongefamilien tynt an. De har jo et utall bunader fra steder de ikke har forbindelse til. Anonymous poster hash: 6c180...464

Sier ingen? Det sier seg jo selv da det finnes forskjellige bunader for hvert sted, som de som kommer derfra kan bruke. Hele greia med bunad blir ikke det samme, hvis noen bruker feks nordlandsbunad bare fordi den er fin og noen kommer og sier "Å! Kommer du også derfra?" Er ikke det bare utrolig flaut? Det bør det være.

Nei det blir ingen bøter og slikt, men alle som mener dette synes bare de som bruker de uten tilknytning er latterlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullete, über konservative og rasistiske svar.

Egentlig skal du ha fra der du er født, bor eller slekten din stammer fra, men. Vi er i 2014, de reglene betyr ikke noe lenger. Spesielt i Oslo, her velger folk den de liker best, så gjør det!

Vil nok si at reglene betyr noe jo, man velger jo bare ikke en bunad og sånn er det med det. Jeg valgte ikke Hardanger fordi jeg syntes den er fin, jeg valgte en litt mindre finere (fortsatt fin dog) fra et sted jeg kommer i fra. Man velger jo bunaden ut i fra hvilken tilhørighet man har her i landet. Jeg bodde i Bærum med slekt fra nordmøre, men ikke i kongens navn at jeg hadde valgt bærumsbunaden.

Pluss, slekt fra Oslo men 2. Gen innvandrer? Blir jo som om jeg skal dra på meg folkedrakten til California fordi jeg har bodd der i noen år med litt familie, det blir helt feil. Ja, jeg er bunadnazi.

PS, iPad er noe verk å skrive på, beklager om noe av teksten mistet litt kontekst.

Note: California har ikke egen folkedrakt, bare så det er sagt.

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...